Jump to content

Jervejakt !!!


luna123

Recommended Posts

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 7 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har glemt av denne tråden.

Men jeg kan fortelle en historie fra i sommer.

Vi fikk fellingstillatelse på en jerv som vi alltid får om sommeren.

Men vi hadde ut åte og posteringstelt som jeg brukte uttallige timer i. Ingen ting skjedde på mange dager.

Men ene kvelden da jeg pakket sammen og skull gå frem igjen.. Det er vel ca 1 km grusvei før du kommer inn på hoved grusveien.

Gikk frem og 200 m fremfor meg fikk jeg se en skygge så jeg sette meg ned på vegen og kikket i kikkerten. Jammen var det jerv, ikke bare 1 men 2. Det var det 2 ungene som holdt til i dalen. Jeg valgte og ikke skyte siden det kunne vært noe på veien som kunne støkt dem og ikke hadde jeg forsvarlig trygg bakrunn.

 

Nå så er det åte tid og rundt den 5. des skal jeg "bo" i glugget.. Har foret en stund nå og det har vært en del jervaktivitet på åtet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei, jobbet en uke overtid så har ikke fått vært her.

Resultatet ble dessverre 0. Dagen etter at månen var borte var det full aktivitet av 2 jerver i 3 netter på rad. Onkel prøvde og sitte, men så ingenting. Enda det vibrerte i varslereren. Den er meget kjip for det viste seg at det var jerv. Åta ligger på 100m så han er avhengi av litt måne og ikke overskyet.

Han støkte også en jerv som gikk på veien mot åte kl 14 på formiddagen, men han ville ikke slippe hund siden han ikke hadde med gps eller rifle.

 

Noen andre som har hatt fulltreffer ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

...takker BDM og til siste innlegg, det så mange jervefall og andre stor-rovvilt no på meg at det tar tid å skrive om det, kjøp heller bladet til John S Oppdahl, jakt og fangstbua i Steinkjær..Han er leksikon innen jakt og fangst og skreiv ett innlegg om hvordan eg driv jervejakt her i sommer.. :D

Link to comment
Share on other sites

...til innlegg ovenfor, ja det går ann å drive drevjakt på jerv....men tror man slit med å finne mannskap til slikt :wink: ..skaut meg forresten en jerv i Troms fylke i kveld :) nr.5 så langt felt her i fylket..

 

Takker for svar! Forstår det slikt at det er store avstander som skal dekkes og liten sjans for fall ? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...