Jump to content

Ny rifle - hva har jeg glemt?


Andreasv

Recommended Posts

Enig med Optibond, jeg foretrekker plast. Syns likevel at Tikka kunne ha gjort en enda bedre designer-jobb i plast. Håper det blir en endring etterhvert. De burde kunne få til bedre for rundt 9-10000, spesielt når en ser på Browning m.fl. i samme prisklasse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestemt meg, våpenet skal være lett. Det skal være synt. stokk, så lenge ingen klarer å finne en stokk i tre som er lettere. Tre er jo mye finere i våpen, men ikke så funksjonelt til mitt bruk.

 

eneste ulempe/fordel for noen er at den ikke kommer i 6,5x55 men 260 å 7-08 er heller ikke dumt.

 

For å være ærlig, å det liker jeg jo å være, så har jeg aldri hørt om de ulike kalibrene du nevner. Og jeg kan med stor grad av sikkerhet si at de lokale amunisjons selgerne her i bygda ikke har disse kalibrene inne. Det blir litt håpløst å kjøpe ett våpen jeg må enten lade amo. til selv eller reise til det sentrale østlandet for å kjøpe amo. til det.

 

Om jeg er lettere påvirket av tikka-plast-motstandere eller ikke er vel vanskelig å svare på. Man blir jo litt påvirket i ulike retninger innimellom. Min lokale våpenforhandler vil veldig gjerne selge meg en tikka t3, å jeg har fått ett ok tilbud på denne. Problemet er bare at jeg ikke klarer å la være å dra neglene over stokken når jeg går forbi våpenet. Den lyden får alle plombene i tennene til å ise samtidig. Lyden er alt for hul og plastikk-aktig.

 

Drømmevåpenet mitt hadde vel vært en krysning mellom tikka t3 og browning x-bolt. Der stokken og noen av detaljene på x-bolten ble overført til tikka sin suverene driftssikkerhet og presisjon til en t3 pris. :D

 

MEN problemet mitt er jo at så utrolig mange skryter uhemmet av dette t3 våpenet, så jeg er ikke i tvil om at det hadde vært ett godt kjøp. Hadde det bare ikke vært for den stokken.... :|

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke kjøpe denne tikkaen, irriterer du deg over stokken allerede før du har kjøpt den bør du ligge unna.

Kimber er nevnt, en kompis har en sånn i 308, utrolig lett og presis rifle. x-bolt er også ett bra alternativ.

Kjøp noe du liker, ellers blir du misfornøyd uansett! Presisjonen er bra i de aller fleste moderne jaktrifler, så det hadde jeg ikke tenkt mye på.

Ellers er jeg helt enig med deg når det gjelder plaststokken til t3, den suger!

Link to comment
Share on other sites

til alle dere T3 lite motstandere? hvor mange sesonger har dere jakta aktivt med T3?

 

Å fortelle om problemer som ikke eksisterer med rekylklakker og plasthylsa på sluttstykket blir litt søkt synes jeg.

 

Javel, kanskje klakken ser dårlig ut, men vis meg dokumentasjon på at den ikke gjør jobben sin. Formen på stokken på T3

har en form som gjør at den er god å skyte med også, selv om den er laget av plistakk.

 

Og ja, jeg har jakta med T3 lite de siste 3 årene i div kalibere. Presis, billig, enkelt, funksjonellt, og lett er 5 gode ting om T3

som gjør den til ei bra rifle å ha. Selvsagt finnes det andre dyrere og muligens bedre alternativer, men det vil det alltid gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Bestillte den hos L Johansen i Namsos

 

Jeg gjorde som du, leste alt jeg kom over her på kammeret om alle slags rifler og erfaringer , for og imot.

Det kan bli for mye info for en vanlig jeger. :D

 

Til slutt endte jeg opp med at det egentlig ikke var noen børse som var god nok, det var alltid noen som hadde noe negativt å si om den og den børsa.

Så jeg skar igjennom og bestemte meg for sako, dette er iallefall en produsent som er annerkjent og har fra gammelt av har hatt gode rifler.

 

Jeg tror ikke jeg kommer til å angre på det valget.

Link to comment
Share on other sites

Siste modellene av Sako 85 har en myk gummiert overflate over hele stokken, ikke bare grepsflatene. Det bør hjelpe mot skarpe negler og lyd. Syns også den ser ganske bra ut. Er helt sikkert at det blir dyrere å kjøpe Tikka, ikke være fornøyd ev., og så selge den på Finn. Og så kjøpe Sako etterpå f.eks. Stemmer nok at det blir blir litt hylekor ang. visse detaljer på Tikka, de fleste bruker den uten problemer. Hadde en T3 til bedding, den hadde gått mindre enn 100 patr. i cal. 30.06. Alu-klakken hadde settemerker på noen tiendeler allerede etter dette. Hva med T3 i .338W? Det ER en søppel/ unnskyld usunn detalj.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er sakoen kommet i hus, har pusset og skutt i hele dag,

kan trygt anbefalle rifla.

Satt 5 skudd i en samling på 2 cm i diameter på 100 m, spredningen skyldes nok mer skytteren enn rifla. Kjempe presisjon, men uvant lett å skyte med når jeg har vært vant med ei børse som veier 1 kg mer en sakoen.

 

Kjøp sako ss

Link to comment
Share on other sites

Skytteren sprer nok vanligvis mer enn egenpresisjonen på en god rifle. Bra du er fornøyd så langt. Men hvis du ikke får til bedre enn 20mm. femskudds-serier framover må du nok reklamere på den :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 9 sakoer i mitt eie opp igjennom årene og har alldri opplevd dårlig presisjon i noen av dem.

Har hatt i kaliber fra 222rem til 375 h&h.

Har hatt mange andre fabrikat/merker også,men idag er det bare sakoer i mitt våpenskap.Har alldri hatt en klikk eller kiling med sako riflene.Patronutkastet på sako riflene (unntatt trg seriene) er det beste i verden,det er ihvertfall min mening.Stokkene på sakoen er av mye bedre kvalitet enn Tikka sine.Både Tikka og Sako er eid av Beretta.Beretta kjøpte disse opp for å ha rifler å tilby i sitt salgsortiment.Løpene på Tikka og Sako er de samme,men det er alt som er likt.Tikka er billigserien og Sako er toppserien av rifler i Beretta konsernet. Plastmagasinene som Tikka har blir etterhvert slitt og forsaker forkiling og det har jeg erfart selv.Jeg har ca 150dager på skogen i løpet av høsten,så mine rifler blir brukt.Det er en grunn til at Tikka er billigere enn Sako!!Du får hva du betaler for!!

Har en Sako 75 ss som jeg kjøpte første året den kom på markedet,den rifla har jeg skutt ca 10000 skudd med.Så den fikk ifjor et nytt løp.Men den har alldri sviktet meg.Ifjor kjøpte jeg meg en Sako 85 Finnlight og det har blitt favoritten min.

Lykke til videre med sakoen din,den blir du garantert fornøyd med :D

Link to comment
Share on other sites

Hørtes veldig bra ut det Ernst! Må vel gjør ett seiøst søk jeg å for å se om noen kommer med ett tilbud jeg ikke kan si nei til! Har fått kjøpt meg kikkert nå, så da er jeg jo på vei mot noe. Er stokken fin på den? ikke hul og "håpløs" som tikke T3 sin?

 

Skulle vært innom dåkker å testa litt, men ikke så lett å klemme inn en tur nedover nå for tida.

 

Lykke til me utrolig fint våpen.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 hadde jo vært ett godt alternativ, men prislappen er nok litt høy. Når det gjelder M98 rifla, så skal det mye til før jeg selger den. Jeg har ett litt for nostalgisk forhold til den. Fattern kjøpte den når han var medi HV undommen, og min avdøde bestefar laget ny stokk til den. Den har nok mye større verdi for meg, enn hva jeg kan får for den om jeg prøver å selge den.

 

Når det gjelder systemrifler så er jo disse geniale til mye, men jeg har to år på rad vært uheldig å satt mauseren ut av spill i løpet av jakta. Da hadde det vært veldig genialt å hatt ei reserve rifle.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Tikka M65 i 6,5x55 med kikkert hos Børselars A/S på Dal. rifla kosta 4,900 men jeg ville ha lyddemper så dempern kom på 2,600 og gjenger 400,- gjenger er egentlig 800 men fikk litt avslag. Når jeg skulle skyte den inn så funka ikke utkasteren så dro ned med den og det fikset dem gratis. siden det er 3 måneders garanti ved bruktkjøp.

Er veldig fornøyd med Børselars og kan anbefale de til andre.

Kan hende de er litt for langt unna for deg, det veit jeg ikke noe om.

Men du kan jo sjekke siden www.borselars.no

De har en Sauer 202 6,5x55 med Leopould QR Montasje og 30mm ringer til 17,500,- det er kanskje litt mye.

De har også en Mauser M67 i 6,5x55 med Stormoen stokk. til 1,000 kr så tviler på at den er noe og ha :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei igjen

 

Jeg rister litt liv i denne tården. Har fått tilbud på en sako, å tenkte å høre litt hva dere mener om det.

 

Sako 85 ss kal 6,5x55, montasjer, a-tec demper og gjenging. Prisen er 18.900 for hele pakka. Dette må vel være ett brukbart tilbud?

 

Jeg har sendt en del mailer rundt om kring til våpenforhandlere. Det er få av dem som svarer på mail. Litt merkelig etter som mange av dem har høy profil på nettet.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det er et brukbart tilbud hvis du får med Sako montasjer. Du bør gjøre det klart for leverandør at du skal ha en proffjobb på gjenging for demper på forhånd. Ikke slark, god finish, og pen kroning.

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

Det har vært artig å følge denne tråden. Setter spesielt pris på innleggene til GeoRob, med gode betraktninger rundt funksjonalitet og Sakoer.

 

Andreas; du kommer til å bli fornøyd med den Sako 85'en - den oser kvalitet og det er liksom ikke noe man synes kunne vært bedre. Jeg har også noen Sakoer i våpenskapet...

 

Når det gjelder skjeftemateriale er jo smaken litt som baken. Et kvalitets-nøttetreskjefte får man sjelden problemer med, hvis det vedlikeholdes/oljes som det skal. Tenkte bare jeg skulle spørre om du har vurdert laminat-skjefte. Laminerte, gråbeisede tre-skjefter er like værbestandige som kunststoffskjefter, og gir et mer solid/kompakt inntrykk. Dessuten er Sako 85 Laminated Stainless råtøffe å se på:

 

http://www.sako.fi/sako85models.php?hunterlamss" target="_blank

 

Lykke til med riflekjøpet!

Link to comment
Share on other sites

Spitfire: Den laminat stokken var kjempefin den å! Klarte ikke helt finne ut om den va olja eller lakka, men regner med at den er olja. Prøvde å se litt på vektforskjeller, men det oppgis litt forskjellig på forskjellige steder. Det kommer nok av ulik vekt på ulike kaliber. Har du noen erfaring med laminat kontra synt? Hadde vært fint om du eventuelt kunne dele litt hva som er fordeler og bakdeler med dem.

 

Det som er viktig for meg er å ha ei lett hendig rifle som er god å skyte med. Vanskelig kombinasjon, men burde gå.

 

Må bare si tusen takk til alle dere som har bidratt i denne tråden! Jeg har mer eller mindre bestemt meg for sako nå. (iallefall nesten). Følger med på finn.no og her på kammeret etter gode alternativer på brukt markedet. Er det noen der ute som veit av en mulighet eller kommer over noe som kan være interessant setter jeg stor pris på ett lite hint! :D

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har hatt to laminat 75'er, de var lakket. Tror det er standard. Når det gjelder 1000 skudd betyr det ikke mye hvis den er vedlikeholdt, men det er jo greit med nytt som ikke er "køddet" med på forhånd, spesielt da pris på ny og brukt 85 er vel lik. En 85/.300 Win. Mag. hadde også alu-søppel klakk ja.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har du bestemt deg for sako.

Kjempebra, synes det vat ett godt tilbud du fikk.

Kjøp sako og du blir fornøyd med det.

Har nå jaktet med sakoen i en mnd nu, og den er kjempe bra i ss og plast stokk. Trenger ikke være så nøye med puss og stell som den andre børsa mi.

Den har også fått prøvd seg i -30 grader.

Link to comment
Share on other sites

Har du noen erfaring med laminat kontra synt? Hadde vært fint om du eventuelt kunne dele litt hva som er fordeler og bakdeler med dem.

 

Nei, jeg har nok ikke erfaring med lamitatskjeftet selv - riflene mine har valnøttskjefte. Men kombinasjonen av rustfritt løp/låskasse og den grå laminatstokken er rå å se på. Laminatstokken er lakkert (beiset). Her kan du lese en test av slik Sako:

 

http://www.shootinguk.co.uk/guns/rifles ... eview.html

 

Alle millionene Mausere som tyskerne produserte fra 1898 hadde forresten lamitatskjefter, så dette er ikke noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner godt til mauserens originalstokker ja. Har en stående i skapet. Den er ombygd og tilpasset jakt av min avdøde bestefar. Pusset opp stokken i fjord sommer, veldig artig å ha.

 

Må si spitfire at du gjorde valget litt vanskeligere igjen... Den var veldig fin den stokken. Må vel høre om det er mulighet å få samma tilbud med den stokken også.

 

Lurer litt på hvor mye vedlikehold det er på en sånn stokk, og hvordan vekta blir i forhold til synt stokken.

 

Snoalta: det ser ut som jeg begynner ringe meg inn på ett våpen ja. Du har jo mye erfaring med jakt og våpen, så godt å høre at du er fornøyd. Da er det veldig mye som tyder på at jeg blir det å ja! Vi må ta en runde å skyte litt når det passer!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja folkens da er valget tatt og våpenet kjøpt :mrgreen:

Det ble en sako 85 ss laminat. Henta våpenet i dag, så har ikke fått prøvd det ut enda. Det virker veldig lovende!

 

Mangler baser så har ikke fått montert kikkerten enda, men håper jeg får dem i kveld, eller i morgen. Kikkerten jeg skal ha på er en Zeiss classic 2,5-10X50. Demper ble en A-tec CTM-4. Venter enda på gjenging da børsemaker har ferie om dagen.

 

Tusen takk til alle som har bidratt i tråden, og gjort valget mitt litt mer gjennomtenkt og forhåpentligvis bedre!

 

Andreasv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...