Jump to content

Premier jaktfelt


Kammerherren

Recommended Posts

På Sunnmøre får man ikke premier i det hele tatt om man kvalifiserer seg til premie, så hva som helst hadde vel blitt mottatt med takk her ute :lol:

 

Men der premieriengen fungerer som den skal vil jeg vel tro at gavkort kan fungere som fin premiering.

Link to comment
Share on other sites

Er lei av alt det juggelet enkelte gir, som bare blir lagt i en stor eske og tilslutt kastet.

Hadde vært mye bedre om "alle" f.eks brukte: http://www.presentkort.no/

 

Slik at man kunne få noe man hadde bruk for evnt ønsket seg. Presentkortet blir brukt på jobben min og kan brukes over hele Norge i mange forskjellige firmaer og bransjer.

Dette var dog bare et eksempel...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vell de som har drevet og skutt konkurranse i en mannsalder son sikkert er lei glass. Skjønner jo det når skuffer og skap er overfylte med det.

Men for min egen del så synes jeg at Villmark serien fra Magnor som de fleste bruker som premie er en fin ting å få.

Gavepremier er fint for de som vinner for da er det som regel gode premier men er du litt ned på lista så er ikke ett grillspyd eller sokker like stas å få som ett lite drammeglass fra Magnor

Link to comment
Share on other sites

Det med de gavekorta synes jeg var genialt. Hvis man samlet de opp en sesong kunne man jo kjøpe seg noe bedre enn disse glassene som de fleste er lei. Vet ikke hva foreningene gir for disse glassene men de er vel ikke akkurat gratis. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rimelig fersk i faget selv med èn sesong på 3 stevner fordelt over 2 uker,

men jeg ble litt overrasket over nivået på premiene.

Jeg vant en caps, ett krus og et fat. Fatet var godkjent, for det var litt forseggjort med geværer i kryss i senter.

Men kruset og capsen?

Et fint diplom (eller tre forskjellige design for variasjons skyld) er en engangsinvestering hos en rimelig grafisk designer, som så kan printes ut igjen og igjen. Sleng det i en ramme til 20kr, og det blir en premie som langt overgår ethvert kaffekrus, drammeglass eller sokkepar for min egen del..

 

Her er et eksempel, diplomene fra forrige konkurranse Sørlandets Benkeskytterklubb arrangerte.

Sambo studerer grafisk design og hun designet dem på noen få timer.

 

2s9xehe.jpg

 

Jeg synes iallefall det er mye mer stas med et slikt på veggen enn et krus i en pappeske på loftet.

Og i lengden blir det antagelig rimeligere for arrangøren også.

Link to comment
Share on other sites

Det med de gavekorta synes jeg var genialt. Hvis man samlet de opp en sesong kunne man jo kjøpe seg noe bedre enn disse glassene som de fleste er lei.

Aktive skyttere vil nok klare å samle opp en del slike gavekort. For de som bare vinner en premie eller to så blir det kanskje litt anderledes. Det er ganske enorme verdier som hver år "går til spille" i form av gavekort som ikke blir brukt. Selv har jeg fundert på om vi skulle anskaffe en del gavekort på 100/150/200/250, og tilby dem som alternativ til glass for dem som ønsker.

 

Vet ikke hva foreningene gir for disse glassene men de er vel ikke akkurat gratis. Noen som vet?

De billigste Magnorglassene koster ca kr 100,-, så går det opp til 200-250 for Rødvin/Seidel.

 

Det er vel kanskje et spørsmål om NJFF skulle vurdere å bruke DFS sitt system med pengepremier. Det er en premiering som synes å fungere bra etter hva jeg har hørt.

Link to comment
Share on other sites

Flere gode forslag her, spesielt ditt Hassel! :mrgreen:

 

Jeg sitter i styret i Hadelandscupen, og det brukes MYE penger på glass kan jeg si. Siden det er en "regel" at 1/3 skal ha premie, blir det fort en del som skal ha premie i de største klassene. I jakt B var det over 100 skyttere på enkelte stevner..... (Noe som er utrolig moro!!) For de lagene som arrangerer er det også en jobb og måtte bruke 1,5 time på en premieutdeling som ingen deltar på, hvor alle glass er pakket opp og merket med navn, for så å pakke alt ned igjen. Derfor blir det en endring på dette området i Hadelandscupen kommende sesong.

 

Personlig likte jeg forslaget til Poacher, men strengt tatt er det vel egentlig lettere å gå over til DFS premiering, med kroner direkte. Det er selvfølgelig ikke så spennende å endelig klare å få den siste premieringsplassen for så å få den nette sum av 38,50,-, men men. For de som "abbonerer" på premieplass vil jeg tro dette ville blitt godt mottatt. Det er faktisk voldsomme mengder med kroner som går rett i søppla også i form av glass, fat og vaser også. Ofte går disse til en håndfull skyttere som bytter på de øverste plassene, og da oppfattes dem ikke som like ekslusive etter en stund.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg synes iallefall det er mye mer stas med et slikt på veggen enn et krus i en pappeske på loftet.

Og i lengden blir det antagelig rimeligere for arrangøren også.

 

Helt enig!

Hadde jeg vært arrangør, så hadde jeg forbeholdt meg retten til å beholde ikke avhentet premie. Slik at disse kunne brukes på neste stevne.

Hvis arrangør graverer gjerne med dato, så får de heller ikke brukt den om igjen ved neste stevne.

Ved f.eks gavekort (som mitt eksempel) så er disse gyldige i 3år. Har deltager reist hjem kan premie beholdes av arrangør, og brukes på neste stevne.

 

Når fat, glass/krus ettersendes i posten så er dette et stort tap for arrangør, og de eneste som tjener på dette er posten.no

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke uttale meg om andre arrangører,men vi ettersender ikke premier i posten. Vi har brukt å ta med til neste stevne, men dette er en del arbeid for enkelte ildsjeler,som vi gjerne skulle vært foruten, så kommende sesong blir det nye rutiner. Noen som har noen å anbefale når det kommer til å få designet unike diplomer kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Gavekort eller pengepremier er absolutt fullverdige premiealternativer. Det blir brukt som premier i lerdueskyting og det virker som folk er fornøyde med det. Det aller meste er mer interessant enn Magnor-glass ettersom nær sagt alle arrangørene i Hedmark benytter dette som premier.

Link to comment
Share on other sites

ja er ikke lett og gjøre alle fornøyde.synes prmiene til boj-hadelandscup er veldig bra men en anna ting er alle som bare drar og bruker ikke tid på premieutdeling da er det kansje ikke så farlig om det ikke er premier? .jeg skyter for spenningens del og gjøre et best mulig resultat og da er det og bli blandt di 3 beste i klassa,og blir jeg ikke det så kan det være med premie for min del. premieutdelig med 1/3 premiering og så mange klasser tar fort litt tid,og det gidder ikke folk tydligvis.viktigere for min del at arrangsjør bruker mer penger på og holde bra skivematriell en og bruke mye penger på premier.evt redusere startavgfit

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvis man bruker to timer på reisen, så drar man ikke på premieutdelingen på søndag. Og alle kan ikke skyte i siste laget.

 

Man burde begynne med pengepremier som i DFS.

1/3 får pengepremie i hver klasse. 150 kr i påmelding, 75kr bør da gå til pengepremie og dekking av gjenstandspremier.

Gjenstandspremie til dem tre beste i Sporter klassene,inkl yngre veteran og eldre junior(da alle disse kan bruke samme utstyr)

Gjenstand til dem tre beste i Jakt(JA,JB,JC)

Yngre Junior og Eldre Veteran kan ha en gjenstand til beste skytter.

Aspirantene kan få som dem gjør i dag, dem synes det er artig med en premie.

Eller så kan det bli 70 kr for å gå løypa, og ingen premiering. (har nok sennepsglass med elg på nå;)

 

 

__________________________________________________________________________________________________________________________

Og man bør håpe på at det kommer krav til alle som skal jakte storvilt, at dem skal ha 30 skudd innenfor 7`er på 100 mtr skiva til DFS. Og ikke som

det er i dag, at så lenge man har skutt 30 skudd, uten krav til hvor skuddene skal sitte, så er det bare å ta prøva. Må stilles visse krav!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Det er vel ingen ting å klage over at du fikk et lite glass for en 6 plass, hva er du forventer for en 6 plass?? De aller fleste skyter ikke for å få et glass, men fordi det er morro. Hadde det vært opp til meg så hadde det kun vært de 3 beste i hver klasse som fikk premie. Men når premie systeme er som det er, er det greit at de 3 beste for en fin premie. Mens de andre for et lite glass.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid vært med for morro, og gleden av å prestere.. Når det er sagt, så har jeg Magnorglass i alle 'valører' + diverse fat og karafler, nok til et lag på 15 stk. Jeg syns det er flotte nyttepremier i fint design som jeg har hatt gleden av å bruke mye til høytid og fest. Eneste gang jeg har vært misfornøyd, var da jeg fikk en billig stolsekk for delt 3dje plass i JA i NM et år :?

Pengepremier syns jeg egentlig ikke noe om, mens andre gavepremier har lett for å være noe 'billig ræl' sponsa av den lokale isenkremmern :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da våknet denne tråden opp igjen ja.... :lol: Med tanke på hva de 3 beste premiene koster, så er det ikke rare midlene igjen til de resterende plassene. Et glass eller et krus er egentlig det vi kan velge blandt innenfor dette segmentet. Kjell Ivar, har du et forslag til nye premier som ikke er nevnt tidligere, så må du gjerne nevne dem, det var derfor jeg startet denne tråden i sin tid. :D

 

Personlig ville jeg likt premiering på lik linje som DFS bruker. Enkelt for arrangører, økonomisk gunstig for deltagere og naturvennlig.

Link to comment
Share on other sites

Vi i Storfjellkarusellen i Aust-Agder og Telemark gjør et forsøk med pengepremier i år. Det har vært litt vanskelig å få til for magnor, PP og andre har vi hatt gode avtaler med, så foreningene sitter igjen med mindre penger enn før. I år prøver vi følgende oppsett:

1. pr: kr 300,-

2. pr: kr 200,-

3. pr: kr 150,-

4. pr og utover: kr 100,-

 

Hva tror dere om dette oppsettet?

Link to comment
Share on other sites

for min del så kunne dem premiert 3 pr klasse,premiert alle rekrutt og gjort mest ut av det synes jeg.det er ikke lett det med premier,det skal være fine premier men samtidig så får du ikke gull av gråstein.er som det blir sagt her di fleste skyter for morro skyld og trening og mye intern konkuranse på for eks et jaktlag.1/3 premiering er avlegs en arrangsjør kan ikke kjøpe en skokk med premier for og være sikker på og ha nok,og med så mye premier så må det bli en del "små premier" setter mer pris på bra skivematriell en og få et glass og nr 9 i klassa liksom.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en på jaktfeltstevne som var så fornøyd med Magnor i premier på stevnene. Da var diskusjonen i gang med det samme.

Å som han sa: Rett før jul tok jeg med meg kona og alle krystalglassene og reiste til Magnor, der byttet vi inn alt og tok ut et middagsservice til 12 personer.

Dette kostet meg ikke noe mer og kona ble kjempeglad. Å som han sa til slutt: Hjelper det å skjønner du.

Link to comment
Share on other sites

Er spent på å høre hva folk synes om premieringen deres brodsjø, jeg liker det sporet dere er inne på der!

 

Den varianten du nevner her Rune var ny for meg. At en kunne ta dem med til produsenten og bytte i noe annet hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Spørsmålet er bare hvordan dette blir tatt opp av produsenten når de etter hvert får ALLE glassene i retur...... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det var 36 deltakere i JA på Nesbyen. Alle betaler 150 kr i påmelding. 80 kr av dette bør gå i premier. Da er det 2880 kr til å fordele på de 12 som fikk premie.

Da bør det gå ann å få til noe annet enn glass til 40 kr!

Sant at det er for treningen sin skyld, men premien bør stå i stil med påmeldingen.

Pengepremier som i DFS er mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Som arrangør er det kjempesmidig med DFS systemet, skulle ønske NJFF kunne vurdere det samme. Kan prøve å beskrive systemet for de som ikke kjenner det: Premieandel av innskuddet legges inn i resultatprogrammet, det genereres utbetalingslister pr skytterlag i resultatprogrammet. Arrangør sender disse på mail til lagene, kasserer overfører total sum pr lag. Så registrerer laget skytteren tilhørere resultat og premie pr skytter i adminprogrammet, så får hver skytter oppsamlet premiebeløp utbetalt rundt avslutting av regnskapsåret. (kan tilføye at mange av våre medlemmer velger å ikke ta ut beløpet, men heller vil at det skal tilfalle laget vedkommende tilhører!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er mye mere stas å få premie enn penger. ...Venter i spenning på å finne ut om en er i den tredelen som får etter konkuransen :-)

Fortsett med fine glass og kopper. Jeg tror det er litt morroere å se på disse og tenke tilbake om noen år, enn å se på 136 kroner i lommeboka som ikke er der allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Det du sier her Rango har jeg forståelse for. Når en skyter slik at en er litt inn og ut av premiering gjennom sesongen er det klart det er moro å få et glass når en først er blandt beste tredjedel. Men om du ser saken fra de som alltid er i toppen, så skjønner du sikkert at det kan bli vel mye glass..... Nå er ikke jeg personlig bortskjemt med glass, men en del personer får jo alltid premie. For disse går det derfor litt inflasjon i dem kan du si.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på hva du forventer av arrangøren jonasten, levert på døra med expresspakke? :lol: Det vanlige er at de som ikke er hentet under premieutdelingen blir tatt med til neste stevne så de kan hentes der. Fra og med denne sesongen i Hadelandscupen blir det ikke premieutdeling før på siste stevnet. Da vil det også være mulig å hente alle premier en har skutt seg til på de 4 foregående stevnene. Det vil hele helgen sitte et par karer ved alle disse premiene, slik at de blir hentet av sin rettmessige eier.

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen liker jeg.

Etter noen å 20 år med skyting i fire forbund, er det lenge siden fruen la ned veto mot å dra Glass og tinn premier i hus. :D Gleden ved å konkurere er fremdeles tilstede, men nå er det poengsummen som teller mest.

NSF og DFS bruker et system med pengepremier, dette er noe som kunne fungert topp i NJFF

også. Ved slutten av året utbetales pengene og du kan kjøpe noe du trenger av utstyr eller en fin ting til kona, som er så snill å la deg reke rundt på forskjellige skytebaner hver helg.

 

På den annen side skal vi ikke glemme de unge fremmadstormende. Jeg husker jeg ennå den gangen jeg som 13 åring mottok min første pokal, den kunne ikke måles i penger :lol:

Link to comment
Share on other sites

... mottok min første pokal, den kunne ikke måles i penger :lol:

Der har vi essensen i diskusjoen. Skal det tas hensyn til de få som får for mange premier, eller alle de som ikke får, men gjerne vil ha, og de som får noen få i løpet av karrieren.

Kan ikke de som får så altfor mange premier skyte i DFS da? (har en minstanke om at plasseringene ikke blir like gode da...?) Så kan de som synes det er morsomt med premier skyte i NJFF.

Vet det er medaljer i DFS også da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da blitt samlagsmester. Så ser da på det som en god plassering i DFS;) Pluss pengepremier i andre stevner;)

 

BOJ og Hadeland/land cupene kunne ha premiert de tre beste på hvert stevne, i hver klasse.(Sparer masse tid med premiene) Og bruke pengene som blir brukt på glass til resterende av 1/3, til finere premier i cupen. 1500 kr i hver klasse som blir overført til karusell premie,(kanskje mer i de største klassene,mindre i de med færre) da har man 7500 kr ekstra som man kan premiere med i cupen sammenlagt. Premiere de fem beste i hver klasse i cupen sammenlagt.

 

Er vel ingen som gjerne vil ha et sennepsglass med tiur på??? (Skjønner at de yngste synes det er topp)

Link to comment
Share on other sites

Hadde man bare fått alle til å bruke samme kaliber og patroner så hadde det kanskje gått som på forrige jegertrapstevnet vårt.

Først deler jeg ut Magnorglass til skytterne, deretter kommer halvparten av skytterne og bytter inn glassene i leirduepatroner. :wink:

 

Det å få til gavepremier i NJFF (i alle fall i de høyere klassene) blir nok et godt stykke arbeid. Skal det kunne fungere så må alle arrangørlagene i regionen være enige om at slik gjør vi det. Realistisk sett må en slik nyordning komme som en regelendring gjeldende for alle, og besluttet av det sentrale jaktskytterutvalget.

 

For den enkelte klubb er det jo mulig å skaffe gavekort i ulike valører, uavhengig av de andre foreningene. Vanlige premier kan evt. brukes som supplement i junior-/rekrutteringsklassser, eller på annet vis. Særlig i forhold til å ta med/sende uavhentede premier så er det enklere å håndtere en bunke papir enn et berg av glass.

 

Inngår man et samarbeid med den lokale sportsbutikken er det sikkert mulig å få kjøpe gavekort til en lavere kostnad enn pålydende. Butikken tjener penger på å få folk innom dørene, og det er dessuten slett ikke alle gavekort som blir brukt. Butikken burde ikke tape på å gi et godt avslag på gavekort til laget.

Link to comment
Share on other sites

Men for min egen del så synes jeg at Villmark serien fra Magnor som de fleste bruker som premie er en fin ting å få.

 

Helt enig, alt jeg får derfra ender opp som julegaver og gaver til andre anledninger.

Slik holder jeg gavekassa i kjelleren nede på et akseptabelt nivå :mrgreen:

 

Men ville mye heller hatt gavekort herfra feks : http://www.presentkort.no/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

1/3 premiering er litt i overkant synes jeg,vi har mange klasser og ikke bare bare og ordne med alt av premier. slik jeg ønsker det så kan det premieres 1-3 pr klasse og d1-d2 og aspiranter skal alle ha premier.i tilleg så kan det heller jobbes med trekkepremier som gavekort eller noe på deltagerlista,da kan hvem som helst få noe nyttig,og premieutdelig er gjort på mye mindre tid. er ikke mange som gidder og sitte hele æftan og vente på premier.det viktigste er at skyttern er fornøyd med sitt resultat etter stevne.

Link to comment
Share on other sites

1/3 premiering er bare tull,blir alt for mye og dårlige premier. Mye bedre med sikkelig premie til topp 3 i hver klasse og heller trekke ut et par sikkelige utrekkspremier på start nr. Dissa listefyllpremia har vel folk nok av lel, pluss at premieutdelinga blir rimelig langteklig da det skal deles ut 30 premier bare i en klasse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...