Jump to content

Et eller to øyne?


Magnus Bakken

Bruker du et eller to øyne når du skyter med hagle?  

132 members have voted

  1. 1. Bruker du et eller to øyne når du skyter med hagle?

    • Bruker et øye
      48
    • Bruker begge øynene
      84


Recommended Posts

Har alltid skutt med begge øyne åpne. Easy Hit frampå hagla er et utmerket sikte i så måte, da "prikken" kun vises for det øyet som ser langs sikteskinna. Kniper man det ene øyet kan man liksågod bruke et vanlig korn.

 

Avstandsbedømmelse og "situational awareness" er langt bedre med begge øyne åpne.

Link to comment
Share on other sites

Begge øyne åpne funker best for meg i en jaktsituasjon.

 

Jeg hadde mildt venstredominant øye da jeg var ung, men har klart å trene meg opp til høyredominant. Easy-Hit har jeg prøvd, men jeg synes at jeg alt for lett fokuserer på den røde prikken og begynner å sikte istedenfor å peke/feie. Særlig på de raske skuddene, som på skogsfugl, når rypa sitter i småbjørkeskauen eller etter rugda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte med å lukke venstreøye, men skjønte fort at om det skulle bli noe greie på skytinga måtte jeg venne meg til å åpne begge, jeg har et lite problem med at jeg er likedominant eller hva det nå kan kalles, så jeg bruker easyhit for å få kornet på riktig øye, men er ikke noe plaget med at det treker fokus mot kornet.

Det er bare å trene på å ha full fokus på dua eller målet, så blir easyhiten bare en rød flekk som henger mellom.

En annen ting er jo at du mister noe av evnen til dybdevisning/avstandsbedømming on du ikke bruker begge øynene....det er vel litt derfor vi har to ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har så sterk venstredominans at om jeg prøver å skyte med begge øynene oppe, så dekker bildet fra venstreøyet delvis over det fra høyreøyet. Nå skyter jeg med venstreøyet lukket og det går sånn passe bra.

 

Vurderte en stund på å legge over til links, men har skutt såpass mange skudd nå at jeg ikke orker tanken på å begynne på nytt. Sukk. Skulle ønske at noen hadde rådet meg til det da jeg begynte å skyte.

 

Vet at Harald Jensen er en klisje som blir dratt fram i alle diskusjoner om enøyd skyting, men han har faktisk klart å vinne VM og EM noen ganger i skeet til tross for at han kniper igjen venstreøyet.

Link to comment
Share on other sites

hva er da greia med å skyte med begge øyne åpne?
Bedre sidesyn/oversikt, avstandsbedømmelse.

 

Noen klarer å trene seg opp til å ha fokuset såpass godt på målet at man neglisjerer dobbeltsynet og kan skyte med begge øyne åpne. Noen klarer ikke dette. IMO er det en fordel hvis man klarer det.

Link to comment
Share on other sites

jeg lukker venstre øye, funker ikke i det hele tatt med begge åpne, da ser jeg to løp, hehe :)

 

Det er normalt.

 

hva er da greia med å skyte med begge øyne åpne? et øye må jo uansett fokusere på kornet... eller?

 

Nei, du skal aldri fokusere noe som helst på kornet ;)

Link to comment
Share on other sites

du skjønner hva jeg mener, selvfølgelig skal man ikke stirre på kornet, men man gjør jo det av instinkt :) når jeg skyter hiver jeg opp hagla og skyter treffer, alt går av seg selv, begynner jeg å tenke bommer jeg bare. sitter hver dag på rommet etter skolen og tørrtrener, så det skal sitte til jakta :)

 

Bare en ting, det med begge øyne og dybdesyn, vi som skyter med et øye åpent, har jo begge øynene åpne helt til hagle er oppe og skuddet går. da ser vi jo hvor langt unna fugelen er før vi skyter som er en fordel :)

Link to comment
Share on other sites

du skjønner hva jeg mener, selvfølgelig skal man ikke stirre på kornet, men man gjør jo det av instinkt :

 

Det er mulig vi bare har forskjellige definisjoner av det, men jeg ser ikke på kornet, jeg ser litt utydelig at det er der, men blikket er fokusert på målet hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Nei, du må gjerne holde hagla opp ned og du for min del ;) men det er noen ting som går igjen når det gjelder hagleskyting, som generelt er regnet for å være den beste løsningen og de fleste instruktører vil nok mene at du skal skyte med begge øynene åpne, og de gangene man ikke kan gjøre dette er det for å kompensere for problemer med synet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...