Jump to content

Jervejakt !!!


luna123

Recommended Posts

Nå har jeg store planer om å virkelig prøve ut åtejakt på jerv. Har de siste åra lagt ut åte der jeg vet jerven ferdes. Jeg har lykktes med å få jerven ditt i stor grad, men det har vell heller blitt föring av jerv kontra uttak av jerv!:-) Vi har hatt planer om å få til en vaktordnig på denne plassen slik at det har vært en jeger der hele tiden.Men det har vært problemmer med å sammle nok folk til dette prosjektet. Jerv jakt på åte har jeg funnet ut at er tidkrevende og en god del planlegging. Men nå har jeg en stor plan om å dra det et hakk lengere:-) Skal iløpet av høsten/vinteren sitte 1 uke i strekk oppe i en jaktkoie der vi har åte plassen vår. Her ferdes jerven OFTE. Så alt skal ligge til rette for å lykkes hvis man har tålmod:-) Jeg skal ta med meg mat og utstyr for 1 uke og bare gji jernet:-) Skal ha med meg min 1 år gammle jämthund, som forøvrig er veldig rovdyr interisert. Jeg vil starte med å legge ut åte nå iløpet av oktober/november. Skal ha et mms viltkamera stående der for å få registrert når jerven starter på og når på døgnet den er der. Jeg håper så mange som mulig som har erfaringer og tips om jervjakt kan skriv litt om det. Jeg har nå i september funnet meg en ny plass som jeg også vil prøve ut i vinter. Dette er en plass som er litt mere tilgjenngelig og enklere å komme til. I vinter så var det stor aktivitet med jerv her. Vil også bruke mange kvelder på denne plassen utover høsten. Har ordnet meg med en brakke der som jeg kommer til å sitte i. Her jeg bor er jervkvotene høye og det blir jaktet minimalt på den. Hvis det er noen der ute som har lykktes med denne jakt formen så håper jeg dere kan komme med innspill. Jeg har menge spørsmål,som f.k.s: skremmer vedfyring jerven bort,når på døgnet er den mest aktiv på åte,skyte/ikke skyte rev på jervåte,avstand fra skjul til åte ????? o.s.v

Skal ha oppdateringer og viltkamera bilder fra disse 2 åte plassen på min hjemmeside/blogg utover hele høsten/vinteren. Kom gjerne med gode råd :)

 

 

http://www.bjornekloa.com

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bare noen tips... du trenger ikke å ha folk der hele tiden. 2-3 dager før og etter fullmåne er "gulltiden". Videre er det bare å sjekke om han har vært på åta, er det ingen aktivitet der er det ingen vits å sitte og brenne kruttet. (ha heller flere åteplasser som du sjekker aktivteten på) Sjekk gjerne åta hyppig så du begynner å kjenne besøkelsesmønstret til den.

Er det ferske spor der første dagen kommer han 99% igjen neste dag.. han er der gjerne 2-3 dager på rad.

Siste tips.. rikelig med åte, få tak i påkjørt elg og rein og dunge på med slikt stoff, blir aldri for mye for jerven. Dra slepespor med elg/rein inn på åta, gjerne fra den vinkelen han bruker å komme inn.

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Noen tips jeg lærte:

 

- ALDRI gå ut mens de er mørkt, viss jerven er da i nærheten så er de nok en stund til han kommer tilbake.

- Bare og skyte rev som kommer, viss han er der den kvelden så blir den nok skremt, men han kommer tilbake. Han vet ikke hva PANG er;)

- Aldri ha på noe lys inne i "bua", da;)

- Vær 100% stille

 

Viss du gjør som detta skal du kunne lykkes:) de gjorde vi:)

Link to comment
Share on other sites

takker for masse gode tips:-) gleder meg stor til det blir forhold ihvertfall:-) skal ordne oss med jervbås i år også,blir spennende å se hvordan det blir. Har også en 1 år gammel jämthund som viser store instinkter på rovdyr, hvert gøy å slippt henne på jerv spor også når det blir forhold. Men er litt usikker på hvor "lett" jerv går opp i tre for hunden. Sikkert velig avhengi av ferske spor for å slippe.

vi får krysse fingrene for litt spor snø snart. Både med tanke på bjørne jakta som snart er ferdig(desværre) og jerv jakta. Jeg bor ganske langt nord i namdalen så det bruker å komme snø her i oktober. er det noen der ute som har lykktes med lisensfelling av bjørn så langt i år??? vi har bra med bjørn men vanskelig å jakte på uten sporsnø.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

ok. har vært artig å lykktes med dette ja:-) tror enn må sammarbeide for å få resultater på slik jakt ihvertfall:-) de eneste som har tatt ut jerv her de siste 5-6 åra er SNO med sine uttak, så det blir jaktet alt for lite av oss jegere dessvære. men fort å gi opp når det noen ganger virker håpløst. :-)

Link to comment
Share on other sites

ja det er kjempe bra at dere er flere om jakta:-) det er problemmet til oss at vi ikke er så mange som driver på med dette desværre. men håper at det blir flere som hiver seg med hvis vi er heldig å lykkes:-) vi er 2 -3 stk som er veldig ivrige, så får håpe det klaffer for oss i år:-)

 

lykke til dere også ja:-)

Link to comment
Share on other sites

Spennende prosjekt, Luna123!

Er noen karer som har vært på "Jervejaktkurs" rundt her og de hadde mye å fortelle da de kome hjem, men dette kurset har du vel kansje tatt.

 

Skulle du bli lei av å vente på sporsnø eller jerv på åte, så får du sette jämthundene i bilen og kjøre deg en tur nedåver i dalen, så kan vi se om finner en grevling å trene litt på!

 

Meget fin hjemmeside foresten!

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Nabo terrenget bruker mye hund på jerv:) De har fått tak ihvertfall 2 stk med grå elghund. De har blitt skutt i tre.. tror jerven flykter til treet veldig lett.. :)

 

Det tror jeg og, men det må være tre der:-) Den har en tildens til å dra til fjells også, da er både hunder og jeger sjangseløs, det går styggfort!

Link to comment
Share on other sites

Den ene plassen er ganske langt fra allfarvei og midt oppe i snaufjellet ,så der blir det vell rimelig vanskelig å slippe på hund ja:-)

Men den plassen som er nærmest, er det bra med furuskog og ligger ca på 300 meter over havet. tror det skal gå ann å slippe hunden der hvis det skulle bli aktuelt ja:-)

får håpe at det blir aktuelt å prøve det:-)

Link to comment
Share on other sites

Den ene plassen er ganske langt fra allfarvei og midt oppe i snaufjellet ,så der blir det vell rimelig vanskelig å slippe på hund ja:-)

Men den plassen som er nærmest, er det bra med furuskog og ligger ca på 300 meter over havet. tror det skal gå ann å slippe hunden der hvis det skulle bli aktuelt ja:-)

får håpe at det blir aktuelt å prøve det:-)

 

Slipp bikkja på snaufjellet å du, skal ikke se bort ifra at den får stopp på den! :wink:

Link to comment
Share on other sites

On topic, men off topic. En kompis var på åtejakt i fjor. Han ble kjørt opp til hytta/åtet med scooter. Da jerven kom nektet rifla å gå i lås. Den var frosset helt ned. Ikke mulig å åpne eler lukke. Sjelden man møter noen som er så forbannet. Blaseren gikk på salg uka etter. :mrgreen::mrgreen: Det var visstnok ikke børse som passet i Finnmark. :mrgreen::mrgreen:

 

sofakriger

Link to comment
Share on other sites

Til nesteår skal jeg legge ut der vi har hytte tenkte jeg, da kan jeg ligge inne i hytta;)

Det er mye jervespor rundt hytta vært år:) skutt jerv ved hytta har det blitt 3 ganger viss jeg husker riktig;)

Men det var nabohytta og mange år siden;)

Så ser et stor potensial i den plassen;) Du får ha lykke til Luna;) dessverre ikke mange som driver med åtejakt på jerv tror jeg, virker i alle ikke sånn?

Link to comment
Share on other sites

HÅPER DERE LYKKES MED DEN NYE ÅTE PLASSEN :-)

TROR DET ER STØRRE SJANSER FOR Å LYKKES OGSÅ NÅR MAN KOMMER SEG LITT OPP I HØYFJELLET.

HAR EN SLIK PLASS VI OGSÅ SOM LIGGER MITT I JERV LAND :-) DET ER DITT JEG SKAL I VINTER Å SITTE I 1 UKE.

SLIK DET ER OPPE HER JEG BOR,SÅ ER DET VELDIG LITE MED JARV JAKT. MEN JEG TROR DET FORT KAN BLI POPPULÆRT HVIS NOEN LYKKES. DET ALLER BESTE HADDE JO VÆRT Å FÅTT PREGET EN HUND PÅ DET, DET HADDE JO VÆRT HELT RÅTT :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, ha troa ( enn så lenge :lol: )

Hmm, vet ikke det med at det blir så populært men. Det er nå 3 stykk hjemme til oss som har lykkes og som jeg vet så er det bare de 3 som jakter ennå;) inkl meg, som da ikke har fått skutt jerv enda.

Jervhund hadde vært toppen :mrgreen:

Da skal du få ta deg en tur ned til oss viss du får deg en real jervhund!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

hei Dbm :-)

 

jeg var på åte for 4 dager siden å sjekket viltkamera for bilder. Men det var ingen bilder av jerv. jerven som var der jaktet på rein i området, så han gikk rett forbi åte. men jeg tror at den er der når som helst nå :-) jeg har fri i 4 uker nå, så jeg blir nok å følge med på åte ja :-) Men jeg tror at jerven skal få god tid på seg til å bli vant med plassen. Men håper jo selvfølgelig å få sitte der snart :-)

 

bra blogg du har Dbm :-)

 

 

http://www.bjornekloa.com/?side=105&nyh ... RAMATISK_MØTE_MED_BJØRN

Link to comment
Share on other sites

Ja håper på bedre bilder snart nå :) Har et ir kamera stående ved åte, men syns ikke at nattbilder blir noe spesielt bra med det kamera. Blir sikkert bedre når det kommer snø og alt blir lysere irundt :)

 

Blir å sitte ved åte nå på søndag, så får vi se om det kommer noe :-)

 

Marius

Link to comment
Share on other sites

jeg har laget meg en brakke inne på fjellet . ca 850moh i glissen bjørkeskog. la ut åte i går og satser på att jeg snart får sjå spor! når på døgnet er jerven mest aktiv. er den lik reven? jeg har skutt mye rev de siste årene og på åta mi er det mest aktivitet fra middnatt til ca kl 3 om natten. Men så klart hender det jo att den kommer mitt på lyse dagen. og hvordan er det med vedfyring? skyr jerven det?

 

Og til dere dyreværnere/aktivister som heller disel på åter!! Vi som jakter jerv og andre predatorer, gjør en innsats for att det fortsatt skal finnes vilt i den norske naturen.Alt vilt må beskattes! blir det alt for mye av en art kommer det sjukdommer og viltet dør, enda verre om det blir for lite mat,da sulter dyr i hel. jeg skjønner att noen synes dyr er fine og det er synd att noen må skytes,men da må dere tenke litt lengre og ikke ønske en art sjukdommer og sult.... da er det faktisk dere som er dyreplagerene.... og en annen ting, tenk litt på hvor mye predatorene dreper og skader annet vilt. en ulv som holder en elg nede mens andre ulver spiser elgen levende.....

Link to comment
Share on other sites

 

Og til dere dyreværnere/aktivister som heller disel på åter!! Vi som jakter jerv og andre predatorer, gjør en innsats for att det fortsatt skal finnes vilt i den norske naturen.Alt vilt må beskattes! blir det alt for mye av en art kommer det sjukdommer og viltet dør, enda verre om det blir for lite mat,da sulter dyr i hel. jeg skjønner att noen synes dyr er fine og det er synd att noen må skytes,men da må dere tenke litt lengre og ikke ønske en art sjukdommer og sult.... da er det faktisk dere som er dyreplagerene.... og en annen ting, tenk litt på hvor mye predatorene dreper og skader annet vilt. en ulv som holder en elg nede mens andre ulver spiser elgen levende.....

 

 

Prøv og si det til dem;) hehe

 

Men jeg har erfaring om morgenen, men er aktiv hele natten.

Men jeg tror jerven er mye tryggere på morgen siden for da har den gått hele natten uten å møte noe merkende/skremmende.

 

Vedfyring har jeg ikke noe erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve å være flink til å oppdatere bloggen min iforhold til hva jeg erfarer o.s.v Det har startet å snø her nå, så til helgen så kan det gått være at jeg slipper på min jämthund istede for postering i bua. Mærkelig nok så har jeg ikke fått bilde av jerven på åte enda, men på det kameraet som står 30 meter lengere bak på veien. Han er vell kanskje litt usikker på å gå fram til åte enda.

 

Bruker 30 06 og zeiss victory 3-12x56 :-) Blir spennende fremover nå, skal muligens hente meg en jerv/gaupe bås til helga også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...