Jump to content

Jervejakt !!!


luna123

Recommended Posts

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

...takker BDM og til siste innlegg, det så mange jervefall og andre stor-rovvilt no på meg at det tar tid å skrive om det, kjøp heller bladet til John S Oppdahl, jakt og fangstbua i Steinkjær..Han er leksikon innen jakt og fangst og skreiv ett innlegg om hvordan eg driv jervejakt her i sommer.. :D

 

Oppdahl er ihvertfall god til å fortelle om det… Men han har vell aldri fanget/ skutt verken jerv eller Gaupe... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I disse minutter går lisens-jakta på jerv ut for 2011/2012- sesongen. Vi i NJFF Troms/ Leve I Naturen vil benytte anledningen til å takke alle impliserte parter i Jervejakt prosjektet i Troms for ett godt samarbeid.

 

Det har vært inspirerende for beite-nærings-utøvere, jegere, forvaltnings-organer og andre interesserte å følge med i prosjektet vårt, og ikke minst se at vi lykkes i det arbeidet vi gjør.

 

9 jerv er tatt ut av lisens-jegere i denne sesongen, dette er i tråd med rovvilt-forliket, og det er IKKE å stikke under en stol at vi har spart beite-næringene for enorme tap. Vi har også spart den Norske Stat enorme summer som ellers ville gått til erstatninger og kostbare ekstra-ordinære uttak.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nå har jeg vel tilbrakt rundt 6 døgn i fjellet til nå i sommer..

Ene kvelden var vi 2 stk jegere og den andre som var med fikk se jerven som beit seg fast i ryggen på et lam.. Dessverre på 700-800m avstand.

Har pakket sekken og er klar for ei ny natt i fjellet, men jakte på jerv om sommeren er ikke store vitsen tror jeg.. Hvertfall ikke inne i fjelle, da du skal være heldig bare for og se den, få den på skuddhold er et annet kapittel, men fylke vil vi skal prøve.

Vi prøver og presse igjennom betalt vinterjakt for det kommunale jaktlaget. Det hadde nok lønt seg både for fylke og fellingsprosenten.

1,5 millioner er brukt opp på jerv i Oppland til nå.. Budsjettet er på 5 mil, men da er erstatninger, kadaverhunder osv inkl..

Så di 1,5 mil er brukt på jegere og kadaversøk.. Meningsløst etter mitt syn.

 

Forresten, det er skadefelling.

Link to comment
Share on other sites

@Villreinjegeren: +1

Sendte mail til stortingsrepresentantene som var på talerstolen 14/2-2012 i forbindelse med MD's reduksjon av gaupekvota, hvor jeg listet opp 5 punkter for å gjøre lisensjakt på jerv og bjørn mer effektive. Deriblant å starte jervjakta samtidig med reinsjakta. Helt tydelig at stortinget ønsker at mesteparten av rovdyra skal tas ut gjennom ordinær jakt og skadefelling skal være ekstraordinært.

Se etter 177min http://www.stortinget.no/​no/Hva-skjer-pa-Stortinget/​Videoarkiv/​Arkiv-TV-sendinger/​?mbid=%2F2012%2FH264-full%2​FStorting%2F02%2F14%2Fstor​tinget-20120214-095500.mp4​&msid=300&meid=9281

De andre punktene jeg nevnte var:

  • Forlengelse av bjørnjakta til 1. desember (større sjanse å treffe på sporsnø)
    Tillate jakt mellom 2 timer før solnedgang til 1 time før soloppgang (slik det er for all annen jakt og det er opp til jegeren å vurdere om skytelyset er godt nok)
    Tillate bruk av løs på drevet halsende hund på bjørn og jerv
    Tillate å bruke åte på bjørn (kan da ha relativt ferske spor å jobbe med påfølgende morgen

Link to comment
Share on other sites

Litt mer utfyllende...

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedm ... /1.8272280

 

Blir ikke noe mer bilder da vi kun vil vise nøytrale bilder.

 

Vi var 2 jegere på post inatt, 1 i bergemillom og en inni fjellet.

Når jeg gikk innover så fant jeg et spor som tyda på jerv, så ble med det mer gira, så var det bare sette seg og vente på en post jeg mener er fin.. Kl 04.51 ringer telefon. Da var jerven felt og jeg kunne pakke sammen sakene og reise til skudd stedet. Ble møtt av en tydelig fornøyd skytter og SNO. Vi har til sammen vært ute rundt om 1000 timer.

Jerven var da en voksen hannjerv, men ikke noen gammel og stor kar med sine 14kg og colgate tenner som tydet på at han ikke var så gammel. SNO tippet 1-3 år.

Så etter mange nok timer så gir det resultat, så da får vi vente til neste fellingstillatelse... Tror nok det kommer mtp at det er tispe med 2 valper + noen hanner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Skal prøve å "tømme" en område på 300kvm for jerv og gaupe pga grunn av stort rovdyr press på reinsdyr kalver.

Hvilket jakt form er mest effektivt?

Har lagt ut 500kg åte,

Skal montere viltkamera m MMS på åten.

Området er så si uten noe form for skog.og er en halvøy med 70 % sjøkant

Vi blir 10 jegere fra 1 feb til 15 feb, med gaupe og jerv som mål.

 

 

 

 

 

 

Sove kan vi gjøre når de senker oss ned.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å "tømme" en område på 300kvm for jerv og gaupe pga grunn av stort rovdyr press på reinsdyr kalver.

Hvilket jakt form er mest effektivt?

Har lagt ut 500kg åte,

Skal montere viltkamera m MMS på åten.

Området er så si uten noe form for skog.og er en halvøy med 70 % sjøkant

Vi blir 10 jegere fra 1 feb til 15 feb, med gaupe og jerv som mål.

 

 

 

 

 

 

Sove kan vi gjøre når de senker oss ned.

 

Skal du jakte gaupe,er det viktig å lokalisere spor først. Da er du avhengig av gode snøforhold. Sjekk daglig/ofte lier/fjellsider gaupa bruker å krysse. Gjør dette gjerne tidlig på morgenen. Kommer du over ferske spor,gjelder det å sjekke om gaupa er gått ut av området i den retninga sporet går. Har den ikke gått ut av området,så er det å postere ut i terrenget,og så sende en mann på sporet for å støkke gaupa mot postrekka. Viktig å ha bakposter og,da gaupa kan runde støkkeren. Har og opplevd at gaupa kommer tilbake på baksporet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Fin film jit! Og gratulerer med felling! Er de begge laika eller er den sorte en kareler?

Har vært ute og leita etter spor eller dødvilt, men jerven viser fravær enda. Vet at det er noen i "området". Gråhunden venter like tålmodig på sjansen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Venter på lysere dager etter jul, er så mørkt om dagen her nå at det har lite for seg å se etter spor.

Er frustrerende å se at det stadig blir flere jerv som blir tatt av dage ved ekstraordinært uttak. Er ikke noe særlig tilhenger av dette ..og mener at "han stat" burde gjøre tiltak som gjør at man kan bruke tid (som det kreves mye av) på å jakte jerv, uten at man lider økonomisk tap. De fleste av oss har jobb som gjør at man ikke sånn helt uten videre kan ta seg en uke i fjellet.

Har sendt et forslag til både direktoratet for naturforvaltning, fylkesmannen i troms og noen andre, uten at det er særlig mange som er interesserte i et omfattende prosjekt som ville Ha vært mye mer økonomisk gunstig enn dagens ordning med ekstraordinære uttak.

Skulle likt å sett regnestykket når de var ferdige med uttaket:

 

Leie av helikopter

+ leie av piloter

+ fellingsledere

+ drivstoff

 

I x antall timer/dager/uker

Link to comment
Share on other sites

Fin film jit! Og gratulerer med felling! Er de begge laika eller er den sorte en kareler?

Har vært ute og leita etter spor eller dødvilt, men jerven viser fravær enda. Vet at det er noen i "området". Gråhunden venter like tålmodig på sjansen.

Takker, den svarte er kareler. Ho er egentlig litt for dårlig på elg, men har funke greit på Jerv.

Den andre er vest laika. Unghund.

Du får prøve gråhund, er ganske heftig når en lykkes.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...