Jump to content

Hva mener dere om tofot på salongen?


Kjetil-A

Recommended Posts

Hei Kjeg, hvis du har Uncle Mickes reimfester som er avtagbare, så passer de fleste tofoter av Harris type.

På din salong tror jeg det står dette, hvis ikke kan du bare skru ut den delen som rembøylen er festet i, og borre dette opp til 3,2mm, og vips så går tofoten på igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du forklarer hva slags salong du har og hvilken to-fot du tenker på, så er det enklere å få svar på det du lurer på!

 

Jeg har en brno mod #2 fra 1981. :D

Hva slags tofot jeg er ute etter avhenger helt av pris. Jeg kunne egentlig bare tenke meg en rimlig en. Er det som passer min lommebok best akkurat nå :oops::shock:

 

Hei Kjeg, hvis du har Uncle Mickes reimfester som er avtagbare, så passer de fleste tofoter av Harris type.

På din salong tror jeg det står dette, hvis ikke kan du bare skru ut den delen som rembøylen er festet i, og borre dette opp til 3,2mm, og vips så går tofoten på igjen :D

 

Hmmm, borre i salongen :shock: Tør jeg gjøre det selv? Hehe, er igrunnen lite lysten på å gjøre det :P Da vil jeg vel kansje ikke få på reima igjen kansje?

Link to comment
Share on other sites

Har selv tofot på salongrifla jeg har til rådighet. Vet ikke helt hva jeg skal si, men min er ikke med vugge. Det bør du ha. At det er vugge betyr at du har muligheten til å vippe våpenet fra side til side og ikke bare opp og ned. Stor fordel i og med at du som regel ikke finner underlag som er i vater når du skal skyte, annet enn på skytebanen (ikke alltid der heller har jeg funnet ut). Jeg bruker som regel ikke tofoten uansett.

 

Ute i naturen er det heller ikke store poenget med tofot, med mindre du får fint anlegg på en stubbe eller flat stein (også i vater om du ikke har tofot med vugge). Tofot brukes stort sett bare i liggende stilling og. Det er sjelden du ligger i skogen og skyter. I skogen kan du like gjerne spikke en kvist og bruke som skytestøtte.

 

Så min mening er at det ikke er nødvendig annet enn på plant underlag.

 

Den på Ebay ser ut som om er uten vugge.

Link to comment
Share on other sites

Du kan se på Tråden " Bilder av salongen"(?) vor jeg har lakt ut bilde av mi brno me 2 fot.. Bestilte fra ebay, me toll, moms og frakt kom det på ca 450 kr fra butikken ehobbyasia. Den har vugge og justerbare føtter. Veldig tight og fin. Jeg brukte det orginale reimfestet, tok av bøylen (står en splint gjennom skruen du må fjerne først) Filte ned bredden på "skruen" litt og boret opp hullet til 3,5 mm.. Passet perfekt. Kan være greit å enten blånere eller grunne skruen siden man har fått frem bart metall.. Hvar veldig enkelt så ikke bekymre deg for det.

 

I praktisk elsker jeg tofoten. Helt fantastisk å kunne ha godt anlegg overalt!

Vil ikke ha en rifle uten. Blir ikke spesielt tyngre heller.

Link to comment
Share on other sites

Den du linket til er uten vugge (har selv samme modell med vugge).

Angående Brno 2 og tofot, så skal en vere klar over at forstokken er såpass tynt at det skal lite til for å endre treffpunkt (det kan holde med å skru tofoten litt hardt til og treffpunktet flytter seg). Dette kommer da helt an på hva slags kontakt løpet har med stokken. Om en vil ha løpet fritt fra forstokken, kan litt shimsing av fremste stokkbolten (mellom stokken og selve festet) hjelpe på (spesielt om dette festet i utgangspunktet ikke står i ordentlig kontakt med stokken). En bi effekt av slik shimsing kan vere at rifla blir litt mindre følsom for momentet en bruker på stokkboltene. Men alt med måte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig ser ingen grunn til å sette tofot på ei salongrifle. .22LR er et kaliber som egner seg på hold opp til 50-80m, på lengre hold enn det blir det mye bingo pga. vindavdrift (og egenpresisjonen i mange salongrifler). På 80m bør jeg klare å sette kula innenfor ei rype eller ei kråke uten assistanse fra en tofot, dermed er tofot unødvendig for meg på salongrifla. Derimot liker jeg godt å sette tofot på gåsebørsa, der holdene gjerne kan strekke seg opp mot og over 200m. På slike hold trenger jeg all hjelp og støtte jeg kan få :oops:

 

Men hvis du har lyst fordi du synes det ser kult ut, skal ikke jeg nekte deg eller slenge (veldig mye) dritt om det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, setter pris på meninger om det da. Derfor jeg begynte denne tråden 8)

 

Nei har ikke lyst på tofot fordi det ser veldig kult ut, men klarer aldri å få til sekken jeg hviler salongen på skikkelig til når jeg er på banen å skyter :lol: Dette er igrunnen eneste grunn til at jeg kunne tenke meg en tofot :P

Link to comment
Share on other sites

Den du linket til er uten vugge (har selv samme modell med vugge).

Angående Brno 2 og tofot, så skal en vere klar over at forstokken er såpass tynt at det skal lite til for å endre treffpunkt (det kan holde med å skru tofoten litt hardt til og treffpunktet flytter seg). Dette kommer da helt an på hva slags kontakt løpet har med stokken. Om en vil ha løpet fritt fra forstokken, kan litt shimsing av fremste stokkbolten (mellom stokken og selve festet) hjelpe på (spesielt om dette festet i utgangspunktet ikke står i ordentlig kontakt med stokken). En bi effekt av slik shimsing kan vere at rifla blir litt mindre følsom for momentet en bruker på stokkboltene. Men alt med måte.

 

Har ikke blitt plaget me min Brno ihvertfall..

Link to comment
Share on other sites

klarer aldri å få til sekken jeg hviler salongen på skikkelig til når jeg er på banen å skyter :lol:

Kjøp en 5-kilos sekk med ris på Rema og bruk en kabelstrip til å begrense volumet litt. Presto, rimelig og enkel "sandsekk". Du ris-ikerer ( :lol: ) noen vittige kommentarer om reserveproviant og sånt, men det kan man alltids leve med. Eller klipp buksebeinet av ei utslitt dongeribukse, strips igjen den ene enden, fyll sånn passe med tørr sand og strips igjen den andre enden. Instant sandsekkanlegg 8)

Link to comment
Share on other sites

Tofot kan være greit å ha. Kanskje ikke det jeg vil bruke oftest i skogen, men ute på skjæra kan det være veldig nyttig. Velger man posten litt med omhu kan en ha 22en stående klar på tofot mens en sitter i skjul med hagla. Har en Kina-kopi av Harris med vugge som fungerer helt strøkent, har modifisert remfeste på 22en og mauseren så jeg kan skifte over på nullkommanix.

 

Men du bør trene en del med tofot, det er ingen magisk innretning som sikrer treff. Forskjellig underlag kan gi endringer i treffpunkt, slikt bør du teste ut nøye før praktisk bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Ser det er mangen som velger å bruke tofot på salong. Men er det ein klar fordel ifht skyteavstanden? eller velger folk tofot mest pga utseende? vil ikkje legge ut masse penger på noke som bare er i veien og viss eg velger å dra den me i skogen eller fjellet. er vell kanskje like greit å bare legge sekken ned som støtte til våpenet?

Link to comment
Share on other sites

klarer aldri å få til sekken jeg hviler salongen på skikkelig til når jeg er på banen å skyter :lol:

Kjøp en 5-kilos sekk med ris på Rema og bruk en kabelstrip til å begrense volumet litt. Presto, rimelig og enkel "sandsekk". Du ris-ikerer ( :lol: ) noen vittige kommentarer om reserveproviant og sånt, men det kan man alltids leve med. Eller klipp buksebeinet av ei utslitt dongeribukse, strips igjen den ene enden, fyll sånn passe med tørr sand og strips igjen den andre enden. Instant sandsekkanlegg 8)

 

jeg brukte en sekk med blomsterjord i mangel på noe bedre sist jeg var på hytta. Det funka helt konge det også 8)

Link to comment
Share on other sites

Tofot kan være greit å ha. Kanskje ikke det jeg vil bruke oftest i skogen, men ute på skjæra kan det være veldig nyttig. Velger man posten litt med omhu kan en ha 22en stående klar på tofot mens en sitter i skjul med hagla. Har en Kina-kopi av Harris med vugge som fungerer helt strøkent, har modifisert remfeste på 22en og mauseren så jeg kan skifte over på nullkommanix.

 

Men du bør trene en del med tofot, det er ingen magisk innretning som sikrer treff. Forskjellig underlag kan gi endringer i treffpunkt, slikt bør du teste ut nøye før praktisk bruk.

(Min utheving)

 

Denne tenker jeg http://www.dealextreme.com/p/27cm-universal-stainless-steel-rifle-bipod-for-rifles-universal-mount-26217

På jakt (kanskje bortsett fra dette eksempelet som Fulmen nevner) er tofot lite brukbart synes jeg. Sekken fungerer helt fint, og det blir mindre å dra på og mindre "piiiiing" i skauen. Til presisjonsskyting på banen har det absolutt sin misjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil spesielt trekke frem dette momentet fra Fulmen-sitatet:

Men du bør trene en del med tofot, det er ingen magisk innretning som sikrer treff.
Veldig mange som tror at det å skyte med tofot automatisk fjerner alle variabler. (OBS! Ment som generelt råd, ikke adressert som svar på noe innlegg i tråden.)
Link to comment
Share on other sites

Har denne på vei opp til Norge. http://www.ebay.com/itm/US-Tactical-9-1 ... 20c3408c45" target="_blank

 

Skal brukes på salongen.

 

Har hatt en slik tidliggere, og det viste seg å være et godt kjøp.

 

Fordel:

 

Lett

Svivel så man kan kante rifla høyre og venstre på ulent terreng.

Lett å ta av tofot fra feste på rifla (max 2 sekunder)

Rembøyle på festebrakett til tofot

Pris på ebay :D . Ser at DX.com har bedre pris. (Vet om butikk som selger akkurat samme modell til 795kr, nevner ikke navnet)

 

Ulempe:

 

Festebraketten monteres i fremre rembøylefeste, og er litt plundrete å få av. (Tar 2 min). Min kommer til å stå permanent på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...