Jump to content

Brygging av maltøl på Morgedalsvis


HB

Recommended Posts

Ja dette var interesant å lese for en trønder som er glad i øl. Visste ikke at de kunne brygge øl utenfor Stjørdalsområdet. Øl slutter vi å drikke når vi kommer i puberteten i trøndelag, resten av livet er for HB.

Men for rein interesse hadde det vært morsomt å smake på ølet ditt HB, er det mulig at jeg kan få en smak?

 

Ja TnH det var triveleg att du likte tråden,du får legge ferien til telemark til sommaren så skall eg nokk ordne med ei smaks prøve 8):wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har vi utvekslet øll, og det er også en bra tradisjon! Morgedalsøllet var det absolutt proffeste kornøllet jeg noen gang har smakt. Reint, distinkt, friskt. større matsnobber hadde sikkert kjent anelser av soltørkede bær, lakris og østavind, med innslag av nordlys og kardemumme, men for meg var dette enkelt nok det beste maltøllet jeg har smakt. Derfor en utpreget smak av malt, litt for mye for meg, tror nok sommerøllet er mer etter min smak.

Men som et tungt maltøll var dette prima! Skulle vært morro å prøve med kullsyre!

 

Så får vi se hvordan de drikker vestnorsk brake-øll i Morgedal! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja dette var interesant å lese for en trønder som er glad i øl. Visste ikke at de kunne brygge øl utenfor Stjørdalsområdet. Øl slutter vi å drikke når vi kommer i puberteten i trøndelag, resten av livet er for HB.

Men for rein interesse hadde det vært morsomt å smake på ølet ditt HB, er det mulig at jeg kan få en smak?

 

Det spesielle med Stjørdalsølet er at alle tørker maltet på en såkalt såinn. Her fyres det med oreved, og dette gir ølet den karakteristiske røyksmaken. Å kjøpe malt er som å banne i kjerka. Det er i maltproduksjonen arbeidet og hemmeligheten med godt øl ligger. Arcus kjøper blant annet malt fra Stjørdal som smakstilsetter i akevittene Steinvikholm og skipper Worse.

Link to comment
Share on other sites

Takk Fossdal Takk Fossdal,det er moro når ein får skryt av ølet :D

 

Ja Dunkerante me har og lura på og lage maltet sjøl,men har kom fram til att det er bådde lettare og sikrare og kjøpe ferdig malt,hadde ein nabo som dreiv og laga malt sjøl,med korn i bekken og groing i kjellaren og til sist tørking på badegulvet(på varmekablane)dette ente med eit forferdeleg griseri og han måtte stå skule rett for kjeringa og vaske badet. :lol::lol:

Og når dei hadde brygga og skulle smake på ølet var det vist ikkje drikkanes, :oops:så etter det kjøper han og ferdig malt. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Maltproduksjon er vanskelig ja. Nå har vi kommet litt lenger enn strisekk og bekk, men fortsatt fins det noen som trives med å gjøre det på gammelmåten. Baderomsgulvet derimot :?::?::|

 

Her kommer det opp nye såinnhus med bryggerrom hvert år. I Stjørdal kommune er det nå 4 ulike smakearenaer, som den andre juledag samler over omlag 300 bryggere tilsammen

Link to comment
Share on other sites

 

Her kommer det opp nye såinnhus med bryggerrom hvert år. I Stjørdal kommune er det nå 4 ulike smakearenaer, som den andre juledag samler over omlag 300 bryggere tilsammen

 

Det må man si er imponerende av bygdens unge håpefulle! Når går man egentlig gjennom puberteten i Trøndelag? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Her kommer det opp nye såinnhus med bryggerrom hvert år. I Stjørdal kommune er det nå 4 ulike smakearenaer, som den andre juledag samler over omlag 300 bryggere tilsammen

 

Det må man si er imponerende av bygdens unge håpefulle! Når går man egentlig gjennom puberteten i Trøndelag? :wink:

 

Nå er det få unge håpefulle på disse arrangementene, men det møter noe få under 20 med eget øl. :D

Link to comment
Share on other sites

her er en link til siste års "maltøltestfestival". http://www.bladet.no/bildeserier/article4012983.ece

Den avvikles 2.juledag hvert år. Hit kommer bryggere og smakere med sitt øl. Det kåres ingen vinnere.

Denne festivalen har vært aviklet i 20 år nå, og samler bryggere fra under 20 år og opp til 85. etter at vi startet med denne testfestivalen har det , som Dunkerante skriver, dukket opp 3 tilsvarende arrangement rundt om i nedre del av dalføret. Kvaliteten på maltølet etter at disse festivalene startet har økt betraktelig. Dårlig øl, som surt øl og sotøl, finnes ikke lenger.

Følgen har vært at det dukker opp stadig flere soinnhus rundt omkring. Noen av disse har, i tillegg til "kjerring", stedet der kornet tørkes, også muligheter for brygging og sosiale sammenkomster. I "Søndergaarden Soinnhuslag" der jeg hører til, har vi julbord 3. juledag, der restene av jula fortæres. :mrgreen:

Får jeg ånden over meg endag, kanskje jeg legger ut en bildeserie som mulig inspirasjon til andre ølbryggere.

Link to comment
Share on other sites

her er en link til siste års "maltøltestfestival". http://www.bladet.no/bildeserier/article4012983.ece

Den avvikles 2.juledag hvert år. Hit kommer bryggere og smakere med sitt øl. Det kåres ingen vinnere.

Denne festivalen har vært aviklet i 20 år nå, og samler bryggere fra under 20 år og opp til 85. etter at vi startet med denne testfestivalen har det , som Dunkerante skriver, dukket opp 3 tilsvarende arrangement rundt om i nedre del av dalføret. Kvaliteten på maltølet etter at disse festivalene startet har økt betraktelig. Dårlig øl, som surt øl og sotøl, finnes ikke lenger.

Følgen har vært at det dukker opp stadig flere soinnhus rundt omkring. Noen av disse har, i tillegg til "kjerring", stedet der kornet tørkes, også muligheter for brygging og sosiale sammenkomster. I "Søndergaarden Soinnhuslag" der jeg hører til, har vi julbord 3. juledag, der restene av jula fortæres. :mrgreen:

Får jeg ånden over meg endag, kanskje jeg legger ut en bildeserie som mulig inspirasjon til andre ølbryggere.

 

Fin link og bilder til maltølfestivalen :D

Eg håpar du får ånden over deg,og legger ut ein biledserie,moro og så korleis andre bryggar øl :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Nå var vi så heldige å fikk smake (Litt for mye :D ) av dette i helgen. Det absolutt beste ølet jeg har smakt ever :wink:

 

Takk for det solheimen,men det var nå ikkje så mykje me drakk av det,alle som smakte på det,var jo oppe og skaut om søndagen :roll::roll::D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja ja så var det påen igjen med brygging, denna gangen var det bestillings øl(50års dag og 40 års dag)så me valgte og brygge på 75 kg malt(50kg pilsner malt og 25 kg pale ale malt), i og med att me har fått kånn ny bryggerkjele på 400 l. stor takk til Haukeli meieri for stor forståelse for nytteverdi av gamal mjølketank :wink::wink::mrgreen:

normal_brygging_og_div_april_09_002.JPG

 

Vi starter med og legge maltet i bløt i rikeleg med vatten

normal_brygging_og_div_april_09_005.JPG

 

Ein gammel regel seier at det skal dryppe 3 dropar av meskestaven,så skal det kvile til morgoen etter!!!

normal_brygging_og_div_april_09_007.JPG

 

Ikkje rart me gjekk tomme for øl , me hadde jo så liten bryggerkjele, her ser dikkån 70 graders temp, og då starter me med og koke briskelogen i den gamle kjelen.

normal_brygging_og_div_april_09_009.JPG

 

Her er silen til røstekaret, først brisk (runt tappekrana) så bjørkepinnar og så stein på toppen, dette for og hindre at det flyter opp når me har på vørteren.

normal_brygging_og_div_april_09_010.JPG

 

Den første bøtta med vørter tømmer me i røstekaret, men etter det er vørteren klar, og me kan ha den tillbake i bryggerkjelen til koking.

normal_brygging_og_div_april_09_013.JPG

 

Denna gangen prøvde me med eit anna malt til lettølet enn til jul, 4 kg av dette og 3 kg med spraymalt. så får me håpe at det blir drikkanes :roll::roll::(:mrgreen::|

normal_brygging_og_div_april_09_014.JPG

 

Når ølet har starta og gå, kan roen senke seg :wink: her er det etter 24 timar ein ser att humla har kome opp.

normal_brygging_og_div_april_09_021.JPG

 

Lettølet står på 60 l vinballong, humla ligger fint på toppen.

normal_brygging_og_div_april_09_022.JPG

 

Denne gangen tappa me det ferdige ølet rett på Cornelius fat, fordi det var veldig klart.

normal_brygging_og_div_april_09_035.JPG

 

Bilde viser klart at ølet smakte denna gangen og!!! :D:D:D:D

normal_brygging_og_div_april_09_031.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Steike, så tøft! Hvordan er smaken og fylden på ølet?

*hikk* - la meg forsikre dere alle om at det er særdeles vanskelig å stoppe på ett glass. Jeg vil faktisk gå så langt å si at det er umulig. Dette er et usannsynlig godt øl! En stor takk til bryggergjengen for smaksprøvene jeg fikk sist helg, og jeg lover å stille på neste oppskåk - med privatsjåfør ;-)

Link to comment
Share on other sites

*hikk* - la meg forsikre dere alle om at det er særdeles vanskelig å stoppe på ett glass. Jeg vil faktisk gå så langt å si at det er umulig. Dette er et usannsynlig godt øl! En stor takk til bryggergjengen for smaksprøvene jeg fikk sist helg, og jeg lover å stille på neste oppskåk - med privatsjåfør ;-)

 

OT, men for å sitere en sambygding vestpå: Eg huskar oppskåka......eg var ikkje gammal nok til å vera med. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Steike, så tøft! Hvordan er smaken og fylden på ølet?

*hikk* - la meg forsikre dere alle om at det er særdeles vanskelig å stoppe på ett glass. Jeg vil faktisk gå så langt å si at det er umulig. Dette er et usannsynlig godt øl! En stor takk til bryggergjengen for smaksprøvene jeg fikk sist helg, og jeg lover å stille på neste oppskåk - med privatsjåfør ;-)

 

Det var moro att du likte ølet Morten,det set ein ølbryggar pris på :D:D

her kjem nokre bilde av brygginga,denna gangen brygga me bare på pale Ale i motsetning til bestillings ølet me brygga i påska, og ikkje hadde me på kandis heller.

normal_ol_1.JPG

 

Og kl 0630 var det +13 grader og kjempe vær, og me skjønna fort att det kom til og bli ein varm dag foran grytene.

normal_ol_2.JPG

 

Briske logen er ferdig kokt ca 1,5t

normal_ol_3.JPG

 

Nå er meskinga godt i gang og me ligg i skyggen med faktor 20 på ryggen :lol::lol::mrgreen:

normal_ol_4.JPG

 

Denna gangen svikta malt pusjeren kån med og ikkje ha klarings middel, og det ser me resultatet av her!!

normal_ol_5.JPG

Nå har det stått på gjærings fatet i 6 dagar

 

Men det blir klart til slutt, pinse ølet på lundetangen glasset(nesten klart)og påske ølet (det eg hadde med meg på kammer smellen)på carlsberg glasset.

normal_ol_6.JPG

 

Her er og opplegget til 40 års dagen, med 80l øl i eit badekar sammen med rikeleg med is,sånn blir det god stemning av :D:D8):?

normal_ol_7.JPG

 

Og her er tappe tårnet med bådde sterk øl og lett øl.

normal_ol_8.JPG

 

Og gjamen kom ikkje Kammer Generalen på inspeksjon dagen derpå, :shock::shock:8) for og sjekke om ølet var drikkanes, 8)

og det var ikkje så veldig mykje att men nok til att Morten fekk med seg ei smaksprøve. :D:D

normal_ol_9.JPG

 

Og Dr Balder eg håpar eg ser deg i sommar så me får sammeligne meire øl 8)8):mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Så det er slik en lager skikkelig maltøl :D Planlegger å lage mitt eget øl basert på ekstrakt, slik som lettølet deres. Blei det vellykket? Eller er det andre som har tips til ekstraktøl?

 

Lett ølet blei bra det,omtrent som pils,kan anbefale Weyedmann pilsner extract,

 

Er ingen exspert på extrakct øl,men i min grønne ungdom,og før eg bjønda og brygge malt øl laga eg pøbel øl :?:? resultatet blei ikkje bra og ein ble vell grusomt fylle sjuk av det og!!!

oppskrifta var omtrent slik (dette til skrekk og advarsel) 25 l vatten, 5 kg sukker, 3 boksar maltexstract, 1 flaske tomtebygg og humle kjøpt på apoteket, og vanleg brød gjær,dette sto på ein glassbalong i 14 dager og det smakte søtt gjær :( og blei vell heller aldri klart,men me drakk det for det. :?:?:(:(

 

Nå veit ein litt meire heldig vis,på nordbrygg sine sider får du greie på det meste om brygging http://www.norbrygg.no/

 

og her får du kjøpt utstyr viss du trenger det http://www.brygging.no/

 

og Maltbua på Voss selger, det meste ein øl bryggar trenger http://www.mamut.net/maltbua/subdet7.htm

 

Lykke til med brygginga

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I forbindelse med en jaktekspedisjon "høit op i det Søndenfjeldske" bød det seg en anledning til å visitere Morgedal Mikrobryggeri og HB...

 

Det ble en opplevelsesrik dag med både lokal jakt og godt lag med god drikke. Dette aftenstemningsbildet fra tunet hos HB viser hvordan en god jaktur bør avsluttes:

 

normal_Alebreak.jpg

 

HB lager øl av ypperste klasse som tåler sammenligning med mange navngjetne bryggerier :D

Tusen takk HB..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja Ja livet er eit slit :wink: ,brygging av årets juleøl er vell overstått,og me seier kån brukbart fornøgd med resultatet :roll:

 

Men først måtte sommarølet til Mauser testast ut på gamlekara,og dei var enige om at det smakte godt i ein ellers så kald høst dag :D

normal_malt_09.JPG

 

I og med at det er juleøl me byggar så må det vera litt meire smak i det enn sommarølet, derfor har me oppi 0.5 kg med karamellmalt og 0,5kg med mørk sjokolademalt.

normal_malt_01.JPG

 

Sammen med 50kg pale ale og 25 kg Munichmalt

normal_malt_02.JPG

 

Kvelden før brygging vaskar me utstyret godt, først i varmt vatn og så skyller me det godt i kaldt vatn

normal_malt_03.JPG

 

Etter vasking er det å legge maltet i bløt.

normal_malt_04.JPG

 

Her er gutten i røyken, og det kan vera eit slit å få puste :? nå er me i gang med siste meske temperatur og skal opp til 78 grader.

normal_malt_05.JPG

 

Slik ser det ut ved 78 grader og er klar til å bøttast over til meskekaret

normal_malt_06.JPG

 

Etter 28 bøtter ser meska slik ut, nesten ikkje att søtsmak og dårleg med farge,så nå brukar me resten til lettøl og tar ut ca 70l til lettøl.

normal_malt_07.JPG

 

Men då må me tilsette både sprai malt og pilsner malt for og i heile tatt få litt smak på det, me hadde og på 2 kg sukker på lettølet i år for å få det opp til pilsnerøl styrke.

normal_malt_012.JPG

 

Her er det eit kvarter att å koke før kjøling , nå set me til siste rest av humla sammen med klaringsmiddel

normal_malt_010.JPG

 

Og så er det å kjøle ned vørteren til 24 grader, før me kan seta til ølgjæren

normal_malt_011.JPG

 

Her står 240l øl og gjærer, og det har gått 24 timar sidan me hadde på gjær, tempraturen i verkstaden er konstant på 21 grad.

normal_malt_014.JPG

 

For moro skuld, bruka eg tommestokken for å holde auge med kor mykje som forsvant under gjæringa

normal_malt_015.JPG

 

Det forsvant 40 øl under gjæringa, på 5 dager og tommestokken lyger ikkje.

normal_malt_018.JPG

 

Me prøvde oss på ein liten smak etter 3 dagers gjæring og direkte klart var det ikkje :oops: ,men me fekk ein god peiling på om det kom til å bli vellykka eller ikkje.

normal_malt_2.JPG

 

Så er det oppskåk og det har gått 10 dager etter brygging, ølet har blitt klart og fint og me synest at dette smakte bra,fordelen med å bruke klaringsmiddel er at me kan ha ølet rett på ølfatene :D

normal_malt_6.JPG

 

Ellers så har me investert i nye håndtak til tappetårnet, dette for å få bedre tak i tårnet etter kl 0230 på natta :mrgreen::mrgreen::|

normal_malt_7.JPG

Link to comment
Share on other sites

28. november er den store bryggerhelga for maltøl i trøndelag. Da rekker ølet akkurat å bli ferdig til jul. Denne helga går vi fra brygger til brygger og fra soinnhus til bryggerhus for å se på prossessen, diskutere brygging, smake på vørter og dele erfaring. Og som tradisjonen tilsier, så er det alltid noen som har brygget til brygginga. :mrgreen: I tillegg er det selvfølgelig enkel bevertning med enten varm mat eller spekemat. Totalt er det vel ca 20 personer til stede som brygger rundt mitt nabolag denne helga..

Så bryggerhelga sammen med 2. juledags "Maltøltestfestival" er årets happening for oss i Stjørdalsdistriktet. Mens julebordet i soinnhuslaget 3. juledag er mere forbeholdt den lokale elite. :D

 

Godt øl til alle kammerets bryggere rundt om det ganske land.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Såg reportasjen på Norge Rundt, kjempe artig å sjå :D :D

 

Likte spesielt det med at når det var kjeringane som brygga øl, så blei det kalt arbeid :mrgreen::mrgreen: men når me mannfolk brygga var det kultur og tradisjon 8):roll::mrgreen:

Såg og at når de lagar malt, så er det ganske mykje meire arbeid enn å kjøpe det ferdig laga!!!

 

Skål og god advent til alle som lagar heimebrygg :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ja ein steller seg med arbeid i påska, men det er eit triveleg arbeid!! :wink:

Me fant i allefall ut at me skulle brygge og her kjem nokre bilde frå gårsdagen,været var bra med 0 grader og oppholsvær,prøvar å finne ein dag som er noko lunde tett, ikkje moro å stå ute i regnet ein heil dag.

 

Her er me så vitt i gang med fyringa opp til andre temp på 62 grader,viktig og røre runt maltet så det ikkje svir seg i bunn av kjelen.

normal_malt_1.JPG

 

Her klargjer Terje meskekaret og lagar sil i botn på karet.

normal_malt_2~0.JPG

 

Me bøttar over meska frå kokekaret til meskekaret, litt søl blir det jo så det er ein fordel å ha gode sko som ikkje er glatte.

normal_malt_3.JPG

 

Første bøtta er gromsete så den tømmer me oppi karet att.

normal_malt_4.JPG

 

Mat må ein ha!!! mens det kokar inn.

normal_malt_5.JPG

 

2 stolte karar som er fornøgde med at brygginga har gått bra så langt, nå er det nedkjøling som står for tur.

normal_malt_6~0.JPG

 

Og så på kvelden må eg bort i verkstaden å sjå om ølet har bjønda å gå, og ein blir sefølgeleg veldig letta når ein ser at gjæren trives :D:D

normal_malt_7~0.JPG

 

Så då blir det vel oppskåk til helga ein gang :wink: fyst då veit ein om ølet blir drikkanes!!!!

Link to comment
Share on other sites

Moro å se,ja, men bruker dere ikke å legge maltet i blødt før dere begynner å varme? Og en ting til, bruker dere hele korn eller blir det kroppet/malt?

 

Ja me legg maltet i blødt kvelden før me skall brygge,(du kan sjå bilde av det på side 4 i tråden), denne gangen bruke me,50 kg pale ale og 25 kg pilsner malt av merke Weyermann (tyskmalt),dette kjøper me av ein lokal malt pusjer,han maler maltet for kån og.

 

Lykke til med brygginga,du kan godt legge ut bilde på tråen men viss du vill,moro og sjå koleis andre bryggar!! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då har årets påskeøl kome på fat og er vell plasert i kjellaren, og er under konstant co2 trykk!!

Gjæringsprossen denna gangen blei litt andeledes enn tidlegare,fordi me senka tempen i rommet til 20 grader,noko som medførte at ølet var først ferdig utgått etter 6 dager mot 4 dager ved 24 grader.

Dette gjorde til lett bekymring over ølet ved dag 4 då det både smaka surt og såg ikkje godt ut!!

Her er eit bilde av det ved dag 4 i prosessen

normal_Kammer_smell_ol_1.JPG

 

Ved dag 6 såg det slik ut og smakte òg veldig mykje bedre!! :-)

normal_Kammer_smell_ol_2.JPG

 

Oppskåket var vel det rolegaste i suslelagets historie, men me var begge 2 godt fornøgde så langt med ølet, og slo det rett på ølfata for det var ganske klart.

normal_Kammer_smell_ol_3.JPG

 

Me loggfører alt me gjer med ølet frå start til slutt, er greit å slå opp i viss me lurar på noko om forrige brygging.

normal_Kammer_smell_ol_4.JPG

 

Og nå har ølet stått i kjellaren i 1 uke og kjennes rektig så bra ut,så då er det bare å bjønde å glede seg til våren og varmen kjem :D:D8)8):wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Då var ein av høstens store jobbar vell unnagjortet, og det har godt bra så langt!!! :) Me brygga 15-10 ( eg var usikker på om eg helt ut dagen så eg hadde med meg hantlanger)

normal_Ol_1.JPG

Maltpusjeren var ikkje heme (han var i syden :(:(:(:mrgreen: ) så me måte gjera eit brekk inn til maltet :shock::shock::?8) på torsdag eg hadde heldig vis nøkkel til godsakene :D Her er Terje i gang med og lesa opp det me skal ha....

 

normal_Ol_2.JPG

Bryggeri plassen bærer preg på og ikkje ha vore i bruk sidan i påska :shock::?

 

normal_Ol_3.JPG

Denna gangen brygga me stort :D:mrgreen::oops: men det blei eit slit 50kg Pale Ale 25 kg munkjner og 10 kg pilsner malt+0,5 kg sjokladeog mørk karamell Malt.

 

normal_Ol_4.JPG

Alt maltet i bløt kvelden før!!! :D

 

normal_Ol_5.JPG

Tidleg på fredag og eg held meg fast i meskestaven og i brygger kjeret :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::lol:

 

normal_Ol_6.JPG

Vasking av meskekar!!!!!!!!!er viktig :oops::oops:

 

normal_Ol_7.JPG

Brikelog kokas.

 

normal_Ol_8.JPG

Med 2 røstekar og fint vær gjeng det unna :D:D:D

 

normal_Ol_10.JPG

Terje i gang med kjølinga.

 

normal_Ol_11.JPG

Med 27 bøtter til gjæring mått me til med 2 gjæringkar i høst og :lol::mrgreen::mrgreen:

 

normal_Ol_12.JPG

Lettølet har fått ny dunk, den gamle gjekk sund i vask :mrgreen::mrgreen:

 

Og det ser bra ut så langt er vell smakans på ut i veka ein gang!!!!! :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ølbrygging er eit stort høgdepunkt dei gangene det skjer i året. Setter sjølv 400l på kok om nokre veker.

 

No er det mange lokale "tradisjonsøl" varianter ute i det ganske land, og her er det Hardingaølet som rår. Sjølv liker eg ein kombinasjon av tradisjonell ølbrygging og litt nyare teknologi.

 

 

Håper eg får smake morgedals øllet eingong i framtida :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...