Jump to content

9,3


Truls

Recommended Posts

Er det særlig forskjell på en 30.06 og en 9,3x62? Lurer på hvilket jeg skal velge i et hundeførervåpen.

 

Jeg skal ikke uttale meg om hva som er best, for det er ulikt fra mann til mann hva som foretrekkes. Men 9,3'n er en sikker æljdødare. Men noen vil ikke at æljen skal i bakken så fort, og da....... 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet ut min .30-06 med en 9,3x62 og har skutt "noen" elger med begge. At elgen dør greit med begge disse er det ikke noe tvil om, men 9,3 regnes vel av mange for å være en tilnærmet perfekt elgdøder. Jeg innbiller meg at jeg ser tydeligere skuddtegn nå enn jeg gjorde tidligere.

Forskjeller oppfattes individuelt og varierer fra gevær til gevær, men jeg synes ikke rekylen var avskrekkende. Den virket lengre og langsomere enn .30-06 rekylen synes jeg, men dette kan nok oppfattes forskjellig fra person til person. At det blir litt rekyl når det dyttes ut f.eks. en 18,5 grams kule i drøye 700 m/s er vel ikke unaturlig. Hadde valget stått mellom disse to nå hadde jeg igjen valgt 9,3 til elg :)

Link to comment
Share on other sites

Rekylen skal jeg nok fikse. Jeg lurer litt på priser og sånt, som ammoen til en 9,3, er den mye dyrere enn til 30.06? Og er det bra med treningsammo? Og er 9,3 et greit kaliber å lade? (Har ikke klart å finne Ladeboka i flyttelasset ennå :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Tenke litt på 9,3x62 i et kutta løp til 202. Skal brukes til "skogsjakt" (elg) og ettersøk. Med et rødpunkt på toppen tror jeg det må kunne bli ei grei rifle til dette formålet. Er det noen som har mer erfaringer med kutta løp ned til 50-55 cm.i dette kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sako finnbear i 9,3x62 med 47cm løp og hauskendemper til hundeførerbørse. Jeg er kjempefornøyd. Har brukt 308, 6,5x55 og 300win mag en god del og men 9,3`n er og blir førstevalget for meg. Bruker 285gr nosler partition og 61gr N150 krutt og ligger da på 700m/ sek i utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Er det særlig forskjell på en 30.06 og en 9,3x62? Lurer på hvilket jeg skal velge i et hundeførervåpen.
Liker 30-06 godt jeg, men til hundefører og elgjakt gir "potetene" til 9,3; bedre skuddtegn, mere stabil i busker og kratt, bedre blodspor, kortere flukt.

Har ikke hatt problemer med lading til 9,3, syns ofte grøvre kaliber samskyter bedre med forskjellige kuler. Norma Jaktmatch er vel grei til trening og gir fine hylser til lading.

Skyter en del 350RM selv, men virkningen på den og 9,3X62 er temmelig lik.

Link to comment
Share on other sites

Tenke litt på 9,3x62 i et kutta løp til 202. Skal brukes til "skogsjakt" (elg) og ettersøk. Med et rødpunkt på toppen tror jeg det må kunne bli ei grei rifle til dette formålet. Er det noen som har mer erfaringer med kutta løp ned til 50-55 cm.i dette kaliberet?

 

har gått for akkurat den løsningen du tenker på. har jaktet med 30-06 men etter noen elger i fjor som jeg overhodet ikke så skudd tegn på fikk jeg lyst til å prøve 9,3. så har nå kjøpt 9,3 løp til 202 og aimpointen sitter der fra før. løpet er gjenget til demper , men det er 60cm, så blir nok til å kappe til 50 eller 47 cm. så får vi se om elgen er like villig til å vise seg i år som den var i fjor

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker partizan 285gr blyspisskule til trening. Husker ikke prisen på den, bare att den er billig. Mener det det var på jaktdepotet jeg kjøpte kulene. Ellers kjøper jeg Norma jaktmatch og bruker opp hylsene til hjemmelading.

 

Jeg støtter den!!

Jeg kjøpte også ei sånn pakke med Partizan-kuler, og de er jeg fornøyd med. jeg har skutt et par elger med kula også jeg, og den dauer helt greit av det. Greie slakt.

Eneste lille minus til trening er at de er rel tunge, og gir litt rekyl. Men dette igjen gjør at de faktisk funker greit på elgen, selv om de ikke er av de sterkeste. Det gjør ikke noe så lenge vekta er på 18,5g, for da gir det godt med massetreghet uansett, og går igjennom.

Personlig så synes jeg 18,5g er i overkant på norsk ælj, så jeg har gått tilbake til 235grs Oryx i stedet.

 

Kjøp en eske eller to med jaktmatch, så har du førsteklasses hylser lenge.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tenke litt på 9,3x62 i et kutta løp til 202. Skal brukes til "skogsjakt" (elg) og ettersøk. Med et rødpunkt på toppen tror jeg det må kunne bli ei grei rifle til dette formålet. Er det noen som har mer erfaringer med kutta løp ned til 50-55 cm.i dette kaliberet?

 

har gått for akkurat den løsningen du tenker på. har jaktet med 30-06 men etter noen elger i fjor som jeg overhodet ikke så skudd tegn på fikk jeg lyst til å prøve 9,3. så har nå kjøpt 9,3 løp til 202 og aimpointen sitter der fra før. løpet er gjenget til demper , men det er 60cm, så blir nok til å kappe til 50 eller 47 cm. så får vi se om elgen er like villig til å vise seg i år som den var i fjor

 

Sauer har ei børse som heter Hardwood i 9,3, med et løp som er 47 cm (eller var det 46?). Om det funker for Sauer, så funker det vel for andre tenker jeg.

 

Jeg er i tvil om jeg skal velge rødpunkt eller en Leupold 1,5 på hundeførerbørsa.

Link to comment
Share on other sites

joda forskjellen på 3006 og 9,3 er temmelig stor.9,3 er en bedre elgparton etter min mening,selv om jeg foretrekker litt større hastighet..hadde ei 9,3 for mange år siden,men bytta den ut med ei rifle i 338win mag og ei i 3006.mer allsidige dem.skal du ha 9,3 må du få et skjefte med bra rekylopptak og ikke en krum svinerygg.lapua mega og nosler partition er gode effektive kuler.ikke vanskelig å lade. :)

Link to comment
Share on other sites

Gå for 9,3. Jeg bygde om sakoen i 3006 til 9,3 i vinter og har ikke angret, rekylen er litt kraftigere, men ikke så kjapp, den er ikke noen grunn til å forkaste 9,3 i allefall. Får bedre presisjon også, men det er i min rifle. bakdelen er jo at behovet for en småvilt rifle melder seg :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er i tvil om jeg skal velge rødpunkt eller en Leupold 1,5 på hundeførerbørsa.

 

Fikk et tips i en annen tråd om et kikkertsikte med lav forstørrelse(1,0-4x) med rødpunkt. Skal vist være flere merker som har denne variable muligheten, og så virker dem selv om batteriet skulle gi seg. :) Syns dette er et MEGET godt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Som et våpen til en hundefører ville jeg nok ha anbefalt en 9,3. Har selv en ombygd Husqvarna i 9,3x62, med 45.5 cm løp og laminat stokk. Det vil bli en litt kraftigere rekyl, men det vil du ikke merke noe til med en fornuftig utformet stokk. Benytter selv 285 gr kuler til jakt (Lapua Mega og Norma Oryx), og 232 (FMJ) gr til trening. Mange mener at 9,3x62 er det ultimate kaliberet til elg, og jeg er nok blant dem. Og da ladet med tunge kuler, 285 gr +.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sako finnbear i 9,3x62 med 47cm løp og hauskendemper til hundeførerbørse. Bruker 285gr nosler partition og 61gr N150 krutt og ligger da på 700m/ sek i utgangshastighet.

 

Med 45,5 cm løp skulle jeg tro det at du ikke ligger så langt unna skjørtejegers hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Har en ombygd m98 påsatt et S & L løp kappet til 50 cm , montert Hausken standard lyddemper .

Bruker 286 ggr Norma Oryx og 286 ggr Lapua mega Bruker Norma 202 eller Norma 203 b . Bruker 57 - 59 ggr krutt i . Har kronografert til 670 - 680 m/s . Er ikkje så veldig opptatt av farten , det viktigste for meg er at jeg vet kulefallet på dei forskjellige avstander . Skutt inn på 100 m , har jeg et kulefall på ca. 16 cm på 200 m . Dette gir hurtige fall og meget fine slakt .

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet ryktes hadde billige partizan kuler før, men var nå utsolg/midlertidig stoppa salget?

 

Billigste jeg har nå funnet er Partizan kuler på http://www.hjemmelading.no til 398 for ei ekse a 100.

 

Bare et lite spørsmål angående lading; hva krutt har dere best erfaring med når dere lader til dette kaliberet?

 

Jeg har brukt en passe dose med N-150 bak disse kulene fra Partizan. Får meget god presisjon og hastighet. At dette kruttet koster mindre en Norma er jo også en bonus :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror du slipper unna med pipe og magasin.

 

For egen del skal jeg oppgradere til 9,3, (fra 30-06), og tror jeg slippper unna med bare pipe. Så vidt jeg forstår kan jeg bruke samme magasin.(?)

 

Jeg er nok redd du må ha nytt magasin. Jeg har 202 i 6,5X55 og 9,3X62.

På magasinet til 6,5X55 står det en rekke kaliber, blant annet 30-06.

På magasinet til 9,3X62 står det kun det ene kaliberet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...