Jump to content

Kuletest 223 Rem. 06.09.2008


Kjell Olav

Recommended Posts

Hei Kjell olav!

 

Først masse skryt for en super test. :mrgreen: Masse arbeid du har lagt ned....

 

Har jo snakket litt med deg angående Winchester sin 64 grs pp kule som er ei forholdsvis rimelig kule.

Har skutt en bukk og en rev med den kula i høst og det fungerte fint som fy.

 

Bukken ble skutt inn litt på skrå i nakken/bogen på ca 5o-55 m hold. Gikk ned i smellen uten noe mer om og men.

Fant igjen kula drøye 2o cm inne i ryggen etter å ha klippet masse rygg virvler.

Nesten ikke kjøtt ødeleggelser.

 

Verre med reven den var nærmest ferdig flådd..

Største grunnen til det var treff i bein både inn og ut pluss masse splinter i tilegg.

Link to comment
Share on other sites

Veldig lærerik tråd :)

Har lenge hatt lyst på en CZ 527 i .223 til alt-mulig rifle (primært rype på lange hold), men har også fått høre at .223 er for rask for rype og har en tendens til å sprenge de.

Med en twist på 1-12" så lurer jeg på hva jeg må sikte meg mot for å få til en brukbar ladning som

ikke blir alt for utsatt for vind og samtidig ikke sprenger rypene. (55-60gr og ca.800m/s?) Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Uteseiler, det trur eg er heilt avhengig av treffpunktet og ikkje minst kva kule du bruker. Har ikkje så store erfaringen med .223 på vilt, det er helst møkkafugler ( kråke, skjor osv ) , som eg har brukt den til. Og et par av dei har sett litt ferdig flådd ut. Men det er fullt mulig å få et fint skudd på fuglen med .223.

Men det er sikkert greitt å lade sjølv, for å gjerne lade med litt lavere hastigheiter, hvis det skule være problemet med fart.

Eg har lada 40 grains v-max i .223 med grei presisjon og lav fart. Men desverre så hadde eg ikkje kronograf, for å måle hastigheita på dei. Og eg skaut i ei fjellside, for å testa et krutt, så eg har ikkje blink å vise til med samlinga heller. Skal ta meg ein ny runde, og teste igjen til våren, så kan me sjå resultatet der.

 

Men eg også er veldig sugen på ei Cz 527, det er ei flott rifle. Men du har jo valget med .222 også, men det er dyrere ammo og mindre utvalg stort sett.

Link to comment
Share on other sites

Daywalker og uteseiler.

Takk takk.

 

@Daywalker

 

Det er moro å høre at en kule fungerer sånn ca likt på vilt som den gjorde under testen. Kula fikk etter det jeg skjønner ganske så tøff behandling på veien også....

Proof of the Pudding. 8)

 

PS. Har du restvekt på kula og kanskje et foto av den?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk skal dere f### meg ha, vurderte lenge om det nye løpet i blasern skulle bli 223 eller 243, men jeg endte på 243, og får det nå i desember. Angrer bittert etter å ha lest denne fine tråden :cry: men hva skal en gjøre.... Irritert over å få gjennomskudd på rev og mindre bevre med 55grn nosler BT.....

Får vurdere å bytte, selge 243 løpet og bestille et i 223... Er bare det at det er 8mnd leveringstid på blaser match løp...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...
  • 1 month later...

Jeg har med stor interesse og spenning lest hvert eneste innlegg i denne tråden, og like mye som det er imponerende, så er det *litt* overveldende for en sylfersk hjemmelader.

Har så vitt prøvd å lade selv, men har heldigvis en kompis som er bioingeniør med snart 20års laberfaring til å bistå, så det skal nok gå bra.

 

Med så mange alternativer som det er der ute, er det mulig å få et tips på hva jeg skal starte med av kuletype og krutttype (og gjerne ladedata også)? børsa er en nyinnkjøt Ruger Mini14 ranch, og bruksområde blir først og fremst gås, rev og storfugl.

 

Har hatt gode resultater presisjonsmessig med Federal American Eagle 50 grain FBHP som jeg fikk av en bekjent, men sliter litt med å finne disse i butikk.

 

Skullerud - med ny børse, nytt ladeutstyr, pågangsmot, og forsvinnede lite ladeerfaring.

Link to comment
Share on other sites

Det går mye kuler og krutt i masse testing og funderinger før man lander på noe som

man er fornøyd med.

 

Å kjøpe noen billige 55 grain FMJBT er greit til trening og til endel fugl.

Kort pipe og 50-55 grain funker godt med N130 krutt.

 

HPFB eller HPBT skulle vel ikke vere umuligt i 52 grain iallefall. Både Speer og Sierra har noe greier der.

 

Ellers så er V-Max i 40-50 grain en brukendes Revekule. Er omtalt i en artikkel i dem seneste jaktbaldene om er skytterlag som har felt 250 rev med V-max. Tror det var 40 grain dem brukte.

V-Max er jo også underholdende vist man tar en kråke.

Link to comment
Share on other sites

Proof of the Pudding.
Fangstrapport 3 gås skutt med 75gr Scirocco II, ladet til V0=830 m/s:

 

Gås #1: 150m hold. Inn høyt i side over fileten, ut gjennom buk/lår. Vaklet/bakset ca. 5m, ble liggende død. Fuglen ble gitt bort før obduksjon, så detaljert info foreligger ikke. Tilbakemelding: Bryst 100%, lår ble hundemat.

Gås #2: 185m hold. Inn rygg, ut skulderledd/overkant bryst. Rett ned. Utgangshull som en tjuekroning. Skar bort knapt 10% av ene brystfileten.

Gås #3: 130m hold. Inn lavt side, i bakkant av brystfileten, ut buk. Kula tok med seg halve kråsen ut på marka. Fuglen lettet og fløy 50-100m, landet, stein død. Var halvveis tarmtrukket da den ble hentet inn.

 

Konklusjon: Velegnet gåsekule. Noe mer ødeleggelse enn 50gr Rhino, men absolutt til å leve med. Meget tilfredsstillende skuddvirkning (AKA "drep"). Gode vindegenskaper. Ville vært mitt førstevalg også til rådyrkule for .223Rem, selv om jeg ikke har testet dybdevirkningen i såpass stort vilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Fantastisk tråd! Men..

 

Jeg skal kjøpe 223rem. og så er det store spørsmålet 1/8 stigning (Tikka) eller 1/12 stigning (Browning Xbolt). Har etter mange timer på kammeret endelig skjønt meg på dette med riflestigning og kulevekter. Men mitt spørsmål er; trenger jeg egentlig 1/8 stigning når jeg ikke lader selv? Ser ut som det jevnt over kun er 55 grains (FMJ) å få kjøpt i butikker.

 

- Har dere noen tips til ferdigrullet butikkammo (FMJ) som er tyngre enn 55 grains?

- Hvordan er fremtidsutsiktene, er dette kuler som muligens kommer i større grad?

 

Jeg synes X-bolt er en mye mer "smkrere" rifle enn T3. Mest pga låskassen, men også hele finishen virker mer gjennomført på X-bolt. Det er vel egentlig bare riflestigninga på 1/12 som hindrer meg til å kjøpe dette våpenet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Fantastisk tråd med mye godt arbeid. Spesielt for en som står i startgropa for å lade 223 til rådyr. Så langt jeg kan se gjør jeg ikke mye feil hvis jeg ender på Rhino 55grs , Winchester 64 grs eller Barnes 62 grs. Jeg kan ikke se Oryx i testen, er det noen som har erfaringer med den kontra noen av de andre kulene som er nevnt?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei,

 

Jeg har en CZ 527 American Synth i kal. 223.

 

Har prøvd en eske med Winchester Power Max Bonded 64 grains kule (X223R2BP):

 

http://www.ammo-reloading.com/223-Rem-64gr-JHP-Bonded-Winchester-PowerMax-X223R2BP-X223R2BP.htm

 

Opplever dessverre at denne går i hytt og pine, har skutt snart hele 20-skudds esken på 100m og får stadig skudd som sitter 20 cm ?! til venstre, enten oppe til venstre eller nede til venstre.....

 

Noen skudd går nesten rett i senter, men stadig skudd som går i hytt og pine.

 

Har skutt mange serier med S&B 55 grains helmantel som går helt fint, samler bra (innenfor 5cm med 2-fot), samme med Winchester 55 grains SP (CXP1) blyspiss, og samme med Norma 53 grains blyspiss.

 

Kan det være ujevnt ladet patroner (dårlig batch) ?

Ev. om riflestigning kontra kulevekt er problemet.

 

CZ'n er helt ny, tror riflestigningen er 9:1.

 

http://www.czub.cz/en/catalog/364-centerfire-rifles-cz/KL/CZ_527_SYNTHETIC.aspx

 

 

Noen som har noe forslag til hva som kan være problemet ?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser innlegget ditt så tengte jeg at riflestigingen i løpet ditt var for liten til å stabilisere en så tung kule som 64grs, men når du skriver at du tror du har 1/9stigning så ble jeg usikker igjen for det skulle vel være masse nokk for å stabilisere den.

 

Her er 10sider om cz527en, kanskje det står noe der om stigning og hva de greier å stabilisere.

viewtopic.php?f=14&t=7940&start=0&hilit=cz+527

Link to comment
Share on other sites

Noen skudd går nesten rett i senter, men stadig skudd som går i hytt og pine.

 

Noen som har noe forslag til hva som kan være problemet ?

 

Kan være så enkel som at våpnet rett og slett ikke liker akkurat den ladningen.

Kjøp noen andre "tunge" kuler og prøv deg videre frem

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Takk for svar.

 

Ja, jeg har kjøpt en pakke Federal Fusion 62 grains (F223FS1) som jeg skal prøve når vær/føre tillater det.

 

Kommer tilbake med rapport på hvordan den fungerer.

 

Hensikten er å finne en god patron for rådyrjakt som ikke flyr fullstendig i filler, og som holder sammen (god gjennomtrengning).

Da kan det nok være en fordel med litt tyngre kule og lavere hastighet, for mindre kjøttødeleggelse etc.

Fusion 62 grains er oppgitt til 3000 fps ( 914 m/s).

 

Barnes TSX virker jo også interessant på det området. Men ren kobberkule må vel være hardt for løpet skulle en tro ?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Da fikk jeg gjort en kort test under litt dårlige værforhold, vasset i 30 cm snø og temp - 6 grader.

Heldigvis ganske vindstille. Har snødd mye i det siste, og ikke måket opp på skytebanen.

 

5 skudd med S&B 55 grains helmantel gikk ganske greit samlet på 100 m (som tidligere).

 

5 skudd Federal Fusion 62 grains blyspiss samlet meget bra på 100 m, ingen tendenser til ustabilitet.

 

Skal vel teste litt flere serier når været blir litt bedre, men første test viser at dette nok er en meget bra patron for CZ 527 M1 American med 1/9 riflestigning.

 

Bilder vedlagt av den Winchester 64 grains som gikk i hytt og pine, og Federal Fusion 62 grains.

 

Winchester 64 grains bonded HP:

https://www.dropbox.com/s/sep4gdbfantp5i5/Winch%20223%2064%20gr%20hp.jpg?dl=0

 

Federal Fusion 62 grains SP:

https://www.dropbox.com/s/111y7txqa841fvu/223%20Federal%20Fusion%2062%20gr%20sp.jpg?dl=0

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har nå testet flere patrontyper/merker og funnet at selv S&B match (HPBT) med 69 grains kule samlet veldig bra (5 skudd innenfor 5cm på 100m) i denne CZ 527 American rifla. Så det er tydeligvis slik at denne rifla ikke liker Winchester 64 grains Power-Max patronen, det må være noe spesielt som gjør at den går så hinsides vilt i denne børsa (kaster 30 cm på noen skudd).....

 

Har testet Norma 53 grains blyspiss og 55 grains FMJ Jaktmatch, gikk veldig tett og fint.

Har testet RWS 55 grains SP, samlet også veldig fint.

Har testet American Eagle 55 grains FMJ, samlet også veldig bra.

 

Merker at selv litt vind fort gir litt påvirkning på disse lette kulene, har til nå ikke vært vindstille en eneste gang jeg har vært på banen. På 200m fikk jeg fort avdrift på bortimot 10 cm med en del sidevind.

 

Så har i grunn ikke fått testet hva børsa er god for i vindstille forhold.

 

Blir spennende å se hvor nøyaktig jeg klarer å skyte i vindstille vær med skikkelig anlegg, hører folk snakke om 5 skudd på en klistrelapp på 100m. "Time will show"............

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...