Jump to content

Kjærlighet ved første skudd, Kimber Ultra CDP II


Lærlingen

Recommended Posts

Det er kanskje ikke dagen å skrive skrøner fra skytebanen på, men jeg føler jeg har mitt på det tørre siden jeg ikke var den eneste her på Kammeret som var tilstede på banen i dag.

 

Som noen her vet så var jeg en tur i Skien i går og hentet meg en Kimber Ultra CDP II.

 

1629Ultra_CDP1.JPG

I og med at jeg er en fersk pistolskytter så var jeg litt tvilende til egne valg, og selv om flere erfarende skyttere sa ”gjør det”, så var det enda flere som sa ”ikke gjør det”. Uansett så hadde jeg det klart for meg at en ”lommepistol” i .45acp vil kreve ganske mye trening for å kunne beherske, og innerst inne så var jeg litt redd for at jeg hadde tatt munnen for full, og kom til å sende store mengder bly ut i Hakkebakkeskogen uten å i det hele tatt ha vært i nærheten av svarten, selv på duellskiva.

 

Så når jeg da endelig sto der, to skudd i magasinet(lurt på ukjente våpen har jeg blitt lært), litt spent, litt nervøs. Puste, løfte, ignorer de hvite lurium prikkene, klem skuddet pent av, boom.

Du verden, var den første tanken, 230gr Magtech føltes ganske friskt i en sånn liten stutt 1911.

 

Så vandre fokuset opp på skiva, og du verden igjen(!), inne tier på første skuddet, jeg ble litt fjetret, ja da var jo de faste siktene ”dead on” i det minste tenkte jeg, neste tanke var flaks, herfra går det bare nedover. Jeg fant det best å forevige minnet med et bilde, før jeg startet med å spre skudd utover resten av skiva.

 

ultra1h.jpg

 

Bilde ble tatt, og flere serier ble skutt, og så sant jeg holdt fokus, gjorde tingene slik det skal, så satt skuddet der det skulle, og flere ganger gikk det hull i hull.

 

ultra2b.jpg

Dette er beste samlingen jeg klarte å oppnå. De ”tre” på høyre side er faktisk fire, det under tieren er to skudd, faktisk hadde jeg lyst til å slutte etter fire skudd pga den fine samlingen, men fullførte md det siste skuddet til venstre i nieren.

 

ultra3v.jpg

Her er det faktisk fire tiere og en nier. Det gikk hull i hull, kl 9 i tieren, faktisk så gikk det kanskje mange skudd akkurat der i alle seriene.

 

Jeg ble helt satt ut, av tanken på hvordan i all verden det lille 3” løpet, med de digre .45 kulene i det hele tatt kan levere en slik presisjon. Faktisk skjøt jeg bedre, eller minst like godt med denne lommepistolen som med Sig Sauer X6’n, og jeg syntes X6’n er utrolig presis.

 

Når sant skal sies så ble seriene skutt i et rolig og kontrollert tempo, formålet var å se om jeg i det hele tatt klarte og få noe presisjon ut av pistolen, og når jeg prøvde meg på et par 8 sekundere, så måtte jeg virkelig jobbe med å holde siktene på målet, men selv om skuddene spredte seg utover, var det absolutt ikke avskrekkende. Så med trening, og noe slappere ladning så er det ikke umulig at dette kan bli bra.

 

Det eneste aberet var at jeg oppdaget når jeg målte at pistolen er ca 4mm for høy til den berømte boksen, til tross for at den i følge Kimber skulle være godt under med 120mm.

Så neste steg blir da, hvordan man løser det.

 

Men uansett, Kimber Ultra CDP II = Kjærlighet fra første skudd :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!

 

Vurderte lenge å handle denne selv, regner med du var hos Jørn og hentet.

Har vel linket til denne før i noen tråder her. - Men tante ville mest sannsynlig sagt nei. :P

 

Har hentet en Kimber selv hos Capsicum, en Tactical Custom II. Kimbere er helt nydelige!

 

Dette er et våpen du mest sannsynlig aldri kommer til å selge. :D

Link to comment
Share on other sites

Det eneste aberet var at jeg oppdaget når jeg målte at pistolen er ca 4mm for høy til den berømte boksen, til tross for at den i følge Kimber skulle være godt under med 120mm.

Så neste steg blir da, hvordan man løser det.

 

Har du prøvd den i boksen?

Det er ikke alltid noen bittesmå mm i overmål på ett mål, gjør at den ikke passer i boksen. Selv om våpen med så lite plastikk og gummi, ikke er like enkle å banke ned i boksen. :wink:

 

P.s. Grattis med en nydelig Kimber.

Link to comment
Share on other sites

Hallo, kan du gi en beskrivelse av våpenet hvordan er kvaliteten, tilpasninger, innvendig/utvendig finish etc.

 

Og hva er prisen?

 

 

Jeg har aldri tatt i en Ultra CDP II, men jeg regner med den er som alle andre Kimbere, tight og nydelig. Og ja, alt for dyr... :D 10 000,- ca, var det ikke det den lå ute til?

Link to comment
Share on other sites

men synd at du ikke treffer godt med den :wink: .

 

Jeg kan jo ikke skyte, har holdt på i knappe halvåret.Tenk deg hva en som faktisk kan skyte hadde kunne prestere med denne i nevene :lol:

 

For ordens skyld vil jeg nevne at jeg synes at du traff veldig bra med en så kort pistol. Faktisk imponerende godt i forhold til den tiden du har skutt :D !

Link to comment
Share on other sites

men synd at du ikke treffer godt med den :wink: .

 

Jeg kan jo ikke skyte, har holdt på i knappe halvåret.Tenk deg hva en som faktisk kan skyte hadde kunne prestere med denne i nevene :lol:

 

 

Gratulerer med fin pistol og flott skyting :D

Jeg var selv og hentet meg en tanfoglio tz75 i vinter, etter prøve skyting viste resultate at det var 20 år siden siste skyting,(sparte de svarte lappene :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Ser at jaktdepoet har Stainless Target II .45 på lager. Har ikke snakket med noen der, men ifølge nettsidene har de ihvetfall

Så vidt jeg vet så har Jaktdepotet kun en Kimber på lager, og det er en Team Match II, eller Kanskje heller Super Match II. Mener den koster omtrent en underarm om Ultra CDP’n kostet en hånd :wink:

 

Når det gjelder Capsicum så ble jeg fortalt når jeg var der, at de kun lagerfører Kimber Desert Warrior i 45 ACP. En i klubben hadde en Team Match til salgs på Finn for noen uker siden, tror han ombestemte seg.

Link to comment
Share on other sites

Ser at jaktdepoet har Stainless Target II .45 på lager. Har ikke snakket med noen der, men ifølge nettsidene har de ihvetfall

Så vidt jeg vet så har Jaktdepotet kun en Kimber på lager, og det er en Team Match II, eller Kanskje heller Super Match II. Mener den koster omtrent en underarm om Ultra CDP’n kostet en hånd :wink:

Da syns jeg Jaktdepotet burde ta seg bryet med å gjøre om lagerstatusen sin. Det har stått sånn lenge nå.

Får ta noen telefoner etter påske å sjekke litt. :D

Takk for infoen.

 

Ps! skulle det være noen som har en Kimber å kvitte seg med, så er det bare å si ifra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd den i boksen?

Det er ikke alltid noen bittesmå mm i overmål på ett mål, gjør at den ikke passer i boksen. Selv om våpen med så lite plastikk og gummi, ikke er like enkle å banke ned i boksen. :wink:

Jeg får konstruere en boks og prøve, hvordan ser de ut? Har de åpning på en av langsidene?

Link to comment
Share on other sites

Boksen for NSF Spesialpistol, har følgende innvendige mål:

Bredde: 35mm

Lengde: 185mm

Høyde: 125mm

 

Kassen skal være åpen i toppen (De kasser jeg har sett er i hvertfall det).

Lokk har jeg ikke sett på våre kasser, kansje noen kan opplyse om der skal/kan være lokk?

Produksjonstoleranse = 0.0 - +1.0mm

 

Det er i hvertfall klart at ingen del av våpenet får stikke ut av kassen.

 

Jeg har faktisk slitt litt med å finne noen nærmere beskrivelse av boksene (det er 3 stykker, 1 for standardpistol, 1 for Spesialpistol, og 1 for Spesialrevolver).

 

8.25.7.1.5 Spesialpistol

Pistol i alle kaliber (ikke magnumladning) fra og med 5,6 mm til og

med 11,56 mm (kal..22LR - kal.0,455”).

Våpenet, inkl. magasin må passe i en målekasse med følgende mål:

Lengde max 185 mm.

Høyde max 125 mm.

Bredde max 35 mm.

Vekt av våpen med tomt magasin max 800 gram.

Magasin skal sitte i våpenet under måling i kassen.

Avtrekksvekt 1360 gram.

En produksjonstoleranse på 0,0 til +1,0mm i den rektangulære målekassens

dimensjoner er tillatt.

Link to comment
Share on other sites

:) Det er vel ingenting som forteller hvilken av boksens 6 sider som skal være åpen? Hvis du fjerner (bare for eksempel) høyre side (bakenden på våpenet..) får du altså en boks som gir deg høyde og tykkelse på våpenet....

(Normalt er vel 'lokket' på boksen borte, sånn at den gir deg lengde og høyde på våpenet, men altså ikke tykkelse...)

Har opplevd at 'boksen' ikke har vært som du beskrev, senest på NM Mysen (finpistol)..

 

Beklager off topic.

Gratulerer med Kimber!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stemmer sikkert dette, men jeg har lest og lest. Uten å finne noe mer om krav til boksens utforming.

Jeg synes dette er noe besynderlig, i en ellers så gjennom regulert sport.

 

Men jeg spør da dere som er/har vert litt omkring:

 

Er boksene normalt utstyrt med lokk?

Er boksene i hovedsak åpen på en av sidene, slik at man får høyde og lengde uten lokk på (boksen ligger). Eller på toppen, slik at man får bredde og lengde uten lokk på (boksen står)?

 

Skal etterhvert få produsert alle tre boksene til eget bruk (+klubben), så det er intresangt å vite mest mulig om dette. Og så er det enklere å frese ut en liggende enn en stående boks.

Link to comment
Share on other sites

Trangt i den kassa ser jeg. :wink:
Faktisk så er det 0,3mm å gå på i bredden og hele 0,5mm i høyden. Et helt hav av klaring med andre ord. :lol:

 

Men går den i kassa? Har en Ultra CDP II i 9mm på gang, men gidder ikke kjøpe den om den ikke kan brukes til spesialpistol.
Hvis den er lik .45 utgaven, så må den modifiseres litt.
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har sterkt vurdert en slik en selv, da det for min del var kjærlighet ved første "kos" på denne.

Har selv muligheten til å plukke ut den jeg vil ha personlig "over dammen" og få den sendt (ja, med alt papirarbeid og FFL og hele smørja for de som måtte henge seg opp i det).

 

Lurer på et par ting:

 

1: Hva måtte modifiseres for å få den til å passe i boksen?

 

2: Skal den passe i boksen med magasin i? (Har ikke regelverket for hånden i øyeblikket...)

 

Gratulerer med meget pen pangpang!

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke regelverket for disse boksene, så kommer det et kanskje teit spørsmål, eller to.

 

Er det utvendige mål som er gjeldende ?

 

Er det krav til bestemt materiale i boksene, ev godstykkelse ?

 

Tenkte på det at hvis man lagde boksen i et tynnere materiale, så ble det bedre plass inni. Yttermål blir jo likt.

Link to comment
Share on other sites

D52, boksen er liksom til for å sjekke at et våpen ikke er større enn et gitt mål da ;), så boksen er rett og slett et "hjelpemiddel" for å gjøre det kjappere og enklere å sjekke størrelsen.

Hadde jo liksom ikke hatt så stor nytte av boksen dersom man kunne "jukse" ved å bruke tynnere materiale for å få mer plass oppi boksen ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har ”Baby Kimber’n” vært en tur på ”spa” besøk hos børsemaker P.I Jacobsen og fått montert target sikter. I utgangspunktet ønsket han å senke baksiktet enda lenger ned i sleiden, men høyden og utformingen innvendig satte noen begrensninger.

 

Uansett så er jeg superfornøyd med resultatet.

kimber-target.jpg

Bakdelen av sikte er senket ned i sleiden med en utrolig presisjon, tenker det er 0,1-0,2 med mer klaring på hver side, samt at det er frest bort materiale slik at man kommer til justeringsskruen. I mine øyne mye finere en slik det blir gjort original på Kimbrer og andre 1911 pistoler.

 

Selvfølgelig la jeg turen om skytebanen og fikk justert inn siktene og testet litt, så nå er det bare opp til meg å bestemme meg for om jeg skal lade med 160 eller 200gr kuler 8)

Link to comment
Share on other sites

Jo, pent sikte arbeid. Og som du sier, det var en del omstendigheter til at han ikke kunne montere det enda litt lavere. Jeg kunne også tenke meg det enda noen tideler lavere, men det spesielle med Kimber's faste sikter er at svalesporet er kompatibelt med et BoMar lignende sikt i utgangspunktet. Så løypa er lagt opp litt på forhånd. På den annen side ble jobben litt enklere da mye av utfresinga er gjort allerede.

Link to comment
Share on other sites

Uff, ser litt nermere på bildet med det nye siktet. Der er grunnen til at (selvom det er et glimrende produkt) jeg rynker litt på nesen av Kimber-deler. Se rett under hanen, innerst på beavertailen. Der stikker det opp en "støpetapp". Det tar max fem sekunder å slipe vekk, men siden mim-teknikken gir meget pen finnish over det hele, så gidder de vel ikke.

Link to comment
Share on other sites

Og det er vel opp til deg om du vil treffe også? :lol:
Ja kunne jeg selv ha bestemt slikt, så hadde vel speisalfeltløypa blitt fylt på neste stevne. :lol:

Uansett var det flott å skyte med skikkelige sikter i dag, og da er vel resten opp til meg.

 

Jeg kunne også tenke meg det enda noen tideler lavere, men det spesielle med Kimber's faste sikter er at svalesporet er kompatibelt med et BoMar lignende sikt i utgangspunktet. Så løypa er lagt opp litt på forhånd.
Jeg ville først ha det i original ”Kimber høyde”, men etter og ha kikket litt på forskjellige løsninger ga jeg børsemakeren frie tøyler. Siktene er originale Kimber sikter som er av helt grei kvalitet. Det var også mitt valg, jeg er litt egen noen ganger.

 

Se rett under hanen, innerst på beavertailen. Der stikker det opp en "støpetapp".
Ja, jeg har irritert meg over den tappen selv, det er mulig den kommer til å forsvinne med tiden, men akkurat nå erjeg mest opptatt med å få skutt litt med den, slik at jeg blir litt vant med pistol. "Evert" fikk "tafse" litt på pistolen, og hadde også noen tips om andre tilpassinger rundt beavertailen som nok også hadde gjort seg.

 

Jeg er fullstendig 1911 novise så alle tips tas imot med takk. Og selv om Sig Sauer'n gikk tett og fint med upåklagelig presisjon på banen i dag, så ser jeg en fullstørrelse 1911 et sted i horisonten, kanskje en 6” Svi singelstack eller noe annet snadder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...