Jump to content

Hvilke sikte?


Kvamsgutten

Recommended Posts

Hvis jeg var deg, ville jeg kjøpt en zeiss conquest 3-9x50 fra sportsbutikken.no til 4890 elns. Jeg har den, og den er ekstremt bra til å ligge til den prisen. Så lenge det er snø på bakken, blir det ikke for mørkt til å skyte med den omtrent. Tysk nr 4 retikkel ofc :wink: stor øyeavstand, veldig kort og kompakt kikkert, og ikke minst veldig bra optikk til en så lav pris.

Link to comment
Share on other sites

I den prisgruppen er det å droppe lyset det første du bør gjøre.

 

Det lukter i utgangspunktet Taiwan/ Made in China av det siktet du her skisserer, når man tar prisen i betraktning. Da ville ikke jeg ha prioritert lys men brukt mest mulig i selve optikken og robusthet.

 

Her har du et til ca. 2400 ( ferdig på døra)

http://www.theopticzone.com/default.asp ... ail&id=954

Link to comment
Share on other sites

Stort sett når du kjøper brukt optikk, så er det alltid ein sjanse. Men som oftast når kikkertsikte er fri for bulker og skrammer, så er det som regel og fortstå som fullt brukbart og fint behandla. Dei fleste veit at optikk må ein bruke med litt vett og prøver å beskytte dette så godt som det er mulig. Men ein liten risiko er det alltid.

 

Eg har hatt ein VXI 3.9x40 Leupold, og det er ein kjempegod kikkert, men litt tung justering på zoom`en, det er det einaste eg har å sei negativt om den..

 

Eg ville vært like skeptisk til den som du linka over, men det er fordi eg aldri har høyrt om det siktet. I billig segmentet så holder eg ein god knapp på Leupold og Bushnell.. Dei har eg gode erfaringer med. :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er at du sparer pengene å kjøper et bra sikte når du har råd :P

Går ut ifra at du er ute etter skumringsegenskaper, det kan man egentlig bare glemme i den prisklassen da lysgjennomgangen i billige sikter stortsett er til å grine av.

Link to comment
Share on other sites

min onkel har nå en billig kikkert på ene rifla si, den kostet 1300, 4-16x56 me lys. den funker som bare de, ( til den pris klassen), men de er sånn at man får de man betaler for:) skal ha en kikkert nå et par år, skal ha ny etter jeg har kommet meg på plattform å tjener mer enn nå:) så derfor skal jeg bare ha noe billig som funker i et par år, som går an å glugge med

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger må man kalle en spade for en spade..

 

Har man ikke lomma full av cash til en hver tid må man prøve og gjøre det beste ut av det :D . Opplyst retikkel, og min 50 åpning til max 2K. Det er ikke som hånd i handske. Du ender nok opp med noe billig dorull kikkert med båbb båbb kvalitet.

 

Hadde jeg vært deg, vil jeg heller tatt å kjøpt en kikkert med mindre lysåpning, glemt opplyst retikkel. Da sitter du med en middels god kikkert (brukt) som man kan få mye glede ut av. Bin ther done that!!!!. Nei jeg mener ikke Zeiss, swaro, S&B,,,, men en ok Nikon eller Leupold, og for ikke å snakke om Bushnell 3200/4200 brukt.

 

Har en Bushnell 3200 i 3-9x50 duplex. Ga 2000 kr for den (demo brukt), og til den prisen er det en konge kikkert spør du meg...

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt i denne tråden:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=27360&hilit=bruktlister

 

Der finner du link til de felste som selger bruktvåpen i Norge, mange av dem har også egen kategori for kikkertsikter. Ligger også en god del ute på finn.no og i handelskammeret her på forumet.

 

Skal du ha brukbar optikk til en billig penge, MÅ du droppe lyset. Seriøse produsenter leverer ikke lys på så billige kikkerter, da det krever drastiske kutt i optisk kvalitet og byggekavlitet. De fleste forhandlere satser på å selge til folk som ikke har prøvd bra optikk, og tar dem på ordet at det er akkurat like bra, men man får lys og alle mulige slags duppeditter, attpåtil til en fjerdedel av prisen!!

 

Aller helst bør du også velge en kikkert uten variabel forstørrelse, da en med fast er billigere å produsere. Dette gjør at større del av pengene går til optisk kvalitet i stedet for "unødig" makanikk, samtidig som det er mindre som kan gå galt ikke i kikkerten.

 

Et knipper erfaringer med Jahtijakt kikkerter kan du lese her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=10859&hilit=jahti+jakt

Link to comment
Share on other sites

Men bare stiller et spørsmål: Skyter man bedre med zeiss divari 3-9x56 til 15000 enn med et billig alternativ til f.eks 3000?? Bare lurer.. eller snakker dere om at de ska holde lenge? så derfor velg en dyrere kikkert?

 

Egentlig begge deler. Det kan deles i to - optisk og mekanisk kvalitet. Den optiske kvaliteten sier noe om hvor korrekt bildet du ser i kikkerten er i forhold til virkeligheten, og mengden lys som slippes gjennom kikkerten. Dårlige linser gir lite lysgjennomgang og kan også gi ujevnheter i bildet du ser, f.eks ved at siktepunktet forandrer seg om du ser i midten av kikkerten kontra ut mot kanten. Den mekaniske kvaliteten sier noe om hvordan kikkerten er bygd. Både i forhold til hvor godt den tåler støt og slag, og hvor godt den tåler temperatursvingninger i forhold til vanninntrengning. Kjente optiske problemer med billige kikkerter er dårlig lysstyrke, uskarpt bilde, "tunell-effekt", uskarpheter i ytterkant av bildet osv. Kjente mekaniske problemer er retikkel som løsner, andre deler som løsner, vanninntrengning osv.

 

Garantien er også et moment inn i dette. Og som regel er det en sammenheng mellom optisk kvalitet, mekanisk kvalitet og til og med garantiordninger. Og, ikke minst, pris.

 

Så er det selvsagt også et spørsmål om hva hver enkelt har behov for - det er forskjell på kikkertbehovet til de som jakter rev fra 16.juli og kjører 3-4 jaktdager hver uke hele jakta frem til avslutningen på revejakta i april (og gjerne med litt seljakt utover sommeren), og de som jakter et par finværsdager i bukkejakta.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Til 2000 kr ville jeg kjøpt meg et BUSHNELL TROPHY sikte. De er robuste og går godt. Er nok ikke det beste nattsiktet nei, men det har gjort jobben på hjort til meg på fullmåne i november. Rådyr både om kveld og morgen samt tiurer på lyse januardager.

 

Jeg var akkurat i samme posisjon som deg med pris og det hele når jeg bygde opp mauseren min for nå 7 år side. Siktet skulle bare stå en stund, men står der enda. :D Fungerer godt som juling. Kontrollskyter det før hver sesong, men det holder.

 

Jeg har 3-9x40. Men med mine 32 år gamle øyne ser jeg bra i siktet. Det vil byttes ut etterhvert.. men den dag den sorg..

 

http://www.hommersak-vapen.no/index.cfm ... _id=201359

 

Du kan nok få det noen hundrelapper billigere andre steder også.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...