Jump to content

Krag i et kaliber som klarer storviltkravet?


Yhaug

Recommended Posts

Men det er da defintivt grovere en 6,55 x 55

så jeg sysnd den bastante påstanden:

DET GÅR IKKE Å FÅ STØRRE PATRONER I NORSK KRAG.

ble litt utydelig.

Trådstarter har ikke nevnt noen patroner som ikke er av samme dimensjoner en 6,5 x 55

Link to comment
Share on other sites

Norsk krag er laget for 6,5x55. DET GÅR IKKE Å FÅ STØRRE PATRONER I NORSK KRAG.

 

Ombygging av krag ut over skifte av løp til litt grovere kaliber er nesten umulig.

 

Å jasså! Har ved flere høve presentert min ompipete Kragkarabin i 8x54 KJ, her på kammeret.

Foretatt på KV rundt 1950. På vedlagte foto er eneste forskjellen på denne og en M94 Krag er at den skarpe kanten i fremste halvdel på "taket" av magasinet, er slipt ned (avrundet). Tydelig blank på fotoet.

 

modifkasjon.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Link to comment
Share on other sites

@ Yhaug

 

Ser du sier at du har en Krag du vil bygge om. Er det en M1894? I så fall hold deg litt på matta. KV foretrakk å bygge sine elgrifler i 8x57 på M1912 kassa som har større diameter ved gjengene og smalere ekstraktorspor. Dette skulle forsterke kassa. Andre ting som om låsklakk og styrelist ligger an i rett forhold bør jo også sjekkes ut.

 

Mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Er det en M1904 skal du med ære og samvittighet olje den pent inn og bare si pene ting til den. I bestefall restaurere den tilbake til originalstand. Om ikke er det en viss fare for at en sørfra kommer til å skrike stygge ting inn i øret ditt. :wink:

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor blandet du inne "større patroner" egentlig?, var vel ikke så mye snakk om det. Jeg tolket det du skrev som om du mente at det ikke gikk å kamre om kragne til noe "grover" en 6,5. Ikke om å bruke patroner som var fysisk større en 6,5 x 55.

9,3 x 57 som seiler opp som en favoritt (Selv om vi må banke trådstarter om han herper karabinen :( ) som bør ligge trygt inne de nevnte mål.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel - Tidligere i tråden var det forslag om å kamre om til 45-70 eller 50-70. Slike inngrep vil fjerne gods bak annlegget for låseklakken. Generelt er det ikke mulig å fjerne særlig mye gods for å få en større patron gjennom magasinet uten å svekke låskassen. Det er mulig å justere mating fra magasinet og opp, da dette er i et område der styrken ikke er kritisk, men øvrige ombygginger må holdes innenfor fysiske dimensjoner på eksisterende magasin.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke truffet på noen trøndere som har bygget om Krag til 9,3x57 ennå, men jeg vet om en (undertegnede) som funderte på det for en tid tilbake, men slo det fra seg da han oppdaget at man måtte fjerne store mengder stål fra magasinet og antagelig maskinere om magasinlokket på venstre side for at det skulle bli mulig å få trykket amunisjonen gjennom...

 

Bortsett fra det, og jobben med å finne en børsemaker som brenner etter å slå omvendte gjenger på et pipeemne og kamre det i et heller uvanlig kaliber så er det ingenting i veien for å bygge om Krag til 9,3x57.

 

Det man kan si med stor grad av sikkerhet er som følger:

 

1. Det er STOR forskjell på Dansk "Krag" og Norsk Krag, ingen dimensjoner er like, ingen deler passer overens.

2. Det er ikke teknisk mulig å få en .45-70 inn i en Norsk Krag.

3. Ombygging til noe som er grovere enn 8 mm. vil medføre mye arbeid.

4. Ytterligere herping av en 1904 tenderer til hærverk.

5. Prosjektet vil mest sannsynlig koste mer enn det smaker.

 

Men for all del, fornuft har sjelden noe særlig å si når det gjelder gamle børser, sånt sparer man til huskjøp og lignende. :)

Link to comment
Share on other sites

En annen ting. Er det noen som vet om noen helstokker tilsalgs til denne børsa? Fortrinnsvis ikke orginalstokker.

 

Richards Microfit har fresemal for både US og norsk Krag.

 

By the way, mon tro om ikke finnenes gode 7,62x54R kunne være en kandidat i børsa?

Link to comment
Share on other sites

[

By the way, mon tro om ikke finnenes gode 7,62x54R kunne være en kandidat i børsa?

Tror ikke det er enkelt. 7,62X54R er en kravehylse, dvs den er ganske mye bredere enn 6,5X55 bak ved kraven, å i tillegg må man sette de rett inn i magasinet for å ikke få trøbbel med hekting (slik som på US krag)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en som har bygd ei krag til 9,3*57,mener denne ombygginga gikk greit,men man måtte fjerne lit metall i låsekassa for å få inn patrona.Uansett så var det ei greit prosjekt for krag.

Jeg har ladet for den kragen,og vi kjører fulle ladninger med meget god presisjon i denne rifla.

Skal bygge meg ei slik krag en dag.

Bedre nostalgisk elg velter en denne kragen skal vi vel leite lenge etter. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Dette er ikke gjetning, tror du meg ikke anbefaler jeg deg å snakke med en børsemaker om saken.

Da tror jeg at jeg anbfaler børsemakeren din om å sjekke opp både lovverk og hvorfor kragen ble forbudt.

 

(Den endrer treffpunkt i vått vær! Det andre våset har jeg ikke hørt om før... virker som en egen oppdiktet terori av noen som ikke gidder å sjekke fakta...)

 

Selv mauseren endrer treffpunt når den blir våt.... Så når det kommer til stykket er det viktigst å kjenne våpenet sitt når en går på jakt. Og kraga er lovlig nå ;)

 

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?do ... senergi*&&

Link to comment
Share on other sites

Mener du at mauseren på samme måte som kragen forandrer treffpunkt når den blir våt? Vennligst forklar.

Når patronene blir våte, eller kammerveggene gir mindre friksjon av andre grunner (skitt, olje, kruttslam), øker trykket mot støtbunnen, og låsklakkene blir utsatt for større belastning. Dette kan føre til endrede løpssvingninger, og det kan endre treffpunktet for ALLE boltrifler. Våpen med symmetriske låsklakker påvirkes minst, hvis klakkene bærer likt. Hvis ikke, kan sjøl mausere endre treffpunkt. Min spesialbestilte S&L M 68 DL, med 4 symmetriske klakker, går ca. 10 cm under på 100 m, med våte patroner. Som andre har nevnt, det gjelder å kjenne sitt våpen, og de begrensninger det måtte ha.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Endring av treffpunkt med våt ammunisjon dukket vel opp da man begynte med grovere piper i halvskjefter og bedre siktemidler, altså diopter og mikrometersikter istedenfor de originale skursiktene.

Svein Solli funderte jo mye på akkurat dette, men han kom ikke til noen bestemt konklusjon uten å bygge en helskjeftet Krag som han sa.

Link to comment
Share on other sites

Alle rifler endrer treffpunkt med våte patroner, spørsmålet er bare hvor mye. Den teoretiske børsa som belaster alle låsklakkene 100% likt fins ikke - ikke engang i teorien.. for tyngdekraften ødelgger symmetrien sålenge du ikke skyter loddrett.

Spørsmålet er hvor mye. Sauerene mine endrer treffpunktet så lite at jeg ikke vet hvor mye, patroner blir bare våte i felt, og da skyter en ofte ikke så bra som på banen. Flytter treffpunktet ett klikk, så ser de færreste det, eller det foregår så mye annet at det får skylda. I helga skjøt jeg ikke den patronen jeg mista i snøen (og som ble våt) i en tellende serie.

 

Til spørsmålet i tråden. Jeg tror bestemt at man med et passende krutt ( I give you: N570 :wink: , men både MRP2 og MRP kan finne på å virke), riktig kule, og litt løpslengde, f.eks. over 60cm, kan lade kragpatroner, altså med trykk under 2800 bar, som holder storviltkravet.

Såvidt jeg husker er det 2200J for 10g kuler, og tar en Lapua Mega som eksempel, så trenger den omtrent 740m/s for å holde 2200J på 100m, da har den 600m/s.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hverken Krag eller trykkmåleutstyr. Har ladedata med N15 og flere andre krutt, og 9g kuler til et godt stykke under 800m/s, og over 900.

ar noen Oryx liggende som jeg kunne prøve å sende ut i 750ish m/s - men uten trykkmåling har vi uansett ikke mer enn det QL sier, og det har jeg allerede... Dessuten har jeg annet å holde på med.

QL gir de hastighetene jeg får IRL, for alle mine ladninger @ samme innstillinger.

 

Men Oryx og 43 - 44 gr N15/MRP kunne jo være verdt å prøve

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...