Jump to content

Hvor mange krutt-sorter bør man inneha?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Får pressa i hus i morgen, og tilfeldighetene har seg slik at jeg ikke har noe krutt her.

 

Anyways, jeg har kjøpt Norma 201 og vithavouri N133, men tenkte jeg kunne kanskje like gjerne stikke å kjøpe en boks Norma 200, slik at jeg får ladet noen kuler. Eller er det slik at når man først har 201, så trenger man ikke kjøpe 200? De fleste tabeller har begge..

 

Mener å ha lest i ladeboka at det er greit å prøve med litt forskjellige krutt-typer, hva som går best i rifla..

Link to comment
Share on other sites

Du bør inneha et eller flere krutt som passer til den/de kuler de skal lade i det/de kaliber du skal lade.

Dvs: du bør

1) finne ut hvilke kaliber du skal lade,

2) finne ut hvilken kule du skal bruke

3) lese i ladeboken eller i andre ladetabeller hvilket krutt som kan brukes til den aktuelle kula i det aktuelle kaliberet

 

Så enkelt

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg funnet ut ja:

1) 223REM

2) Hornady V-Max 35gr. og 50gr.

3) De tabellene jeg har lest bruker for det meste vithavouri-krutt, men vil gjerne teste med Norma-krutt, da jeg har lest fler enn ett sted at Norma er hakket bedre enn vithavouri.

 

Men da fikk jeg svar, takk. :) Man bør altså ha krutt nok til å kunne teste med de forskjellige krutt-typene som er spesifisert i ladetabellene. :)

Link to comment
Share on other sites

Tja for en nybegynner ville jeg anbefalt å lære seg å lade før man begynner med for mye eksperimentering.

Lære seg å gå før man løper på en måte.

Derfor ville jeg holdt meg til et krutt pr kule i begynnelsen (kansje helst et krutt pr kaliber, færre X-faktorer å forholde seg til)

Link to comment
Share on other sites

De tabellene jeg har lest bruker for det meste vithavouri-krutt, men vil gjerne teste med Norma-krutt, da jeg har lest fler enn ett sted at Norma er hakket bedre enn vithavouri.

 

Tja bedre vet nå jeg ikke men har en .222 som jeg lader med Vithavouri 140. Smeller hver gang og presisjonen er glimrende.

Link to comment
Share on other sites

Aner meg at dette er en årelang og like vanskelig diskusjon som langholdsjakt? :mrgreen:

 

Har bare lest litt her og der at vithavouri-krutt ikke innehar samme kvaliteten som Norma. Hvor vidt det stemmer vet jeg ikke.

 

Tror uansett ikke det er noe som er merkbart for meg. Men regner med det er Norma som er mulig å få fatt i her i Lofoten.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, regna med noen ville svare det :P

 

Kom kanskje ikke helt tydelig frem, grunnen til at jeg spør er bare at jeg lurte på om det vil være helt bortkastet å kjøpe 200 når jeg allerede har 201. Har ikke 201 her jeg er nå, men tenkte jeg skulle lade noen kuler i morgen, thats why.. :)

Link to comment
Share on other sites

Krutt ja....

 

For å si det sånn, til å begynne med kjøper man alt man kommer over. Man må jo ha størst mulig spennvidde å jobbe med, også finnes det jo dobbeltbaset og enkeltbaset krutt...

og finsk og svensk og amerikansk....osv.

Finnes utrolig mange grunner til hvorfor man bare må ha.

Så blir man klin gal og begynner å borre opp tennhettehullet til større diameter, setter inn magnumhetter, springer på butikken og kjøper pistolkrutt for så og fylle det på riflehylsa, og på toppen setter man kula oppned.........?? :mrgreen::lol:

 

Etter en stund finner man ut at man egentlig bare skulle hatt en ladning, alt hadde vært så mye enklere da.

Så begynner man å kjøpe krutt billig fra skytterlaget i store kvanta for og slippe lotvariasjoner... :lol:

 

Men veien dit er jo morsom, og av og til kan man jo få tilbakefall..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Yes yes..

 

Tror egentlig det bare var "tull" å kjøpe både 201 og N133. For er det ikke de to som er nesten helt lik?

 

Uansett, problemet er jo ladetabellene.. Sliter nok som det er å finne ladedata til de kulene jeg skal lade.. Og det er da det er greit å ha litt krutt å velge mellom :)

 

Nei, gleder meg til i morgen, få mekka sammen noen 35gr V-max til kråke og måsen.. :evil:

 

Skulle gjerne lada 50gr v-max (får det og), men har enda ikke funnet ladedata til det. Så tanken er å vente til jeg får litt peil, for så å bare prøve med 23gr Norma 201. Dette er hva alle 50gr. kuler i ladeboka har som min-lading. Tror ikke mye kan gå galt da.

 

Bly: så du sier jeg må kjøpe magnumhetter og? :twisted: Nei vanlig small rifle holder vel her i gården for nå..

Link to comment
Share on other sites

Nei det er nest siste fase. Der er jeg nå.

Selvfølgelig, i tillegg til å helst ikke lade selv så kjøper jeg nesten aldri under 5 kg krutt i slengen for å ikke måtte endre ladning pga lotvariasjon for ofte, lader alle 5 kiloene med samme ladning, håper i det lengste at neste lot krutt er lik den forrige så jeg slipper teste for mye, osv.

 

Å det er ikke kødd engang.....

Link to comment
Share on other sites

M67 er nok en erfaren hjemmelader som også har sett at de 15 bokser med krutt bakerst i skapet aldri blir rørt!

Er nok i nest siste fase. Jeg har faktisk kasta flere bokser med krutt jeg ikke så anvendelsen av lenger, halve bokser med NC96, N150, N160, wtf... jo Unique, og N340. Hver gang jeg tar ut en boks er jeg livredd for å ta feil.

I en liten periode lada jeg 6.5x55, 6.5-284, .223 OG 8x57 med samme krutt - til vinteren skal jeg pinadø lade .308 også, med Vithavuori N550 eller N19 :mrgreen: For å gjøre det enda enklere er det samme ladning i 6.5-284 og 8x57 - 50 grs. Slipper å justere kruttmålet :roll:

 

Men man må ha flere kruttsorter når man starter, iallefall om en skal ha flere kuler, imidlertid er for meg bulkskyting med flere kuler i et løp uaktuelt, unntatt f.eks. i .223 der 90gr Berger VLD har godt synlige fordeler etter 3-500m, men koster skjorta. Og snart kommer N570 i hus, N550 gir ikke alt som er i 6.5ene, og MRP/N15 gir ikke like mye som N570, så de skal jeg bruke opp - men som Høggern - jeg har litt N15 :lol:

Å drive å bruke tunge og lette kuler om hver andre i ei pipe er uaktuelt, det skaper kun forvirring om innskyting og skruing.

 

For å addere en fase til hjemmeladingens faser så er helt klart "finne superpresisjonen med Billigste Dillon-dier og factory Rem700 pipe, bare jeg får prøvd det, og det", en av dem, går bra med noen ladninger, dårlig med andre... Selg!

Gode rifler går bra med alt, og fantastisk med noe. Da slipper en å eksperimentere - uansett, finn en ladning fort - og skyt. Du kommer dit, Vi Vet...

 

Og Fredrik, skaff deg QL! Eller BÅDE Norma, VJ og VV ladebøker/data, og les de til du kan de utenat - det er mye bedre enn å kjøpe alt som er av krutt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For å finne "gulladningen" er det ofte nødvendig å teste flere typer krutt. Forskjellige krutt kan også gi forskjellige treffpunkt. Dette kan du utnytte til din fordel. Du kan da oppnå samskytning med div. kulevekter/kulefasonger i samme kaliber. Videre kan du lade jaktpatroner som gir samme treffpunkt med lyddemper, som treningspatroner gir uten lyddemper. Jeg har gjort det. Kaliberet er 223. Min reveammo ( med 36gr Barnes Varmint Grenade) og rådyrammo ( med 53gr Barnes TSX ) gir eksakt samme treffpunkt på 100m med lyddemper påmontert. Så har jeg valgt 55gr Nosler Ballistic Tip som treningskule. Denne treningspatronen går helt likt med de andre, uten lyddemper påmontert. Praktisk. Jeg kan bare skru på lyddemperen og dra på jakt uten å tenke på kikkertsiktejustering. Jeg kan treningsskyte på banen uten lyddemper og slippe mirageproblematikk. Siktet har fremdeles samme innstilling. Dette er for meg brukervennlig.

 

Hvor mange typer krutt du trenger, avhenger av hvilke krav og ambisjoner du har. Er du heldig, finner du en oppskrift som er god nok for deg med 201-kruttet du allerede har. Test det først, så kjøper du andre hvis det ikke fungerer godt nok. Normakruttet er bedre en andre krutt ved at det er jevnere mellom forkjellige lotnr. Presisjonsmessig er finsk krutt like godt. Rifla di avgjør det. Om prisforskjellen kan forsvares, er det også bare en selv som kan svare på. Jeg bruker Normakrutt hvis presisjonen ellers er lik. Jeg betaler den ekstra prisen for å slippe og kronografere, teste treffpunkt, trykktegn osv, hver gang jeg åpner en ny boks med krutt. Du skyter deg ikke blakk med kaliber 223, uansett hvilket krutt du velger.

Link to comment
Share on other sites

Når man ikke har lyst til å lade, hender det at youtube kan stå for underholdning i stede.

 

Snublet over denne serien; Road to Precision av RYANDPAHL

http://www.youtube.com/user/ryandpahl#p/c/CD31A83F7643E23C/0/HUx-lC8Eiqc

 

Hvis du ser bort i fra 80talls undervisnings TV, og at mannen er fra "over dammen", oppsummerer han faktisk enkelt og kortfattet hvordan man kan oppnå tette sammlinger på lang avstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...