Jump to content

Hvordan å vise samlingen av gamle geværer


Trond

Recommended Posts

Jeg er hører til de samlere som har litt for mange børser og litt for liten plass. I tillegg hadde jeg også det problemet at når det kom en ny børse inn i rekken, måtte de andre flyttes med nye hull i veggen som konsekvens. I mitt "gamle" system, fikk jeg maksimalt 7 børser pr løpemeter vegg.

 

En kar på Hamar fikk idéen om å stille børsene i en vinkel i forhold til veggen og en annen kar i Trondheim utviklet systemet videre. Jeg har gått et lite skritt lenger og benytter meg av magneter til å holde børsene på plass - kraftige, gummidekkede magneter på 20x70 mm - og de tåler Richter på minst 6,5!

 

display3.jpg

 

Resultater er at jeg nå får vel 10 børser pr løpemeter for "alle" typer børser og hele 14 børser på meteren for ikke-flintlås-eller-boltaction o.l.

 

display4.jpg

 

Med magnetene festet 82-89 cm fra sokkelstativet, dekkes så godt som samtlige børser i samlingen min og de kan flyttes frem og tilbake uten problemer. Det eneste unntaket jeg har funnet, er DkN jegerrifler med hirschfänger bajonetter - da denne sitter på "feil" side.

 

display5.jpg

 

Sokkelstativet bygger bare ca 20 cm ut fra veggen. Magnetene er i utgangspunktet svindyre, men i forhold til verdien på børsene er dette tross alt en bagatell. Det blir ingen merker uansett hvor mye man trekker frem en enkelt børse, men det er mulig at pipen over tid kan bli litt magnetisert - dette er dog bare tiltrekkende.

 

Ta gjerne kontakt dersom det er noe du lurer på.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Var innom maxbo på alnabru i dag, midt i malingsavdelingen stod det en liten hvit boks "magnet maling" boksen veide mange kilo.

 

Ps kødder ikke.

 

Mal veggen med magnet maling ( var dyrt) og bare klaske pangene opp omtrent som værmennene gjorde med rgenskyene på den gamle værtavla før damene kom og tok fokuset vekk fra meldigene

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvor kjøpes disse magnetene da? og hva koster de??

Jeg har kjøpt dem fra Magnetsfabriken i Sverige. De koster SEK 18,90 ved kjøp over 100 stk, problemet er at det ble nesten kr 10,- pr magnet for frakt og fortolling (ny rekord?) samt både svensk og norsk moms. Jeg krangler fortsatt på den svenske momsen - svensker! Resultatet er foreløpig at SEK 18,90 foreløpig er blitt til NOK 39,-, men "riktig" pris bør bli ca kr 31,-. Dette er riktig nok bare et irritasjonsmoment, magnetene koster uansett en bagatell i forhold til våpnene og de er utrolig praktiske.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
....regner med at de kommer på maks kr 30,- .... Jeg får ca 4000 flere enn jeg har bruk for selv i denne omgang.

Beklager OT, men du får altså tilsendt magneter for 120.000.- +/- ? :shock:

 

Ellers så var jo magnetene en fiffig måte å holde børsene på plass! Thumbs-up for den! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...