Jump to content

Halv-automatisk rifle til jakt


Duuus

Recommended Posts

Jeg ønsker å kjøpe en Ruger Mini 14 Tactical, til jaktbruk. For de som ikke vet forskjellene på Tactical og de vanlige modellene, er det hovedsakelig lengden på løpet, og at løpet er blånert med synt. stokk. Problemet er da at leverandøren som jeg ønsker å kjøpe riflen av, selger den kun med 20-skudds magasin. Men det er ulovlig å jakte med mer enn to skudd i magasinet, og et i løpet. Mini 14 All Weather Ranch Rifle leveres derimot med 5-skudds magasin. Spørsmålet er da om det er sannsynlig å få godkjent søknad for Mini 14 Tactical med 20-skudds magasin, til jaktbruk? 5-skudds magasinet kan jo kjøpes separat.

Link to comment
Share on other sites

Som hr. Tolvsju påpekte; antall patroner er irrelevant for sjølve våpensøknaden. I din situasjon er det veldig enkelt; søk på og kjøp nevnte Mini-14, kjøp et 5-skudds magasin, få ein relativt kompetent person til å sveise fast en liten plombering på dertil egnet sted i magasinet => du er klar for lovlig jakt på småvilt. Det vedlagte 20-skudds magasin kan du ha i beredskap i tilfelle du blir angrepet av agressive blikkbokser, meloner eller det som verre er..

Link to comment
Share on other sites

Har selv nettopp fått tillatelse til erverv av en Ruger Mini-14 med 40 cm løp, altså en Tactical, så skulle tro at dette løser seg. Ikke fått børsa ennå, men det skjer vel om ikke lenge. På magasinsiden så kjøpte jeg fra USA, litt forskjellig snacks, men inkludert to stk 5 skudds magasin som jeg skal bruke på jakt.

 

Dette med plombering av magasin på rifle er forøvrig litt interessant, og jeg skulle ønske at ALLE kunne få felles forståelse av hva som gjelder der. Slik jeg tolker loven, slik den er skrevet, så er man ikke nødt til å plombere. Kun hagle hvor dette må gjøres. Men jeg registrerer at flere, inkludert en instruktør på jegerprøvekurset, mente at riflemagasin skulle plomberes. Han var i tillegg viltoppsynsmann, så dette bekymrer meg litt. Trur jeg skal ta med meg utskrift av loven når jeg bynner å tasse rundt på jakta, bare i tilfellet en eller annen knekt krangler på dette.

 

Eventuelt, er det noen som vet om praksisen på eventuell magasinplombering, i tilfeller jeg tar styggelig feil?

Link to comment
Share on other sites

Den eneste praksisen som har vært på området var fra den tiden hvor det var magasinbegrensninger på reinsjakta, da måtte det offisell plombering til.

 

Pr idag er det på rifle siden ingen begrensinger på magasinkapasitet - men en begrensing på hva som er tillatt å ha i magasinet. Så lenge du holder deg til lovlig antall kan oppsynet synse, tro og mene akkurat hva de vil - men de har ikke ryggdekning i lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg registrerer at flere, inkludert en instruktør på jegerprøvekurset, mente at riflemagasin skulle plomberes. Han var i tillegg viltoppsynsmann, så dette bekymrer meg litt.

 

En egen tråd om hva jegerprøveinstruktører hevder kunne blitt god underholdning! :lol:

At en oppsynsmann ikke vet bedre bekymrer igrunnen meg også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er ikke nødvendigvis fy-fy. Så vidt jeg husker er det 3+1 på elg, hjort og..øhum..rådyr, og 2+1 på resten ved HALVAUTO RIFLE. Og nei, det er ingen krav til å plombere magasinene. Så hvorfor i helvete en kjøttpøkk fant på det stuntet vedrørende hagler må gudene vite, hvorfor kunne ikke selvjustisen fungere der, og?

Link to comment
Share on other sites

fordi du ikke skal bli alt for fristet til å utprøve "kreative" skyteteknikker. (som f.eks. å satse på at hvertfall ett av de 13 skuddene du greier å få av gårde på 4 sekunder skal treffe i vital sone på den elgen der borte på andre siden av dalen, eller andre tvilsomheter)

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor er det en maksgrense på antall patroner i våpenet? :shock::lol:
Fordi Bernkonvensjonen om vern av 'europeiske arter av ville dyr og planter og deres levesteder' forbyr jakt med "semi-automatic or automatic weapons with a magazine capable of holding more than two rounds of ammunition". Da vi (Norge) ratifiserte konvensjonen tok vi forbehold om å tillate ett ekstra skudd ved jakt på elg hjort og rådyr. Det var dengang kun anledning til å bruke enkeltskuddsrifle på reinsdyrjakt, noe som hadde bakgrunn i at man i sin tid var redd for at man med magasinvåpen ville overbeskatte reinstammen (man kan vel anta at Bernkonvensjonens opphavsmenn har tenkt i samme baner).
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det var etter sigende flammedemperen på Tactical'en som utgjorde problemet, virket ikke som om det var resten av børsa.

Jeg er en av de heldige som har en på vei i posten nå, men det var visst et sant helvete å få den over hit.

Av en eller annen grunn blir regelverket tolket litt annerledes over dammen i forhold til kompensatorer, så de er ikke problematisk...eller noe sånt, fritt etter hukommelsen her og nå.

 

Regner med at gutta på PracTac kan gi mer detaljer om dette.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skulle handle Mini i fjord så hadde jeg tengt å kjøpe meg ein tacitcool til jakt og bane skyting, men jeg fikk svar at USofA ikke ekspoterte tacticool over dammen. Men hvist du får tak i ein tactical så er det vell universal magasin til alle Ruger Mini-14 våpen (untak mini 30), har selv kjøpt noen magasin på Capsicum http://195.18.224.241/F0216/main.aspx

20 og 30.

 

Har sjølv prøvd å pimpe minien min, men det er samtlige av levrandører som ikke sender tactical stokker til Norge "selv om det er under 100$"

 

Litt OT : Er det bekreftet at Ruger mini 14 ikke lenger blir ekspotert til Norge? Eller er det bare rykter?

Link to comment
Share on other sites

Har sjølv prøvd å pimpe minien min, men det er samtlige av levrandører som ikke sender tactical stokker til Norge "selv om det er under 100$

 

Bruk http://www.jetcarrier.com. En våpenstokk er ikke regnet som registreringspliktig våpendel i Norge eller USA, da den i prinsippet har null innvirkning på hvordan et våpen fungerer. Dvs. at du fritt kan sende dette i posten gjennom jetcarrier.com

 

Anbefaler http://scarstock.com hvis du liker et mer taktisk utseende på minien :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...