Jump to content

Hylsehalsen for stor for kula?


johals

Recommended Posts

Hei

 

Hadde problemer med 4 av hylsene jeg lada i dag. Skulle sette i kula, og når jeg hadde gjort det kunne jeg ta ut kula fra patrona igjen, med bare hendene! De andre hylsene funka fint, men lurer på hva som kan være problemet med de 4 ?

 

Det er engangsskutte hylser fra Norma, som jeg selv har skutt. Så jeg lurer veldig på hva som kan være problemet?

Link to comment
Share on other sites

Som Høggern sier så kan det være kulene som har litt snau diameter. Både Partizan og til dels også Sellier & Bellot har ofte noen hundredels mm mindre diameter en feks Sierra, Lapua osv.

 

Har du presset hylsehalsen med en Lee colletdie som ikke har fått smerglet ned senterstangen kan kuleholdet bli marginalt.

Link to comment
Share on other sites

Det samme måtte eg også gjere med mine Lee dier. Du tar ut mandrellen ( stanga ) i neck sizeren, setter den i ein drill etter å ha merka av området som hylsehalsen blir pressa mot.

Så bruker du fint smergelpapir og fjerner litt gods.. Men ta litt å litt.. :)

Link to comment
Share on other sites

JEg må bare spørre. Skrur du "kula" helt inn på utstøtern og setter hele i drillen, så sliper du. Sliter fælt med hel presser dien ti let forster sett ejg kjøpte. der er "kula for stor slik at jeg trykker hele halsen ned i hylsa. Så her måtte jeg ta av hele "kula for å få det til å virke.

Link to comment
Share on other sites

JEg må bare spørre. Skrur du "kula" helt inn på utstøtern og setter hele i drillen, så sliper du. Sliter fælt med hel presser dien ti let forster sett ejg kjøpte. der er "kula for stor slik at jeg trykker hele halsen ned i hylsa. Så her måtte jeg ta av hele "kula for å få det til å virke.

høres ut som du har fått en die med feil size på ekspanderen. den skal gå rett nedi skutte hylser uten motstand. men den må være så langt nede at den ikke blir mellom "halsen" i dien. for da kan man få et problem

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Før du gjer noko som helst synest eg at du skal tak deg ein tur på Biltema og kjøpe deg eit 0-25mm mikrometer.

Da kan du få måle diameteren på kulene, ekpandertappen og eventuelt hylsehals.

Eit digitalt skyvelære hadde eg og kjøpt om du ikkje har det når du først var innom butikken. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du sizer hylsene en gang til uten ekspanderstang kan det hende du får nok hold?

Partizan-kulene i cal.22 kan også være veldig underdimensjonert. Målte kulediameter på <.221 i et parti .22hornet-patroner. Kulene var limt fast til hylsehalsen, såvidt det var riflingsmerker på kulene etter avfyring, men presisjonen var merkelig nok ikke så verst...

 

Jamt: hvis du "crusher" hylsehalser i en Forster-die skyldes det mest sannsynlig at ekspander-ball er satt litt for høyt.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Gokveld!

 

Er borti dette problemet no, med et Lyman, 2die- sett i 6.5×55.

Har digitalt skyvelær, og har slipt ekspansjonsknappen godt ned. Justert høgder, lengder dobbelt og trippelt. Likevel får eg ikkje indre kragediam. under 6.6mm. Dette er et brukt sett, vel og merke.

 

Så, er settet skrot eller er det noko eg ikkje veit eller tenker på?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har du forsøkt å sette ei kule i hylsa for å sjekke om den blir sittende godt, eller bare målt?

Det å måle innvendig halsdiameter med skyvelær er vanskelig, etter min erfaring. 

Så mitt forslag blir:

1) prøv å sett ei kule i hylsa. Hvis den sitter godt, ikke tenk mer på det. Hvis den sitter løst, og du kan flytte den med fingrene ->

2) Fjern ekspansjonsknappen, press hylsa uten knapp og prøv å sette ei kule pånytt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...