Jump to content

Presisjonsproblemer i Tikka m595 22-250


Erikr

Recommended Posts

Min Tikka m595 i 22-250 som har samlet særdeles bra (så bra at jeg svært ofte lapper 3 skuddserier med en lapp) ,sluttet å samle da jeg kom på skytebanen her forleden. Demperen jeg bruker, er en a-tev tmm-4.

 

Jeg mistenkte at det kunne være løpet som var utskutt e.l, men en serie uten demper viste svært gode samlinger. Problemet må jo nødvendigvis ligge i demperen (det må vel det?)..

 

Noen formeninger om hva som er galt?

 

Tenkte å legge den i zalovann og rense den skikkelig. Lurt? Får ikke opp mer enn den fremste modulen.

 

Har sett små hakk i den fremste modulen og dette synes jeg at ligner merker etter kula. Men det kan vel ikke være riktig? Demperen har gått car 200 skudd siden januar. Aldri skutt mer enn 3 skudd av gangen og aldri skutt hurtig.

 

Litt rådvill her og setter pris på alle seriøse tips!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at du ikke har skutt med løs demper?

 

 

Ja jøss. Det sjekkes nøye for hver gang børsa er på banen.

 

 

 

Men skjeve gjenger? burde ikke børsa gått kleint fra dag 1 da?

 

Som nevnt så har børsa skutt klisterlappsamlinger med demper frem til 3 dager siden. Da jeg kom på banen samlet ikke børsa i det hele tatt. samlinger rundt 15 cm, samt at treffpunkt endrer seg fra serie til serie. Tar jeg av demperen, samler den 3 skudd i en klisterlapp på 100 meter.

 

Frustrerende!!

Link to comment
Share on other sites

har du demontert dempern, og sett at ikke det er noen ujevnheter på de andre modulene? Ser for meg at de bakerste modulene har mest å si om det er ujevnheter, da gassene har størst hastighet der...

Men skjeve gjenger? burde ikke børsa gått kleint fra dag 1 da?

jo.

 

 

edit. kom på en ting til, lite sannsynlig, men kan pipa av en eller annen grunn hvile på stokken med demper (pga ekstra vekt), men ligger fritt uten demper? sjekket skruene dine?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruk en lommelykt og se på brystningsflata inne i demperen, ser denne bra ut samt at der ikke er noen åpenbare hinder i "boringen" tviler jeg sterkt på at problemet ligger i demperen...(siden den har gått bra før)

Har vært borti noen børser som har hatt lignende symptomer og der visste det seg at pipa kom i kontakt med stokken når demperen ble påmontert, en liten runde med rundsliperen så var alt i orden igjen.

 

Sjekk/stram skruene dine og vær sikker på at løpet ligger fritt.

Link to comment
Share on other sites

Har oppe stokken nå. Ser ut som at løpet tar i stokken, selv uten demper. Prøver å frese /pusse litt klaring her. Tar i helt fremst.

 

Men jeg er jo ikke helt overbevist, siden alle skruer var stramme og børsa bare plutselig har sluttet å samle, selv om den gjorde det før med demper.

 

Nå prøver jeg å eliminere dette. men holder en knapp på demperen.

 

Er jo som nevnt noen merker inne i den fremste modulen, som ser ut som kula har gått i selve demperen. Dette har imidlertid vært her en stund.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en kamerat med samme problemet for 14 dager siden. Byttet demper = problemet løst.

 

Hvorfor den sluttet å gå bra er foreløpig usikkert, men demperen har gått 1000-1200 skudd siden i fjor og var litt "lurvete" i hullet i modulene. Rifla er i 308.

 

Lurvete hull i demperen er sjelden bra, har byttet innmat i egen Hausken dempere når de har blitt slik for å være på den sikre siden.

 

Om problemet blir borte når du tar av demperen er det en av 2 ting. Skjeve gjenger - men da skulle du hatt problemet hele tiden. Rifla skyter bra uten demper - ergo bare å glemme problemet er med våpenet.

 

Hadde/har du store treffpunkts endringer når du monterer demperen? Hvis ikke og du er sikker på at den har sittet ordentlig fast hele tiden er problemet i demperen.

Link to comment
Share on other sites

Rifla skyter bra uten demper - ergo bare å glemme problemet er med våpenet.

Du glemmer at vekta på demperen kan tynge pipa så mye at den tar i stokken når demperen påmonteres,

da kan du ha en demper som er helt i orden, men en løpskanal som ikke er har stor nok klaring.

Link to comment
Share on other sites

Fikk presisjonsproblemer etter at jeg satte på demper på min Tikka T3 i 223, kappet

ned til 52cm.

 

Sjekket alle desse standard tingene som kontakt med løpet i bakkant og om ting

satt fats, var beint o.s.v. Kvalitet på arbeid sjekket av annen børsemaker en den som

hadde gjort arbeidet o.s.v.

 

Ting ordnet seg når jeg begynte å skru av en og en modul. Da begynte den å samle igjen.

 

Om jeg hadde en kombinasjon med vekt og svingepunkt i pipa som ikke matchet skal vere usagt.

De sies at jeg kunne ladet med ut av det også med friskere eller svakere ladninger.

 

Uansett...nå går den greit, med 2 moduler mindre, kortere lengde, bedre vektballanse....men

ikke med så mye demping som først var tiltenkt. Orker ikke styre mere med det. Det funker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg vet svaret her, siden jeg har hatt akkurat det samme problemet med en 222 og Hausken demper. Løsningen er utrolig enkel, en forsiktig runde med motorsagfila fjerner gradene/ slamoppbyggingen som har bygd seg opp etterhvert. Samlingen før "motorsagfilbehandlingen" var ca 20 cm, første treskuddserie etterpå var på 9 mm ...

Denne børsa gikk også hull i hull noen hundre skudd med demper, før hullene ble såpass rufsete av dritt at kula tok borti. Jeg ringte Hausken himself i fortvilelse, og det var han som foreslo motorsagfila...

 

S.O.N. skrev

Uansett...nå går den greit, med 2 moduler mindre, kortere lengde, bedre vektballanse....men

ikke med så mye demping som først var tiltenkt. Orker ikke styre mere med det. Det funker.

 

Her synes jeg det er en børsemaker som har sluppet billig unna en dårlig gjengejobb 8) Det er ganske innlysende at gjengene er skjeve om du må halvere demperen for at ikke kulene skal ta borti...

Link to comment
Share on other sites

Ta ut sluttstykket og kikk gjennom løpet med demperen montert. Det er som regel synlig med det blotte øye om demperen er såpass skjevt montert at kula står i fare for å ta borti demperen. Ellers ville jeg, som Longrange var inne på, sørget for at løpet ligger helt fritt.

Link to comment
Share on other sites

Du glemmer at vekta på demperen kan tynge pipa så mye at den tar i stokken når demperen påmonteres,

da kan du ha en demper som er helt i orden, men en løpskanal som ikke er har stor nok klaring.

Løp som bøyer seg av å henge på en lyddemper??? Hvor tynt må løpet være for at dette skal skje?

Tror mer på at stokkskruer som fester mekanisme er løse om dette overhode skjer.

Link to comment
Share on other sites

Testrunde på banen i helga. Skutt både med og uten demper. Resultatene er nedslående.

 

Pipa ligger fritt og demperen er demontert og rengjort. Den samler kleint, selv uten demper nå. Hva som skjer vet jeg ikke.

 

Har en teori om at det kan være kroningen. Er endel fastbrent dritt som ikke vil vekk fra munningen, selv med solvent og kobberfjerner. uansett så skal riggen til børsemaker. For alt jeg vet kan pipa være utskutt. Men etter mine beregninger har løpet gått ca 450 skudd. Børsa er kjøpt brukt og selger hadde ikke skutt mye med den.

 

Veldig rart dete hele egentlig. Gått i fra klisterlapp samlinger til ingen samling. Den forandrer også samlingsområde, når børsa er varm.

Skjønt varm er å ta hardt i. 3 skudd serie, 5 min venting og ny serie. Ingen samling. har også prøvd med en identisk tmm-4 demper, uten at det har hjulpet...

Link to comment
Share on other sites

Kroningen kan ha blitt skadet når løpet ble gjenget.

Er vanlig å bruke en senterspiss, og den vil kunne trykke inn bommene i munningen.

Derfor bør alle løp som har blitt gjenget, bli kronet på nytt etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men hvis du leser så har jeg alltid hatt gode samlinger med lyddemper. Men sånn over natta så sluttet den å samle. Jeg burde vel merket klein presisjon fra første skudd da?

 

Tenker at sakte men sikker smuss oppbygging her kan ta knekken på kroningen. Skjøt sikkert en 25 skudd med våpenet siste kvelden den samlet. Men gode pauser imellom seriene..

 

Prøver å nå børsemakeren. Skal få han til å ta en grundig sjekk...

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig bøyer løpet seg når en henger på en lyddemper. Det og forsinkelsen/dempingen av rekylbevegelsen pga. demperens vekt er årsaken til at de fleste våpen treffer lavere med demperen montert.

Vitenskapen omkring bøying og tøying av faste legemer heter statikk og er beskrevet på norsk i en rekke små bøker av Fridtjof Irgens, sammen med dynamikk utgjør det Fasthetslære.

JEg er sikker på at flere Kammerater husker disse, og evt. er mer kvalifisert enn meg til å gå inn i hvordan en beregner nedbøyingen på en fast innspent bjelke med rørformet tverrsnitt...

 

 

 

ErikR, hvordan går den rifla uten demper - ikke før - nå? HAr du alt på stell på ladebenken? JEg gikk på en lignende smell nylig (heldigvis uten demper som kompliserende faktor) , ser ut som det var slurv under montering av dier i mitt tilfelle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Løp som bøyer seg av å henge på en lyddemper??? Hvor tynt må løpet være for at dette skal skje?

Sånn passe tynt...

 

Vet ikke hvor mye du har tenkt over det du skriver her, men siden det virker som om du ikke skjønner dette her skal jeg ta et par eksempel på det du spør om.

La oss si at du tar et 60 cm langt emnesrør med utvendig dia Ø20mm og innv Ø6mm, dette spenner du opp i ei skrustikke og så plasserer du et måleur som måler avbøyningen helt på tuppen av røret.

 

Nå begynner vi å henge på lodd utpå tuppen, første lodd/demper veier 350gram, neste veier 750gram, så kapper vi røret til 52 cm, neste demper 450gram...osv osv

 

Alt etter hvor mye vekt vi henger på, hvor langt og hvor tykt røret så vil svaret variere...

 

Det finnes ikke svar slik du spør....

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig bøyer løpet seg når en henger på en lyddemper. Det og forsinkelsen/dempingen av rekylbevegelsen pga. demperens vekt er årsaken til at de fleste våpen treffer lavere med demperen montert.

Vitenskapen omkring bøying og tøying av faste legemer heter statikk og er beskrevet på norsk i en rekke små bøker av Fridtjof Irgens, sammen med dynamikk utgjør det Fasthetslære.

JEg er sikker på at flere Kammerater husker disse, og evt. er mer kvalifisert enn meg til å gå inn i hvordan en beregner nedbøyingen på en fast innspent bjelke med rørformet tverrsnitt...

 

 

 

ErikR, hvordan går den rifla uten demper - ikke før - nå? HAr du alt på stell på ladebenken? JEg gikk på en lignende smell nylig (heldigvis uten demper som kompliserende faktor) , ser ut som det var slurv under montering av dier i mitt tilfelle.

 

K

 

Den samlet først godt uten demper, men etter mitt siste besøk så samlet den ikke. Jeg har ladet opp 55 grains kuler. Så tunge prosjektil har jeg ikke skutt med. Disse samlet ikke i demperen, men gikk godt uten. Sist besøk, så samlet heller ikke disse uten demper. Ikke med min eller kompisens tmm-4.

 

Jeg skjøt noen andre kuler som gikk godt i børsa og heller ikke disse gikk godt. Men det kan selvsagt tenkes at 55 grains kuler er for lange for riflestigningen eller at gromladningen ikke er funnet. Jeg undres bare over at de samlet godt uten demper sist gang, for så å ikke samle i det hele tatt lengre..

 

Det kan også tenkes at jeg slurver i verste fall. Er jo noe med at en ikke skyter bra når en vet at det er/kan være noe kødd med børsa. Jeg skyter med dønnsolid annlegg+2foter.

 

Men du fikk meg på en tanke og lade opp noen flere lette kuler og gi disse et forsøk igjen og dobbeltsjekke at det ikke er det som er feil..

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant frem Irgens bok Fasthetslære fra universitetsstudiet og gikk inn i kapittel 18, side 257, der fant jeg differensiallikningen for den elastiske linje:

 

nedbøyning u=FxL(i 3. potens)/3EI

jeg har forutsatt:

indre dia 0.006m og ytre dia 0.016m

L=0,6m

F=0,4kgx9.81

E=210GPa

I får jeg til å bli 5.0454x10(opphøyd i -8 potens)m(opphøyd i 4)

 

u regner jeg da til å bli 0.000027m som gir oss 0.026665mm nedbøyning med en demper på 0,4 kg.

For enkelthets skyld regnet jeg med et sylindrisk løp på 16mm utvendig dia, et konisk løp vil være betydelig stivere.

Nå er jeg en kløpper i regnefeil, så jeg oppfordrer til kontrollregning av mitt resultat.

Min MauserM03 med 30-06 løpet setter skuddene ca 30 cm lavere uten demper i forhold til med demper.

Link to comment
Share on other sites

Det kan også tenkes at jeg slurver i verste fall.

Det skal jeg ikke påstå, men i mitt tilfelle ser det ut til at jeg rett og slett ikke hadde skrudd sammen ei type-S die ordentlig, dvs. siza med løs bushing og løs ekspander.. Ble topp presisjon igjen når jeg skrudde sammen dia.

 

hvis tofoten står på meget fast grunn

Eller moderne DFS matter - med god sprett i?

Igrunnen så mener jeg at det betyr lite hva tofoten står på sålenge en bruker rett teknikk. Har nå hatt svært gode resultater med tofot oppå trebenk og på betonggulv, og i myr... (men også mye råttten skyting, også med tofoten oppå en sandsekk - som normalt er det beste)

En helt annen ting er at mange tror at de kan skyte høl i høl bare de kjøper tofot. Det stemmer ikke, noen kan det, andre må trene masse og iallefall jeg brukte tofot i mange år før jeg skjøt like bra som med reim. (nå har jeg ikke brukt reim på lenge så det er omvendt)

 

Jeg fant frem Irgens bok Fasthetslære

Jess :mrgreen:

Mine rifler skyter mellom 5 og 10cm lavere med 600gr demper påmontert. Kan du også regne ut hvor mye mindre munningen vipper opp før kula forlater løpet, med demper-loddet påmontert, og hvor mye lavere en skyter pga. det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mine rifler skyter mellom 5 og 10cm lavere med 600gr demper påmontert. Kan du også regne ut hvor mye mindre munningen vipper opp før kula forlater løpet, med demper-loddet påmontert, og hvor mye lavere en skyter pga. det.

Dette vet jeg ikke hvordan man regner ut. Jeg antar at systemet rifle, ammunisjon,demper og rekylopptak er så grunnleggende dynamisk at det ikke lar seg regne ut. Treffpunktet er ikke avhengig av nedbøyning, men av hvor munningen peker i skuddøyeblikket. Dette handler om et svingemønster som endrer seg ved montering av lyddemper el.l. Det er derfor noen rifler treffer over, under eller på sidene med demper i forhold til uten.

 

Etter å ha skutt ca 500 skudd med MØR har jeg lært at et likt rekylopptak hver gang, er svært viktig ved presisjonsskyting. Endrede forhold gir lett endring av treffpunkt i ekstrem grad med dette våpenet. For andre våpen er det også merkbare forskjeller ved forskjellig rekyl opptak. Hvor mange ganger ser vi ikke at skyttere treffer litt forskjellig fra serie til serie på jeger trening på 100m? Det er kanskje snakk om noen cm fra serie til serie.

 

Nedbøyning av pipe med en løpsvekt som f.eks. en lyddemper er derimot en statisk situasjon som kan beregnes fordi den situasjonen er avhengig av kjente størrelser og det finnes et formelverk for dette.

Link to comment
Share on other sites

Du må i hvertfall få ren munningen din for kruttslam og carbon oppbygging (jeg sliter ofte med å få rent slikt når jeg har skutt mye med demper, og ender ofte opp med å sitte å gnikke hoppes nr9 i timesvis/dagesvis).

 

Kansje noen har gode råd om dette?

 

Bruker Autosol på en pusseklut, tar bare ettpar minutter da.

Link to comment
Share on other sites

På fastbrent krutslam? Hvor selges autosol? Biltema, Claas ohlson, den lokale jernia, eller?

 

Jeg har sett det på Torshov Bilrekvisita på Liertoppen. (Burde det ikke da hete Liertoppen Bilrekvisita?) Autoglym Metal Polish gjør antagelig samme nytta, og finnes på samme sted. Og begge finnes sikkert på en mengde steder der de selger bilutstyr, verktøy etc. Jeg er dog litt skeptisk til å gnikke og gnu for mye på kroninga. Jeg bruker J-B-pasta på en pusselapp rulla rundt en børste for å fjerne fastbrent krutt i løpet. Da med fokus på området rett foran kammeret. Fordelen er at i den grad det sliter på munningen, så sliter det like mye rundt hele. Tror jeg. Håper jeg. :o

Link to comment
Share on other sites

har hørt at Rem 700 "22-250" samler bedre med demper montert

De fleste (alle?) rifler med lyddemper montert gjør det, det skyldes i hovedsak at hvert skudd blir mere likt fra skytterens side ettersom systemet skytter-rifle ikke flyttes så mye av rekylen. Med rekyl må du finne ny stilling hver gang, uten kan du bare trekke av på nytt.

 

Vingemutter og Luske, våpenfolk bruker JB til slikt. MEn autosol funker nok det og, og så blanke som støtfangerene blir så lager det neppe store riper heller.

 

ATK, jeg våger påstanden at alle rifler / demper som det ikke er noe skjevt på skille kun opp-ned med og uten demper, dette forutsatt at skytteren også har rekylopptak i linje med skuddet. Lavere med demper pga. økt treghet i bevegelsen.

Det er jo også MØR-effekten (veldig tydelig på MØR pga. svært stor rekylimpuls*, og lang løpstid**), og den fins også på alle rifler, men blir rarest med demper/brems, for da SER du ikke at rekylen drar ut skuddet slik du gjør uten brems/med vanlig rifle. Skuddet ser nesten helt fint ut i siktet, men går laangt ut..

Har skytteren rekylopptak rett bakover skyter også MØR små samlinger, og MG-en sender hele byga på samme sted... At det er lett å få til sa jeg ikke. JEg sliter voldsomt med dette selv i .223, for å få minismå samlinger på samme sted hver gang. Avtrekk og rekylopptak!

 

 

 

K

 

 

 

*MØR rekylimpuls er omtrent (230+750 = 980) 1000*850grm/s (ny M67enhet: grain meter per sekund..), mot .223s kanskje 100grm/s, og rifla er 13kg mot en .223 på 4-5, dvs. 4-5ggr så stor per kg rifle. Medfører svært stor straff for ujevnt rekylopptak, ikke ulikt en 450NE fallblokkrifle jeg prøvde engang.

 

**størrelsen på en bom pga. dårlig rekylkontroll øker (nesten) med kvadratet av løpstiden da våpenet akselererer under hele løpstiden. MØR har omtrent 1.8ms løpstid der en liten .223 kan ha 1.05ms,

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte ikke på bruk i løpet, men på bruk på utsiden av løpet. I og ved kroningen.

 

Jeg har flere ganger opplevd at kruttslam "brenner" seg fast i området mellom kroning og gjenge. Spesielt ille er det når man får kruttslam kanter inn i kroningen, det kan ikke være bra for presisjonen. Uansett så er det dette slammet på utsiden der jeg har slitt med.

 

Jeg inbiller meg nå at J-B pasta bør inhandles for puss av kammer i revolveren? Sliter med å pusse rent ved bytte mellom 38s og 357m patroner.

 

Autosol riper vel ikke i det hele? Det er vel først og fremst ett polerings middel?

Brukte det før mye i paintbal løp. For å få absolutt glans og glatthet, funket godt der. Men det begynner å bli noen år siden. :(

Link to comment
Share on other sites

Veldig mange flotte innspill her.

 

Børsa er sendt til børsemakeren som skal sjekke opp i ting. Så blir det spennende å se om han finner ut av noe..

 

Jeg hadde en kontroll på die-instillingene og de var korrekte.

Link to comment
Share on other sites

Autosol riper vel ikke i det hele? Det er vel først og fremst ett polerings middel?

 

Det er et poleringsmiddel for metall. Spørsmålet er snarere hvordan virker det? Det er en såkalt abrasive cleaner. Små partikler som rubber overflata. Jeg tror ikke det kan brukes på hva som helst av blanke flater. Gifteringen f.eks? Jeg har en gang sett en sammeligning mellom JB og vanlig tannkrem for å polere metall. Tannkrem ga en mye grøvre og mindre skinnende overflate. Jeg har prøvd å google meg fram til en fasit, men det er mye sprikende informasjon. Og jeg er ingen metallurg.

Link to comment
Share on other sites

Fikk telefon fra børsemakeren nå. Hadde tatt en skikkelig rensejobb rundt kroninga og børsa hadde samlet klisterlappsamlinger igjen. Efter sigende en en de beste samlingene han noengang hadde hatt med noen rifle.

 

Så da var det mysteriet forhåpentligvis løst.

 

Og la det være en advarsel til alle dere andre med 22-250 og lyddemper. Rens løp og munning for hver gang dere skyter!

Link to comment
Share on other sites

Og la det være en advarsel til alle dere andre med 22-250 og lyddemper. Rens løp og munning for hver gang dere skyter!

 

Jeg tenkte på denne tråden i helga når jeg pussa to rifler. En 6BR og en 9,3x62, begge med Hausken demper. Jeg har ikke noe i nærheten av problemer med kruttslam på munningen. Dvs. det blir jo svart der, men det lar seg enkelt tørke vekk med en pusselapp fuktet med Butch's Bore Shine eller tilsvarende. Og med tørke vekk mener jeg ikke gnikke eller gnu, kun lett tørking. Hva slags krutt bruker du? Og hvor mange skudd skyter du før du pusser? Jeg bruker N-135 og N-140, og skyter aldri mer enn noen titalls skudd mellom hver puss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok ikke vært god nok til å pusse. Har sikkert hoppet over noen ganger jeg har vært og skutt, men ikke følt jeg har vært direkte dårlig på det.

 

Børsemaker har tatt å kronet løpet på nytt. Det var utrolig mye dritt som låg der. Antagelig mye gammelt fra forrige eier. Ser bra ut nå iallefall...

 

Tror kaliber som 22-250 har mye lettere for å samle opp dritt både i demper og munning enn ikke fullt så ekstreme kaliber. Bare en teori...

 

Bruker n-140, n150 og litt n135 krutt til mine ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs hvor mye skjevt det må være før man kaller det skjevt.

 

Viss man spenner fremme på pipa og har bare en 3-4cm utstikk slik at resten av pipa og kassa ligger inne i spindelen på dreiebenken

og ikke dette sentreres - så får du en kjernelinje på gjengene som ikke er parallell med pipa og ergo er gjengene skjeve i teknisk forstand,

men dette er så lite at det blir i mitt hode bortimot ubetydelig om man har en god brystning som retter demperen.

 

 

Edit: Som en av ingeniørene på Okuma fabrikken sa til meg engang: "There is no zero"

Link to comment
Share on other sites

Hvilken hastighet lader du til? Jeg har en bushmaster med demper på og har skutt relativt sinte ladninger i den. Bruker stort sett 140, 540 og tilsvarende. Den skytes ofte god og varm og pusses sjelden veldig godt. Presisjonen er bra med den ene kula jeg har fått til å funke og ikke bra i det hele tatt med alt annet. Den har hatt kuler som har "snublet" i demperen og tatt borti baflene. 50gr v-max blir støvsky ti meter foran våpenet... Og alikevel funker den som bare det. Har du noen bilder av hvordan munningen din så ut før børsemakeren fikset den? Det bygges ikke opp nevneverdig med dritt på munningen, men det som bygges opp er hardt. Tror jeg skal skyte MYE for at det skal bli så mye at det kan ta borti kule og gi dårlig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Det vil nok være mere rigtigt at påstå, at man ikke kan slå gjenge 100% ret.

Første problemet, er at der næsten aldrig er 100% centersammenfald mellem hullet i piben, og overfladen på piben. Her er let mellem 0,1 - 0,3 mm fejl på mange piber.

Dernæst er der mange rettede piber, hvor hullet ikke har 100% samme retning liniært som yderdiametren.

Tillægger man så manglende centrering af kammerenden på piben, kommer man rimeligt let hend hvor der er behov for en væsentlig klaring omkring kuglem, indvendigt i demperen.

 

Et lille regneeksempel.

manglende centersammenfald på 0.2mm

kammerenden på en 50cm lang pibe er 1mm ude af center når man drejer gjengene, med et udhæng på ca 40mm. Dette medfører en fejl på 0.3mm i en demper på 150mm længde.

Dette kan hvis de går i samme retning medføre 0,6mm radiel afvigelse, dette kræver min 1,2mm overstørrelse på hullet + det som kuglen vakler i begyndelsen af forløbet.

Der er også beskrivelser af at kugler kan vinkle mellem 1 og 2 grader, umiddelbart efter de forlader mundingen. (dette specielt hvis kroningen ikke er perfekt) 1 grads vinkling på en 30mm lang kugle forøger den optagne diameter med tæt på 0,5mm

 

Så alt i alt er der uendeligt mange muligheder for at ting går galt. Og der findes ingen perfekt eller ideel verden. Udelukkende en verden fuld af fejl og kompromisser.

 

Jeg har set flere rene aludempere som har haft tydelige udbrendinger, og dråbedannelser i aluminiumshullet, så det var nødvendigt at bore op hullet i demperen, til oprindelig diameter, for hver 500 skud, hvis man ville bevare precicionen.

Link to comment
Share on other sites

Rifler må pusses, det er sikkert. Heller mer enn lite, og selv om slam ikke sitter fast så kan det lett ruste under slammet, særlig nær munningen der luften byttes ut fortest (mens børsa står) og fuktighet er mer tilgjengelig.

 

Jeg hiver meg på hylekoret her for å understreke hvor tøvete utsagnet er.

100% umulig å gjenge skeivt

Det skal nok mye til for å gjenge så jævlig skjevt i en dreiebenk, at kula tar i demperen... Men fra skjevt er det mange grader av mer og mindre rett.

Noen av de tingene som bidrar til å gjøre en rifle presis (virkelig presis) er at de operasjonene som er gjort i dreiebenk virkelig er rette. At alle Ignorants tall er minst mulig.

 

Om noen påstår i fullt alvor til meg at det det er "100% umulig" å gjenge skjevt, tror jeg at jeg vil avskrive vedkommende som 100% kompetent børsemaker...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for opplysende poster, longrange og ignorant.

 

Og jeg som trodde mine problemer var over.

 

En tur på banen ikveld for å teste børsa som børsemaker hadde en sjekk på.

 

Den samler altså ikke i det hele tatt fortsatt. Så da må problemet ligge i ammunisjonen. Jeg må bare si det med engang at jeg klør meg voldsomt i hodet nå. Børsemakeren har altså skutt sitt livs samlinger med denne og jeg har skutt med omtrent alt av underlag og hold uten at kula samler. Det er ulikt treffområdet for hver 3 skuddserie. Fx, ene serien kan samle en sirkel på rundt 10 cm rett under, for deretter treffe oppe til høyre på neste.

 

Mange ting som kan være galt, men selve børsa og demperen setter jeg en knapp på at det ikke er. skyter kun med hjemmeladd ammo, så jeg må NØYE gå igjennom alt av laderutinger nå. Vil også prøve 3 ulike kuler og ladninger. Dette er ladninger jeg vet har gått 100% før. så nå blir det morro å se. Veldig frustrert for øyeblikket.

 

Alt av skruer er skrudd til.

Link to comment
Share on other sites

Det der er noe av det mest irriterende som fins...

 

Et par tanker om feilsøking, siden jeg begynner å bli god på å isolere ut feil på jobben, og nettopp har hatt samme opplevelse som deg med ei rifle i .223. Den er ikke 100% friskmeldt selv om den skjøt OK sist jeg var på banen.

Hvor mange skudd har løpet gått? Er det gammelt? Er det "nytt" kan du ha kommet til punktet hvor karbon foran kammeret bare blir for mye, om du pusser litt "sådær", det kan ha vært problemet i min, for jeg har ikke brukt bronsebørsten i det, rett og slett fordi det har gått så innih. bra.

 

- hva skjøt børsemakeren, skyt samme.

- hold det enkelt. Ikke prøv mange ladninger, prøv en som har gått godt før,

- skyt Lapua fabrikkammo, da isolerer du dine hjemmeladninger

- Skyt uten demper, da får du isolert den

- la noen andre skyte - jada jeg mener det :wink: Uansett hvor god du er

- bytt sikte, om mulig, ting kan løsne inni sikter

- Puss, skur ut karbon med bronsebørste, kobbertrådpropper, JB, 40X eller noe sånt. Fokuser på de første 5-10cm etter kammeret, kjenn etter om børsten går tregere her, og skur.

 

- om du prøver flere typer ammo, skyt noen av den du prøver først, sist også, så ser du om det forverres med anntall skudd etter puss.

- kronografer, er hastigheten variabel, er den det er også trykket det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...