Jump to content

krag løp, kvalitet? hva kan de brukes til?


Ole_Netland

Recommended Posts

under en opprydding i kjelleren i forbindelse med flytting til nytt laderom dukket der opp to gamle krag løp bakerst i ett skap, ett i 6,5x55 og ett i 22Lr.

 

Noen som har noe gode forslag til hva disse løpa kan brukes til? hvordan er kvaliteten på slike løp? ( feks sammenliknet med sauer.)

 

6,5x55 løper ser jeg for meg at kan være aktuelt å kamre om til 6,5-06 eller 260, for må vel uansett kamre det om eller brotsje litt mer pga dette hakket til utdrageren? dersom løpene skal brukes til noe skal de inn i en løpskifte muffe fra Heen.

 

Men hva kan 22Lr løpet brukes til? ser for meg det kan bli et innstikk løp til ei hagle, noe som ikke er aktuelt for meg som bare har pumpehagle da. Noe annet? er nok ikke så aktuelt å sette det i saueren ( selv om det hadde fristet) etter som at enn vel må legge patronen rett i kammeret med fingrene da, og det er jo ikke mulig da enn ikke når inn til kammert med fingrene.

Link to comment
Share on other sites

Kall meg gjærne rar men, hva med å putte de i 2 krag kasser og lage noen fine jaktvåpen av de?

 

har vært inne på tanken, men 1, jeg har ingen krag kasser, 2 jeg skyter links.

 

Hadde jeg hatt en krag kasse og en stokk hadde jeg nok laget en rifle for hygge bruk på banen da det ikke er såååå krise om bolten er på feil side.

Link to comment
Share on other sites

La oss se...dette er altså et trangt .22 kaliber løp, trolig tilpasset kulediameter .222".

Omkamring til .22 Remington Jet? Fungerte mindre bra i revolver, men hva med en rifle i det kaliberet?

I Krag? Nei, men i en annen låskasse for de mindre patronene.

 

.22 remington Jet? Kråkemedisin?

Link to comment
Share on other sites

Hva skulle være hensikten i å kamre i andre enden? Da vil man få kroninga i det antatt mest slitte området.

 

Vigg :?:

Poenget er vel å få riflinga til å snu andre vegen - altså same effekt som om du snur ei mutter bak/fram - da blir ho linksgjenga som du sikkert veit :lol:

Link to comment
Share on other sites

[har vært inne på tanken, men 1, jeg har ingen krag kasser, 2 jeg skyter links.

 

Hadde jeg hatt en krag kasse og en stokk hadde jeg nok laget en rifle for hygge bruk på banen da det ikke er såååå krise om bolten er på feil side.

Om det er en original pibe, må det være idelt for dig at få bygget en jagtrifle.

Linksskytte

Linksgjenger på pipen

Linkssnur på riflingen

Håbløs precicion på alle 3 dele 8):wink:

 

Lykke til med projectet :D

Ideen med Heen løsningen vil fungere tvivlsomt, da piben vil løsne under brug. På de piber med normal højresnoning på riflingen, som blev monteret med linksgjenger, var det normalt med høj tilspændingsmoment for at piben ikke løsnede. Der vil være samme problem med venstresnoning kombineret med højre gjenger.

Kaliber 22 piben er sansynligt med ofcenter boring i kammerenden, hvorfor der må drejes ny udvendig profil, hvis piben skal monteres på en rimfire låsekasse.

 

Hvordan går det i øvrigt med dine tyste forsøg?

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å kuppe tråden, men ser at noen her kanskje er interesert i kragløp.

 

Har to gamle kragkasser med løp liggende på skytebanen. Det ene står det en hylse fast i kammeret på. Den andre står det ett .22 innleggsløp i. Kassene er strippet, bare avtrekkeren igjen. Mulig jeg klarer å finne sluttstykkene.

Begger er orginalløp.

Skal prøve å få tatt noen bilder.

De er begge til salgs til høystbydene. :D

Link to comment
Share on other sites

For å svare kjapt på spørsmål lenger oppe: .22 mag er grovere enn .22 LR. Må ikke brukes om hverandre!

 

Jeg vet dette var problem på en liten revolver fra S&W der en kunne bytte tønne mellom 22lr og 22mag..

 

Men jeg tviler sterkt på at dette vil ha noe og si i et tykt rifle løp..

Link to comment
Share on other sites

Tror nok forslaget om å bruke .22 løpet til .22 Magnum strander på at sistnevnte har større støtbunn enn .22 LR.

Hvis man brotsjer opp kammeret så vil tennstiften antagelig treffe for langt inne på randen.

 

Kulediameteren skal såvidt jeg minnes være den samme, men .22 Magnum er litt mer "avansert" og bruker mantlede prosjektiler.

Link to comment
Share on other sites

Dersom 22wm er grovere enn 22lr hvordan har det seg da at man får 22wm tønner til div. 22lr revolvere?????

Er det noen av de skråsikre som faktisk har målt??

Meg bekjent løses dette med at manm velger den groveste løpsdiameteren (altså den for .22 mag) og driter i at .22 lr slingrer litt...

Link to comment
Share on other sites

Alle Kragpipene med original 94/95/97/04/06/07/12/23/25/30 levert fra Kongsberg har piper som er riflet slik at de skrur seg til under skyting.

De senere år (80+ åra) ble pipene 19 og 21mm levert riflet som vanlige piper da det viste seg at det ikke var noe problem med at pipene skrudde seg ut.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Dersom 22wm er grovere enn 22lr hvordan har det seg da at man får 22wm tønner til div. 22lr revolvere?????

Er det noen av de skråsikre som faktisk har målt??

Meg bekjent løses dette med at manm velger den groveste løpsdiameteren (altså den for .22 mag) og driter i at .22 lr slingrer litt...

Her har Hassel rett, og jeg har fått korrigert en feiloppfatning jeg har gått rundt med i mange år :oops:

Men tilbake til .22 Remington Jet. Denne er som kjent fremstilt ved å presse ned .357 hylser til å ta en kulediameter på .222, dvs. samme som .22 r.f. : http://en.wikipedia.org/wiki/.22_Remington_Jet" target="_blank

 

Men det er en c.f. patron. Gjengediameteren på kragløp er nokså romslig i forhold til rifler for småkalibrene.

Er det helt umulig å dreie ned gjengeskanken, og gjenge på nytt sentrert etter løpsboringen? Kan nok by på børsemakertekniske utfordringer, men neppe helt umulig.

 

.22 Rem Jet var på en måte forut for sin tid (1961), men ble først kamret i uegnet våpentype.

Fordelen er rikelig tilgang på relativt rimelige 'basis'-hylser.

Mantlede kuler i .222 finnes vel enda. Mulig at kuler for eldre .22 Hornet våpen kan brukes (de var .223"). http://www.gunnersden.com/index.htm.22hornet.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Gjør det enkelt Ole. Lag et innstikkløp til hagla di av 22 løpet.

 

innstikk løp til ei hagle, noe som ikke er aktuelt for meg som bare har pumpehagle da.

 

Tror han ikke ser helt nytten av det. Med mindre han kapper opp løpet i 70mm lange biter og brotsjer oopp kammer i hver og en av de da, og mater de i magasinet? Kunne jo blitt en pumperifle/hagle-kombi? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har lest denne tråden med interesse.

 

Sitter igjen med at jeg kan ta Kragløpet som står i kjelleren (linkstwist) og sette dette inn i min Winchester og skyte 6,5x55 til trening uten at løpet vil skru seg ut!

 

Er dette riktig, eller bør jeg på med en fingjenget muffe ala Heen for å hindre at løpet løsner?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er større sjans for at en pipe skrur seg ut av en heen muffe man strammer for hand, enn fra en løsning der det er stramma hardt med verktøy.

Jeg skjønner din skepsis, men vil kreftene virkelig være så store?

Vil man da ikke merket en kraftigere "vri" på rifla samtidig med rekylen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...