Jump to content

Nok en .22 LR pistol-tråd


Sir jamalot

Recommended Posts

Jeg satte meg ned her i går og tenkte på hva jeg EGENTLIG trenger av våpen. Det er mye jeg har lyst på, men det meste av det er kuriositeter som jeg tilslutt vil ha vanskelig å finne bruksområde for ... Utenom bare å ha det gøy med.

 

.22 pistol med demper. Det er det jeg har mest bruk for. Trening, konkurranse samt at jeg slipper å lade til den.. Vil ha demper pga skyting i skog og mark uten å forstyrre noen. (Selvsagt innenfor alle lover.)

 

Dempervalget er enkelt.. Ase Utra.

 

Pistolvalget derimot. Der er det verre. Det eneste jeg vet ,er at den skal kjøpes ny igjennom butikk, da jeg har ymse erfaringer med å kjøpe brukt. Og selvsagt, den må være konstruert slik at det går an å montere demper på den uten å kjøpe nytt løp osv osv ... Enten dreie ned og gjenge, eller installere gjengemutter (eller hva det nå kalles).

 

Ruger ville sikkert ha vært det aller smarteste valget her. Men jeg er egentlig litt lei av Ruger.. Jeg har eid en MKI engang og har lyst på noe annet. Dessuten er jeg ikke helt fornøyd med MKIII modellen som jeg mener er en advokat utgave av MKII med ræl de kunne ha spart seg for. En mulighet ville da vært å finne en MKII ny på butikk.

 

Zincpistoler som Mosquito/P22 utgår.

 

Beretta 87 har for dårlige sikter, for smalt grep og forferdelig avtrekk.

 

.22 upper til 1911-en min har jeg vurdert. Men der får man problemer med demperen igjen, Marvel kittet burde vel funke ettersom det har fastmontert løp (?) men jeg er redd prislappen er høy. Noen som har peil?

 

Browning Buckmark? ... Ser ikke så mange av de rundt om kring. Hva synes folk om den?

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en buckmark, som er gjenget for demper. Den fungerer utmerket.

 

Jeg bruker den ikke noe særlig, fordi den passer ikke så godt til hånda mi.

 

I klubben har vi også noen buckmarker. Jeg har ikke hørt om noen problemer med dem.

 

Mitt løp er dreid ned og har utvendige gjenger. Det så ikke så fint ut med bare en mutter på gjengene når ikke demperen var på, så jeg fikk laget en mutter som følger løpets profil. Det ser fint ut både med og uten demper. (Lagt til)

 

 

(Editert for å legge til litt mer info)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvilken type konkurranser er det du skal bruke den til? Hvilke program?

 

Finfelt. Og generell trening

 

sånn en, her kan du fint gjenge opp og få deg en 22 glock..

 

http://www.huntershouse.dk/kat143-Glock ... 2-lr..html

 

NGghhhhhhhh... Nei takk :mrgreen:

 

Jeg har igrunn slått fra meg Browning ideen og har vel mer eller mindre bestemt meg for Ruger. Kjedelige og søksmålvennlige MKIII. Demperen er allerede bestillt ifra Capsicum. Nå gjelder det bare å finne en rustfri MKIII til en vettig pris. Tenkte litt på 22/45 modellen men er redd den kan bli fremtung med Ase`n sammen med gjengeadapteren ifra Artemis jeg vurderer å kjøpe.. Noen som vet?

 

Vanlig MKIII kommer til å bli blytung, men så lenge balansen er sånn noenlunde så burde det gå greit.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Man får lyst til å grine..

 

Capsicum som jeg nå bestillte Ase Utra`n ifra vil ha kopi av våpenkort før de sender demperen, Noe jeg selvsagt ikke har da jeg ikke har kommet så langt at jeg har søkt på våpenet enda.. Har noen hørt no liknende? Vise frem våpenkort ved kjøp av demper?! Har kjøpt dempere før og har aaaldri trengt å vise noe..

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Man får lyst til å grine..

 

Capsicum som jeg nå bestillte Ase Utra`n ifra vil ha kopi av våpenkort før de sender demperen, Noe jeg selvsagt ikke har da jeg ikke har kommet så langt at jeg har søkt på våpenet enda.. Har noen hørt no liknende? Vise frem våpenkort ved kjøp av demper?! Har kjøpt dempere før og har aaaldri trengt å vise noe..

 

BB John

 

Da får du sette deg ned å lese lover, forskrifter og rundskriv da :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja da har jeg fått Ase Utra`n. Demontert og sett litt åssen det funker, Og jeg kan igrunn forstå at denne skal dempe bedre enn de fleste dempere.

 

Dempern har to rør istedetfor ett på de jeg har vært borti før. I det innerste røret, like før de 18 bafflene er det borra hull som fører inn til ytterrøret. Det minner meg egentlig litt om den heldempa CZ452`n jeg hadde engang. Kruttgass lekkes inn i ett eget kammer og resten bremses vha bafler.

 

Meget enkel å demontere. Det gjenstår og se hvor enkelt det er etter 4-500 skudd da :wink:

 

Jeg innbiller meg også at utgangshullet på den er noe smalere enn på de jeg har hatt før (ALM/SAK) 7mm. Det er mulig jeg tar feil.

 

Får viiiirkelig håpe jeg får prøvd denne i helga, isåfall blir det sammenligning med ALM std som ikke akkurat er ei bråkebøtte, men 21cm lang. 4.5cm lengre enn Ase`n.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Det går sikkert an å fikse både avtrekk og sikter. Min erfaring er at den såårt trenger en avtrekksskrue iallefall. En annen ting ang Berettaen er at den er en smule lett for min del. Men smaken er som baken der og.

 

Etterlyser vekt på den Artemis adapteren hvis noen har?

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jauda!

 

Da var prosjektet ferdig. Resultatet ble slik

 

rugasevo7.jpg

rugase2xu6.jpg

 

Ruger MKIII rustfri. Rustfri gjengeadapter satt inn på Munkvoll Mekaniske (Pen jobb!) og Ase Utra AU22 demper. Fungerer aldeles glimrende! Måtte jo selvsagt ut og teste den 22:40 ikveld på en lokal bane, og jeg blir like forbauset hver gang over hvor sykt god denne demperen er. Ser man bort ifra lyden ifra mekanismen så står det ikke mye imellom på denne og den heldempa 452 rifla jeg engang hadde.

 

Pistolen blir noe tung med 280g demper på munningen, men det kan jeg sikkert venne meg til. Litt lang er`n og.. Men pøttpøtt.. Endelig kan jeg skyte på 17 mai og de andre ukurante helligdagene :mrgreen:

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

:D Nå fikk kjøpemuskelen et liite sjokk her! VIL HA!!!!

Og når jeg da først søker, koster det jo ikke noe å søke om FLERE våpen......

Detta kan bli SVINDYRT! Kunne godt tenkt meg, i tillegg til en Ruger med demper kanskje en Pardini .32 pistol OG

en eller annen .45 konkuransepistol... Hmmmmmmmmmmmm.. Hvorfor brukte jeg så mye penger på ny bil?

Link to comment
Share on other sites

Min kone har mye mer sansen for disse stiftemaskinene enn jeg har. Den siste saken hun kjøpte er den her:

 

BuckmarkHunter.jpg

 

Det er en Browning Buckmark Hunter med 7.5" løp, fiberoptisk korn og cocoboloskjefte.

Jeg ble egentlig imponert over hvor bra den skyter.

 

Edit: Brukket link til bilde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:) Flott kreasjon, Thor..

Du ordlegger deg av og til litt rart :twisted: :

Jeg ble egentlig imponert over hvor bra den skyter.

Kaller du kona for DEN? Eller skyter Browningen av seg selv..

(Eller er du bare misunnnelig, som jeg? :wink: )

 

Tja, norsk har endt opp som annenspråket (eller tredjespråket) mitt over tid. I dette tilfelle oversatte jeg vel noe slikt som I am impressed how well it shoots, direkte, uten å tenke på at det blir feil på norsk.

Link to comment
Share on other sites

Lager Artemis slike adaptere på mål? Har en Colt Targetsman som "trenger" en demper.

 

Om en skal lage en selv; er noen slags tetning mellom adapteren og løpet?

Link to comment
Share on other sites

8) Bildene (alle!) er like store og hele her Sir Jamalot..

Ikke bare du som er trøtt og har øya halvt igjen? :P

 

Og til deg Thor så forstod du sikkert at jeg bare fleipet! Hihi!

Men jeg likte Rugeren best.. Sikkert fordi den hadde lyddemper.. Er flott på enkelte

pistoler det!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror dere ikke jeg kjøpte enda en demper på impulskjøp idag? Har jo hørt så mye om denne A-Tec`n så jeg handla inn en CMM 6 modul 22lr. Hvorfor ha 1 demper når man kan ha 2.

 

Rett på banen for å teste naturligvis...

 

Det jeg først merka er vekta på denne iforhold til Ase`n. Denne er som ei fjær iforhold. Dempinga er faktisk ikke langt unna Ase`n heller. Ase`n er bedre, men det er ikke mye. Det jeg derimot var meget imponert over var den totale mangelen på førstesmell... Jeg har faktisk ikke erfart en demper utenom Ase som har greid det. Nå har jeg altså det..

 

God demper. Kanskje ikke så pen som Ase`n. Men uten tvil et godt kjøp. Og absolutt en av de bedre på markedet.

 

atec1vq1.jpg

 

atec2do4.jpg

Link to comment
Share on other sites

olavM, du er nesten nødt til å ha separate dempere.

22lr dempere tåler normalt ikke trykket fra en 223- og 223 dempere er sjelden egnet for montering på 22 pistoler.

i tilleg er dempere komstruert for å fungere med en type patron- en demper som er god for høyintensitetspatroner som 223 er ikke nødvendigvis god for demping av 22lr pistoler.

jeg vil tro at A-tecs 6,5/223 kompakt/moduldemper vil fungere bra på en 22lr pistol, da den har noenlunde samme type innmat som rimfiredempern, men den vil bli altfor tung og uhåndterlig.

mange dempere for jaktrifler er i tillegg laget i stål- og du får en resonans som høres godt når du skyter sub med pistol, et ping eller klang eller hva du vil kalle det.

gå for en egen god 22lr demper til pistolen, det er verdt det!

Link to comment
Share on other sites

Da blir det som evert sier :D

bare ikke jeg får skylda!

 

det flashman nevner er nok ikke dumt det heller- synes å huske å ha lest(VJ selvfølgelig)at en eller annen skummel amerikansk spesialstyrke brukte en integrert dempet versjon av high standard under krigen.

finurlig konstruksjon, med et stort eksentrisk(for ikke å forstyrre siktelinjen) kammer rundt ei pipe med masse hull i,med messingnetting rullet rundt pipa og en tynnere demper(tjukk løpsdiameter) som fortsatte utover, fyllt med skiver av messingnetting.

visstnok meget stille.

hadde tante poiti vært enig i at jeg trenger flere 22 pistoler(kanskje de blir enige om jeg søker på fripistol :shock: ) skulle jeg bygd meg en slik.(og en integrert dempet ruger, og hatt en margolin, ikke solgt buckmarken+++ :cry: )

Link to comment
Share on other sites

Hmm, min opprinnelige plan var å montere et lengre løp på HSèn,med demper for å få en "kort" salongrifle.

Har kjøpt inn et par "løpsknapper"som fester løpet til ramma, å tilpasse løp til denne pistolen må være det enkleste som finns av mekanisk arbeid.

Men av bekvemme årsaker så bestemmte jeg meg for å bruke orginalløpet, det gir fantastisk presisjon.

Men nå har evert og Flash selvfølgelig ødelagt den enkle løsningen min!

En intergrert demper med med feste for kikkertringer og gjerne en løpslengde rundt 10" hadde vært noe.

Må kikke rundt etter egnede løpsemner, en kompis har noen løp fra skrotede salonggevær, men til et presisjonsprosjekt har jeg ikke lyst til å bruke disse. Men å skaffe et godt løpsemne er nå ikke allverden da.

Det gjelder bare å prioritere... Har så mange prosjekt liggende. Det ramlet også en Smith mod 18 inn dørene her en dag, og prosjektlysten river litt der og. + ett par rifleprosjekter som har vært utsatt i årevis.

Sukk, ikke enkellt dette gamet her :roll:

Link to comment
Share on other sites

bygde en buckmark pipe noe lignende denne high std løsningen for noen år siden, men med plastikkbruskorker(for 0,5 og 1,5litere) i fremre del av demperen(borret senterhull i dem)og stållnettingduk rundt pipa.

av ren latskap lagde jeg ingen anneninnmat,-det ble nemlig meget stille.

virker som man får ned lyden av mekanismen endel ved å porte pipa, ihvertfall når man kombinerer portingen med å legge messing/eller stål nettingduk i kammeret rundt pipa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...