Jump to content

Endret tittel: Tikka T3 vs Remington 700


Gjest2077

Recommended Posts

Tidligere trådnavn: .223, .22-250, 6,5x55 - Hva skal jeg velge? Dette er besvart, og den nye overskriften sier det meste..

 

Hei, er ute etter ei rifle som skal brukes til litt "langhold" og sjøfugljakt. Med "langhold" mener jeg 400 meter maks.

Hva egner seg best med tanke på kulebane, tilgang til ammo og presisjon til formålet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter min mening ville jeg valgt 6,5x55 pga tilgang til ammo(for meg vertfall) men 22-250 har god nok kulebane ut til 400m

pris messig ligger vel disse to kalibrene nåkså likt.

Men 6.5x55'en kan jo brukes til større vilt også så det er jo et pluss, samtidig som den rekker noe lenger hvis langholds skyting(på skive) er i tankene

Link to comment
Share on other sites

.243 er ikke nevnt her, så det kaliberet kan jo også vurderes. Her koster nok ammunisjonen noe mer, men den er stødigere på lange hold enn .22-kalibrene.

 

Skal du skyte billigst på banen kommer man ikke utenom .223. Nå har jeg lest et sted, om .222 (som ikke er veldig mye veikere enn .223) at passe hold på toppjakt er 180 - 200 meter, så noe særlig over det er vel ikke å anbefale for .223 heller. I det hele tatt ville jeg nok begrenset meg til 200 meter nesten uansett kaliber på jakt. Over dette begynner det å bli mye kulebaneberegninger, beregninger for vindavdrift osv. Faren for skadeskyting øker i hvert fall.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tatt 223! Hvorfor? Hvis du uansett ikke skal skyte lengre enn 400 meter (eller 500-600) kan du bruke tunge kuler som 80-grainerne og få gode ballistiske egenskaper. Med 223 får du ikke den samme rekylen som 6,5x55 og du får en langt bedre løpslevetid enn det du gjør med en 22-250.

 

Mener nå jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Dette var ikke lett :S

Tenker selvfølgelig ikke å jakte på lengre enn 200 meter.. Men blink der imot :D

 

Irriterende at .22-250 som virker perfekt til mitt formål har så kort levetid :/

Finnes det ikke ammunisjon som ikke brenner løpet så fælt? Lader ikke selv, men skal nok begynne en gang :)

Link to comment
Share on other sites

22-250 er ikke et godt valg for langholdsmoro på papp og gong. Stort sett alt av kjøpeløp har for sein snurr til å stabilisere tunge gode kuler.

22-250 er heller ikke "vennlig" mot brystfiletene for den er vanskelig å lade ned i rett hastighet for fugl.

Med 22-250 er du nesten "nødt" til å lade selv :wink:, vil si det samme om .243.

 

223 - M67 skrev en knallgod tråd om dette..? http://www.kammeret.no/223 til langhold og småvilt

223 får du med all slags snurr, og velger du 1/7 eller deromkring kan du lade tunge kuler med rett fart til omtrent samme kulebane- og vindprestanda som 6,5x55 ut til maange hundre meter. (og det sier jeg som har .222 og 6,5x55 selv :wink: ) .222 er fin til både matfugl og kråkesprenging, men den henger etter på langholdsegenskaper. Ettersom du har älgstudsare fra før, og ikke forventer hold over 600m (!) på blink ville jeg droppet 6,5x55 og valgt .223 til ditt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt overbevist! .223 skal det bli! :D

 

Hvilken riflestigning anbefaler dere? (Er litt fersk på dette, gjerne kom med en kort forklaring på hvorfor du anbefaler det også, så får jeg lært noe, haha)

 

 

Bør nok hvertfall ha 1-9 riflestigning, for å klare å stabilisere kuler rundt 70grs... :)

Link to comment
Share on other sites

Fra 6mmBR

 

1:14" -55grs

1:12" - 65grs FB

1:9" - 70grs, alle 69grs, NOEN 73grs

1:8" - 80grs BT

1:7" - 90grs, i løp over 16"

1:6.5" - 90grs i korte AR-løp

 

Ville stått på hardt for å få 1:8", 1:7" er bare interessant for ren LH-skyting. Tror jeg. Uansett er det langt mellom BC på 69 og 80grs kule, men kanskej ikke dramatisk nok til å betale for en Sako 85.

90grs kulene har jeg ennå ikke skutt på fugl, aner ikke hva de gjør i vilt. 80Amax og 69grs Scenar (som sitter i 69gr Lapua Match ammunisjon) er greie jaktkuler til småvilt. De ekspanderer, men eksploderer sjelden på den korte strekningen de flyr i en fugl, dvs. ikke sett det ennå... Det er også et spm. om hastighet. 830m/s ser ut til å være en god hastighet for Amax, og jeg har bare hatt en "eksplosjon", ærfugl skutt på langs, på relativt kort hold.

Om du ikke lader selv så er det lite ammo du MÅ ha 1:8" for å skyte, men det kommer fort nå, for det er mange som "ser lyset" for tiden. Dessuten: http://www.anp.se/newsletterweb/712285/434A50407445455F477546415143

 

K

Link to comment
Share on other sites

Valget er jo enkelt :mrgreen: 22.250 !!

 

Er så strålende fornøyd med det kalibret at det blir altiss ei slik børse i hus :)

 

at det ødelegger fugl så mye som de skal ha det til er bare tul, det har selfølgelig mer og si hvilken kule du velger og hvor du treffer :)

 

har skutt mye rådyr med min, og jeg har aldri hat så fine slakt som før jeg kjøpte 22-250 :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for presisering av riflestigningen til tunge kuler i .224 M67. Hvordan går forresten lette varmintkuler med så krapp snurr som 1:8?

 

OT til trådstarter uansett hvilket kaliber du velger 8) Lader du selv står du friere!

Hva koster egen ammolading med et (absolutt) minimum av utstyr?

Breech Lock var billig hos Midway, men med frakt på 110,- og høyere pris på "alt det andre man trenger", blir prisen hos hjemmelading.no like god.

Prisene under fra Midway vs Hjemmelading (fraktpris er ganske lik, men Hjemmelading.no er ofte kjappere med leveransen)

*Breech Lock sett: 990,- vs 1150,-

*Lee dieset: 396,- vs 315,- (eksempel Pacesetter inkludert hylseholder)

*Hylseholdere til AutoPrime: 57,- vs 40,-

*Trimmepilot og holder: 77,- vs 59,-

Prisforskjell med 1 kaliber: Midway= 1520,- vs Hjemmelading=1564,-

Prisforskjell med 2 kaliber: Midway= 2050,- vs Hjemmelading=1978,-

 

Dvs, det er nok at du handler èn ekstra ting, legger mer penger i dieset eller skal lade fler enn ett kaliber før du tjener på å handle hos hjemmelading.no. 8)

Midway skal ha ros for å ha satt ned prisene på kuler i det siste, så der er prisforskjellen utjevnet.

 

Kuler, krutt og tennhetter:

Ofte billigst gjennom lokalt skytterlag. Til treningsammo kommer du ut på ca 3kr pr patron til 223 og ca 4kr til 30-06.

Du kan teoretisk tjene inn ladesettet og kaliberspesifikt utstyr på rundt 500skudd :mrgreen: Om du skal ha kvalitetskuler til jakt går det fortere!

MEN! Det er MYE fint og spennende ekstrautstyr du vil ha etter hvert, og du vil skyte mer hvert år.

Ikke sikkert du sparer så mye penger, men det er mer moro og du blir en mye bedre skytter!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går forresten lette varmintkuler med så krapp snurr som 1:8?

Har skutt snart 100 62grs Berger FB, i løpet med 1:7" riflestigning - De går helt greit, omtrent som 80Amax @100m og 200m, gjennomsnitt 5 sk gruppe er ca 0.12mrad. Synes det er OK i den rifla, som har friflukt for 90gr VLD, og så litt til... 62gr kuler får en cm friflukt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går forresten lette varmintkuler med så krapp snurr som 1:8?

 

Har skutt Berger 30 Grn i Rem LTR 1/9 twist i rett oppunder 1200 m/s, gikk fint det også med god presisjon. Samtidig gir 1/9 nok snurr til å stabilisere Partizan 75 HPBT Match som jeg har brukt på medium langhold ( 500 M ) flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

En del som anbefaler .22-250 også nå. Trodde jeg hadde landa på .223, men ble i tvil igjen nå.

Jeg kommer garantert til å begynne å lade selv. Takk for infoen nordlandsdreveren ;)

 

Dersom jeg skulle gått for en .22-250; hvilken børse anbefaler dere?

Fordel med syntetisk stokk syntes jeg. Skal nok sette på en to-fot også :mrgreen:

 

Det at den ødelegger fugl, gjør meg svært lite. Det skal være en treningsrifle som i hovedsak skal brukes på blink, drittfugl (måker, kråker og skjære) og noe skarv og ærfugl som det er mye av her. Jeg skal nok klare å plassere den kula i hodet til matfugl, eller bruke snill ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

eg skal nok klare å plassere den kula i hodet til matfugl

Lykke til!

 

 

 

Som skyter kuler på 75 grains eller tyngre?

Det er riflingene i løpet som snurrer opp kula, ikke hylsa. Og ei pipe koster det samme med 1:17" og 1:8"

"Ferdigrifle" i 22-250 med rask riflestigning har ikke jeg sett ennå.

 

Jeg kan altså ikke forstå hva 22-250 kan gjøre som ikke .223 kan. Mere ytelse meg her og der, kulene suser gjennom alt som er lov å skyte, på alle hold du kan treffe det.

Si meg hva en oppnår med 22-250 bortsett fra:

- "red mist"/"white cloud" - effekten er litt mere dramatisk,

- til langhold (og da med custom pipe i 22-250en, eller begge) så er det litt mere fart i 22-250en, og troligvis litt mindre vindavdrift - det er sikkert merkbart på 1000m

 

Dette er imidlertid ikke dyrt - om .223 pipa går 6000 skudd, så blir det 1kr smellen for ei premiumpipe installert, om 22-250 går 3000(nbl) så blir det 2kr smellen, differansen er 1kr/smell. Så 22-250 er ikke dumt, bare unødvendig. Brenne >50% mere krutt og dobbelt så mye løp for å samme jobben?

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

eg skal nok klare å plassere den kula i hodet til matfugl

Lykke til!

 

Dette er da ikke umulig? :P Ante et snev av ironi her...

 

Men igjen... Hvilket våpen anbefaler dere som mener at .22-250 er best alternativ?

Virker som det er vanskelig å få tak i "riktig" riflestigning på .22-250'en om man ønsker litt tyngre kuler i forhold til .223 :P

Link to comment
Share on other sites

Selger og selger.. HAR de dem, kan de levere dem?

Disse riflene er hauset veldig opp i amerikanske blader og nettsider, og det er nokså vanlig å bygge F-class/BR600/1000-rifler på Savage kasser. En får og kjøpt masse stash til dem.

Jerry Teos ".223 to a mile accurately" rifle er en Savage 112 med Choate UVS stokk, skikkelig El Cheapo rigg - skyter 1moa @ 1600m...

Jeg hadde et troverdig forsøk på kjøpe eller bestille en av Despoten for en god tid siden, men ble vel knapt tatt alvorlig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Valget er enkelt.25-06.

Tror dette er det ultimate langholds plukkeren. Fantasisk kulebane.

 

223 er noe spett etter mitt syn. Jeg byttet 223 mot 25-06 og er strålende fornøyd. Bruker den mye på sjøfugl. Ett usedvanlig kraftig småkaliber :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det at den ødelegger fugl, gjør meg svært lite. Det skal være en treningsrifle som i hovedsak skal brukes på blink, drittfugl (måker, kråker og skjære) og noe skarv og ærfugl som det er mye av her. Jeg skal nok klare å plassere den kula i hodet til matfugl, eller bruke snill ammunisjon.

 

Med det du nevner her er jeg ikke i tvil om at du må ha deg en 250 ! Denne kan du lade etter forholdene du skal bruke den til og du må nødvendig vis ikke lade max for og sprenge kråker og andre slike størrelser i filler . 250'n er artig den :D Den kan være litt sær med ladninger/kuler men er ikke så jævlig som 220 swift kan være men den hadde du vel heller ikke tenkt på .

Hvilken type du skal velge kommer jo veldig an på hvor mye kr. du legger i det men skal du virkelig ha max pressisjon og hastighet vil jeg anbefale ei med Havy Barrel pipe ,de er tykkere/stivere og gir oftest best pressisjon . Men jeg har sett flere av rimelige typer (Hova , Weahterby Vanguard ,Remington 700 pluss enda noen til som har samla meget bra . Har i det siste slitt litt med et par Tikka T3 i det siste men etter litt bedding og tiltrekning (moment) på skruene går de nå som bare pokker . samling på 12 mm høyde/bredde på 170 m. og da må man si det funker. :D

Link to comment
Share on other sites

Denne .22-250 rifla kommer med twist 1:14”. Hensikten med det er å stabilisere den mest brukte ammoen (40-55 grs.) og gi relativ lang løps levetid, med hastigheter ca 4000 fps.

http://www.ruger.com/products/no1Varminter/specSheets/1330.html

 

Denne .223 rifla kommer med twist 1:9”. Hensikten med det er å stabilisere den mest brukte ammoen (40-60 grs.) og gi relative lang løps levetid, med hastigheter ca 2500fps.

http://www.ruger.com/products/no1Varminter/specSheets/1337.html

 

Denne .25-06 rifla kommer med twist 1:10”. Hensikten med det er å stabilisere den mest brukte ammoen (75-100 grs.) og gi relative lang løps levetid, med hastigheter ca 3500fps.

http://www.ruger.com/products/no1Standard/specSheets/1313.html

 

Poenget er å velge en løsning som harmonerer våpen og ammo, modifiseringer på gode løsninger gjør dem gjerne dårligere. Som feks å benytte for lange kuler.

Link to comment
Share on other sites

Balter, så 1:14 er altså det idèelle på en 22-250 :)

 

Savage 112 low profile med 1:14" twist i .22-250 virker veldig fristende akkurat nå.

 

Det tror jeg vi kan si (1:14), for de typiske varmint kulevektene der, 50-55 grs..

Ønsker en tyngre kuler/redusert ladning, og mekker til 22-250 med feks 1:9 twist, vil en få en voldsom spinn i de tilfeller en benytter de standard ammo med feks 50 grain kuler, noe som da kan være ubrukelig.. Ville heller sett på et 6 - 6,5 kaliber da.

Link to comment
Share on other sites

kjøper man 22-250 kjøper man det forde det er et magnumkaliber, som er laget for lette kuler gjærne med max ladning, slik at du får superflat kulebane, en helt vill morrofaktor, og ekstremt god dødlighet. det er det kalibret er laget for.

om du bruker hode når du feller fex rådyr når du kommer til valg av kule, og plasering av skud, så slipper man unna mad moderate kjøtødelegelser :) de verste rådyrslaktene jeg har sett er fra 308, med elg kule. det sier vel seg selv? elgvåpen på rådyr? fyfy :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er morrofaktoren jeg er ute etter! :)

 

Flate kulebaner og høy dødelighet!

Fant dette programmet, som dere sikkert har sett før: http://www.norma.cc/javapage_metric2.asp?Lang=1

 

Er dette til å stole på? Virket veldig greit. Nå er det nok avhengig av våpen og slikt, men det gir et fint grunnlag syntes jeg hvis man skal begynne å regne litt på kulebane og vindavdrift og slikt :)

Link to comment
Share on other sites

I innledningen skriver du "litt langhold og sjøfugljakt".

 

Jeg har hatt både 222 og 223, og jeg ville definitivt heller tatt med meg 6,5x55en om noe av dette står på programmet. Etter min erfaring er det er ikke mange dagene i året det er vindstille nok til å skyte langt på sjøen med en 224 kule, samme hvilken hylse den kommer ut av. Ihvertfall om det å treffe er del av "morrofaktoren" :lol: Samme gjelder vel de fleste langholdsbanene..

 

Lader man 6,5x55 med 80 gr sierra eller 95 gr V-max har man vel i praksis en 22-250.

 

Samt at man har ubegrenset tilgang til billig ammo som samler på 50 øringen. Ammo i samme prisklasse til 223 samler på snuseska til sammenligning. Visst får man gode fabrikkpatroner til 223, men gjennom skytterlaget får man 3 konkurransepatroner i 6,5x55 til hva en konkurransepatron i 223 koster. mot 222 og 22-250 får man betraktelig flere...

Link to comment
Share on other sites

Slike programmer er normal til å stole på, om de blir matet med riktige data. Angående flat kulebane må du bare bestemme deg for hvor langt du vil ha "flat" kulebane, samme med vindavdrift.

Ei lang kule med høy BC, uansett kaliber, vil ha mindre vindavdrift enn ei kort med lav BC, nesten fra første meter - og flatere kulebane etter noen få hundre meter.

50gr Vmax driver nesten dobbelt så mye som 80gr Amax allerede ved 200m...Og Amaxen er ille nok.

Det er ikke rare trekken som kommanderer 10 klikk @ 300m med 80Amax, og det dobbelte er 60cm vindavdrift, det e rmye å holde rede på når en skal skyte små dyr...

 

men gjennom skytterlaget får man 3 konkurransepatroner i 6,5x55 til hva en konkurransepatron i 223 koster.

Nope, Lapua 69gr Match koster 10.40, og alt av 6.5mm koster over 5, så det er 2 - dvs du har rett, men overdriver. Begge sortene skyter bedre enn de fleste klarer å lade. Dvs, skyte (fra ei kvalitetsrifle) kule etter kule inn i samme hull.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi gjør ihvertfall, og har gjort det de 25 årene jeg har vert medlem. Rekruttammo også selvfølgelig. vi har hatt liten aktivitet riktig nok de siste 20 årene, mulig dette ikke hadde latt seg gjøre i et stort og aktivt skytterlag.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg spørre hvilken stokk du har bestilt til den?

Ikke at jeg skal "herme", men kunne gjerne tenke meg å se hva man har å velge i før jeg kjøper.

Er litt fersk på hvor man skal lete etter slike ting og hvem som har utvalget hvis du skjønner ;)

Link to comment
Share on other sites

Hadde tidligere en 700 Varmint i 308 som jeg kjøpte av Winge Våpen.

Fikk dem til å kappe/krone på nytt på 24". Kroningsjobben var virkelig nydelig.

 

Rett ut av eska, på med kikkert (ingen bedding eller andre modifiseringer) og på banen.

Beste treskuddsgruppa ble 22mm på 200m, og det må sies å være akseptabelt av en masseprodusert sak.

Link to comment
Share on other sites

En .223 er plutselig litt fristende igjen.. Jeg lader ikke selv og jeg vet jeg kommer til å skyte MYE! :D

Det blir ganske mange kroner å spart etterhvert.

 

Hvor flattskytende kan man få .223 ammunisjon? Er det mulig å ha mindre enn 30cm dropp på 300m, for å ta et eksempel? (rent anslag, har ikke peiling, men det hørtes ut som et rimelig eksempel)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal det være så forbanna flattskytende? :? 30cm dropp på 300m, hvilke 300m, de første, eller de siste :wink: 30cm dropp fra hva?

Kulebanen er deterministisk, den kan beregnes nær eksakt fra utgangshastigheten og BC - om en prøveskyter ved forskjellige avstander så er det "good to go" på 500m med .223, eller 45-70 for den del.

Bekymre deg for vindavdrift - og skyteferdigheter. Hva skal du skyte på 300m?

 

På spøsrmålet ditt, slik jeg tolker det: 10klikk til 300m, neppe, kanskje, hvem bryr seg, men igrunnen neppe,

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...