Jump to content

Innovasjon, jakt, friluft og våpen 2000-2010


Trestokk

Recommended Posts

Åpen tråd for alt som er nytt og bedre siden år 2000.

 

Jeg vil fremheve:

 

LED-lykter/ lommelykter. Inntoget av disse siste 10 år er en av de største forbedringene innen friluftsutstyr.

 

Elektroniske kart/ GPS i lommeformat.

 

Og... Blyforbudet. Fordi det har kommet et utall nye og bedre haglmaterialer som følge av forbudet. (Men jeg er ikke enig i forbudet av den grunn.)

 

 

 

Ja, jeg vet vi begynnte på et nytt tiår for 1 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Har det skjedd så mye inovasjon siste 50 årene da? Stort sett gamle greier som er blitt forbedret, noe til det bedre og mye til ubrukelig.

 

Jeg synes membranklærne er fantastiske, i alle fall så lenge det ikke blir for mange minus. Før gikk jeg med en HV-feltklær i bomull og hadde regntøy i sekken som jeg drev og tok på hele tida når det kom kraftige byger, men nå klarer jeg meg med et sett ytterklær.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mobiltelefoner med ballistisk programvare.

 

Jeg er usikker på hvor gammel konstruksjon mine (så godt som) skuddsikre polykarbonatpistolfeltbriller med innsats for optiske glass er, men kanskje de er fra dette millennium?

 

Rimelige digitale kruttvekter?

Link to comment
Share on other sites

Tråden omhandler nyheter de siste 10 åra - men la den ikke utarte til flisespikkeri om hvorvidt diverse remedier kom før eller etter år 2000. Sjøl har jeg brukt satelittnavigasjon siden 1971 - men synes fremdeles det kommer mye fint nytt på den fronten. Dessverre for en stor del med for liten batterikapasitet.

 

Hvorvidt vi har bruk for, eller bør benytte, alt det nye tekniske som kommer og er "uunnværlig", er sikkert diskutert i andre tråder. Jeg har som oftest med avstandsmåleren (Leica 1200) på tur. Mye av det andre "kjekt å ha"-greiene har varierende nytteverdi.

 

Det mest nyttige er VHF jaktradioer. Disse kom jo før 2000, men de siste årene har det kommet skikkelig vanntette modeller, med masse tilleggsutstyr, brukervennlige og til akseptable priser.

 

Diverse "ikke-nyheter" kommer også som "nyheter", dvs., det nye er at de er i relativt sett helt andre prisklasser enn før. Dunjakker selges nå for en slikk og ingenting (produsert ved barnearbeid i Kina, eller slavearbeid i Burma?), kjekke saker når en skal sitte halve dagen på post sist i elg- eller hjortejakta.

Link to comment
Share on other sites

Dunjakker selges nå for en slikk og ingenting (produsert ved barnearbeid i Kina, eller slavearbeid i Burma?), kjekke saker når en skal sitte halve dagen på post sist i elg- eller hjortejakta.

 

Man skal slett ikke kimse av barnearbeid, dette er jo spesialisering på høyt nivå, selv sammenliknet med vår egen ungdom som for det meste utdanner seg til universelle papirflyttere!

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...