Jump to content

Jervejakt !!!


luna123

Recommended Posts

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

...dyrevernere". :evil::evil:

De fant ut hvor vi hadde åta og dermed begynte og ha på diesel, bensin osv på åta.. så vi ga opp hele greia.. :cry:

 

FY FAN!!!!!

 

 

Ja, det kan man også si :wink:

 

Men nå har vi en ny plass:D med varme og en god stol..;) den er det bare jeg og onkelen min som vet om nå! ingen får vite noe om den og den er ikke god og finne;)

Snakket med onkelen min og jerven er der nokså ofte nå!:) gleder med til 17 des.. da blir det glugg til den 24 å da kommer den domme fredningen..

Link to comment
Share on other sites

he he he. har ikke sovnet på åte nei :-) bare jerven som ikke er på åte akkurat nå. mye rein i område for tiden, så lite aktivitet på åte nå. Men jeg har ambulanse vakt i 1 uke, så det passer egentlgig fint :-) går av med 14 dager fri nå på mandag, så da får jeg prøve igjen :-)

 

er det noe andre som har jakter jerv da ???

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jager jerven hare? Vet at den tar alt den kommer over men tenkte kanskje haren ble litt for kjapp. Var ute tidligere i uka og kikket litt sammen med en kompis. Vi begynte å spore på et harespor fra natta/morgenen og kom ikke langt før et større spor slo inn på haresporet. Det var 40-50 cm løssnø og umulig å se selve poteavtrykket så vi tenkte først det var gaupe, men syntes etterhvert at det stemte dårlig med selve sporsettingen. Det hadde tydeligvis utspilt seg en liten thriller inne i storgranskogen for det var mye sikksakk og spor i alle retninger. Noen steder hadde rovdyret gått av haresporet og rundt i nærmest en halvsirkel trolig for å avskjære haren lenger fram. Fant dog ingen liggespor men tenker at den kanskje har blitt akkurat for sein på post da jakten tydelig hadde fortsatt. Pga tungt føre og korte dager returnerte vi uten å være sikre hva vi egentlig hadde sporet etter. Sporsettingen minnet mest et forvokst mårspor, der det var to og to spor samlet og den venstre en potelengde foran høyre, og med ca 1 meters mellomrom.

Link to comment
Share on other sites

hei :-)

tror kanskje at jerven kan prøve seg på hare hvis han kommer over det, men usikker på om den er kjapp nok ja. tipper på gaupe jeg da :-) Når det gjelder denne tråden, så har det vært helt stopp på åte plassen min. Har dessvære misstanker om at åte mitt har blitt ødelagt av motstandere :( Har en film snutt av en rev som kommer inn mot åte i rolig tempo, den stopper opp 1 meter fra åte og lukter litt forsiktig, før den snur seg brått og springer fort der ifra. Har misstanker om at noen har helt på disel/bensin på åte. Har ikke vært et spor på åte nå i snart 1 månede. :(

Men har ordnet med nytt åte langt inn i fjellet som ligger tryggt til for sabotasje. Det vil selvfølgelig komme oppdateringer når det skjer ting der:-)

Link to comment
Share on other sites

hei :-)

tror kanskje at jerven kan prøve seg på hare hvis han kommer over det, men usikker på om den er kjapp nok ja. tipper på gaupe jeg da :-) Når det gjelder denne tråden, så har det vært helt stopp på åte plassen min. Har dessvære misstanker om at åte mitt har blitt ødelagt av motstandere :( Har en film snutt av en rev som kommer inn mot åte i rolig tempo, den stopper opp 1 meter fra åte og lukter litt forsiktig, før den snur seg brått og springer fort der ifra. Har misstanker om at noen har helt på disel/bensin på åte. Har ikke vært et spor på åte nå i snart 1 månede. :(

Men har ordnet med nytt åte langt inn i fjellet som ligger tryggt til for sabotasje. Det vil selvfølgelig komme oppdateringer når det skjer ting der:-)

 

Har du ikke et åtekamera hengende på åteplassen? Revene her har ikke vært særlig glad i dem.... Tror ikke jerven har noe problemer med å ta en hare, den tar jo ryper....

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke et åtekamera hengende på åteplassen? Revene her har ikke vært særlig glad i dem...

Min erfaring er at reven (i alle fall i mitt område) er et av de dyrene som er mest skeptisk for viltkamera.

Hadde jerveåte for et par år siden med jevnlig jerveaktivitet. Hadde opptil flere kamera der kontinuerlig, men det ble ingen bilder av rev på åtet.

Det nærmeste jeg kom bilde av rev på dette åtet var da jerven løste ut kamera med en rev sittende på god avstand i bakgrunnen :wink:.

 

jerv-og-rev-web.jpg

Link to comment
Share on other sites

hehehe,har viltkamera der ja. å har flere bilder av ukjente folk og biler som har vært der. bilder av rev på åte har jeg masse av. har ikke hatt noen problemmer med å få rev på bilde/film før.

 

 

Marius:-)

 

Det ville vel vært vanskelig å helle bensin/diesel på åtet uten at det vises på bildene...?? :wink: Slett ikke unormalt at de blir borte over lenger tid, så jerven kommer nok tilbake...

Link to comment
Share on other sites

kommer ikke med en påstand om at det er helt disel/bensin på åte, men jeg misstenker det så absolutt, da det har skjedd før her. Å det er ingen problemmer for vedkommende å komme bak kammeraet å slå det av, før dem eventuelt ødelegger åteplassen!! :wink: Men jeg håper jo selvfølgelig at det ikke har skjedd. Men det er jo lov til å misstenke,heller?? :) Å at jerven kan være borte i flere måneder, er jo heller ingen umulighet. Men når tom. kråka skyr åte,så er det jo lov til å spikkulere litt :)

Link to comment
Share on other sites

Det ble litt av en opplevelse! :lol: Kom innover og da var det 25blå! greit nok det for jeg har gassovn! :D Når skyssen min reiste sette jeg meg i bua på 2kvm og skulle starte ovnen, men neida den var død.. :oops: men var positiv for skytelyset var topp! og revspor i alle rettninger!

Men kalt ble det! 31- på det kaldeste! og natt ble til dag og ingenting hadde vært innom åta..! :cry:

Så skulle jeg ringe etter skyssen, men neida! telefon var litt for kald! Så da ble det og vasse i 50cm med snø i 3km og deretter 15km på brøttvei!

Men men, alle dager er ikke det rette!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jo :D

 

Vi har nå en jerv som er innom titt og ofte..

Det er en liten fjordårsunge ser det ut til på spora. Ihvertfall liten, ikke så lett å se.

Så har sittet nå i tre dager uten hell, men prøver til igjen ikveld.!

Men jeg har ikke mulighet så kanskje det blir onkels andre jerv :evil: Månelyst og fint:)

Link to comment
Share on other sites

hei :-)

 

 

hos meg har det gått stille for seg dessvære. Har 2 jerv åter som går dårlig. har ikke hatt besøk av jerv på alt for lenge. Har mms viltkamera stående på begge åta, så får jo beskjed umiddlebart på mobilen når han kommer :-) Jeg har hatt jerv irundt åte mitt her forige helg. Jeg slapp luna på ganske ferske jerv spor her på fredag. Luna var ekstremt ivrig og ga jernet i en liten times tid. Hun måtte gi seg pga. elendig føre. jerven flyter fint på toppen av snøen, mens luna gikk 70 cm rett igjennom. Helt håpløst å springe opp en jerv på slikt føre. vi har hatt det slik siden starten på november, så håper på bedre forhold til gaupejakta.

 

Målet mitt var å felle en jerv for luna denne sesongen. Med bedre føre, så har jeg veldig god tru på å få realisert målet mitt:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...