Jump to content

Beste middel til å fjerne case lube?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Bare lurte på hva folket her inne bruker til å fjerne case lube fra hylsene sine? Jeg bruker RCBS sin case lube, som er vannbasert, så skal jo ikke være nødvendig med noe acethon eller andre stoffer som gjør at man bør bruke maske eller lignende.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tja, siden du sier det selv, vannbasert, så vann funker fint. Jeg legger bare de ferdigladde patronene i vasken, skrur på passe varmt vann og lar det renne over de før jeg legger de utover en avis eller gammelt håndkle for å tørke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det gjør vel ingeting om det er fett i halsen når du setter kula. Det skal vistnokk ikke påvirke krutt eller kulehold.

Jeg pleier å halspresse i lee collet og bruker aldri fett. Om jeg må helpresse og smøre så kjører jeg hylsene i tromla en stund for å fjerne fettet før videre lading.

Link to comment
Share on other sites

Da gjør jeg som sistemann her sier :) Hadde tenkt å gjøre det, men var redd at de ikke skulle være helt vanntette, har liksom ikke fått det helt avklart før nå.. :)

 

Dette med å tromle ferdigladde patroner er vel litt omstridt? I allefall så sier ladeboka at det ikke er å anbefale, da det kan pulverisere kruttet noe, og at kruttet kan da endre noe egenskap.. Tviler litt på dette selv men..

 

Så er det jo og forskjell på å tromle noen minutter og en time.. :)

Link to comment
Share on other sites

...kjøre HYLSENE i trommel....

Altså BARE hylsene og IKKE ferdigladet ammunisjon!!!

 

Når jeg har presset en hel haug kjører jeg dem i oppvaskmaskinen og lar dem tørke på badegulvet, enkelt og greit. :)

Lader dem da selvsagt ikke før et døgn eller to senere så jeg er sikker på at det ikke er fukt igjen i dem.

OBS. jeg bare presser dem, setter ikke i hetter før jeg skal lade dem.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, skjønner. Men er noen som tromler ferdigladde patroner og. :)

 

Jeg lader mine patroner helt ferdige før jeg fjerner hylsefettet. Kan selvfølgelig fjerne det før jeg setter inn krutt og kuler, men om man da skal bruke vann så må man jo vente til alt er 110% tørt.

 

Så da mener jeg det er enklest å vaske ferdigladd ammo :)

Link to comment
Share on other sites

Dette med å tromle ferdigladde patroner er vel litt omstridt? I allefall så sier ladeboka at det ikke er å anbefale, da det kan pulverisere kruttet noe, og at kruttet kan da endre noe egenskap.. Tviler litt på dette selv men..

 

Hva er det å tvile på? Mange små vedkubber brenner heftigere enn en diger.

 

Sånn på topic; jeg bruker litt rødsprit på en fille og tørker av patronene.

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt mange som gjør det :P

 

Rødsprit var et godt tips.. Det er ikke så mye skumle avdamper.. Er litt greit for meg som lader i stua at jeg ikke må utstyre resten av familien med gassmasker før lading.. :P

 

Men rødsprit tar ikke knekken på messing eller lignende?

Link to comment
Share on other sites

Auda, det var jeg ikke klar over av var farlig. Har kjøpt engangshansker til dette.

 

Når jeg tenker meg om; i forsvaret pusset vi jo ALT med rødsprit hele tiden. Etter endt øvelse kunne vi sitte omtrent en hel dag nedsauset i rødsprit hele dagen... Fikk veldig tørr hud husker jeg men gikk greit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vasker vanligvis alle mine hylser i salovann og lade tørke over natta. Det er tidkrevende, men tilfredstillende.

Ved lading (fullpressing/hylsefett) på bane bruker jeg bremserens fra Biltema. Den kommer vel med usunnhetsgaranti, og bør kun brukes ute og i "medvind", men det funker brukbart.

Humm, her kan det hende jeg forstod en ny ting, skal man ikke ha fett på hylsene når man setter inn kuler? Er det kun når man resizer dem?
Helt riktig. Fettet bør vekk. En del benkeskyttere vil, selv om de ikke bruker fett til pressing allikevel bruke børste messingbørste til å fjerne sot på innsiden av hylsehalsen

Jeg er helt dønn sikker på kulehold påvirkes av at man har hylsefett i hylsehalsen. Det kan vel hende det noen ganger ikke spiller noen rolle, men jeg skal ikke ha det.

 

Jeg kan virkelig ikke fordra hylser hvor kruttet kleber i hylsefettet på innsiden. Umulig å slå krutt i den to ganger om man ikke skulle være fornøyd, og ingen sikkerhet for at presisjonene blir den samme som den patrona uten fett i halsen..

Nei gitt.. ikke noe for meg..

Link to comment
Share on other sites

Lå å tenkte litt på dette i går før jeg slukna.. Kunne selvfølgelig vært greit å pressa hylsene, så vaska dem, og så sette inn hylser osv osv.. Men jeg bruker i dag den hylseinnsetteren som står på pressa, og da må jeg inn og ut av pressa en ekstra gang.

 

Jeg gjør slik i dag:

Smører hylsene

resizer dem og setter inn tennhette i samme operasjon

fyller krutt i alle hylsene når jeg har gjort overnevnte med alle

setter inn kule etter alle hylsene har fått krutt

 

Skulle jeg vasket hylsene før jeg satte inn tennhette hadde det på en måte blitt et ekstra punkt i det hele, og det gidder jeg ikke :P

 

Men et par ting som jeg har merka er slitsomt med å ha fettede hylser når man skal ha i krutt er det du sier om at kruttet kan bli hengende i hylsehalsen, men også det at skitt kan lett feste seg til hylsene, ikke minst hvis du søler litt krutt..

 

Så sånn sett så blir det jo en liten avveiing.. :)

Link to comment
Share on other sites

etter pressing,hylsene fulle av hylsefett, tar jeg først hylsene i ei bøtte salovann for å få av det verste-så over i ei bøtte med varmt vamm m/sitronsyre :D ca 20sec der, hylsene bli skinnende rene, så bærer det rett i ei ildfast form og 50grader i stekeovn :D dem blir som nye....

Link to comment
Share on other sites

Man skal jo smøre halsen innvendig ved helpressing, jeg bruker børsten som fulgte med settet mitt. Jeg smører først hylsene, sizer dem og så vasker jeg dem med aceton før jeg rengjør tennhettelommene og setter i nye tennhetter. Til presisjonsammo så rengjør jeg halsene innvendig med q-tips dyppet i aceton.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker den i pressa etter vask ja. Men lager jo serier på mellom 50 og 100 skudd om gangen. Større serier med pistolammo da, men til rifle så pleier jeg ikke å lade opp mer enn 50 til 100 om gangen foreløpig. Synes hetteisetteren i pressa er veldig effektiv og så er den så trygg siden det bare er en hette om gangen og ingen magasin. Har jo sett en tråd her inne om hva som kan skje med de håndholdte isetterene om man er uheldig :shock:

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det! Har en håndholdt isetter liggende men den kommer nok aldri i bruk. Jeg vil helst unngå slike skader som det der! :shock:

 

Jeg har heller ikke så hastverk med å få ferdig ammoen, for meg er ladingen en stor del av hobbyen og jeg koser meg med det.

Klarer ikke se for meg at det skal være særlig mye tid å spare på å bruke en håndholdt isetter heller.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å smøre halsen innvendig dersom det er ekspanderknapp på die settet. Uten smørning blir hylsen lett trekt skjev av ekspanderen når den trekkes ut av hylsen. Smøremiddelet bør fjernes, og derfor vasker jeg hylsene i industriavfetting. De blir ikke særlig pen i fargen, men de blir rene. etter vask tørkes de i stekeovn eller på ovnen.

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

 

Men har fortsatt en knapp på å tørke av patronene når de er ferdig ladd.

 

Dette med litt fett inni hylsa, så skal ikke det ha noe å si...?`Noen som har erfart noe annet?

 

Jeg har en slik RCBS børste som jeg tar bittelitt olje fra hylsebrettet på, og stikker så vidt inn i hylsehalsen. I følge ladeboka, LEE og RCBS så har litt hylsefett inni hylsa ikke noe å si..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik RCBS børste som jeg tar bittelitt olje fra hylsebrettet på, og stikker så vidt inn i hylsehalsen. I følge ladeboka, LEE og RCBS så har litt hylsefett inni hylsa ikke noe å si..

 

Sikkert fordi jeg er en pirk når det gjelder lading så liker jeg ikke tanken på fett i hylsehalsen, mest pga at jeg er redd for variasjoner i kulehold. En q-tips med litt bremserems fikser det, det får også ut litt sot samtidig.

 

Men, 95% av mine patroner lades med Lee Collet, da slipper en klinet med fett og får superrette hylsehalser på kjøpet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...