Jump to content

Erfaringer/knep med RCBS uniflow kruttmål?


RAYJO

Recommended Posts

Pass på at det heile tida er tilnærma like mykje krut i krutmålet. (AKA magasinet, røret, tanken, osv.) Det er òg ein god idè å kassere dei første posjonane med krut etter krutpåfylling, eg tømmer dei første fire, fem, seks rett attende i krutmålet for dei er som regel ujamne. Ellers går det meste på å gjere nøyaktig den samme bevegelsen med handa kvar einaste gang, altså god gammaldags fingerspitzgefühlen. :wink: Lugginga har eg ikkje funnet nokon god kur mot, men den òg likar eg å tru blir betre med erfaring.

 

Du får forresten kjøpt ein "baffel" som lisom skal gjere krutmålet litt jamnare. Eg har ikkje erfaring med denne, men kunne gjerne tenkt meg ein for å teste. Altså, det kan jo ikkje bli meir lunefullt enn kva det allerede er. :)

 

images?q=tbn:ANd9GcRopz3m5ou5yMy-zwvgcUmwujdY7pHH8T5DGojaQdfVgol6vV0&t=1&usg=__taBvmJ9x487-CNKKYpiQi-Pv_K0=

 

Forså meg rett altså, eg er veldig fornøgd med krutmålet mitt, sjølv om det er litt humørsjukt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

images?q=tbn:ANd9GcRopz3m5ou5yMy-zwvgcUmwujdY7pHH8T5DGojaQdfVgol6vV0&t=1&usg=__taBvmJ9x487-CNKKYpiQi-Pv_K0=

 

En slik har jeg i kruttmålet mitt og det eliminerer behovet for stabilt kruttnivå i røret. Opplever kruttmålet mitt nå som meget stabilt.

Lugging vil du altid ha ved bruk av litt grovere kruttsorter men med erfaring så forsvinner mye av det.

Uansett er det viktigaste for jevne ladninger at du gjør den samme bevegelsen hver gang. Like fort og bestemt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke slik baffel, og min erfaring er at det ikke har noe å si hvor mye krutt jeg har i. Jeg har testet mot vekta når jeg tar en ladning med mye krutt og en med lite, og det skiller bare 0,2-0,3 grain. Litt mer ujevnt med grove krutt, med Norma 201 så er det nesten ikke avvik.

 

Viktig å ha jevn bevegelse likt hver gang, men det er enda viktigere at målet er montert stødig. Jeg har skrudd det med den medfølgende monteringsplaten rett i ladebordet som er 5 cm tjukk treplate.

 

Lugginga er rett og slett kruttkorn som blir liggende i overgangen mål/chassis, og som da blir kuttet. Har ikke funnet noen løsning på dette, bare at man må være bestemt i bevegelsen slik du bruker nok kraft til å dra målet over denne lugginga.

 

Har hørt mange som klager på dette målet, men jeg synes det fungerer veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har kjøpt meg et RCBS uniflow kruttmål som ikke vil helt, det lugger å gir ugjevne ladninger. Noen som har noen triks om hvordan man evt stabiliserer det. Har ladet med Norma n-19 kan det være årsaken, det er jo ganske grovt?

Jeg hadde de samme problemene med dette målet, leverte tilbake målet og kjøpte et nytt Redding mål og da ble det jevne ladinger også med grovt krutt.
Link to comment
Share on other sites

Har 2 slike mål, ett med stor, og ett med liten sylinder.

Har samme erfaring som lars_o

Har ikke baffel, og får jevne ladninger fra fullt til tomt mål. Men bruker veldig forsiktige bevegelser. Stopper før mekanisk stopp hver veg. Får en et dunk hver gang en opererer målet, blir det ujevne ladninger.

Så målet er veldig bra, men fordrer som sagt veldig sakte og forsiktig bruk.

Link to comment
Share on other sites

Litt synsing fra min side: Preserveringsfettet den var satt inn med var ikke like enkelt å vaske av alle steder, men ladningene virket å bli jevnere og mindre lugging etter litt bruk da siste rest av fettet kanskje ble slitt bort etterhvert? Jeg pleier også å etterfylle før det blir helt tomt for å ha litt jevnere trykk ned mot selve målelommen, men opplever veldig liten variasjon på fullt og nesten tom sylinder. Det hender jeg kontrollveier når det lugger litt men vanligvis er det +/- 0,1 - 0,2 forskjell bare. Lugger det helt forjævlig tømmer jeg hylsa og fyller på nytt.

Link to comment
Share on other sites

(...)Viktig å ha jevn bevegelse likt hver gang, men det er enda viktigere at målet er montert stødig.

Dette er eit godt poeng.. Eg vil ikkje hevde kva som er viktigast, men eg er heilt enig i at krutmålet må monteras skikkeleg.

 

Baffelen kan, i likheit med alt anna ein heller ikkje treng, kjøpast på Midway. ;)

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=493217

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ladet her forleden 150 skudd 6,5*55 med N-19, noe som gikk ganske greit. Ikke mange ugjevne veiinger men fortsatt usikker så jeg kontrollveide alle :oops:

Så skal jeg til å lade i dag, kruttmålet er innstilt som sist, samme krutt og mengde men ikke fan om det vil, nå veier det rundt 0,6 gr mindre. Måtte skru ut nivåbolten en kvart omgang før det blei rett men er fortsatt ikke sikker på om det er gjevnt nok nå.

 

Fryktelig irriterende dette :evil: Lurer på om jeg skal gå for et elektronisk kruttmål :?:

 

Noen som kan belyse dette eller har erfaringer som kan forklare noe av dette?

Link to comment
Share on other sites

Bruker å kjøre en 8-10 ladninger gjennom kruttmålet før jeg justerer/kontrollerer. Min erfaring er at det blir mer stabilt og jevnere da. Har konkludert med uten å vite det sikkert at kruttstøv "smører" interiøret som igjen gir jevnere flow i målet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har LEE sitt kruttmål, og desto grovere krutt, dess mindre nøaktig blir det..

 

Hvilke tolleranseverdier gjelder ved lading av f.eks 6,5x55 når man masseproduserer for treningsskudd?

 

Jaktskuddene mine kontrollveier jeg alle...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde STORE problemer med dette kruttmålet på min RCBS Pro 2000 presse, banna og steika over ujevne ladninger, det jeg gjorde var og ta ut den bolten som man stiller mengde krutt med og polerte toppen på den med en dremel, den delen som kruttet ligger imot, detta hjalp en del på luggingen, så kjøpte jeg en baffel, nå skiller det 0,1-0,2 grains om jeg bruker fint\grovt krutt, jeg har også den micrometer justerings delen på målet, vet ikke om det har noe og si men.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen kruttmål som som holder seg innenfor 0,6 gr hele tiden :?::?:

 

Det kommer an på grovheten av krutten, men svaret er ja dersom kruttet er fint nok. Mitt Harrels mål holder seg innenfor +/- 0.1 gr. For de statistisk interiserte så har det et standardavvik på 0.06 gr etter 100 målinger med N133 krutt.

 

Prøver du f.eks. N550 eller tilsvarende grovt leverer det ikke samme presisjon, da "lugger" det betydelig mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nå bruker jeg mest dillon siNe, og opplever at de fungerer bortimot perfekt. Men har også brukt mye lee, her er det et tips at de blir mer og mer nøyaktig etterhvert. Det later til at grafitt fra kruttet fungerer som smøring i kruttmålene og gjør de mer nøyaktig. Om det er helt nytt kan du jo prøve å dra igjennom 100 gram eller noe slikt. :-)

Link to comment
Share on other sites

Dette HARRELS målet ser jo rett og slett ut som et presisjonverktøy, nærmest kirurgi...BRA!

Bestilte du det rett fra leverandøren "over there"??

 

Nå har jeg forresten bestilt et. Er skit lei av å måtte veie hver ladning, det tar for mye tid!

 

 

Bestilt frå kvar, sa du?

Link to comment
Share on other sites

... men atte? Tømmer dere kruttet rett ned i hva da? Det skvetter rundt hele bordet med kruttkorn jo! Jeg etterfyller de siste graina med en sånn ekstrasak (følger med settet men jeg vet ikke hva det heter), så jeg bruker skåla som hører til den elektroniske kruttvekta som beger.

Link to comment
Share on other sites

... men atte? Tømmer dere kruttet rett ned i hva da? Det skvetter rundt hele bordet med kruttkorn jo! Jeg etterfyller de siste graina med en sånn ekstrasak (følger med settet men jeg vet ikke hva det heter), så jeg bruker skåla som hører til den elektroniske kruttvekta som beger.

 

Hold begeret/ skåla helt opptil tuten, og senk skåla sakte når mesteparten av kruttet har kommet. Og før du returnerer spaken til null.

Link to comment
Share on other sites

Kruttrakt har jeg. Men jeg tømmer ikke direkte oppi hylsa for det gir litt ujevnt så jeg kontrollmåler. Synes faktisk det går fortere å gjøre det manuelt (og mindre søl :oops: ).

 

Spørs jo hvor stor nøyaktighet du er ute etter, men med et nøyaktig volummål og riktig tuning av rifla så trener du ikke kontrollmåle. Da slipper du alt rett i hylsa i stedet. Slik du beskriver din prosess virker det jo nesten som en ChargeMaster hadde vært tingen?

Link to comment
Share on other sites

Direkte fra Harrels i USA. Venter spent på pakke.

I mens ble all ammo til LS veid, og det tar sånn tid...... :trist:

Lader med RA-10 krutt som er ganske grovt, og det skiller vel i allefall 0,5 grain mellom største over og under. Det holder ikke til konkurranseammo! :cry:

Der skal alle påvirkbare faktorer som innvirker på presisjonen elimineres slik at det kun er MBS (mann/møkk bak skjeftet) :lol: som avgjør hvor kula sitter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har polert mitt kruttmål med slipepasta som jeg bruker på lærskiva på tormek slipemaskinen. Satte en lang skrue i den ene skruehullet til håndtaket og fant fram drillen. Fjernet også noen grader inni kruttmålet. Hender jo at det lugger ennå, men det hjalp godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...