Jump to content

Kompakt håndkikkert.


Polardego

Recommended Posts

Gjorde et kort søk, men jeg fant ingen tråd om temaet.

 

Er på utkikk etter en kikkert primært til dagsjakt på ryper, ca. 8X25 i formatet. Tenkte på prisklasse rundt omkring 2,000,- Heller vel litt mot Optricron, Steve her på forumet har en som er bra. Er det noen her som har erfaring med andre modeller?

Link to comment
Share on other sites

Har leica sin 10x25. Denne har overrasket meg kraftig. Klarer å holde øye med åta mi nu på denne tiden så lenge det er sne på bakken. Er verdt hver krone. Den er ikke så kjapp i bruk som en litt større kikkert da den ofte er slått sammen i ei lomme. Har orginale linse lokk bak og butler creek foran.

Den er bestandig med, selv på de minste 100meter lufteturene med kjøter`n i mørket :D .

Var godt vant med en Swarovski 8,5x42. Den var selvfølgelig bedre, men jeg savner den ikke.

Link to comment
Share on other sites

Tror godt du kan se på Steiner og Nikon også i aktuell prisklasse. Slutter meg forøvrig til anbefalingen av Leica 10x25, men ser poenget ditt med pris. Vil dessuten tilføye at en lommekikkert med 10x forstørrlese krever endel trening i bruk for å holde den rolig. 8x er lettere å håndtere.

Link to comment
Share on other sites

Har testet flere Opticron testvinnere i sin prisklasse.

Det er bare: Opticron HR WP 8x42 ZCF.GA som jeg syntes var en meget god kikkert.

Denne har litt større former enn de minder kompakt kikkertene. Men den tåler åhenge under armen. Formen gjør at den legger seg bedre inntill kroppen min. Og den har tålt at jeg kilte det ene objektivet ned og under rygg sekk reima. Har anbefalt alle denne kikkerten om de skal bruke mindre enn 4000,-

Det ene negativet jeg kommer på: Linse beskyttere som sitter fast i kikkerten kun på linsen. Eller var det motsatt?

Link to comment
Share on other sites

Japan Photo selger Leica Ultravid 8x20 til en relativt rimelig penge. 3499,-

http://www.japanphoto.no/product/kikker ... 0-bl-sort/

Fikk en slik av julenissen til jul. Gleder meg til å teste den på fjellrypejakt i slutten av februar

 

Etter mange år med forskjellige kompakt kikkerter jeg aldri ble fornøyd med, kjøpte jeg en slik en. Denne er i en helt annen liga enn de andre jeg har hatt.

Til rypejakt ville jeg kanskje valgt 10 ganger forstørrelse, men den koster en god del mer.

Link to comment
Share on other sites

Er på utkikk etter en kikkert primært til dagsjakt på ryper, ca. 8X25 i formatet. Tenkte på prisklasse rundt omkring 2,000,-

Polardego,

Om du har startet med 2000,- i budsjett og somler etter Opticron og Steiner eller vet ikke hva, og blir tilbudt en Leica Ultravid til 3500,-

JA SÅ KJØPER DU DEN, ingen over ingen ved siden - med en margin som ikke er til å tro. Cry once...

 

 

for flere år siden hadde jeg samme prosess som du har nå - dengangen var det Trinovid den het. Skulle ha noe rimelig og kikka i en Leica bare på tull, den var jo latterlig dyr. ETT BLIKK, og det var uaktuelt å kjøpe noe annet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

BL har læroverflate og en lekker lærveske. BR har en gummioverflate og en corduraveske. Så vidt jeg har fått med meg er det egentlig mekanisk og optisk samme kikkerten. Jeg tror grunnen til at det er så stor prisforskjell på de er at kikkerten (BL) som japan photo og noen andre selger opprinnelig var en del av et gavesett som også inkluderte ett digitalkamera. Nå selger de ut kikkertene til en gunstig pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Blåser litt liv i tråden igjen og har et spørsmål angående slike "kompaktkikkerter".

 

Er på utkikk etter en kikkert til støkkjakt på ryper i fjell og li. Samt til litt generell turbruk. Vil dere si at en 10x25 kikkert er et passene format for denne bruken? Har ingen erfaring med kompaktkikkerter, kun 8x42 osv. Lurer litt på hva fordeler\ulemper er med så kompakte kikkerter? Er det kun lysgjennomgang som er svakheten?

 

Setter stoooor pris på svar. :)

Link to comment
Share on other sites

Blåser litt liv i tråden igjen og har et spørsmål angående slike "kompaktkikkerter".

 

Er på utkikk etter en kikkert til støkkjakt på ryper i fjell og li. Samt til litt generell turbruk. Vil dere si at en 10x25 kikkert er et passene format for denne bruken? Har ingen erfaring med kompaktkikkerter, kun 8x42 osv. Lurer litt på hva fordeler\ulemper er med så kompakte kikkerter? Er det kun lysgjennomgang som er svakheten?

 

Setter stoooor pris på svar. :)

Link to comment
Share on other sites

For å ta siste spørsmålet først. Lysgjennomgangen er overraskende god på min 8*26, ingen "nattkikkert" men duger langt ut i kveldstimene. Med 10* taper du så du merker det.

 

Teoretisk, eller mattematisk for den del. 25mm/10*=2,5mm utgangspupill. 25mm/8*=3,125. Altså 25% mer lysgjennomgang.

 

Er du yngre enn 60år(ca) ser du tydelig forskjell.

 

10* gir 20% mindre lys og 25% mer ustabilitet enn 8*.

 

 

Har som sagt 8*26, ville ikke hatt 10* i kompaktkikkert.

 

 

Tenk også på stabilitet, liten lett kikkert i 10* blir en "rystende" opplevelse mot en tyngre i 8*.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har en Zeiss 10X25 kompaktkikkert fra 1977. Den holdt tett i ganske nøyaktig 30 år, dvs til garantitiden akkurat var over. Jeg syntes det var for galt å kaste den lille kikkerten som har fulgt meg trofast i alle disse årene. Så etter en telefon til Zeiss Norge der det ble konkludert med at det ville koste like mye å reparere den gamle som å kjøpe en ny åpnet jeg kikkerten og lot den tørke noen døgn. Derstter la jeg inn litt lim og noen gryn med Silica gel, smurte opp gjengene og gummipakningene og skrudde igjen. Etter det levde kikkerten i beste velgående til nå i høst da plutselig det ene objektivrøret brakk i gjengepartiet. Da var det kvelden bokstavelig talt.

Hjemme har jeg en Swarowski SLC 10X42, i bilen en Zeiss Conquest 8X30, men i lommen på jakken på all slags bevegelig jakt har det vært den lille Zeissen som har vært med. Bevares, de andre to kikkertene en en fryd å se i, ikke minst ved lange kikkertøkter der det gjelder å kikke opp dyr. ikke minst i dårlig lys.

Men kikkerten som "alltid" har vært med er den lille Zeissen. Sammenbrettet gikk den i skjortelommen en varm sommerdag. I jaktjakken merket jeg den knapt. Men en større kikkert derimot.... vekt og volum. Noen sa et visdomsord en gang det ble diskutert kikkert:"Den beste kikkerten er den du tar med deg, ikke den som ligger heime". Så sant, så sant.

Tør jeg fortelle at jeg har bestilt en ny Zeiss Victory 10X25 fra XXL

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...