Jump to content

10 000 spenn på XXL


Helgis

Recommended Posts

Hei, jeg er en 17 år gammel gutt som nettopp har tatt jegerprøven. Lurte på om det var noen som anbeflate en hagle på XXL under 10 000 kroner på XLL? Det ska være en driftsikker hagle over/ under. Skriv begrunnelse for svaret :)

 

 

På forhånd takk for alle svar ;)

Link to comment
Share on other sites

Du kan velge mellom Silma eller Zabala i mine øyne da. Jeg vil anbefale og ta en tur til butikken og kikke, ta på og fikle litt. Snakk med de som jobber i våpenavdelingen. De fleste av dem har litt peiling som regel. Noen av de har mye peiling. Selv ville jeg gått for en Silma Finnskogen, hovedsaklig for jeg synes den passer meg best når jeg har tukla med de. Silma er av italiensk fabrikat og blir produsert på samme fabrikk som Beretta produserer sine sporting hagler. Zabala er jeg ikke så kjent med, men er fullt ut brukbare hagler det også. Uansett er mitt beste tips og dra til butikken og klå på de og kjenne vekt og passform om du har mulighet til det.

Link to comment
Share on other sites

For å komme tilbake til trådstarters spørmsål (Litt dumt atjeg ikke vet hvor du bor)

Det viktigste for deg er å få ei hagle som passer deg, det er viktigere en hva prisen er. gitt at du er 17år så vil du vel vokse litt til og da kan det være litt dumt å bruke masse penger på ei dyr halge du vokser i fra.

Ta kontakt med en våpen fortetning som har peiling på hagler og passform og snakk med dem / få råd.

 

Du viul værte mer fornøyd med ei hagle til 5-6000 som er tipasset deg, en med ei hagle som akkurat tippet unde 10K på grunn av et lokketilbud.

Bruk heller resten av pengen på ammo og leirduer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Blir feil å dra hele kjeden(XXL) over samme kam.

 

Vil feks nevne Tommy som leder våpenavd på XXL i drammen.Meget hyggelig og behjelpelig kar som har god peiling på det han driver med.

 

Det blir helt feil å dømme XXL på grunn av de få folkene som faktisk aner hva de snakker om og man av og til treffer.

Det er kjeden som er råtten, ikke de ansatte. Det er kjeden som lar en ungdom jobbe på luselønn med å selge hagler uten at vedkommende aner hva som er bra eller ikke. Ikke arbeidstageren.

 

Søk gjeren på forumet her om historier om reklamasjon i forhold til våpen handlet hos XXL

Link to comment
Share on other sites

Blir feil å dra hele kjeden(XXL) over samme kam.

 

Vil feks nevne Tommy som leder våpenavd på XXL i drammen.Meget hyggelig og behjelpelig kar som har god peiling på det han driver med.

 

Jeg var i Drammen på XXL å skulle kjøpe meg kikkert til rifla, viste akkurat hva jeg skulle ha så det skulle være greit.

Så jeg huket tak i en kar i våpendisken og sa jeg skulle ha en Zeiss Classic 2.5-10 x 50, da kikket han rart på meg å sa "ammo"?

Ja vel sa jeg å takk for hjelpen, finner en ny ekspeiditør jeg...

Det var vel muligens Tommy, han monterte kikkerten og jeg ble fornøyd til slutt.

 

Når du skal kjøpe en vare til noen tusen syntes jeg de bør vite forskjell på en Kikkert og Ammo...

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg var i Drammen på XXL å skulle kjøpe meg kikkert til rifla, viste akkurat hva jeg skulle ha så det skulle være greit.

Så jeg huket tak i en kar i våpendisken og sa jeg skulle ha en Zeiss Classic 2.5-10 x 50, da kikket han rart på meg å sa "ammo"?

Ja vel sa jeg å takk for hjelpen, finner en ny ekspeiditør jeg...

Det var vel muligens Tommy, han monterte kikkerten og jeg ble fornøyd til slutt.

 

Når du skal kjøpe en vare til noen tusen syntes jeg de bør vite forskjell på en Kikkert og Ammo...

 

Har en mistanke om at du huka fatt i en forvilla sykkel-ansatt :mrgreen: , hvis ikke har en eller annen hatt en veldig dårlig dag på jobben..

Link to comment
Share on other sites

Blir feil å dra hele kjeden(XXL) over samme kam.

 

Vil feks nevne Tommy som leder våpenavd på XXL i drammen.Meget hyggelig og behjelpelig kar som har god peiling på det han driver med.

 

Jeg var i Drammen på XXL å skulle kjøpe meg kikkert til rifla, viste akkurat hva jeg skulle ha så det skulle være greit.

Så jeg huket tak i en kar i våpendisken og sa jeg skulle ha en Zeiss Classic 2.5-10 x 50, da kikket han rart på meg å sa "ammo"?

Ja vel sa jeg å takk for hjelpen, finner en ny ekspeiditør jeg...

Det var vel muligens Tommy, han monterte kikkerten og jeg ble fornøyd til slutt.

 

Når du skal kjøpe en vare til noen tusen syntes jeg de bør vite forskjell på en Kikkert og Ammo...

 

Jeg kjøpte samme kikkert der av Tommy,ikke kom han drassende med en ammoeske heller :lol:

Men har flere ganger møtt på div "stand in" i våpendisken der som ikke viste hvilken ende av børsa som var farlig.

 

Kan garantere at det ikke var lederen av våpenavdelingen du var så heldig å møte på!

Link to comment
Share on other sites

Silma Finnskogen er ei knall bra hagle.Ei annen bra børse de har der er Silma Storefjell.Denne er litt rimeligere.Begge kan anbefales

Men som sagt i andre poster:Dra i butikken og prøv de forskjellige.Og finn ei som passer til deg.

Kan være greit å finne en som har litt greie på våpen når du skal ut å handle,men jeg har bare positive erfaringer fra XXL når det gjelder dette

 

Min erfaring:Dyre børser treffer ikke mer enn ei billigere ei.Det avhenger på han som drar i avtrekkeren

Link to comment
Share on other sites

En annen ting du bør ta med i vurderingen er om du ønsker ekstraktor eller ejektor og trenger du løpsvelger?

 

Finnskogen har ejektor og løpsvelger, Storefjell har ekstraktor og ingen løpsvelger. Begge har enkel avtrekker og automatsikring.

Link to comment
Share on other sites

Silma Finnskogen er ei knall bra hagle.Ei annen bra børse de har der er Silma Storefjell.Denne er litt rimeligere.Begge kan anbefales

Men som sagt i andre poster:Dra i butikken og prøv de forskjellige.Og finn ei som passer til deg.

Kan være greit å finne en som har litt greie på våpen når du skal ut å handle,men jeg har bare positive erfaringer fra XXL når det gjelder dette

 

Min erfaring:Dyre børser treffer ikke mer enn ei billigere ei.Det avhenger på han som drar i avtrekkeren

Å hva er det som er knallbra med den?Prisen?Riktig nok kan en skyte bra med en billig hagle,men når en først skal bruke 10000 spenn på sin første hagle og er i starfasen som jeger,så anbefal noe som holder mer enn et par tusen skudd da!

Link to comment
Share on other sites

Kupper tråden litt:

 

Var innom på XXL-Alnabru når de åpnet, handlet 2 esker med Norma Oryx 308w. Kunne vel handla flere om de hadde hatt, men er kjedlig sånn om man kommer på ettermiddagen, og det man søker er utsolgt. Sett dette før også, så man må kjenne sin besøkelsestid der!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser denne og lignende tråder, lurer jeg på hvorfor en ikke kan konsentrere seg om å svare trå starter om det som spørres om.

Det hadde gjort trådene ryddige og informative for andre som ønsker å få svar på samme spørsmål.

Angående de haglene som står i XXL sine hyller så er der Zabala , Silma og Baikal under 10 000 kr. Hvem som er passer best av disse kan en kun finne ut ved å prøve de, og få en kvalifisert person til å se om haglen ligger omtrent der den skal.

Nå er det ikke det smarteste en ung jeger gjør å investere i et dyrt våpen. Det er noe som kommer når tiden og jeger/skyeerfaringen kommer på plass. Dersom en etter kort tid ikke finner at jakt og skyting ikke er noe, er tapet ved kjøp av en rimelig hagle noe en kan leve med. Kjøper en våpen i 10 tusener kr klassen blir og tapet ganske stort.

Egen erfaring med hagle har vist meg at de fleste normalt utviklede personer kan tilpasses en hagle med mindre koreksjoner.

Derimot blir det straks mer fin justeringer når en skal ha en hagle optimalisert til jakt eller leirdue dreping.

 

Lykke til med haglevalg, og godt tur på jakten og skytingens veier. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Det kommer en billigversjon av silma storefjell i xxl butikker i sommer.

Den kommer til å ligge rundt 3500,-

Den har matt svart låsekasse og enklere trearbeid. Men låsekassen er den samme som på den modellen som er ute nå, bare ikke like fjong.

Det er mulig det ikke var choker med på haglen, husker ikke helt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Silma M80 Pointer, den har hatt noen tusen skudd det siste året, jeg har hittil aldri hatt noe feil..

Hagla kjøpte jeg rett og slett fordi jeg likte den,å at den passet meg og lommeboka, foreslår at du gjør det samme.

Link to comment
Share on other sites

Kan sterkt anbefale Intersport Bogstadveien (Oslo). Meget flink børsemaker som tilpasser hagla til deg :D

Min erfaring er at de har utrolig mye kunnskap kombinert med gode produkter. Der vil du bli fornøyd.

 

Før du eventuelt handler på XXL så ta deg en tur innom de og ta en prat.

 

Lykke til med haglekjøpet!

Link to comment
Share on other sites

I tråden er det mye snakk om hva som er bra og dårlig hagle uten helt å forklare hvorfor. Dette hjelper ingen og istedet bidrar til at det blir mer uoversiktelig for andre å finne svar på hva de leter etter.

 

Du som kjøper må spørre deg selv; Hva krever jeg av hagla? Naturlig nok er det vanskelig å vite det når man ikke har hatt hagle tidligere, men likevel kan du komme med noen krav til deg selv og selger:

 

- Ønsker jeg en lett hagle (under 3 kg). Fordi jeg kommer til å bare jakte i høyfjellet og vil spare de gramma som er mulig. Dessuten blir det få skudd på meg i året og derfor er ikke rekylproblemet som kommer med en lett hagle, ett problem for meg.

 

- Ønsker jeg en middels tung hagle (over 3 kg). Fordi jeg tenker å skyte mye på skytebanen i tillegg til jakta, og fordi det er mer behagelig å skyte mange skudd med enn en lettvekter. Dessuten er ikke de 3-4 hg i forskjell en viktig problemstilling for meg.

 

- Ønsker jeg en balansert hagle: JA: Fordi en balansert hagle gjør det lettere å kaste opp hagla og fordeler vekta mye bedre. En balansert hagle har ALLTID en slank låsekasse og føles oftere lettere enn den egentlig er. Balanserte hagler er også ofte av god kvalitet.

 

- Er balanse viktig for meg: NEI: Balanse i hagla er ikke viktig for meg fordi jeg kommer bare til å bruke den toppen 3 ganger i året på fuglejakt. Utover det blir det kanskje noe revejakt i glugga, og da er naturlig nok ikke balansen noe å si for meg.

 

- Kvalitet er viktig for meg: JA, fordi jeg ønsker en hagle som ikke krever all verden vedlikehold og fordi jeg ønsker å benytte den i mange herrens år. Det som er viktig for meg da er at hagla sitt treverk er av god kvalitet. Tyrkisk valnøtt er blant det beste. Det skal være en hagle som ikke krever porefylling og full nedpussing og oljing av trestokken fordi fabrikken ikkje har gjort jobben. Rundt låsekassa bør det være titanforsterkere som gjør kassa mer solid. I tillegg bør blåneringa av løpet være av god kvalitet.

 

Er tekniske detaljer viktige for meg: NEI, fordi så lenge jeg blir kjent med hagla mi, går det greit.

 

Er tekniske detaljer viktige for meg: JA, fordi jeg ønsker å ha løpsvelgeren like ved avtrekkeren og ikke på sikringen (eks Silma finnskogen). Dessuten ønsker jeg en 12/89 fordi jeg tror jeg får bruk for det på rådyrjakt og sjøfugljakt på lange hold.

 

Disse punkta er noe av hva jeg mener du som kjøper bør spørre deg selv og selger om før du slår til på en hagle. Etter min mening er dette viktigere enn om hagla har ejektor eller ikke. Det har lite eller ingen betydning i jaktsammenheng. Det viktige er heller hva hagla er satt sammen av, og om det er godt nok for deg.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en brukt hagle ? F.eks kjøpe en brukt Beretta Silver Pigeon 686, Beretta S55/S56, Browning, Remington eller lignende ?

Ser stadig på www.finn.no at det ligger flotte hagler til gode priser der.

 

Dersom man investerer noen lapper i en 686, så vil man kunne få god service over hele landet, til en overkommelig pris. Disse type hagler er slitesterke og de er laget for å kunne bytte ut slitedeler. Det lar seg jo også gjøre å justere kolben, eller montere en justerbar kolbe (par tusen kroner). På denne måten kan man jo justere våpenet ettersom man trenger det (eller blir eldre).

 

Silma, Zabala og andre slike merker er nok gode nok til jakt. Men dersom man blir bitt av basillen mtp baneskyting og slikt, så holder nok desverre ikke en slik hagle lenge. Jeg har sett flere eksempler på dette gjennom tiden. Service kan også være vanskelig å få utført og det kan fort koste mer enn hva det er verdt.

 

Spesialiserte jaktbutikker som wingevapen, jaktogfriluft, landrø osv kan sikkert grave frem en brukt og god kvalitetshagle for under 10 laken. Denne kan du ha resten av livet uten bekymringer.

 

Remington pumpe og halvautomater er jo også svært rimelige, du får en strøken Remington halvautomat for under 10 lapper. Disse haglene er bortimot uslitelige, men kanskje ikke så praktiske på banen og slikt.

Link to comment
Share on other sites

e).

 

Silma, Zabala og andre slike merker er nok gode nok til jakt. Men dersom man blir bitt av basillen mtp baneskyting og slikt, så holder nok desverre ikke en slik hagle lenge.

 

Slike påstander bør dokumenteres, disse haglene har Stål baskyle og er dermed betraktilig mer slitesterke en mange hagler med baskyler av ett eller annet luriummetall.

Forøvrigt gir kjøpsloven for disse våpnen 5 års garanti mot feil pga dårlig fabrikasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vbille kjøpt hagla i en våpenbutikk hvor jeg faktisk ville kunne få råd om hvilken hagle som passer osv, i stedet for å slå til på et tilbud hvor en kjede dumper våpen de ikke har fått solgt tidligere.... :?

 

Det er dette jeg mener ikke har rot i virkeligheten, ikke det at du anbefaler å ikke handle hos XXL. Det har du naturlig nok rett til å mene. Men når du påstår at en kjede dumper våpen de ikka har fått solgt tidligere må du begrunne det (?) Kan være enig i at det kan være variabel kunnskap blant våpenselgere i XXL bransjen, men det er en helt annen sak... Var ikke meningen å virke kjepphøy, men påstanden din vet jeg at ikke stemmer, derfor jeg reagerte.

 

Men dette er offtopic og legger derfor saken flat for mitt vedkommende.

 

Trådstarter:

Støtter tipset om at tdu bør ta en tur i butikken og klø litt på de forskjellige haglene. Personlig ville jeg holdt meg unna Baikal da det har vert mange reklamasjonssaker på denne hagla. Den er dessuten veldig "klomsete" på grunn av den tjukke låsekassa. Siden du snakker om hagle under 10 lapper ville også jeg anbefalt Silma Finnskogen siden jeg selv har gode erfaringer med den. Det viktigaste er at selgeren kan hjelpe deg med tilpasninga. En hagle som ikke passer deg, bommer du med uansett hva den koster. Tilpasning koster ofte +,- 1500 kr avhengig av hva som må tilpasses og hvilken våpenbutikk du handler hos. Å varme opp pistolgrepet for så å vri sideveis eller opp/ned er mest vanlig. Kan også trygt anbefale intersport i bogstadveien. Der er det minst to børsemakere som vet hva de gjør :)

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...