Jump to content

Ny rifle - hva har jeg glemt?


Andreasv

Recommended Posts

Her kommer det nok en tråd om hvilken rifle skal jeg velge. Jeg har lest mye på forumet og skjønt at mange er litt lei av disse trådene, men jeg prøver meg likevell.

 

Jeg bor i ultragokk, så utvalget av våpenbutikker og utvalget som er i de butikkene som finnes er relativt begrenset. Derfor er det ikke så enkelt å komme til å klå på mange ulike rifler i ønsket segment.

 

Det jeg ønsker meg er: En lett rifle i kaliber 6,5X55. Vil gjerne ha steinless utgave med synt. stokk. Prisen kan ikke overgå 15.000 for våpenet. Våpenet skal kunne brukes til det meste av jakt i Norge, men primært til jakt på rev og småvilt. Jeg har en M98 kaliber 30.06 som i dag brukes til elgjakt. Har to år på rad hatt ulike problemer med våpent (tryna f.eks en gang å slo løst siktet). Derfor har jeg følt behovet for ei reserverifle. Jeg skyter heller ikke fantastiske samlinger med mauseren så ser ikker bort fra at det nye våpenet kan bli førstevalget på storviltjakt også, om jeg skyter bedre med det. (Skyter såpass at oppskytinga går greit på første forsøket)

 

Det jo noen rifler som med en gang peker seg ut. Tikka t3 ss og Browning a-bolt. Desverre kommer ikke x-bolt før i 2012 i dette kaliberet. Hadde den vært på markedet i dag hadde den vært det soleklare valget. Tikka liker jeg ikke pga stokken, den har for mye plast preg over seg. Browningen har jo fått ett lite rykte på seg til å ha litt ustabil presisjon, blir da litt skeptisk. Ellers ett fint våpen.

 

Jeg har tenkt mye å grubler fælt på hva jeg skal finne på. Det jeg trenger tips til er hvilke andre rifler bør jeg se på? Er det noen jeg ikke har tenkt på? Ser ofte at Lakenlader og Schultz & Larsen rifler blir nevnt, men finnes disse i den typen rifler jeg ønsker? Det finnes veldig mye fint der ute som sako og sauer men da blir fort prisen fort høy for mi lommebok.

 

Håper på litt andre svar enn søk.... for det har jeg virkelig gjort :)

MVH

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Her har du en god kandidat skulle jeg mene !

Så vidt jeg husker har den fått bra omtale når den har vært omtalt i div jaktblader. Husker også at Geir på Sarpsborg Våpen synes det var veldig mye våpen for pengene, men den tok aldri av.... Var vel for lik Sauer, og folk kjøpte Sauer.

 

Du får rustfri rifle, bra optikk og pipeskift mulighet til under budsjett pris !! Kanskje det er mulig å prute litt også :-)

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=25780567" target="_blank

 

Litt info:

http://www.vaabenhuset.no/rossler.html#rifle3" target="_blank

http://www.jagd-shop.at/press/SportingShooterFeb08.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

hei. jeg har en sako 85 finnlight 6,5x55 med en zeiss classic 2,5-10x50 og har blitt utolig glad i den. kikkerten koster ca 5000 på xxl og det er den vel vert. jeg jakter mest rådyr og fugl med den, men også litt elg. den har synt stokk og rustfritt løp og kinnstøtte på kolben

Link to comment
Share on other sites

Litt smak og behag men jeg tror Sako 85 Finnlight(Lettmetall underbeslag og mag.bunn) eller standard SS er noe av det mest fornuftige, god annenhåndsverdi ved ev. salg også. Standard SS er rimelig lett, 3kg tror jeg og helstål. De siste modellene har gummiert overflate på stokken, og kjennes/ser bedre ut enn den forrige syns jeg. Vet Jakt&Friluft har solgt standard Stainless Synthetic for 15 tusen.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Tusen takk for tips! Skal sjekke ut den litt mer. Litt i overkant i pris, håpet å slippe litt billigere unna :)

 

Edit: hvordan er stokken på sako i forhold til Tikka? Har aldir holdt i en sako :(

 

Hvis du synest at sako 85 er litt i overkant i pris, så kan jeg si at det er mye bedre med en sako til 16000 (1000 mer enn budsjettet) enn en tikka eller browning, selv om de er bra våpen og...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du synest at sako 85 er litt i overkant i pris, så kan jeg si at det er mye bedre med en sako til 16000 (1000 mer enn budsjettet) enn en tikka eller browning, selv om de er bra våpen og...

Enig, hadde og vært dumt å kjøpe noe annet uten å ha holdt i en Sako. Og du får den til femten.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk folkens for gode innspill!

 

Jeg har absolutt fått øynene opp for nye alternativer her. Har bare litt enda klarere at jeg bør komme meg til en litt større våpenforhandler for å prøve å klå litt på ulike våpen. Desverre få som har noe særlig mye inne her oppe i nord så man får sett å sammenligna.

 

Kom gjerne med flere tips!

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Ellers får du en strøken bortimot ubrukt T3, med optilock, lyddemper og god tysk optikk på for tilsvarende pris. Jeg greier ikke å fatte hva folket har imot denne. Den virker HVER gang, er presis nok til all jakt i Norge, pluss at den er rimelig.. Ja, den gir plastikk følelse, MEN, den dreper ikke lommeboka heller.

 

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 finlight har vært "tilbudsvåpen"/ kampanje i år til ca 14.000. På denne tiden av året burde de fleste forhandlerne klart å spa opp et slikt våpen nytt til under 15.000.

 

Har selv en tikka T3 light ss i 6, 5 x 55 samt en M98 i 30-06. To forskjellige våpen spør du meg. Er godt fornøyd med tikkaen, hendig våpen. Har også en Remington 700 Compact Tactical i .308win. Nok et våpen som skiller seg noe fra de to forannevnte - dette jeg bruker mest på storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk folkens for gode innspill!

 

Jeg har absolutt fått øynene opp for nye alternativer her. Har bare litt enda klarere at jeg bør komme meg til en litt større våpenforhandler for å prøve å klå litt på ulike våpen. Desverre få som har noe særlig mye inne her oppe i nord så man får sett å sammenligna.

 

Kom gjerne med flere tips!

Andreas

 

Det som er synd et at det er vel ingen forhandlere som har "alt" i hylla. De fører gjerne sine fire,fem merker, og det de måtte ha av brukt i hylla. Må på en av de store messene for å få klådd på alle merker.

Jeg mener du seriøst vurdere den Røssler Titan 6 på Finn. Jeg gjorde et søk her på Kammeret også, og det jeg skumleste igjennom var det ingen ting negativt skrevet.

Der tror jeg du får så absolutt mest rifle for penga, og ekstra pipe til under 4000kr......

Link to comment
Share on other sites

Ellers får du en strøken bortimot ubrukt T3, med optilock, lyddemper og god tysk optikk på for tilsvarende pris. Jeg greier ikke å fatte hva folket har imot denne. Den virker HVER gang, er presis nok til all jakt i Norge, pluss at den er rimelig.. Ja, den gir plastikk følelse, MEN, den dreper ikke lommeboka heller.

 

Thomas

 

Tikka er en bra rifle det, men hvis du har 500.000 kr til å kjøpe bil for, så kjøper du ikke en Fiat 500. (ikke at Tikka T3 kan sammenlignes med Fiat 500)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg tramper selvfølgelig på noen tær nå... Og får sikkert litt kjeft :mrgreen:

 

Ser at veldig mange drar frem presisjon til den og den rifla og sier kjøp den. Alle moderne rifler er så presise at det er mer enn godt nok for jakt og turer på skytebanen. Altså ikke kjøp ei rifle bare fordi noen sier den er presis, det er stort sett alle...

 

Så hva er det da som er viktig for meg? (Helt andre ting kan være viktig for deg/dere!) Jeg vil si at for meg er det som følger:

 

-Hvis økonomi er en begrensende faktor..Kjøper jeg heller den riktige rifla brukt, enn å kjøpe feil rifle ny.

 

-Stokken/kolben skal gi god kinnkontakt med den størrelsen kikkert jeg skal bruke, om jeg skal bruke en kikkert med 50-56mm objektiv er justerbar kolbekam å foretrekke, men en god del rifler har så rett/høy kolbe at det går helt greit også uten justering.

 

-Godt avtrekk rett fra esken. Alle rifler kan få et godt avtrekk med en tur til børsemaker, men velger gjerne ei rifle som er kjent for godt avtrekk. Brukte rifler har gjerne/kanskje vært en tur hos børsemaker og fikset dette allerede hvis det ikke var bra i utgangspunktet...

 

-For jaktbruk er løst boksmagasin et stort pluss. Lading og tømming av løst magasin er enklere og sikrere, samt at alt man kan fjerne fra rifla for pussing gir bedre plass og enklere vedlikehold.

 

-Magasin med kryssmating er en stor fordel, da kan du lade rifla både med løst magasin og med magasinet montert i rifla. I tillegg er låskassene på rifler med kryssmatende magasin ofte bredere, som gir større utkasteråpning og lettre vedlikehold (større plass til pekefingre og oljefiller). For banevåpen som Sauer 200STR og slikt, er det kanskje ikke så farlig om det er enkelrads magasin, da disse våpnene stort sett brukes under tak og får ikke like mye barnåler, fukt, snø og smuss i seg.

 

-Våpenet bør ha en sikring som virkelig er sikker (ikke bare sperrer avtrekker) og som kan betjenes lydløst. Ikke som f.eks. min Remington 700, som høres ut som et "ladegrep" når man slår over sikringen. I tillegg bør sikringen kunne kjennes og betjenes med hansker på hendene.

 

-Bolten/ladegrepet bør være mykt og smidig å betjene under alle temperaturer og værforhold. Mykt og smidig er ikke akkurat ord jeg ville bruke om ladegrepet til alle rifler til under kr 10.000,- men det finnes da noen unntak jeg har prøvd og det finnes rifler i denne prisklassen jeg ikke har prøvd. Alle som har prøvd en velholdt Sauer 200 STR skjønner hva jeg mener med mykt og smidig ladegrep.....

 

Så, finnes det ei rifle som har alt dette? Jeg har ikke funnet den ennå, men nesten. Min Sako 85 er nesten der, men ikke helt. Ei rifle jeg synes er ennå bedre er Sako 75, den har mer "håndsvull" på sjeftet, har et bedre avtrekk (de jeg har prøvd) og er ellers like bra eller bedre enn Sako 85 på alt det andre. Ladegrepet kan ikke måle seg med en 200 STR på noen av dem, men magasinløsningen og ellers betjening av rifla er perfekt.

 

Min Remington 700 er IKKE bitte lite grann i nærheten av å være et perfekt våpen, selv om den er bygget om på absolutt alle kanter hos børsemaker og har kostet mye mer enn kjøpsprisen på Sako'en å bygge. Man får ikke gull av gråstein uansett ombygging. Anbefaler ikke Rem. 700 uansett om den er billig, meget presis og smeller hver gang.....

 

Mitt tips er en pent brukt Sako 75 til Kr 10-12.000, jeg kommer garantert til å kjøpe det neste gang jeg skal handle, uansett kaliber. Våpen med mulighet for pipebytte har kun ekstra verdi for de som faktisk ønsker flere piper. Å trekke frem mulighet for pipebytte som et argument er meningsløst så lenge man faktisk ikke er ute etter eller trenger dette. Blir som å si at alle bør ha bil med 4wd...

 

Vel, dette var jo bare mine bastante meninger, som sikkert ikke er bedre enn andres meninger... Blir jo opp til hver enkelt å finne den mest perfekte rifla innenfor sitt budsjett. Jeg har langt på vei funnet min, har den bare ikke i våpenskapet ennå...

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter stor pris på slike innlegg GeoRob så mine tær er fortsatt i orden. Kjempefint at noen kommer med konkrete ting man bør være obs på og ute etter.

 

Som jeg har skrevet før så er problemet mitt at det er veldig få våpen å klå på for å se på rundt her jeg bor. Derfor er det gull verdt med meninger fra folk som har brukt og har erfaringer med våpen. Da kan jeg ut fra det sile litt og vurdere hva bør jeg finne ut mer om. Denne tråden har absolutt hjulpet meg å fått øyan opp for nye alternativer så takk til alle som har bidratt og kom for all del med flere forslag om dere har! :)

 

Angående Tikka så har jeg ikke så mye problem med våpenet, bare at hver gang jeg er i nærheten av det så klarer jeg ikke å la vær å dra neglene over stokken. Den lyden som kommer da får jeg ståpels av! Klarer ikke helt å se at jeg skal dra den med meg ut i skogen på jakt...

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tydelig at GeoRob har hatt praktisk erfaring med riflebruk en god stund, topp summering med begrunnelse av vesentlige faktorer for et verktøy. Mener selv at Sako 75 er noe av det aller beste jaktverktøy for MEG.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart enig med hkn i det. Jeg har blitt ganske nyskjerrig på sako nå. Er det sånn at sako 75 ikke er i produksjon lenger?? Hva er forskjellen på en 75 og en 85? Hadde vært fint å lest litt mer om disse våpnene, men finner ikke noen som selger 75 :oops:

 

Godt å høre at alle som hva vært her å kommentert om Browningen er fornøyde med våpenet!

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 har tatt over for Sako 75 ja. Sako 75 er ikke i produksjon lenger, men det finnes ennå et og annet demovåpen og nye våpen på hylla hos noen forhandlere. Rigtig nok en stund siden jeg så flunk nye Sako 75 annonsert på finn.no nå, men tror helt sikkert det dukker opp igjen. Godt mulig f.eks. Mangne Landrø har på hylla ennå, eller vet om noen som har.

 

Forskjellene på Sako 75 og 85 er ikke store. Det eneste som er virkelig nytt på 85 er låsingen av magasinet. På Sako 75 trykket man på utløser knappen og magasinet kom ut, på Sako 85 må man trykke magasinet litt inn samtidig som man trykker på utløserknappen for at magasinet skal komme ut. Altså er den nye løsningen på 85 litt sikrere mot å miste magasinet i skogen ved at en gren kommer borti utløserknappen. Både Sako 75 og 85 låser sluttstykket mot å åpne seg når man har sikret våpenet, det Sako 85 har fått er en ekstra knapp man kan trykke på for å åpne et sikret sluttstykke. Litt usikker på den helt store nytteverdien av dette, men skal være tryggere å kunne tømme kammeret for skarp patron med sikret sluttstykke.(dvs. man har egentlig ikke sikret sluttstykke, men sikret avtrekker mens man trekker i ladearmen)

 

Ellers er begge våpen veldig like å se på, finish på stokken er meget bra på begge modeller. Det som man med en gang kjenner når man klår på disse to modellene er at Sako 75 har en bedre "håndsvull" og fyller hånda bedre og at det virker som Sako 85 er maskinert med noe større klaringer mellom bolt og føring. Sako 75 virker som den er mye tightere maskinert og gir fra seg en flott klakk-klakk lyd når man tar ladegrep, mens Sako 85 virker bittelitt mer slarkete. Alt dette er marginale forskjeller, men som alt i alt peker i Sako 75 sin favør. "Følt kvalitet" er et lite hakk høyere på Sako 75.

 

Jeg tror ærlig talt ikke disse små forskjellene har noen betydnig i funksjon og min Sako 85 er vel så presis som min jaktkompis sin 75 i samme kaliber. Så litt ekstra klaring her og der har nok ingen ting å si for presisjon og praktisk bruk av Sako 85 kontra 75, men følt kvalitet har veldig mye å si for hvor fornøyd man blir med rifla som man tross alt har lagt mye penger i.

 

Om man nå plutselig finner ut man har lyst til å skyte noen jaktfeltstevner og ønsker seg en dedikert spesialstokk til dette formålet, finnes det masse både nytt og bruk til Sako 75 (Tervonen, Laukonen osv), mens det til Sako 85 så langt nesten bare finnes KKC stokk og velge i. Ellers må man få bygget en stokk hos Tyristubben eller noe. Dette kommer sikkert til å løse seg i fremtiden og det er heller ikke helt umulig å få en 85 til å passe inn i en stokk beregnet for 75, men det passer ikke 100%

 

Bare masse ørsmå ting som til syvende og sist gir Sako 75 et lite fortrinn.

Link to comment
Share on other sites

Hei Andreasv.

Har du en skyteane hvor jegere trener i nærheten? Det er kanskje noen som har rifler med seg dit som du kan få titte litt på. Mange jegere er velvillige til å la nysgjerrige få se litt nærmere på børsa om du spør pent. Hvis du har sett på bilder på nettet av de modellene du tenker på så kan du kanskje kjenne dem igjen på banen og hvis du da spør jegeren om det er den eller den rifla så kan dialogen være i gang. Bare et tips.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du trenger kikkertsikte og/eller demper så er det mulig å komme under 15k med t3 og browning, men værre med en ny sako...

 

Verre, men ikke umulig..

 

Brukt Sako 75 får du gjerne til i underkant av 10000. Da følger gjerne også montasjer med, så der sparer du 1500kr. Schultz & Larsen-dempere er gode som gull og koster ikke mer enn opp til 1500kr. Da har du 3500 å bruke på kikkert. Kjøp brukt eller fra ebay, eller brukt fra ebay, og du kan få ganske mye kikkert for den prisen. Så gjenstår bare gjenging og der sprekker budsjettet på 15k, men man bør jo alltid gå bittelitt over :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jo da det er skytebaner her i bygda, men der er det storsett aktivitet på høsten i forbindelse med oppskytinga. Er ikke noen baner som er åpne på denne tida av året. Har studerte en del våpen i hørst, men det blir mange tikka, mauser og remington.. Langt mellom andre høydepunkter. :)

 

Er det noen som kjenner noen som kjenner noen som vurderer å kvitte seg med en pent brukt sako 75 til en rimelig penge så er det bare å ta kontakt. :)

 

Setter stor pris på at dere tar dere tid til å svare å skrive gode innelgg for og imot ulike våpen!

 

Palinder, jeg må si at busjettet mitt har steget for hver mnd jeg har gått å lurt på dette, merkelig det der med skal ha skal ha syndromet...

 

Pr nå så ser sako 75/85 ut som en meget god konkurent til Browning a-bolt. Det er de to våpenene jeg har sett en del på i det siste. Veit at det finnes i Browning her i området jeg kan fikle litt med, sako er jeg mer usikker på, ikke sett dem noen steder.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Joda jeg vet om en pent brukt og billig sako 75.....

 

Den står på jaktpartner gjøvik....Syntet stokk og kaliber 300winmag, gjenget for demper og du får sikkert super pakkepris på den da de vil bli kvitt den :wink: tror den står for 10.000kr uten kikkert og demper. den er skutt 30skudd eller noe slik tror jeg. da han som kjøpte den ikke likte rekylen :lol: Men med demper er det et behaglig kaliber ikke værre enn 308 og 30.06.

Link to comment
Share on other sites

...ikke at Tikka T3 kan sammenlignes med Fiat 500)

 

Hvorfor nevnte du det da, hvis du mener den ikke kan sammenlingnes?

 

Sory OT.

 

Anbefaler Tikka T3 dersom du ikke skal korte patroner (f.eks 308, 223 osv), da kassen som regel er like lang ved de fleste kalibrene...

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 har jeg hatt (nærmere bestemt en T3SV i 223r).

 

For: Mye for pengene, grei presisjon, pålitelig, justerbar kolbelengde med innlegg. Min SV hadde ett meget godt avtrekk, og selvfølgelig høydejusterbar kolbe.

 

Mot: For trang utkaster åpning for grei adkomst ved pussing, ikke krysmatet magasin, noe slarkete bolt i låsekassa, to trins sikkring, plast dekselet på sluttstykket (jeg byttet mitt til rustfritt), plasten i stokken (hul lyd når en dunker kolba borti noe), og i tilfelle SV utgaven er vekten i overkant.

 

Liker/liker ikke? = Liker ikke.

Begrunnelse, gav meg aldri noen god følelse. Ikke ett våpen man føler for å plukke ut av skapet, bare for å klå på. Dette i hovedsak grunnet plaststokken.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til dere som har sett å kjent på flere våpen enn en t3.Hvordan er rekyloverføringen fra stål til stokk?

På T3? En alu-klakk i et grunnt spor i kassa. Dårlig patent på et ellers bra våpen. Noen lager ny klakk i stål. Jeg ville montert Rem. type klakk av børsemaker og beddet.

Link to comment
Share on other sites

Å der ble jeg plutselig veldig blond... :oops: Noen som kort orker å forklare meg hva en rekylklakk gjør for no? Skjønner jo såpass at det har med rekylopptaket å gjøre, men hva?

 

T3 er jo absolutt ikke tatt totalt ut av vurderinga enda, men så er det jo den der plaststokken da... Er det noen som har ide om ka man kunne gjort med stokken for å dempe lyd å følelse med den? Tenker da ikke på å bytte stokk, men forbedre den på en eller annen måte.

 

Lengre opp i tråden ble Sabatti nevnt som ett alternativ. Noen som har litt objektiv informasjon om denne. (i den grad det er mulig å være objektiv da) Har lest litt av det forhandlere har skrevet, men fint med litt brukererfaringer også.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har lest mye fram å tilbake om tikka t3. Ikke noen tvil om at det er ett kjempevåpen, men ett av kriteriene jeg har er synt stokk, og lett våpen. T3 har begge deler, men jeg kan ikke helt klare å se for meg å dra med ei plastbjelle ut i skogen. Har skrevet litt om hvorfor t3 er valt bort over.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Støtter det med sabatti.....Har hatt 2 og kjempefornøyd med begge....Synd det har dukket opp slik bytte syke innimellom og siden de har vært kurante å selge har det blitt de....

 

Kan jo skrive det jeg mener om de:

 

Avtrekk fra bra til supert fra esken. Den ene var litt for tung for meg 1,5kg mens det andre var på rett over 1,1kg som passer meg bedre. Men bortsett fra vekta på den ene var det ett godt avtrekk uten kryp og slep.

 

Presisjon fra eske. Super i begge, og begge hadde samme treffpunkt på 100meter med mye forskjellig ammunisjon. Kaliber 223 og 6,5x55.

 

Stålet var blått og fint på begge men stokken på den ene var litt tørr og måtte oljes litt. Finishen var ok da dette er "billig" våpen.

 

Er det noe mere du lurer på så spør eller send meg en pm så skal jeg svare om jeg kan :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å der ble jeg plutselig veldig blond... :oops: Noen som kort orker å forklare meg hva en rekylklakk gjør for no? Skjønner jo såpass at det har med rekylopptaket å gjøre, men hva?

 

T3 er jo absolutt ikke tatt totalt ut av vurderinga enda, men så er det jo den der plaststokken da... Er det noen som har ide om ka man kunne gjort med stokken for å dempe lyd å følelse med den? Tenker da ikke på å bytte stokk, men forbedre den på en eller annen måte.

 

Lengre opp i tråden ble Sabatti nevnt som ett alternativ. Noen som har litt objektiv informasjon om denne. (i den grad det er mulig å være objektiv da) Har lest litt av det forhandlere har skrevet, men fint med litt brukererfaringer også.

 

Andreas

Hei, rekylklakken er en metalldel(integrert i kassa, eller løs) som stikker ut under låskassa foran. Er til for å overføre rekylkreftene til stokken, og hindre bakover-bevegelse i forhold til stokken. Noen rifler har r.opptaket bakerst på kassa, f.eks. Sauer 202. Tikke er kansje vel upersonlig for noen ja. Kan se om du kan få den med stokken til Super Varmint. Samme stokk med bredere fortre, og justerbar kolbekam. Vanskelig å forbedre Tuppervaren noe særlig, bedre å finne en annen stokk syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har lest mye fram å tilbake om tikka t3. Ikke noen tvil om at det er ett kjempevåpen, men ett av kriteriene jeg har er synt stokk, og lett våpen. T3 har begge deler, men jeg kan ikke helt klare å se for meg å dra med ei plastbjelle ut i skogen. Har skrevet litt om hvorfor t3 er valt bort over.

 

Andreas

 

Saken er vel den at du må bestemme deg for om du ønsker våpen med kasse monert i en (tung) tømmerstokk som suger vann mens du drasser den med deg rundt i skauen, eller ønsker et dødt materiale som plast ala Tikka/ Sako, eller glassfiberlaminat. Jeg vet hva jeg finner mest hensiktsmessig...

 

Forstår deg slik at du er lettere påvirket av Tikka-plast-motstanderne som ikke har skjønt at plast/ kompositt brukes i det meste i dag, at teknologien går fremover og at det er en mening med denne utviklingen. Ingenting er så mislykket som billig treverk som vrir seg/ suger fuktighet. Da er en "padleåre" i plast å foretrekke, kjedelig eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...