Jump to content

6,5x55 - Hvilke patroner er best til elgjakt?


hunter77

Recommended Posts

Gikk over til 6,5x55 igjen i år. Da hjemmeladd med 140gr Swift A-frame kuler. Fikk felt to elger med disse kulene og synes jeg fikk like bra, om faktisk kanskje enda bedre skuddeffekt enn det jeg fikk med oryx i 30.06 og woodley i 9,3x64 i tidligere år. Skjøt en middelstor okse og en kalv, hvor disse gikk hhv 5 og 10m før de datt over ende. Begge hadde minimale kjøttødeleggelser, men lungene så ikke ut. Fant igjen kula i skinnet på motsatt side på oksen og den hadde en tilnærmet 100% perfekt soppdannelse og restvekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
9 gram er lovlig til storvilt.

 

Uten å ha erfaring med 6,5x55 vil jeg si (som de over) jo tyngre, jo bedre.

 

Sitter med Jaktvåpenguiden 2010. Her skriver Jørund Lien: "eg meiner utgangshastighet på 800 eller 850 m/s og anslagsenergi over eller under 2700 joule er heilt uinteressant for 6.5mm patroner. Ladd med gode 140 grs kuler som ...Trophy Bonded og Rhino er 6.5-en brukande til alt storvilt, og temmelig sikkert betre enn ladd med 10.1 g/160 grs kuler. ..... 10.1g og 160 grs kuler er greitt nok for den som vil jakte med så tunge kuler, utan å gi spesiele fordeler om ein samanliknar med nye toppkuler i 140 grs vekt"

 

Forstår jeg dette rett om dette betyr at Lien mener at 140 grs kuler er bedre enn 160 grs?

Forutsetter dette en hastighet over ~800 m/s?

Kan noen evt. prøve å si litt om hvorfor de tror Lien mener dette?

 

Er litt opptatt av patroners anslagsenergi i 6.5x55 til elg (skal handle meg førstegangsrifle snart).

Link to comment
Share on other sites

Er litt opptatt av patroners anslagsenergi i 6.5x55 til elg (skal handle meg førstegangsrifle snart).

Dersom du er fersk jeger ville jeg helt ærlig ikke ha tenkt så mye over det. Lapua Mega og Norma Oryx holder begge storviltkravet "offisielt" og kan kjøpes nær sagt overalt. Mitt tips er å bruke det frem til du eventuelt får lyst til å begynne å lade selv; da kan du sikkert skru sammen noe som passer akkurat dig og din rifle. I alle fall Oryx (sikkert også Mega men den har jeg mindre erfaring med selv) pleier også å gi bra presisjon i de fleste våpen.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet elg i nærmere30 år og har funnet ut av en ting som gjelder all jakt.med rifle.Alt som betyr noe er hvor skuddet sitter.Har selv skutt elg med alt fra 260rem til 416rem.De jeg har skutt mest elg med er 9,3x62 og 375H&H.Det hjelper ikke med et grovt kaliber om skuddet ikke sitter der det skal.Idag bruker 308W ladd med 165grain Swift A-frame på elgen og er storfornøyd med det.Så når det kommer til kuler til 6,5x55 så tror jeg at jeg ville ha valgt Swift A-frame 140grain el 156grain Oryx.

Skitt jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Rino kuler har jeg alldri prøvd,så de vet jeg ikke noe om.Men når det kommer til Swift A-frame så er jeg veldig uenig med deg,denne kula har jeg brukt siden den kom på markedet i mange forskjellige kaliber,og den har alltid fungert upåklagelig.Ifjor skjøt jeg en okse på rundt 250kg på nærmere 300m med 308 og 165grain swift,kula satt i skinnet på andre siden med perfekt ekspansjon.På korte hold er det sjelden man finner igjen kula da den gjerne plystrer igjennom.I 6,5x55 som det er snakk om her mener jeg det er ekstra viktig med en superkule(bonded).Har hørt veldig mye skryt av oryx i 6,5x55, men har ikke prøvd kombinasjonen selv.Men i grovere kaliber så synes jeg at den ekspanderer for fort med liten dybdevirkning som følge av dette.

Link to comment
Share on other sites

I 6,5x55 har jeg brukt 140 gr Rhino til hjort i alle år og den fungerer upåklagelig. Har aldri funnet igjen en kule, men holdene har begrenset seg til under 150 meter. På mitt jaktlag er det Rhino og Oryx som brukes til hjort. De fungerer, og jeg vil også anbefale dette til elg sammen med Swift, og Woodleigh.

Link to comment
Share on other sites

En jeg kjenner bruker 120 grains X-Barnes i 6,5mm på æljen og er kjempefornøyd. Hvis noen spør han om kulevekta, sier han selvfølgelig 140 grains :D Kunne tenkt meg å prøve denne kula selv på æljen. Når Jørund Lien skyter gjennom en Eland med 130 grains Barnes i .308, vil iallefall en 120 grains 6,5mm Barnes-kule ha den dybdevirkningen man trenger på en ælj. Men så var det dette tullet med minimum tillatte kulevekt og homogene kuler...

Link to comment
Share on other sites

Magne Landrøe har Rihno til 6,5x55 fredig rulla i 140 og 150 grain, tror jeg ville prøvd om 150 samla ok. Har brukt Oryks på rådyr og mulig det var tilfeldig, men det var ingen skuddtegn. Derfor et til helt unødvendig, men sikring.

Ikke billig, men hvor mange skyter du i året.

Har ikkre regna på hastighet du må ha for å få godkjent anslaget, men saktegere enn 140 kula.

Har også kuler og egnet krutt til hjemmeladeren.

mvh Iskjønn

Link to comment
Share on other sites

Leser stadig at Partition gir store ødeleggelser,nærmest sprenger dyret :roll: Hvor mange dyr har dere skutt som mener det?Har skutt endel Hjort og Rådyr med denne,ofte på 30-50m og særlig i 338win mag med 225gr og 243 95gr til Rådyr,og har aldrig sett kjøttødeleggelser..Så det så!Ellers vet jeg mange som ikke liker Oryx i kal 30 og 338!Men i 6.5 er alle fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

har brukt Nosler i 30-06,9,3x62,338winmag,375 h&h og har vel sånn ca skutt mellom 40-60 elg med denne kula.I tillegg så har jeg vel skutt rundt 30 Rådyr med den i 243w og 6,5x55.Og min mening er at den blodslår noe voldsomt og ødelegger dermed mye kjøtt.Er ikke noen kjøttjeger,men det er jo ikke nødvendig å ødelegge det med vilje.

Nosleren var jo superkula på 80 tallet,med delevegg mellom 2 blykjerner.Skuddeffekten på kula er god den,men det finnes kuler som er langt bedre.Swiften er jo likt oppbyggd,men unntak at den ikke har den utstikkende blyspissen i enden og at den selfølgelig er "bonded".Og den lager en ren og fin sårkanal i viltet uten å blodslå det sånn som Nosleren gjør.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt over et titalls elg med Nosleren, men da med kaliber 30-06. Alle elgene hadde mye blodslott kjøtt og store kjøttskader. Som Moosehunter sier så var det en superkule når den kom, men verden går fremover og da synes jeg det er helt unødvendig å bruke en slik kule med nærmest en sprengladning i seg. Jeg har forlengst sluttet å bruke den. Det finnes solide alternativer som Trophy Bonded og Barnes X. De fleste på mitt jaktlag har brukt den og har nå kuttet den ut på grunn av de voldsomme ødeleggelsene kula lager. Har faktis hørt om jaktlag som har satt forbud mot bruk av Nosleren, men det er kanskje å dra det vel langt.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke lenger no kjempefan av nosler jeg,om dere trodde det,men synes det er litt rart bare,at noen aldrig får ødeleggelser med den som andre tydelig får..?Kjenner to personer som har skutt hhv ca 180 og 350 hjort hver,kun 20-30 dyr med andre kuler,resten med Partition,kal 300wm og 308,har aldrig hørt et vondt ord fra dem om kula!Det jeg har hørt dem klage på er gamle Trophy Bonded og Fail Safe!De kulene kunne brukes opp igjen,så lite ekspandrte dem..og dyra gikk langt.Så det var fort tilbake til Nosler!Vet ikke,men noen er så redd for at kula skal ødelegge 300gram kjøtt,at de heller vil ha så solide kuler at dyra går 600m etter skudd.Eller har vi så sabla hardskutte dyr i Norge?Må flire når jegere med store øyne forteller om de bruker Swift og Barnes ladd til 700ms,bare det mest solide er godt nok!Ja må for all del ikke ødelegge no kjøtt tenker jeg..Akk ja hver sin smak.Har selv testet mye kuler,både i vilt og papir,og blir betenkt når noen lager et kaliberstort hull gjennom 6våte kataloger og blir borte..ikke tegn til ekspansjon..Selv er jeg fornøyd og klarer meg godt med noen få merker,som Accubond,Fusion,Mega.De ekspandere iallefall!Lykke til med valget!Som sagt:Tror i 6.5 at Oryx er mest fornuftig!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Fant den i et gammelt katalog fra Federal. Lurer på om denne egentlig er utgått av produksjon. Har fortsatt ikke fått sjekket dataene på esken jeg kjøpte, men i den gamle Federal-katalogen jeg fant var den oppgitt med V0 på 2550; dette er vel ikke spesielt fort? Den er også omtalt på et annet forum (Snipershide?) som oppgir energi på 100 yards til 1699 footpounds; det er i så fall godt UNDER kravet til en 140 grains kule slik jeg har skjønt det.

Var innom JD en tur og så at de har fått en ny sending Federal Premium med Trophy Bonded 140 grs og skandinavisk ladning. På pakken stod det oppgitt E100 på 2705J så disse holder formelt kravet! Bare å ha med esken i lommen som "bevis" (...nevermind at de ikke gjør det i en typisk kort jaktpipe da).

 

Da bør dette være en av de beste elgpatronene til 6,5x55 som er å få her på berget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest graahund

Da jeg i mange år jakta med 6,5 brukte jeg mye Norma vulkan. Ei kule som fungerte meget bra for meg :wink: Skøyt endel elg med den, samt hjort og reinsdyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Var innom JD en tur og så at de har fått en ny sending Federal Premium med Trophy Bonded 140 grs og skandinavisk ladning. På pakken stod det oppgitt E100 på 2705J så disse holder formelt kravet! Bare å ha med esken i lommen som "bevis" (...nevermind at de ikke gjør det i en typisk kort jaktpipe da).

 

Bruker 6,5 selv til rådyr, hjort og elg. Trophy Bonded kula til 6,5 ønsker jeg sterkt!

Men nå har jeg spurt i flere butikker samt søkt ned nettet, men at denne kulen kan kjøpes ferdig ladet skjønner jeg ikke.

Hvor får jeg tak i denne ?

Link to comment
Share on other sites

Enig med moosehunter. Skuddplassering har alt å si. Eneste enn oppnår med store kaliber, er mer kvestelse når skuddet er for dårlig, og større sansynlighet før langsom død, enn at skuddsåret leges.

 

I naturen leges ikke slike sår. Et hvilket som helst treff blir som regel dyrets død. En gjennomskyting( alt annet enn streif) vil svekke dyret slik at det får et forkortet livsløp. Komforten går vel også betydelig ned :evil: Dette er viktig å ha i tankene når man prøver å minimalisere kjøttødeleggelser..

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig de har noen år på baken, aner ikke. Men mener JD hadde fått de inn nylig? Enklest er å ringe de og spørre.

 

Jeg har fortsatt noen av Federal-skuddene igjen men har løst problemet mes jaktammo på lenger sikt ved å kjøpe ladeutstyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var innom Jaktdepotet i går og de hadde masse Federal Premium med Trophy Bonded kule igjen. Enten produseres denne fortsatt "i bakgrunnen" eller også finnes det signifikant restlager et sted. Uansett vil jeg fortsatt tro det er noe av det beste man får ferdigrullet til elg.

Link to comment
Share on other sites

jeg har nylig kjøpt meg en rifle i 6,5x55 som primært skal brukes til reinsjakt, men også elgjakt. hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe meg Oryx (virker som et sikkert valg), men etter å ha lest igjennom denne tråden har jeg blitt usikker..

Kanskje en 140 grain kule er det beste valget, spesielt med tanke på at avstanden fort kan bli over 100m på villreinjakt. Oryx i 6,5 faller vel fort etter 100m? Tenker derfor at det kan være lurt å velge en 140 grain med flatere kulebane i stedenfor 156 grain. Rhino og Nosler er vel da to gode kandidater som også gjør nytten på elg?

 

Setter stor pris på innspill og tanker rundt dette! :)

Link to comment
Share on other sites

Sett opp ei reinsskive på 200 meter og skyt på denne.

Jeg regner med at dette er langt nok for de fleste på reinsjakt.

Ut til 200+ vil du med fint klare deg med 156 grs oryx, som er ei utmerket kule i 6,5.

Med et overslag på 5-6 cm på 100 meter er du godt innenfor den vitale sektoren.

 

Dropp alle spekualsjoner om 2-3 cm i kulebane hit eller dit med ulike kulevekter. Dette blir ofte borte grunnet egenspredning uansett.

Link to comment
Share on other sites

S1indre: noe du kan gjøre er å gå inn på Norma.cc og se på ballistikk der. der kan du se på fall og liknede på ferdigladd og på egenrullede.

 

Annet tips er å bruke 15- 50 regelen. Den funker. Har du kulebanekomp. kan du skyte på forskjellige avstandre og lage ett oppslagskort. feks. på 100. 150-200-250-300. Han du komp. så kan du også burke en tapebit og merke disse avstandene på hjulet.

 

Det som kan være vanskeligere enn skytingen på fjellet med få holdepunkter er jo avstandsbedømmelse, så hva med en avstandsmåler? Kommer jo dog an på hvor langt hold man tenker at man skal skyte på???? Hva som er forsvarlig for deg.

Link to comment
Share on other sites

Skyter du da inn 156grs oryx med 1 cm høyere overslag på 100 meter er du igjen ajour.

Eller for å korrigere meg selv. Skal du skyte på 200+ bør du skyte inn på 200+ og siden teste deg fra 50 og ut for å finne ut riktige treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...