Jump to content

En Drilling kommer "hjem"!


Griffon

Recommended Posts

Forhistorien til denne lille Sagaen, ligger i langvarig påvirkning fra "dårlige kammerater" her på Kammeret :wink:

Drømmen om drilling har vel ligget å ulmet i mange år. Men jeg har tidligere vert meget skeptisk til kjøp av brukte og kanskje spesielt eldre våpen! Etter en del påvirkning fra diverse mennesker her på nettet begynte denne skeptisismen å gå over.

Da jeg tok over en gammel hagle som min far hadde fått av en "gubbe" (nå avdød), og skutt litt med denne, begynte det å "ta av" en smule. Min forholdsvis nye AZ over under med utskiftbare sjoker ble solgt og jeg satt kun igjen med en gammel sideligger. Dette utviklet seg videre og jeg tok meg i å kikke etter gamle børser både på Finn og e-gun.de.

 

Da jeg så i vinter var i en by i området her for å kjøpe for til rådyra "mine", tengte jeg som vanlig (når jeg er i området) at jeg får kjøre innom "sjappe" xxx og se om de har noen "ting" (kuler, krutt etc). Som sagt så gjort!

Den STORE tabben gjorde jeg da jeg ba om å få tafse litt på de gamle drillingene de hadde stående.

Der var det "en voksen dame" som lå og ropte på meg! Hvorfor akkurat denne skulle tiltale meg mer en de andre, kan jeg egentlig ikke svare på :shock: Hun hadde flere "søstre" der som var bortimot like både i utfoming og kaliber!

Min egentlig langsiktige plan var å få tak i noe med kaliber 20 og 8x57IRS, men slik gikk det ikke :wink:

Da så en i betjeningen kom med et prisoverslag som avvek sterkt fra prislappen, var den en herre som gikk i sirkler og klødde seg lenge og vel i hodet. Før han en snau time senere gikk ut døra med et fårete utrykk i ansiktet og en utfyllt våpensøknad i lomma :D

 

Så til fakta:

Damen skal avløse en yngre kombi av Zoli familien.

Hun er av slekten Sauer og Sohn og er etter litt kreativ gjetting født ca 1961.

Vitale mål er ca. 3,2kg, kaliber 16-70 og 7x65R.

Damen bruker briller av merket Henshold 1,5-6x32 med hake "oppheng".

 

Her er hun sammen med "den utgående" AZ'en.

 

6pq6ih.jpg

 

Noen "profil" bilder:

 

4jt5jn.jpg

 

352nrdl.jpg

 

21j4qdf.jpg

 

2dwaw7t.jpg

 

23hw3yw.jpg

 

210k1h1.jpg

 

Og så noen detaljer:

 

v5y368.jpg

 

2z4ld8p.jpg

 

10zwl0y.jpg

 

af9egp.jpg

 

2jecz2b.jpg

 

I går fikk jeg endelig tjangs til å prøve på banen.

Hadde kjøpt inn noen pakker i diverse kulevekter for å se hva kuleløpet trives best med.

Prøvde 139 og 173grain S&B samt Winchester med 175grain NP.

S&B amo'en gikk litt sån i hytt og vær, mens Winchester'n samlet under "snusboksen".

Hylser og diesett ble handlet samtidig som drillingen så nå må jeg bare få bestillt noen 160-175 grain kuler og begynne å lade :D

 

Dersom noen kan mer omhvordan jeg finner eksakt alder og annen info er jeg takknemlig!

 

Planen fremmover er først å få på en ny kolbekappe (en Packmayr SC100 er innkjøpt) og efter hvert å ta en heloverhaling på treverket. Foreløpig har damen kun fått noen runder med CCL finishing oil massage.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker :D

Satser på at jeg får en del morro på banen med testing av kuler og ladninger, fram mot høstens jakt!

Skal vel prøve slugs også, disse er vel ofte tilpasset for å skyte brennecke i høyreløpet, kjekt å ha til Grisen 8)

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Mmm!, for et smykke av et våpen, ei sånn skulle jeg gjerne ha hatt i våpenskapet mitt. Skulle ønske jeg hadde hatt råd til å anskaffet noe sånt. Har alltid vært svak for Sauer drilling, etter at en klassekamerat brukte hele studielånet på å kjøpe noe lignende. Kanskje ikke verdens lureste investering akkurat da. Men jeg var veeeeldig misunnelig. Har aldri glemt den flotte Saueren. Kanskje jeg en dag kjøper meg ei sånn jeg og?.

Link to comment
Share on other sites

Aiai...her lyt det gratulerast ja.. :D

 

På undersiden av kammerenden må du kikke etter et 3 eller firesifret stempel..

361 vil f.eks. fortelle at børsa ble trykkskutt i mars 1961, men 1161 betyr november.

 

Det kan også hende at du finner flere slike, der de gamle er gjennomstreket og de nye er gyldige for en senere trykkprøving etter senere endringer eller reparasjoner. Det er det eldste som forteller om hvor gammel børsa er.

 

Lykke til fremover med børsa, og hold oss oppdatert da.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke: Det kan stemme. vanskelig å se med det blotte øye, men det kommer fram på bildet :o

 

Ranger: er vel ikke blitt helt "Hoppalong" ennå :mrgreen:

 

Prisene på eldre drillinger er faktisk ikke så ille. Det koster omtrent som en ny rifle med en ok kikkert :wink:

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Damen bruker briller av merket Henshold 1,5-6x32 med hake "oppheng".

Hylser og diesett ble handlet samtidig som drillingen så nå må jeg bare få bestillt noen 160-175 grain kuler og begynne å lade :D

Dersom noen kan mer omhvordan jeg finner eksakt alder og annen info er jeg takknemlig!

 

Gratulerer med drillingen. Tror jeg tafset på denne for noen år siden da jeg endte opp med Bühagen..

Hensoldten ser ut til å være lik min så den er vel nærmere 36 mm?

Hvis du skal lade helmantel til eventuell skogsfugl kan et tips være Partisans 173 grs, går likt med 170 grs Oryx i min 7x57R. Er jo en klar fordel med samme treffpunkt helmantel/ekspanderende siden vi ikke har sidejustering i siktet..

Når det gjelder diverse info om Sauer står det endel her: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=56672

Link to comment
Share on other sites

Grattulerer med kjempefin børse og kaliber. Har selv ei i 8x57Ir med 16 hagle løp. Tror og vil påstå att 7mm er like bra til kombijakt på fuggel og rådyr så nå har du tent have lysten i meg til og få tak i en 7mm eller kansje aller helst ei i 6,5x57R det ser jeg for meg kan være det optimale. Bare så fanden att en kompis har ei som søker nyt hjem til fordel for en rifle drilling.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Øyvind 999, den er kjøpt hos en mye omdiskutert foretning i Drammensområdet :wink:

 

Takker så mye for oppmerksomheten.

Morro at andre også syntes den er fin :D

 

Jeg lurte på en ting, dersom det stemmer at den er produsert i Desember 1955 lurer jeg på hvilken modell dette kan være?

Etter det jeg har klart å finne ut, begynte produksjonen av modell 3000 i 1956!

Modellen før het vel modell 32? Er det en modell 32 eller 3000 jeg har?

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, klart man må ha drilling når man har basset, da blir man jo den ultimate jegeren :D

Kjøpte selv en Simson Suhl (12-7x65R) fra samme forretning, min gikk godt med oryx, så det har ikke blitt så mye testskyting etter det.

Skjøt et rådyr med S&B Game King, det gør jeg ikke mere. Sendte min til Drangedal og fikk montert en Aimpont Micro i bakre hakemontasje.

Satt en Zeiss 2.5-10 på den, den ligger mest i sekken. Monterte også Pachmayr på den. Lykke til til høsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På tide med en oppdatering!

Har endelig fått tatt med meg de første hjemmeladde skuddene og kamera sammen med børsa til banen.

Har begynt pent på minimumsladning 50grain MRP bak Hornady 175 grain Interlock.

Etter litt skyting tidligere med fabrikksammo, som forøvrig passet meget bra med siktene (midt i på 100 meter),er det spennende å prøve "hjemmelullet". Min ladningen gikk svert lavt og samlet på ca 10cm :? Noe er nok førerfeil :oops: men merket at samlingen begynte å krympe på 51 grain.

Maksladning er 52grain på MRP, så det er noe å gå på!

får jeg ikke dette til å stemme med de åpne siktene skal jeg først prøve Nosler Partition i 175grain (går bra i fabrikkammo),

eller prøve med en 160grain kule (Tips om bra kule tas imot med taknemmlighet).

 

1zxwt8n.jpg

 

125rfxs.jpg

 

fmkpx2.jpg

Ikke ideelt retikkel for presisjons skyting, men det er vel mest vane :wink:

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...