Jump to content

Halvautomater på skytebanen


Kåre1983

Recommended Posts

Vil høre fra andre brukere om hva dere med halvautomater gjør på skytebanen?

 

Problemet er at tomhylsene treffer sidemannen evt. flyr over/i nabo våpenet. Selv om jeg ikke har hørt noen klage på det ennå, så vil jeg være litt "førevar" for å unngå dagen en gloheit tomhylse legger seg nedi nakken til naboskytteren (satt på spissen)

 

Er det en enkel løsning på dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mye med halvauto og ber bare om å få plass lengst til høyre så hylsene ikke skal hagle over med skytterene. Det er ofte helt i orden og de ser problemet og takker meg for jeg spør og sier ifra.

 

Nå skyter jeg nok til at de når de ser meg så er plassen lengst til høyre ledig når det er min tur :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Mini-14 her for ikke lenge siden, og har vært på Løvenskiold og fjellhallen oppi Kjelsås med den noen ganger.

Det første jeg gjorde var å henvende meg til skytebaneleder vedrørende problemet og prøvde å få plass ut på høyre flanke, da jeg jeg hadde hørt at Mini'en var ganske røff på utkastet, og ville ikke irritere noen. Men fikk høre alle gangene at "det var ikke noe problem, det går så bra så...".

 

Og det var det heller ikke, ingen klager, selv fra folk som lå rett til høyre for meg, snarere mer litt positiv interesse i hva slags børse jeg hadde, i og med at den kanskje ser litt vel...hrrmm....SORT ut... :oops: Det er forøvrig en Mini-14 Tactical rifle med sort synth-stokk og ultrakort løp med flammedemper (40,9cm).

 

Ble positivt overrasket faktisk, ingen irritasjon eller klager, mer litt godmodig humring der børsa med stooor entusiasme pælmet hylser i alle retninger, 5 meter skrått fremover, 10 meter rett ut til siden, oppi nakken på karen rett ved siden av, over kommunegrensen....etc etc...

 

Jeg har jo lest litt her inne om at det ikke er alle steder i landet der man er like positivt instillt til halvautomater, men jeg har som nevnt ikke fått en eneste negativ henvendelse. :)

 

Når det er sagt, har jeg mulighet og det er ledig så legger jeg meg konsekvent ut på høyre side :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ble positivt overrasket faktisk, ingen irritasjon eller klager, mer litt godmodig humring der børsa med stooor entusiasme pælmet hylser i alle retninger, 5 meter skrått fremover, 10 meter rett ut til siden, oppi nakken på karen rett ved siden av, over kommunegrensen....etc etc...

Det kan jo være at "noen" har "gått opp løypen for deg" :wink:

Link to comment
Share on other sites

...å unngå dagen en gloheit tomhylse legger seg nedi nakken til naboskytteren (satt på spissen)

 

Er det en enkel løsning på dette?

Ja, løsningen er vel enten som skrevet tidligere, ut til høyre på standplass. ELLER at de som er så følsomme at de ikke tåler noen hylser fra naboskytteren får vente med å reise på banen til det er mer eller mindre tomt for folk.

Enkelte mener det er så "ille" å få noen hylser over seg, men jeg har den oppfatning av at det er mer stoltheten deres som tar skade av det enn at det er noe annet ubehag.

Enkelte liker ikke børser som er sorte og/eller kan skyte fortere enn hva vedkommende klarer med sin gamle Mauser eller Krag.

Link to comment
Share on other sites

..Enkelte mener det er så "ille" å få noen hylser over seg, men jeg har den oppfatning av at det er mer stoltheten deres som tar skade av det enn at det er noe annet ubehag...........
Noe sier meg at du aldri fått en gloheit tomhylse innenfor skjorta :lol:

Men den dagen du får 1.grads forbrenning i nakken fra naboens tomhylse, får nok pipen en annen lyd..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

endl3ss:

 

Den mini14 modellen du har er en modell jeg selv har tenkt mye på, kunne du lagt ut et bilde av den med eventuelle 3 skudds samlinger slik at jeg kan se hva den er god for?

 

Har sett litt på nutnfancy sin variant hvor han har hatt en trigger jobb, og den samler jo ganske bra syns jeg til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Som relativt nytt medlem av jegerutvalget lurte jeg på det samme, da vi har intill 20 stykker i hvert lag, som enten skal skyte øvelseskudd eller ta prøven, så dukket dette faktisk opp som et tema.

Enkelte av de som skal ta øvelseskudd eller skyte opp til prøven, skyter så lite at de kan anses som skuddredde :shock:

Vi har ofte flere med halvautomat enn vi har vegger , løsningen var enkel jeg laget 4 rammer a 50x50 cm med fluenetting

og en enkel fot på 20cm denne satt vi i mellom skytterene, dette ble positivt mottatt av skytter og sidemann :D

For de som passerer 500+ skudd i året så reagerer ikke de på sidemannen på samme måte, og det er vel de vi treffer flest av på banen og de er generelt like opptatt av alt som smeller som de fleste av oss her inne :D

Link to comment
Share on other sites

Menace:

Her er børsa, bildet er leecha et annet sted på nettet:

 

firearms-images-products-437l.jpg

 

S&B_55gr_FMJ_100m.jpg

 

Her er ett eksempel fra skyting på papptallerkener i forrige uke i Trondheim, Sellier & Bellot 55gr FMJ på 100 meter, nederste serie er uten demper, den øverste er med demper, en A-Tec CMM-6 forøvrig.

 

Det må sies at det ikke er helt representativt da. Jeg har skutt bedre med børsa enn dette, men ett par faktorer var i mot meg her, for eksempel medforstørrende retikkel som gjorde det umulig å se den svarte flekken, litt dårlig lys etter hvert, og jeg fikk trøbbel med å dele skiva med retikkelet.

Jeg har skutt bedre uten demper oppe på Løvenskiold, på den 100 meter elektronikkbanen der. Forøvrig, ikke spør hvorfor skudda gikk så høyt med demper, aner ikke. American Eagle 55gr FMJ gikk laaaangt under svarten.

 

Jeg er jo klar over at jeg ikke akkurat kjøpte noen skarpskytterrifle, så jeg er egentlig happy, og for mitt bruk er det mer enn tilstrekkelig. Men skal se mer på samlingene i fremtiden, med ordentlig skiver og litt mer hensiktsmessig støtte...vel og merke når det går an å legge seg ned på en bane her i området uten å fryse av seg bjellene... :roll:

 

En annen sak er at Tactical'en er problematisk nå. Det var Capsicum som førte disse, men de fikk de tre siste børsene her i høst, min er en av dem.

US State dept. liker ikke å gi eksportlisenser på halvautomater med flammedemper (eller var det gjengingen) nå lenger, så det ble alt for mye mas med disse børsene. Capsicum sa at de ikke ville ta inn disse igjen. :|

Link to comment
Share on other sites

Noe sier meg at du aldri fått en gloheit tomhylse innenfor skjorta :lol:

Men den dagen du får 1.grads forbrenning i nakken fra naboens tomhylse, får nok pipen en annen lyd..... :roll:

Feil. Men jeg har vært med så lenge at jeg kler meg etter føre og forhold. Dvs. at jeg har på meg høyhalset og caps som regel.

Hylser kan være varme, men ikke akkurat dødelige..... og det er mulig å ta sine forholdsregler dersom man vil unngå ubehageligheter. :)

Link to comment
Share on other sites

JEg har fått små brannsår av tomhylser flere ganger. Det verste jeg vet er å ha en BAR eller en TRG42 på sida.

Men jeg holder kjeft - vi MÅ tåle at ikke alle er like, og har politisk korrekte graverte dobbelrifller eller noe.

Sidemannen trenger å trene med sin halvauto, og jeg trenger å lære meg å lukke uvesentligheter ute når jeg skyter. Derfor er han velkommen på sida, BAR til venstre, TRG42 til høyre, I dont care, på med propper inni klokkene og smil.

Neste gang er det kanskje jeg som trenger litt velvilje.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, akkurat den børsa jeg har lyst på. Men kommer det ikke flere inn altså? det er litt surt, men kanskje jeg får våpen søilen til og importere et eksemplar om jeg spør. Kanskje state dept, tenker seg om litt.

 

Sukk, slitsomt med dette eksport hysteriet i USA, mye jeg skulle handlet derifra hadde jeg fått det hit. Men skal ha ei 16" mini 14 svart rifle tilslutt, ingen bønn der=) Blir bare ar-15 først, hehe. Takk for bildene, samlingen med demper så jo veldig bra ut da. Skal kunne plukke ned både rådyr og fugler med den der. Grattis med nydelig børse, som jeg er veldig sjalu på deg på.:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å legge meg helt til høyre, eller forsøke å få en ledig plass mellom meg og sidemannen. Dersom dette ikke lar seg gjøre, pleier jeg forhøre meg med sidemannen om han/hun vil bli forstyrret veldig om det skulle slumpe til å komme en hylse eller fem flyvende. Jeg har enda ikke støtt på noen som har reagert negativt på mitt naboskap :)

Link to comment
Share on other sites

Har fått en forholdsvis varm hylse fra en Browning Bar 30-06 på øyelokket under skyting. Da jeg alltid skyter med begge øya oppe synes jeg dette var nære nok. Blei en litt dårlig serie men jeg la meg litt lengre bak før neste da gikk d greit. Synes at det er fint at de som skyter med halvauto prøver å legge seg ytterst til høyre der det går ann. Handler om å ta litt hensyn. Selv legger jeg meg litt langt fram når jeg skyter med kort løp, slik at jeg forstyrrer sidemannen minst mulig.

Link to comment
Share on other sites

Vepr'en min kaster tomgodset godt framover så det er egentlig ikke veldig problematisk for min del selv om jeg prøver å holde tracken på hylsene littegrann nettopp for å ikke være til sjenanse. Når jeg tester nye ladninger og vil inspisere hylsene løser jeg dette med å legge en jakke/genser e.l. løselig over låskassen slik at tomgodset fanges opp men uten å hindre omladning eller ødelegge skytestillingen. Fungerer utmerket for meg (andre står fritt til å mene andre ting) og jeg har ikke mottatt klager til dags dato.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel det jeg må bynne med også, eventuelt sette opp et finmaska ishockeymål til høyre for meg. Trur jeg fant 1/3 av hylsene etter runden oppi fjellhallen - aner ikke hvor resten ble av. :roll:

Uansett, så lenge man sier ifra at man har halvauto, og at hylsene kan fly litt, og får anledning til plassere seg til høyre, så burde jo problemet være ikke-eksisterende.

 

I forhold til å unngå å skape irritasjon, så hjelper det nok vesentlig å ikke nødvendigvis prøve å emulere forsvar mot de røde horder i en skyttergrav, og kanskje holde ildtempo på noe annet enn rapid fire...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...