Jump to content

Nrk 1. Kjempeelg på nærmt hold


202 outback

Recommended Posts

Må si det slik.

Produsenten er opptat av sin hobby- filming.

Og har i dette og andre programmer en nedlatende holdning til jakt.

 

Tja.

 

Han mener det er feil å skyte storoksen rett før brunsten, spesielt når en ser ritualene som har pågått i ukevis før paring, er vel ikke det samme som å være nedlatende til jakt.

Ellers tror jeg vi Nordmenn har veldig mye og lære om forvaltning av hjortevilt, snart bare skrap igjen mangen plasser

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er flott at vi får en påminnelse om hvordan jakta faktisk kan påvirke elgstammen, og at vi ikke behøver lengre enn til Sarek for å se litt ordentlig elg. At en slik film med kommentarer oppfattes som hetsing av jakt synes jeg er merkelig. For meg er denne filmen en fin opplevelse, det er film og ikke fakta, som alle naturfilmer- og en god tankevekker. Det å delta i forvaltning av viltstammer er ikke bare enkelt, og det er mange interesser som skal ivaretas også i den prosessen. Her lufter Nævra dette, og med ett lite spark i retning av forvaltning- ikke mot jakt. Synes slett ikke det ødela den fine opplevelsen av å se slik elg- som vi må stikke fingeren i jorda og innrømme er sjelden kost de fleste steder etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sett mange av programmene som han lager.

Klart han påpeker feil i forvaltningen, men fokuset mot jakt er tydeligt og usminket.

 

 

Det er sikkert at det er noe galt i forvaltingen!

Men som du sier var han litt negativ til jakt! tror ikke det hadde vært sånne okser uten noe jakt heller! ( med tanke på hjortelus og andre sykdommer) som da hadde spredd seg fort!

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del oppfatter Arne Nævras filmer og reportasjer som veldig sunne påminnelser om hvordan vi mennesker påvirker naturen vår på mange måter, bl.a ved jakt og mer eller mindre vellykket forvaltning av viltbestander. Vi jegere klager også over for lite av det ene viltet, og for mye av det andre. Vi må hugse på at viltet og naturen er skapt for alle- ikke bare jegere og våre ønsker om å høste og oppfylle vår aktivitet. Med såpass mange jegere i Norges land er jakt tross alt en ikke ubetydelig påvirkning i naturen- men likevel er det ett mindretall av mennesker som ser på naturen med jegeres øyne, det tror jeg vi også skal ha i minne.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg lurer på her. Han viste 2 tvillingkalver fra alaska. Han sa at dette var de eneste kalvene han så. Han nevte også at dette var pga ulv og bjørn så vidt jeg husker. Mitt spørsmål er: Hvordan trur dere denne stammen på dette området han filmet vil være 10 år etter da det tydeligvis ikke vokser opp flere elg, kun noen få kalver. Jeg mener i allefall at da vil ulv/bjørn til slutt knekke stammen siden få unge dyr overlever? hva trur dere?

Link to comment
Share on other sites

Filmingen var fantastisk.

Men den kontunuerlige hetsingen av Jakt er usmakelig.

 

Det var akkuratt det kona og jeg syns også. Det ble såpass mye at vi endte med å skru av. Vi har oppfattet de fleste av filmene hans etter hvert å ha en anti-jakt budskap. Ofte litt skjult, men det er helt klart tilstede.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg lurer på her. Han viste 2 tvillingkalver fra alaska. Han sa at dette var de eneste kalvene han så. Han nevte også at dette var pga ulv og bjørn så vidt jeg husker. Mitt spørsmål er: Hvordan trur dere denne stammen på dette området han filmet vil være 10 år etter da det tydeligvis ikke vokser opp flere elg, kun noen få kalver. Jeg mener i allefall at da vil ulv/bjørn til slutt knekke stammen siden få unge dyr overlever? hva trur dere?

 

Bjørn. ulv og elg har levd i det samme okosystemet der i tusenvis av år.

jeg tror ikke du skal bekymre deg nevneverdig om hvordan det går med elgene om ti år :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker mere på at kanskje bjørne og ulvestammene blir for store akkurat her og at dermed så vil elgstammen gå svært ned også vil ulven og bjørnen flytte videre også vil stammen av elg vokse opp igjenn men da har man jo en "nede" tid på veldig mange år. Jeg tror jo ikke noen av dem vil bli utryddet men med litt jakt så kan man styr unna slike "nede" perioder.

Link to comment
Share on other sites

Kjempeflott program :D

Synes det er litt overdrevet å påstå at programmet hadde en anti-jakt-holdning.

Nævra har tidligere laget rene jaktfilmer.

Det å spare storoksene til etter brunsten har vi fått erfart har noe for seg. I mange år har vi og de andre jaktlagene rundt oss spart storoksene til etter brunsten. Selv mener vi at vi nå har fått betalt for det. Gjennomsnittsvekta på kalvene/fjordyrene har blitt tyngre, og oksebestanden har økt og oksene er større.

Nå er det ikke overflod av slike program på tv'n, så da får vi nyte disse istedet for å finne noe å klage på hver gang!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker mere på at kanskje bjørne og ulvestammene blir for store akkurat her og at dermed så vil elgstammen gå svært ned også vil ulven og bjørnen flytte videre også vil stammen av elg vokse opp igjenn men da har man jo en "nede" tid på veldig mange år. Jeg tror jo ikke noen av dem vil bli utryddet men med litt jakt så kan man styr unna slike "nede" perioder.

 

Det er nok slike opp og ned perioder som du sier.

Det er nettopp det som gjør at disse artene tilpasser seg hverandre.

Dette er naturens måte og regulere bestander på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det var et supert program.. kan ikke skjønne hvordan noen jegere kan synes det programmet strider imot jakt! Han hadde ikke mer kritikk om dagens jakt en den gjennomsnittlige jeger har. Den fyren vet nok mer om hva som er bra for elgbestanden en de aller aller aller fleste her inne.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil vil bestanden av elg og predatorer ha hver sine topper med ca 11 års mellomrom om bestandene ikke utsettes for jaktpress eller annen menneskelig påvirkning. Funnet ut ved å studere isolerte bestander på ei øy i en av de Store innsjøene. Ok program.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...