Jump to content

Finn ein drilling!


LisleArne

Recommended Posts

Har nå handla (igjen!) og er på markedet etter ein ny drilling. I rein frykt for å bli kasta hodestups ut av "Basset og Drilling-klubben", tenker eg då å bruke sommaren på å finne eit nytt kjøttorgel :lol: Tenkte derfor å ta kammerets uovertrufne ekspertise til hjelp, her er mange kloke sinn samla på ein plass. Før søket kan begynne, kan følgande kriterier takast til etterretning:

 

-IKKJE kaliber 12

-Kragepatron i rifleløpet

-Storviltkaliber (og relativt kurant sådan)

-IKKJE Blaser

 

Gammel eller ny har eg ikkje bestemt meg for. Ser sjarm og eigarglede ved både gamle og nye våpen.

 

Ser definitivt mot bruktbørsen, då budsjettet er på 25.000. Om det er utland eller innland spiller forsåvidt ingen rolle; Håper dr. Raudnakke er behjelpelig dersom eg treng rettleiing med eventuelle tyske byråkratar :roll:

 

Tips kan postas i tråden eller sendast på PM. Denne tråden kan kanskje vere ei hjelp også for andre, likesinna drilling-søkande.

 

Så.... La søket begynne!

 

Belønninga er ein tråd med bilder etter endt handel :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ring til han der Kristian på Hemnes i Aurskog-Høland, som driver en liten våpenforretning. Han har ofte annonser på Finn, og har visst mange fine brukte drillinger etc. Ikke ser prisene så ille ut heller. Jeg har aldri snakket med fyren, men har bekjente som kjenner til han. Aldri hørt noe negativt.

Link to comment
Share on other sites

Ja ser annonsene hans på finn.no ulf, og han virker til å ha fine prisar og våpen. Har egentlig funne ein favoritt, men har god tid og behøver ikkje hastekjøpe. Kanhende det dukker opp endå bedre alternativ:)?

 

Trur Optimaen blir etter lotto-gevinsten High Power :lol:

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å gjenta andre: Har selv surfa å leita til både øyne og fingertupper blei såre, har vært innom de fleste svenske og norske. Blei som anbefalingene over, Våpenbua har nok det beste utvalget etter kriteriene du setter. Han har flere fine Sauer, Krieghoff, m.m i 16/7x57r og i tillegg trur jeg han skaffer det du måtte ønske på bestilling.

 

Må jo for all del ikke risikere ekslusjon i den eksklusive B&D klubben :lol:

Link to comment
Share on other sites

Høyrer deg Griffon... :D

 

Kunne vore interessant å høyre folk med erfaring frå utanlandsimport, egun f.eks., om det summa summarum er mykje pengar å spare. Slik eg har sett, så ligg ikkje dei svenske prisane så voldsomt mykje under dei norske, iallefall ikkje på storvilt-drillingar. Trur ein må lenger vekk, og då helst Døitsjland.

 

Edit: Maken til rotete heimeside til Våpenbua då gitt... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har sett annonsene til han karen fra Hemnes ja, men har lagt merke til at mange av annonsene dukker opp igjen stadig. Har også lagt merke til at han nesten utelukkende selger drillinger med greener sikring. Tipper de to tingene står i sammenheng, og om du selv mener du kan venne deg til greener sikring er det jo verd å legge merke til at de er vanskelig å få solgt igjen...

 

For min del hadde jeg sjekket ut danmark og tyskland, der bærer de drillingene i koffert fra bagasjerommet til jakttårnet som har tak og kjøleskap med øl...

på Robsoft.nu er det en lang tråd med tips om vellykket drillinghandel på egun.

 

Kommer du over en grei eldre drilling med rett kaliber og rett sikring, har den sannsynligvis en forhistorisk kikkert med giraffhals montasje... Det må du kanskje leve med noen år, slikt kan ordnes etterhvert. Du får jo kjøpt diverse kolbeforhøyere som du trer innpå kolben.

 

Vil du ha en mer moderne drilling, og du kan leve med denn oppspenner dritten, får du jo en Krieghoff plus med ok kikkert og montasje brukt for 25 000,-

De finnes med mye oppgradert treverk og gravyre, og eneste forskjellen i kvalitet mellom plus og optima er materialet i kassa. Optimaen er betydelig tyngre, men du kan til gjengjeld skyte alt av ammo. Plusen er mye lettere, og mer velbalansert, men du må holde deg til "samlerammo" eller desslike...

 

Mitt beste tips er å følge med på egun...

Link to comment
Share on other sites

Han karen oppe på Hemnes gjør akkurat det som det spørres om i tråden her; handler børsene i Tyskland...

 

Det er det forøvrig en Danske..i Danmark..som også gjør: http://www.kombi-vaaben.dk/?s=sider&id=1

 

Det ble nevnt diverse Sauere tidligere her i tråden, og disse er det ganske mange av på det tyske bruktmarkedet. Sauer 3000, i forskjellige utførelser, er vel den drillingmodellen det er produsert mest av. I Tyskland går disse ofte fra en 6-7000,- nok, litt avhengig av optikken som står på.

 

Siktene er , som påpekt litt ovenfor, ofte en eldre fast 4x eller 6x i en hakemontasje av nogen høyde.. Dette fungerer greit egentlig, men det er lønnsomt å se etter de som har kikkert med utvendig skinne...Disse kan gjøre det lettere og billigere å bytte kikkert. En ny hakemontasje koster fort 8-10k. her hjemme på berget.

 

Jeg har sagt det før, og jeg gjentar meg vel selv men en drilling vil aldri bli et perfekt skyteredskap... Den er i utgangspunktet en helsikes haug med kompromisser, som egentlig ikke er god eller optimal til noe men som fungerer greit til tross for det.. Å optimalisere kolben for rifleskyting vil f.eks. gjøre børsa relativt ubrukelig til fluktskyting.. Jeg personlig liker å ha en kolbe som er tilpasset meg for fluktskying med hagleløpene, og da heller tilpasse skytestillingen min til rifleskying med kikkertsiktet..

 

Denne gruppen er skutt en dårlig dag på 110 meter, med en gammal fast Zeiss 6x, Tysk 1 retikkel og uten kolbeforhøyer av noe slag:

22052009073200a5b9de003d49cdb9.jpg?58

 

Kolbehøyden på den 86 år gamle drillingen passer til meg akkurat som ei god jakthagle, så kinnkontakten med siktet på blir på areal med en 20kroning. Dette er faktisk mer enn godt nok, siden du har tid når rifleløpet skal brukes...

 

Bare sånn litt mine meninger ei morrastund... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kikka på lista til dansken, det er sikkert mye lettere å handle av han enn på egun. Man får mulighet til å se våpenet før man kjøper.

Forøvrig var det mange flotte drillinger der, likte spesielt krieghoffen nederst på lista. Den hadde svensk omstiller ( vanlig sikring), og kanskje de mest hensiktsmessige drillingkaliberene man kan finne. (16/70-6,5x57R)

 

Montasjen var høy ja, men den har til gjengjeld "kikkehull". Dvs at man kan bruke åpne sikter selv om kikkerten står på. Dette er genialt, hadde selv en slik drilling, og med litt trening fungerte det helt greit.

 

Grei pris også, 18.500,-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Denne er over budsjettet, men denne ville jeg sett på:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22245961

61_-1065101458.jpg

Det ser ut som kolbekammen er ganske høy, og utypisk for brukte drillinger. Er den for høy, er det lett å gjøre noe med. Kikkertsiktet som følger med er såpass langt, at du lett får montert moderne sikter i de samme basene. Det ideelle etter min mening er f.eks en varipoint 1,1-4x24 og en Diavari V 2,5-10x50, som begge ville passet i disse basene.

Link to comment
Share on other sites

Då var valget tatt, og det blei våpenbua på Hemnes! Var ei stund litt i tvil om eg skulle gå for ein billig kombi, men klarte ikkje å motstå drilling-tanken :oops:

 

Valget falt på denne:

 

42_507571784.jpg

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21771642

 

Ein Sauer & Sohn i 16/70-7x57R.

 

I annonsa stend det at drillingen er ein mod. 32. Selger opplyser at våpenet er ein 62-modell, og då er det noko som skurrar litt. Det som skurrar er at model 30 og 32 blei produsert av Sauer & Sohn då dei var lokalisert i Suhl. I 1951 startet Rolf Sauer opp igjen i Eckenförde, etter diverse sammenslåingar og relokasjonar som følge av krigen. Mod 32 blei aldri produsert i Eckernförde. Så hvis dette er en 62-modell så er det ein ekte Sauer-drilling frå Eckenförde, og derfor kan det ikke være en mod. 32. Mest sannsynleg er det ein modell 3000.

 

På denne tida (45-92) blei det visstnok sendt mange "b-eksemplar" ut av Thälemann/Fortuna som fortsatt var lokalisert i Suhl, som var prega av dårlig hastverks-håndverk og dårlige materialar. Desse blei faktisk stempla Sauer av rettighetshavarane til navnet i Norge og Sverige, til tross for at dei i realiteten var b-klassifiserte Merkel-drillingar.

 

Produksjonen i Eckenförde var derimot solid på denne tida, og desse drillingane er prega av godt håndtverk og gode materialvalg.

 

Er det andre som har anna informasjon som er relevant? Moro å vite kva ein kjøper :D

 

Uansett valgte eg å slå til. Det eg er litt bekymra for er alu-baskyla, då det ofte ikkje blir så velbalanserte våpen med lett kasse og tunge løp... Det er uansett ein pris eg er vilig til å betale for ei vekt på ca. 2800 gram utan kikkert.

 

Kikkerten, ein Zeiss 6x42 i hake, skal prøvast i praksis, og håper denne er brukandes saman med dei åpne sikta.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer. Stemmer nok at det er en 3000 utifra årstall og det som står her om Sauer; http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=56672

 

Takk for gratulasjonar!

 

Det er visst ikkje ein 3000, og selgar påstår fortsatt at det er ein 32. Mod 3000 har slett låskasse. Det skurrer litt her, då denne er produsert i 62, og mod. 3000 tok over på slutten av 50-talet. 32 blei visstnok aldri produsert i Eckernförde...

 

Hmmmmmmmmmmm :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg jo en Suhl drilling fra sent 60-tall som er stemplet Sauer & Sohn, men til å være B-vare Merkel må jeg si at den mekaniske kvaliteten og presisjonen på bane er uforskammet god. :)

 

Rent utseendemessig var den helt OK før jeg fikk fatt i den, men jeg bruker den og utseendet har aldri vært 1. prioritet hos meg. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vel, på tide å oppdatere litt her.

 

Kort fortalt så blei det ikkje handel på den nemnte Saueren. For å gjere ei lang historie kort, så er det ikkje ein mod. 32, og det heile er litt ullent. Eg og selgar blei ikkje enige, av ulike årsakar.

 

Så søket fortsett. Har nå nesten bestemt meg for å handle på egun.de.

 

Ser først og framst etter Sauer und Sohn. Då hovedsaklig modellane før 3000, spesielt mtp vekt. Andre merker er også interessante, som Heym, Krieghoff og Ferlach-drillingar.

 

Har vore i kontakt med eindel selgarar på egun, og dei fleste er svært trivelige og imøtekommande. Og sjølv om det stend "NO international shipping" i annonsa, behøver ikkje dette nødvendigvis stemme.

 

Har for tida augene mine på denne Heymen, men har ennå ikkje fått svar frå selgar: http://egun.de/market/item.php?id=2813751

 

To be continued...

Link to comment
Share on other sites

Vennlige folk, desse egunnarane...

 

Var i kontakt med ein kar ang ein Sauer, og avsto pga av at den vog over 4 kg. Han sende etter ei tid mail med at den var solgt, og hjertelig takk for interessa osv. og avslutta mailen med Gerne helfe ich Ihnen beim Kauf von Waffen in Deutschland und dem Export nach Norwegen. Amatørmessig oversatt til at han bistår gjerne med eksport av våpen som kun blir solgt til Tyskland.

 

Gode vibbar :D

 

Nå om dagen er fortsatt den nemnte Heymen inne i bildet, i tillegg har denne Saueren, i 16/7x57R med Hertel und Reuss 6x46 i svingmontasje, dukka opp som ser interessant ut: http://egun.de/market/item.php?id=2823354

 

2823354_2_4c0a86b85a133.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå om dagen er fortsatt den nemnte Heymen inne i bildet, i tillegg har denne Saueren, i 16/7x57R med Hertel und Reuss 6x46 i svingmontasje, dukka opp som ser interessant ut: http://egun.de/market/item.php?id=2823354

 

2823354_2_4c0a86b85a133.jpg

Jeg synes det er vandalisme å bygge om en hakemontasje til sving på billigmåten. :(

 

http://www.eaw.de/eaw/webkatalog/EAW%20SEM-SM%20E.pdf

Link to comment
Share on other sites

Svingmontasje er funksjonelt, og sikter med forskjellig lengde vil passe i basene. Men det går an å gjøre konverteringen skikkelig. Dvs fjærne bakre base for hakemontasjen, for så å lodde inn en base for sving. Ikke lime en bit oppi denne, slik at sikteskinnen blir usynlig, og de åpne siktene ikke lenger kan brukes.

 

For meg, føles hakemontasje mer riktig på drillinger, men ofte hadde gamle drillinger montert sikter som er svært korte, slik at utvalget av nye blir begrenset. Så hvor langt frem framre base sitter på drillingen, mener jeg er viktig å vurdere når man kjøper et brukt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Enig der amatør, takk.

 

Hadde ikkje reflektert over at den ekstra basen for svingmontasjen blokkerer siktelinja mtp åpne sikte. Heile poenget med sving/hakemontasje er jo at du kan ta av kikkerten og bruke dei åpne sikta.

 

Trur nok eg konsntrerer søket rundt ein drilling med optikk som eg kan leve med. Å bytte optikk i hakemontasje er dyrt...

 

Er ikkje enig i mange si meining at ein lett kikkert med låg forstørring nødvendigvis er det beste. Eg meinte det før, men har endra litt synspunkt på dette. Eg kjem til å basere meg på åpne sikte på korte hold og kikkert i sekken. På hold der det er litt både og ser eg behovet for montasjar med "see thrugh", altså bruke dei åpne sikta med kikkerten på.

 

Med gode, åpne sikte kan ein lett kneppe rådyr på opptil 100 m.

 

Dei fleste av drillingane på egun har gammel, tysk kvalitetsoptikk og ofte fast 4, 6 eller 8x forstørrelse. Alle desse er ok. Om ein då i tillegg har 50 eller 56 mm objektivdiameter og innstikkløp i f. eks. 22 mag. så har ein i tillegg ei flott børse å ha på reveåte og bukkejakt.

Link to comment
Share on other sites

Skal våpenet være ordentlig all-round, er det ikke noe i veien for å ha mer enn et kikkertsikte tilpasset. :D Selvsagt i tillegg til de åpne siktene.

 

Hvis du bruker de åpne siktene, er det helt klart det beste å ha automatisk baksikte. Dette var vanlig før, men mange av de nye har ikke dette. F.eks Merkel 96K

Link to comment
Share on other sites

Har gått litt drillingar nå dei siste dagane, moro å føge litt med og sjå på prisnivået. Av det som har vore av interesse for meg kan eg nevne ein Heym Dural Drilling i 7x57 R 16/70 mit Hensoldt ZF Diatal 4x32 til 620 Euro, bra pris det, cirka 5000 norske. Grunnen til at eg ikkje heiv meg på denne var at selgar ikkje fant ut av dette med å sende utanland. Har nå bud inne på den andre nevnte Heymen, moro om den gjeng like billig.

 

2793787_4_4bed146754771.jpg

 

...og ein Krieghoff Trumpf (Kal. 7x65 R - 16/70, Einsteckl. .22 Mag) mit Zeiss Diavari 1,5-6x36 til 1566 Euro.

 

2813391_4c00f6f145fc4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Selv om du skriver at du ønsker å leve med den optikken som følger med, bør du tenke på hvor stor avstand det er mellom basene. Kjøper du en drilling med en Hensoldt/Zeiss 4x32, er ikke den lenger en ca 27cm, og det begrenser mulighetene for hva som kan monteres senere. Det finns noen få sikter, som er så korte, å få kjøpt, men bare med lav forstørrelse (1-4)

 

Den drillingen som har budt på, ser ut til å ha en ganske passe avstand for moderne sikter.

Link to comment
Share on other sites

Håber du finder et stalinorgel :) der passer til dine behov.

 

Der er mange muligheder på EGUN.

 

Et godt råd er, at du går ind 10 minutter før auktions slut. Lukker 2 skærmbilleder op.

Det ene har du klart med dit max bud, det andet bruger du til at holde dig opdateret

om pris udviklingen, på emnet. 10 sekunder før udløb, går du på det andet skærmbillede

og sender dit bud. Har du højeste bud, er der ingen der kan nå at reagere og du har vundet.

 

Jeg tabte 4 auktioner, inden jeg fandt fidusen og vandt auktionen, med en helt ny

Merkel drilling i original emballage 12/70 - 7x65R

 

2791316_4bea8119724ec.jpg

 

Klø på! Held og lykke med din bud givning :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Må vel oppdatere litt her...

 

Har ikkje fått drillingen ennå, ting tar tid.

 

Drillingen er betalt, og papirarbeidet er i Tyskland. Så fort den er ankomme Norge så må eg betale 25% av kjøpssummen for å få den, slik eg har forstått.

 

Har forøvrig funne ut at det sannsynlegvis er ein Heym Mod. 33 Lux. Lux-modellen har dyregravyre og oppgradert treverk, og denne har iallefall dyregravyre...

 

2813751_4_4c014cf3d24c9.jpg

 

Så her er det bare å vente i spenning :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...