Jump to content

Rådyrkule til 6,5x55 selvlading?


tknutson

Recommended Posts

Hva er dere som har litt jakt erfaring med forskjellige hjemme ladinge for erfaringer når det gjelder 6,5x55 swedish for rådyrjakt, ei kule som gir best mulig knall og fall og minst mulig kjøtt ødeleggelse sam noen greie ladedata for dette

 

Takk

 

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Hvis du både vil ha knall&fall og minimalt kjøttødeleggelse har du en utfordring :roll: , de er liksom "motsatt proposjonal" (som mattelæreren ville sagt).

Kanskje Roe's oppskrift med hurtigekspanderende kule i moderat treffhastighet er beste oppskrift. Sjokkeffekt, store indre blødninger og forhåpentligvis bare en "berørt" bog.

 

Jeg selv vil bruke samme kula både til rådyr og storviltjakt med 6,5'an, så jeg putter 51,0grs MRP II bak en 156grs Oryx. (51grs kan gi høyt trykk i enkelte børser og med enkelte komponentkombinasjoner, så start lavere).

 

PS! Hvorfor er dyrest mulig kule et poeng (Ranger)? :roll:

Edit: I was blind, but now I can seeeeeeeeeeeeee...(thud)! Arti kar du ja! :mrgreen: Rådyr kule vs. Rådyrkule :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vet om flere som brukte 120grs PH på rådyra med hell.....og fornøyd med effekt og slakt.

Lurer på om ikke det ligger en tråd om den....eller om den er nevnt i en anne 6,5 tråd også.

 

Jeg har bare ladet og skutt med den på papp...og fungerer utmerket der også.

Og den er ikke så dyr heller.....

Link to comment
Share on other sites

til 260 rem og 6,5*55 er sierra 120 grs PH kula jeg velger til rådyrjakt. Om du ikke makser denne helt ut i hastighet gir den gode skuddeffekter og ok slakt. Ellers vil jeg nok si at det meste fungerer på rådyr. Selv startet jeg i andre enden når jeg skulle finne min kule. Skuddeffekt og slakt ble nedprioritert til fordel for presisjon.

Alle tips og råd over vil trolig fungere helt topp.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd mange, men endt opp på Nosle ballistic tip 120 grn, foran 49,5 grn N-160 og CCI 200 hette. Det gir 930 m/s i min Sako 75 SS og superpresisjon :) . Kula ekspanderer raskt, og jeg syns dyra går fort overende. Nå har jeg riktignok bare skutt på intetanende bukker, på beite.. ca 45 stk. Ved bogtreff blir det mat til bikkja også :lol: , men det er vel ikke til å unngå. Det er nå engang lår og rygg som er det grome da :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for masse gode svar, en dog noen som prøvde å være litt vel vittige her :lol:

 

kommer nok til å lade med skytterlagskrutt

har lada en del sierra matchking 9,3 gram 144 grain med 40,6 grains nc96 kruttet til raufoss

funker helt topp sæ dette blir nok kruttet mit tror jeg.

 

 

takker alle sammen

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en rådyrkule eller rådyr kule? Rådyr skyten du fint med Lapua Mega 10,4 gramm med 44grain n160 krutt! Stanser omtrent bare hull i dyret på sin vei in og ut. Ang knallogfall har du aldri så rådyr kule så er plassering av skuddet viktigst 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...