Jump to content

lettvektsrifler


nordlendingen

Recommended Posts

Vil du ha ei lett børse med lang kasse, så hold utkikk etter ei Remington 700 Mouintain Rifle..

Min er i .280 med original valnøttstokk og veier snaue 3kg. med en Kahles 6x42L på toppen i Leupold skinnemontasje..

 

Hos R.Hansen får du en ultralett Hi-teck kevlarstokk til disse, som slanker'n ytterligere noen hekto..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har et veldig godt budsjett der - mange muligheter - jeg ville satset på et custombygg med hi-tech skjefte!!! Vedr. kikkerten ville jeg kikket etter noe brukt - selv falt valget på en Swarovski AV 3-10x42 med BR retikkel for fuglejakta! Den veier kun 360gr. og koster ny ca. 12000,- men du får de brukt for halve prisen.

 

Hi-tech stokken veier ca. 600gr.

Link to comment
Share on other sites

Remington Seven med custombygd karbonfiberstokk. Hvis du får tak i lettvekts låskasse og løp, kan jeg fikse karbonstokk. Det skal jeg ha, bare jeg får kloa i en Seven. Også skal jeg ha verktøyfritt løpsbyttesystem Skal prøve å presse den ned i 2,5-2,6 kg pluss kikkert.

 

Denne vekta klarer du med en seven og originalstokk 8)

Men til trådstarter, du vil ha til langhold og lange dager i fjellet, du vil ikke ha kkc. Jeg har bygd noen rifler på sevenkasser opp gjennom, og jeg har ei nå. Denne sitter det kkc på da jeg ville ha de samme kriteriene som deg. Men ei lett rifle for lange hold må, etter mitt syn, nødvendigvis ha en kkc eller lignende. Jeg har hatt noe vinglepinner på 2,3 - 2,4 men det er kun for bukk og beverjakt for meg. Til krevende hjortejakt vil jeg når sjansen endelig byr seg, har et jern som virkelig sitter, og det gjør en seven med kkc på, eller hvilken låskasse som helst for den saks skyld. (nevner hjortejakt da det er denne jakta som for meg er den mest krevende og som krever sitt når sjansen byr seg)

Siste stalltips, ta en titt på 260 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kimber´n var med til England for fjorten dager siden.

Lengste skuddet var en muntjac på 145 meter (målt) med 150 grn Nosler PT.

Innskutt en tomme høyt på 100 m var det lett å sette skuddet akkurat der jeg ønsket det fra high seat.

 

Englandsjakt2010011.jpg

 

Slet litt med presisjonen på denne rifla til å begynne med, men rifla/løpet har en klar preferanse for 150 grn kuler, og da kommer presisjonen hvis jeg gjør mitt.

Ingen langholdsrigg, men det blir vel en ultralight sjelden, men fin jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

hmm.. dette er ikke enkelt.. hadde bare man hatt 80,000,- da hadde jeg hatt våpen for alle typene jakt..

ingen problem og drasse ei børse på 5 kilo på elgjakt/kråkeplukking men på rypejakt med 3 timers effektiv gange til terreng blir det for tungt å dra på...

 

hvorfor har ingen utviklet ei rifle som tilfredstiller alle krav??

nettopp fordi det er umulig..

kanskje jeg bare må innvestere i 2 rifler.. :(

Link to comment
Share on other sites

Albert Rafdal er muligens mannen å snakke med hvis du går for en ei slanket Rem + Hitech. Muligens litt over budsjett?

McMillan lager også en meget lett stokk med klassisk profil: Hunters Edge. "The finished stock will weigh in at 21-23 ounces, depending on the action cutout." Dessverre en ganske kostbar sak, men en helt annen kvalitet enn de bløte, hule plaststøpte- standardstokkene.

Ellers kan man jo være heldig å finne noe på bruktmarkedet. Remington Titan eller noe fra Customshop-en? Fin gammel Sako Fiberclass? Steyr Mannlicher? osv....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tips om Remington mod Seven er gode råd. Den finnes også i flere utgaver med kalibre som er interessante til storvilt, også WSM kalibre.

Nevnte noen Mountain rifle som du kan skifte stokk på?

 

For moro skyld lette jeg fram gamle ULA på deres nye nettside http://www.newultralight.com/. Desverre tror jeg disse riflene er dyre og kanskje vanskelige å få tak i. Klippet litt fra nettside deres:

 

"Ultra Light Arms custom rilfles are available in short or long actions in calibers from .17 Remington to .416 Rigby, including .22 rimfires, the new short action magnums, super short magnums and wildcat cartridges.

Following are the weights of our rifles without scopes:

 

Ultimate Mountain Rifle 4-3/4 lbs(2.16 kg)

Ultimate Plains Rifle 5-1/4 lbs(2.38 kg)

Ultimate Alaskan Rifle 5-3/4 lbs(2.61 kg)

Ultimate African Rifle 7-1/2 lbs(3.4 kg)

 

 

We recognize lightweight is but one element of a quality hunting rifle. Ultra Light Arms rifles are designed for the utmost in accuracy and durability, with such features as Douglas barrels, Timney triggers, and individually bedded Kevlar/graphite stocks."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...