Jump to content

Messingfestet skrammel og noe lignende...


Trond

Recommended Posts

Jeg imponeres! Det stemmer at de tre nederste er skiløpersabler M1787 produsert i Trondheim(!) Dette er relativt sjeldne saker og jeg ble skikkelig imponert over at de ble kjent igjen. Du er også inne på det riktige når det gjelder den øverste. Gjett mer!

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

legger man ut en gjette konkurranse, så får man faen meg tåle en spøk også.

Jeg kunne gått med på at en spøk er utidig eller upassende dersom emnet hadde vært noe alvorlig eller et dønn seriøst spørsmål.

Men en gjettekonkurranse? Nei. Enkelte burde sette seg ned og revurdere om de i det hele tatt er modne nok til å eksponeres for hele verden på nettet, når de ikke engang kan ta en spøk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tåler godt en tilnærmet intelligent spøk, men jeg har liten sans for det tilnærmet fullkomne lavmål. På sluttstykket.no la jeg ut endel nøtter i sin tid og min opplevelse var at disse bidro til at folk lærte seg en masse som ikke bare er lett tilgjengelig og at de ble satt pris på. Når spets flåser til med det jeg antar er et forsøk på å gjøre tråden mest mulig uinteressant eller du, glenn, i tillegg bruker båndbredde på å kritisere meg for å komme med en halvintelligent parering av våset, opplever jeg også det som et forsøk på å ødelegge tråden. Men det er min opplevelse. Det blir spennende om noen i tillegg kommer med en intelligent kommentar til dette.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært i clinch med NOAH (ikke han båtbyggeren) så er min intelligens på lavmål.

 

Det jeg kan tilføye her er at champagneåpnere av den typen som er tenkt av Spets som regel er kortere og har sjelden krum klinge.

 

Og ellers sitter jeg fortsatt og gremmes over en byttehandel jeg sto over i Trondheim, av den enkle grunn at de messingfestede "krumsablene" ikke så ut som de var tiltenkt noe annet formål enn pyntegjenstand og dessuten ikke hadde Kongsberg stempel... :|

Link to comment
Share on other sites

Kjella - du tar umåtelig feil, dette er en måte å tiltrekke seg positiv oppmerksomhet på. Hadde jeg presentert dette som en nøtt med messingfestede blankvåpen i et primært skytter- (og ammunisjonssamler) forum), ville det ha generert vesentlig mindre interesse. Med den headingen blir man nysgjerrig.

 

Til Stykkjunkeren kan jeg bare beklage i og med den vanlige, menige varianten stort sett går for kr 25 000 +.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Eg set stor pris på "nøttene" til Trond, veldig lærerike. Fortsett Trond! Det er mange som les og lærer, sjølv om ikkje svara er så mange. Og eg likar heller ikkje "forsøplinga" av trådar, sjølv om dei ikkje er så gjennomtenkte... Men eg klarer no glatt å oversjå dei..

Link to comment
Share on other sites

Kjella - du tar umåtelig feil, dette er en måte å tiltrekke seg positiv oppmerksomhet på. Hadde jeg presentert dette som en nøtt med messingfestede blankvåpen i et primært skytter- (og ammunisjonssamler) forum), ville det ha generert vesentlig mindre interesse. Med den headingen blir man nysgjerrig.

 

Til Stykkjunkeren kan jeg bare beklage i og med den vanlige, menige varianten stort sett går for kr 25 000 +.

 

Trond

Hvis du hadde strøket (du tar umåtelig feil) i ditt svar til meg, hadde jeg akseptert din forklaring,

men att du setter deg på en høy hest og "påstår" att din metode for markedsføring er den rette,

vitner vell ikke om stor toleranse for andres mening?

Link to comment
Share on other sites

Når spets flåser til med det jeg antar er et forsøk på å gjøre tråden mest mulig uinteressant

Du må gjerne anta at jorda er flat for min del. Jeg kom med det jeg anså for en harmløs og uskyldig spøk. Du har jo også i andre tråder vist at de som ikke har samme kunnskaper og interesser som deg i beste fall er patetiske, så jeg burde vel ha visst bedre.

 

Jeg er herved ferdig med å forsøple din tråd, til alles beste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tåler godt en tilnærmet intelligent spøk, men jeg har liten sans for det tilnærmet fullkomne lavmål.

 

Husk: det er din oppfatning, det kan tenkes at vi andre leser deg på en helt annen måte!

 

Og til ditt forslag om minimums IQ for å skrive på forumet, så tror jeg neppe du skal ønske deg det for hardt. Du må huske på at spesielle interesser, "spennende" trådtitler, liten velvilje til å tåle en spøk, og ikke minst det å klare å irritere seg over spøkefulle innlegg, det er ikke noen garanti for høy IQ.

 

Og joda, trådtittelen er nok helt grei den, og jeg (sikkert sammen med flere) trodde i utgangspunktet du hadde et spørsmål hva for noe blikkskrammel dette var.

En gjettelek kunne vel passet bedre i "off topic" enn i Skattekammeret skulle jeg tro.

 

Men det er jo hyggelig at du vil drive med gjetteleker, men da må du jammen meg tåle at ikke alle svar er like konkrete eller spesifikke i forhold til emnet, du ER faktisk på internett nå.

Er det noe du mener er for ille å lese, så drit i å les det, og klikk deg videre på siden/forumet.

Vil du gremmes over at noen skriver en spøkefull kommentar eller innlegg, så les videre og ta det med et smil.

 

Jeg har en mistanke til at det er en del GGG medlemmer som tumler rundt her, og ikke helt tåler at andre ikke er like "seriøse".

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjetter på grenadersabel m/1753, musketersabel m/1756 og infanterisabel m/1838.

Den øverste på det første bildet tenker jeg enda på.

mvh,

Cogito

 

Denne oppgaven er faktisk meget vanskelig. Samtlige tre har fått betegnelsen grenadersabler, men betegnelsen er faktisk feil for to av dem. Jeg minner om at jeg skrev DkN, M1838 er en ren dansk sabel, men er riktignok tilnærmet identisk med en av disse tre.

 

Du har én "nesten riktig", men på feil våpen. Den øverste er uhyre sjelden og jeg har bare sett den omtalt i form av et jordfunn ett sted, dette er dermed muligens den eneste bevarte i nogenlunde stand. Den du nevner har ikke blodrand. Det er ikke kjent hvor mange som er laget av denne med blodranden.

 

En av de to andre er produsert i et antall på 300 i Trondheim i forbindelse med import av noen jegerrifler fra en noe uvanlig kilde i norsk sammenheng.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Kjenner et irriterende sug etter å lære mer om blankvåpen av slike bilder! Er vel bare i stand til å identifisere det som er av norskbrukte bajonetter etter 1867. :oops:

Har forresten noe som jeg er i tvil om skal kalles kårde eller rapir som har vært i familien så lenge jeg vet. Tror den går under samlebegrepet "bondebevepning", da den antagelig ikke er noen approbert modell. På klingen står det "Domini" på eine sida og "Innri" på den andre. Beklager fryktelig "offtopic".

Link to comment
Share on other sites

Stemmer, det er den russisk produserte fra Thule jeg sikter til, pga engelskmennene og svenskeblokaden av Skagerak ble det tatt inn våpen over Arkangels. Men, jegerne skulle også ha en sabel, en sånn såkalt grenadersabel (som i virkeligheten er en soldatsabel). Men Skagerak var fortsatt stengt, så disse ble produsert i Trondheim i 1809 eller noe slikt.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Enkelte burde sette seg ned og revurdere om de i det hele tatt er modne nok til å eksponeres for hele verden på nettet

 

Et tveegget sverd passer i denne tråden 8)

 

 

Selv om jeg ikke vet noe som helst om slike lange, skarpe saker (men leter litt etter noen for å ha på veggen som dekorasjon-hinthint!); kjempetråd! håper trond legger ut mange flere oppgaver og selvfølgelig fasit så en kan plukke opp litt kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Et par av bildene er av sabler som ser ut til å være grenadersabler og skiløpersabler, begge modellene benyttet av norske soldater under napoleonskrigene. De er langt fra noe skrammel, men flotte samlerobjekter. Har du/dere sjekket om klingene fortsatt er herdet, vet at en del av disse tok skade under Pale-brannen i Oslo i 1944.

Link to comment
Share on other sites

For de gamle traverne her med fartstid fra sluttstykket er det velkjent at trådene Trond startet stort sett handlet om quiz. :)

Tror jeg kan telle på en hånd de gangene Trond har søkt om hjelp for å identifisere noe, husker på stående fot en maskinpistol og en kanon..

Begge deler langt utenfor hans interessefelt når det gjelder samling forøvrig. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...