Jump to content

Erfaringer med Alfa-jegerstøvler?


Østengen

Recommended Posts

Jeg har brukt de noe, og liker de veldig godt, tette og med god passform til min fot. Men vet at ikke alle er like fornøyde med membranen, og at støvlene er for myke under hard bruk, særlig når de er brukt endel. Membranen har rykte på seg for å ryke fort og støvlen tar inn vann.

Mine egne erfaringer er derimot svært gode, men har heller ikke brukt de spesielt hardt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt de i tre år nå, fikk de i militæret og de ble brukt hardt der!

 

Membranen er like fin, og støvelen er fortsatt stiv nok til å støtte godt.

 

Også er de noe lettere enn f. eks. Lundhags syncro, som jeg har nå.

 

Men når det gjelder støvler, så er det en god ting å prøve noen forskjellige typer, så du finner en som passer foten din.

Link to comment
Share on other sites

Bruker disse skoene daglig på jobb, og på samtlige jaktturer jeg tar meg.

 

De første 25-30 timene med gange var støvlene veldig stive, og jeg hadde et veldig ubehagelig press på undersiden av venstre ankel. Noe som etterhvert ble veldig smertefullt. Jeg bet tennene sammen, og fortsatte å bruke dem, og nå har problemet forsvunnet helt.

 

Personlig føler jeg at de har god nok støtte til å gå med oppakning i litt ulent terreng.

I kombinasjon med riktig sokker er disse skoene varme, tette og pustende.

 

Sist tur jeg hadde var en 7 timers rusletur på fjellet. Da var det -2c og litt snø på bakken.

Gikk gjennom det jeg fant av myrer, nettopp for å teste skoene, og de sviktet meg ikke.

 

Tørr og fin på beina da jeg kom hjem. Ullsokkene var såklart litt klamme, men det går nok mer på egenskapen til sokkene.

 

Kan absolutt anbefale støvlene :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt mine i fem år nå. Eneste jeg har å utsette på de er at de tar VELDIG lang tid å tørke hvis du først skulle være så uheldig å bli våt med de(du må nesten svømme med de eller få vannet til å gå over skaftet før de blir våte), mine blir også glatte når det blir kaldt ute. Men det tror jeg er det eneste jeg har å utsette på de, er utrolig gode å gå med når du har tung sekk. Gikk en uke i reinsfjellet i sommer uten å merke noe som helst på anklene.Har også merket ett press som Wicken beskriver men det ble borte da jeg kjøpte meg ett par Sof såler. Kan anbefale de på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte alfa bever støvler i fjor og har brukt de på ca 20 turer og de er nå alt annet enn vanntett. da jeg kom hjem etter forrige tur og tok de av så rant vannet ut på gulvet og det ble en stor dam. skal også sies at det var en dag med ekstremt mye nedbør, men jeg hadde aldri vann over skaftet. vurderer å klage på de da jeg har impregnert dem flere ganger uten at det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Til den prisen får man jo Lundhags Syncro, som er siste utgave jeg har begynt å bruke, etter å ha slitt ut original og professional, har brukt noen år på det da. Etter kun korttids bruk føles syncro'en å passe foten perfekt, litt fett og de pleier å være vanntette.

Link to comment
Share on other sites

Alfa Jeger er, så vidt jeg kan se, akkurat samme støvel som Bever Grip +. Eneste forskjell er at de er ca. 2 cm høyere - og jeg fant ikke noen grunn til å betale masse hundrelapper for et (unødvendig) høyt skaft.

 

Jeg gikk med et nytt par Bever i siste uka i elgjakta, rekordnedbør ga oversvømte myrer og surklende mose overalt. Jeg var tørr og varm på beina hele uka - jeg håper bare de holder lengre tids bruk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Alfa Bever Grip +.

Jeg synes i allefall de var verdt prisen men jeg kjøpte de på tilbud til 1799.

http://www.intersport.no/Product/302961 ... er-grip-+/

 

Jeg brukte de under førstegangs tjenesten å de fungerte meget bra.

Mye bedre å gå med på asfalt enn M77.

Å mye bedre å gå med i bratt terreng enn M77.

Å jeg bruker de fortsatt når jeg er ute å løper i skogen. :D

Link to comment
Share on other sites

Største forskjellen på den to er igrunn at jegerstøvlen ikke har polstringen i skoen slik bever har. Derfor kan støvelen være noe kaldere (ikke opplevd det) og den skal i teori tørke lettere hvis uhellet er ute. Det er nok i teorien i felt iallefall... :(:)

 

Men skoen er meget meget bra etter min mening og jeg kommer til å velge den over bever igjen. Synes den virker litt mere kontrollerbar en bever som jeg synes blir litt klumpete på foten ialle fall når helt ny og stiv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...
kjøpte alfa bever støvler i fjor og har brukt de på ca 20 turer og de er nå alt annet enn vanntett. da jeg kom hjem etter forrige tur og tok de av så rant vannet ut på gulvet og det ble en stor dam. skal også sies at det var en dag med ekstremt mye nedbør, men jeg hadde aldri vann over skaftet. vurderer å klage på de da jeg har impregnert dem flere ganger uten at det hjelper.

 

En kompis har prøvd minst 2 om det ikke var 3 par av disse.

Det tok ikke lang tids bruk før membran røyk og plenty med vann kom inn uavhengig av gjentatte imprengneringsforsøk.

Leverte inn støvlene og fikk nye, og det samme gjentok seg. Jeg tror at han også fikk et tredje par med samme resultat, men det skal jeg ikke si 100% sikkert.

Jeg vet i alle fall at han ikke bruker Alfa Bever idag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...