Jump to content

Leveraction rifle til rådyr.


Grunneier

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjoept meg en b?rifle. En fin Marlin 1895 XLR i 45/70.

 

Problemet er at 45/70 koster flesk, og jeg har derfor ikke raad med mengde trening.

 

Jeg vurderer derfor aa kjoepe en Leveracton rifle med billig kaliber, slik at jeg kan skyte et par tusen skudd uten konkurs.

 

Spoersmaalet er derfor om det finnes noen b?repetere med, (1) billig fabrikkladet amunisjon, men som (2) kan brukes p?maavilt?

 

Jeg kan jo kjoepe en salongrifle med leveraction, men det er bedre aa ha noe som osg?an brukes p?akt.

Kansje det finnes i 222, 223 eller noe lignende. Jeg har letet, men ikke funnet noe. Det finnes plenty i 30-30 uten at jeg klarer aa finne noen som selger dette. Defor vet jeg jo heller ikke om det finnes billig amu.

 

Dersom noen skal selge en billig leveraction i billig kaliber, s?end gjerne PM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker m?n du tenker p?.

:mrgreen:

Jeg ville ha skaffet meg en marlin 1894 i 357 magnum eller .44 magnum. F?nevnte om du ikke skal lade selv, da du kan kj?og bruke .38 spesial i den. De dukker opp titt og ofte. Det ligger en p?inn til ubehaglig overpris akkurat n?6000 spenn)

Det ligger ogs?n Mitouko Browning 1892 winchester p?XL som skal v? et glimmrende v?n.

 

Du f?nok ikke fabrikk ammo til ?olde r?rkravet i .357 magnum - men det kan lades dit med 180gr kule og forsiktig eksperimentering (har det blitt meg fortalt) . 44 magnum fabrik skal holde fleskefint p?ambi

 

Jeg anbefaler uansett ?enke rundt det ?ade....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hva med ?eller legge 3000kr i et komplett ladesett?

 

Kloke ord! .45-70 blir fort like rimelig som .38 spec dersom man lader selv! Men for all del, jeg har ogs?estemt meg for at jeg neppe kan leve et fullverdig og lykkelig liv med mindre jeg f?en 1894 i .357 i hus. Helst med oktagonalt l?g med et "tangsikte".

Link to comment
Share on other sites

du har i mine ? to alternativer(min mening er da n?ndigvis ikke den rette) enten kj? du en 30-30 winchester til bruk p??r og annet mindre vilt, og betaler en tikrone pr smell for jaktammo, eller det beste alternativet kj?eg ladeutstyr som du fort kan komme unna med til 1500 kroner for ?ade 45/70 Du slipper da ?etale for ei ekstra rifle til 4-5000 kroner , og du f?MYE mer igjen for det. du f?mye morro i ladekomponenter for 3000 kroner.

 

kj?eg ei ladebok, ei lee presse , kruttm?og et lee diesett til den rifla du har... med en lee hetteisetter er du i gang.billigere kommer du ikke ut av det .http://www.leeprecision.com/cgi/catalog ... ress2.html

Link to comment
Share on other sites

Takk for flere tips.

 

Jeg har f? intrykket av at:

 

44mag = billig og godkjent for r?r.

 

357mag = billigere og nesten godkjent f?r?r.

 

30-30 = middels dyr, lett ?ade.

 

Stemmer dette intrykket?

 

Finnes det flere amu, som g?i leveraction og som kan brukes p??r?

 

Jeg har ingen lyst ?ade selv, men ser behovet av rent ?omiske grunner.

Dersom jeg begynner ?ade selv s??jeg over den usynlige grensen som skiller mennesket fra v?nnerdene.

Det er jo litt skumelt, nesten som en sekt. Alle oppfordrer meg ?ese ladebibler...

 

Takknemlig for flere tips. Det beste tipset vinner en 3 ukers fottur i valgfri nasjonalpark.

Link to comment
Share on other sites

Rent teknisk vil jeg p??t det er lettere ?ade revolverpatroner med rette vegger enn patroner med skulder (.30-30).

 

lading er ingenting ?? redd for. Det medf? at man m?ette seg inn i prosessen, men det er lettere enn man tror. Jeg vet ikke om man blir mer nerdete av ?ade, men man f?som regel skutt langt flere skudd per hundrelapp enn det som er tilfelle om man skal kj?ferdigladet. I tillegg kan man selv p?rke faktorer som presisjon, utgangshastighet og kuletype.

 

Skyting hadde ikke blitt like moro for meg dersom jeg skulle ha betalt kr 25,- per smell...

Link to comment
Share on other sites

Har lest meg opp p?everaction nemlig... :lol:

 

Og det som er fyfy er ?a ned rifla fra skulderen n?man lader om.

 

Man blir r?t ?kyte mye og ofte tils repeter bevegelse blir helt naturlig, uten ?a stoken fra skulderen eller ? fra siktene.

 

Det er derfor jeg trenger en liten morro rifle.

 

Jeg har av prinsipp sluttet ?ve altfor mange skudd med grovekaliber.

Jeg f?aldri ont p?kytebanen, men kan ofte f?nt noen dager etterp?Dette gj?eg litt skuddredd. Derfor er kanskje mengde trening med 44mag en god ide?

 

Billig amu, lav rekyl. (?)

 

Det allerbeste hadde kanskje v? ??j?en Marlin 1895 XLR i liten kaliber, slik at man har n?tig den samme b? som den store. Da ville jo alle bevegelsene, siktelinjene bli n?tig de samme.

 

Men jeg trur ikke Marlin 1895 XLR lages i noen liten og billig kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker m?n du tenker p?.

:mrgreen:

Jeg ville ha skaffet meg en marlin 1894 i 357 magnum eller .44 magnum. F?nevnte om du ikke skal lade selv, da du kan kj?og bruke .38 spesial i den. De dukker opp titt og ofte.

 

Du f?nok ikke fabrikk ammo til ?olde r?rkravet i .357 magnum - men det kan lades dit med 180gr kule og forsiktig eksperimentering (har det blitt meg fortalt) . 44 magnum fabrik skal holde fleskefint p?ambi

 

Kan jeg bruke .38 special? Og disse dukker opp titt og ofte?

 

Unnskyld en stakkar... Men dette ble gresk.

 

Er .38special en amunisjonstype man kan skyte i 357mag rifler?

Men denne .38special dukker bare opp noen ganger?

Og jeg fikk aldri vite hvorfor jeg skulle bruke .38 special i .357 rifla. Er den billigere/bedre?

 

Dersom ikke 357 holder r?rkravet, hvem kontrollerer da at den hjemmeladede virkelig er sprengladet?

 

Eller kan man rent teknisk g?undt med .38 er ladet opp til elg, uten at noen kontrolerer?

 

Jeg trudde at en standardkaliber var enten godkjent eller ikke godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Er .38special en amunisjonstype man kan skyte i 357mag rifler?

Men denne .38special dukker bare opp noen ganger?

Og jeg fikk aldri vite hvorfor jeg skulle bruke .38 special i .357 rifla. Er den billigere/bedre?

 

En .357 mag er ikke noe mere enn en 38 ladet til hardere trykk og st? utgangshastighet i en litt lengre hylse. Du kan derfor skyte 38 spec i en .357 mag, men ikke motsatt.

 

.38 Spec er antagelig denmest solgte revolverpatronen i Norge og er lett ??ak i til en billig penge. Som regel koster den noen kroner mindre per smell enn en .357. Hvis du lader selv blir det ikke store prisforskjellen p?e to patronene. Hvis du ikke vil lade selv blir .38 spec en rimelig treningspatron.

Link to comment
Share on other sites

Dersom ikke 357 holder r?rkravet, hvem kontrollerer da at den hjemmeladede virkelig er sprengladet?

 

Eller kan man rent teknisk g?undt med .38 er ladet opp til elg, uten at noen kontrolerer?

 

Jeg trudde at en standardkaliber var enten godkjent eller ikke godkjent.

 

 

Da bgynner jeg skj? mer og mere her... Men jeg h?r jeg f?svar p?ven st?de sp??

 

Specielt om det finnes ?j?357 som g?p??r.

 

Som nybegynner har jeg liten lyst ?egynne eksprimentere med hardere ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Kort summert:

 

Du finner ikke fabrikkammo som med noen grad av sikkerhet holder kravet til r?r. I tillegg vil det v? sv? vanskelig ?inne ammo med egnende kuler for jakt. S? praksis er man helt avhengig av ?ade selv om man skal bruke 357 p??r.

 

Personlig er jeg ladefanatiker, mitt syn p?mmunisjon er omtrent det samme som mitt syn p?ex; m?eg kj?det klarer jeg meg heller uten :mrgreen:

Men i ditt tilfelle vil 357 v? et d?ig valg, hvis man ikke interesserer seg for hjemmelading b?an ikke skaffe seg et kaliber man M?lade til. Og spesielt ikke et kaliber som m?b] lades til max for ?lare kravet, det er ikke en ?se for nybegynnere.

 

44 Mag vil v? et langt bedre valg, der f?en fabrikkammo som lett klarer kravet. kuleutvalget kan fremdeles v? et problem, men om en ender opp med ?ade selv kan en n?seg med trygge og moderate ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det kanskje en 44mag... siden denne er billigere enn 30-30.

 

Jeg regner med at det finnes god jakt patroner i 44mag ?j? Tips?

 

Jaktpatronene trenger ikke ?? billig, det er kun ?se ammunisjonene som m?? billig.

 

En grunn til at jeg ikke liker 357mag er at Olof Palme ble skutt med denne.

Noen rister kanskje p?odet av dette, men det er min egen mening, basert p?in respekt for denne personen. :|

Alle mennesker har et irrasjonelt/emosjonelt forhold til v?n. Enten jaktmotstandere som er redd for v?n, politikere som vil forby lydempere etter ?a sett en gangsterfilm, eller vi som kj? pene v?n vi egentlig ikke trenger. :D

 

Livet blir lettere ?orst?en dag man innser at man er et irrasjonelt, d?ig vesen.

 

S?il enda et teknisk sp??

 

44mag og 30-30 kulebane.

 

-Er det noen vesentlig forskjell p?0m, 100m, 150m?

 

-Kan man skyte inn v?et p?00m, og s?ikte rett p?Eller b?an skyte inn p?5 m, eller noe lignende?

Jeg har lyst ?ruke v?et p?orte hold, under 100m.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Browning BRL i .308Win?

 

Ellers fås jo bøylerifler i det supre rådyrkaliberet .243Win, dog har geværene "moderne" utseende, og patronene koster litt. Har selv en .243 Sako Finnwolf bøylerifle, et annet alternativ er Winchester 88.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Har oppdaget noe som heter Marlin 336 xlr.

 

Denne kommer i kaliber 30-30 og 35rem.

 

-1- Hva er billigst av kjoepe amu?

 

-2-Hva er enklest aa faa tak paa i Noreg?

 

-3-Noen sier at 30-30 kan brukes paa elgjakt om den lades opp...kan det samme gjøres med 35rem.

 

-4-Hva er forskjellen paa disse kaliberene i praktisk jakt?

 

[*]http://marlinfirearms.com/Firearms/xlr/336.asp[*]

Link to comment
Share on other sites

-1- Hva er billigst av kjoepe amu? 30-30 er billigst, og relativt lett å finne. 35 Rem er en skjelden fugl.

 

-2-Hva er enklest aa faa tak paa i Noreg? Se over.

 

-3-Noen sier at 30-30 kan brukes paa elgjakt om den lades opp...kan det samme gjøres med 35rem. Det bør gå greit. Den er i praksis en litt svakere 358Win.

 

-4-Hva er forskjellen paa disse kaliberene i praktisk jakt? 35 Rem vil nok ha "bra" med rekyl i elg-ladninger, men har nok en klar fordel med mye mer "punch". Kulebanen blir krum. Gjetter på praktisk lengstehold til 150m.

Link to comment
Share on other sites

Etter noen uker med aktiv bruk av internett og mye tankevirksomhet har jeg bestilt meg en Marlin 336 XLR i .30-30.

 

http://www.marlinfirearms.com/Firearms/xlr/336.asp

 

I utgangspunktet ville jeg ha en Marlin i et revolverkaliber, men importøren kunne ikke skaffe en før tidligst august. Jeg har også vippet litt frem og tilbake over .30-30 og micro groove riflingen til Marlin og bruk av blykuler. Etter hva jeg har lest meg til er det mulig å få god presisjon med blykuler i en standard 336, men at dette ofte blir en del arbeid. XLR'en har "Ballard rifling" som antagelig gir god presisjon med blykuler, så derfor falt valget på denne. Den har et styggelig langt løp (24") og dette kommer antagelig til å bli kappet til 18". I tillegg vil jeg montere en stor bøyle slik at jeg kan skyte selv om jeg har hansker på hendene. Sikter fra Tim skinner er også i bestilling.

 

På Guide Gun'en min har jeg montert et diopter fra Tim Skinner. Etter mye filing av forsiktet (takk for hjelpen Kjell Olav :D !) landet skuddene i fornuftig høyde. Beste samling med disse siktene ble 37mm med 400 grs Lee kule foran 42 grs med N-130 :D ! Samlingen ble forøvrig skutt av Kjell Olav fra sittende med albuene hvilende på knærne. Dette er omlag en tredjedel av hva samlingene ble med de originale siktene.

Link to comment
Share on other sites

Du fikk endelig bestemt deg ja. :mrgreen:

 

Tøff børse det der, og anvendelig til jakt i ymse vær. Siden jeg har en støpetang til en 170 grains 30-30 kule med gas check så skal vi få testet om Ballard riflingen fungerer. Siden den skal fungere bra med blykuler så har jeg trua. :)

 

Bare hyggelig å få være med å mishandle kornet ditt Malle, men er det neste kornet like høyt så tar jeg med vinkelsliper når det skal tilpasses. Det ble litt filing for å si det slik. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Etter noen uker med aktiv bruk av internett og mye tankevirksomhet har jeg bestilt meg en Marlin 336 XLR i .30-30.

 

http://www.marlinfirearms.com/Firearms/xlr/336.asp

 

Den har et styggelig langt løp (24") og dette kommer antagelig til å bli kappet til 18". I tillegg vil jeg montere en stor bøyle slik at jeg kan skyte selv om jeg har hansker på hendene. Sikter fra Tim skinner er også i bestilling.

 

På Guide Gun'en min har jeg montert et diopter fra Tim Skinner.

 

Det er delvis Malles feil at jeg nå er eier til en Marlin 1895 XLR 45/70. :lol:

Utruligt morsom ting. Betalte 8000kr på jaktepotet. Gikk først å gruet meg for at løpet var så langt og fært.

Etter å fått rifla i hus synes jeg ikke det. Jeg kan kappe den ned, men trives med den som den er.

 

Mine problem med Marlin er nå som følger:

 

-1- Jeg har lyst å kjøpe en til...

-2- Jeg har lyst på en annen form for åpne sikter.

-3- Kansskje man burde få tak i en større bøyle til vinterjakt... Det burde vært standard.

-4- Jeg må begynne å lade.

 

Legg gjerne ut mer info om denne "tim skinner" bilder osv. Det siktet som er nå er litt vanskelig i skumring...jeg hadde ønsket noe enkelt til hurtig skyting.

Link to comment
Share on other sites

-1- Jeg har lyst å kjøpe en til...

-2- Jeg har lyst på en annen form for åpne sikter.

-3- Kansskje man burde få tak i en større bøyle til vinterjakt... Det burde vært standard.

-4- Jeg må begynne å lade.

 

1: Løp og kjøp :mrgreen: !

 

2: http://skinnersights.com/1895_sight_4.html. Disse er jeg veldig fornøyd med og de koster under halvparten av XS.

 

3: Stor bøyle får man bla hos www.midway.no

 

4: Go,go,go! lading er ingen heksekunst, men skaff deg Ladeboken.

Link to comment
Share on other sites

Skinner sights...

 

Man må selvfølgelig ha rustfritt stål på siktet... siden rifla er i SS.

 

Ut fra det jeg kunne lese var disse siktene en "ring" man setter bakerst... men hva har man foran?

 

De pistoltingene fantes kun i messing eller svart stål.

 

Er det ikke best å ha en floroserende rød duppeditt foran... sånn som på hagla?

 

Før eller siden må jeg ha en til leveraction...i hvert fall for å øve.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Rustfritt stål ser kanskje bra ut på en rustfri rifle, men gir mye dårligere kontrast enn blått stål. Framme monterer du et stolpekorn fra samme produsent. Monteringen var så enkel at selv jeg klarte det (og det finnes ikke den ting jeg ikke har klart å ødelegge med godt verktøy :oops: ).

 

jeg hadde en gang en Ruger Mini-14 med rustfritt forsikte. Det fungerte dårlig pga gjennskinn og dårlig kontrast. jeg skal ha blå/ sorte sikter på den XLR'en jeg har bestilt. Når jeg tenker etter er vel de originale siktene også i blånert utførelse.

 

Rødt fluoriserende korn kan sikkert fungere, men jeg vil uansett ha sort framsikte på mine våpen. De har fungert på jakt i et par hundrede år og gir best kontrast mot papp. Sistnevnte skyter jeg mye mer mot enn pelskledde mål.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med enda ei ny bøylerifle!

 

Etter noen uker med aktiv bruk av internett og mye tankevirksomhet har jeg bestilt meg en Marlin 336 XLR i .30-30.

 

http://www.marlinfirearms.com/Firearms/xlr/336.asp

 

I utgangspunktet ville jeg ha en Marlin i et revolverkaliber, men importøren kunne ikke skaffe en før tidligst august. Jeg har også vippet litt frem og tilbake over .30-30 og micro groove riflingen til Marlin og bruk av blykuler. Etter hva jeg har lest meg til er det mulig å få god presisjon med blykuler i en standard 336, men at dette ofte blir en del arbeid. XLR'en har "Ballard rifling" som antagelig gir god presisjon med blykuler, så derfor falt valget på denne.

 

Marlin har vel sluttet med micro groove rifling på børsene nå? Hva er forskjell på micro groove og ballard rifling?

Link to comment
Share on other sites

De fleste 336 riflene leveres med micro groove rifling. Denne riflingen er en grunn rifletype, men med 12 rifler (i.30-30). Den grunne riflingen gjør angivelig at det blir vanskelig "å få tak" på bløte blykuler som ikke er av en gitt diameter. Etter å ha lest en del på nettet ser det derimot ut som om det ikke skal være umulig å få brukbar presisjon med denne riflingen.

Link to comment
Share on other sites

Micro groove er også (Som Male sier) mye grunnere rifling, designet for å få grep på mantlede kuler (Og være billigere å lage antar jeg...)

 

Ballard er mye dypere og får et bedre grep i mykt bly, speseiletnår det begynner å bli snakk om litt hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Ballard rifling har bedre grep på alle kuler. Dette tilsvarer det vi vil kalle vanlig rifling. Micro-grooves er valgt for det er billig å lage. Det gir ok grep på mantel men kan være vanskelig på bly. Det er ikke bedre enn vanlig/Ballard på noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har jo en Marlin 1895 XLR i 45/70.... :D

 

Om kjøpte derfor en Marlin XLR i 30-30... :lol:

 

 

 

Logikken er enkel:

 

45/70 = dyr

 

30-30 = billig.

 

Dersom jeg skal trene så mye som jeg trenger... så har jeg spart inn rifle nr 2 i løpet av 2-3 år. Og det er fortsatt plass i skapet.

 

Jeg var i Steinkjer på en liten jakt bu... han sa at han førte Hornady i 30-30 for 7kr og 50 øre. Men at han var utsolgt.

 

Hvor skal jeg kjøpe 30-30?

Vår lokale pangpang -klubb øsnket ikke ta det inn for meg. Finnes det en plass hvor jeg kan bestille en hel kasse?

 

jeg har hørt at 30-30 hornady er godkjent på elg... stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det kom frem i førrige innlegget.

 

Men jeg har nå to likedane børser... en til elg, og en til rådyr/trening.

 

Jeg ønsker å advare på det sterkeste mot å kjøpe en leveraction.

 

Prøv heller heroin, nikotin, kokain eller noe annet som ikke er like avhengighets skapende.

Link to comment
Share on other sites

Logikken er enkel:

 

45/70 = dyr

 

30-30 = billig.

 

Eller:

 

.45-70: Billig

.30-30: Billig.

 

Begge børsene dine fungerer nemlig utmerket med blykuler! Det gjør i hvertfall mine.

 

Du har PM :wink: !

 

Edit:

 

Jeg har også kjøpt en 336 XLR med Ballardrifling i .30-30 WCF. Denne vet antagelig ikke at den er en bøylerifle, for den gir meget god presisjon.

 

175 grs Mimek blykule med GC foran 22,0 grs N-130. Fra XLR med Skinnersikter fra liggende på 100 meter:

1zwjd6h.jpg

 

 

 

170 grs Sierra FPPH foran 22,0 grs N-130 på 100 meter fra samme børse som over. Og jo, det er fem skudd. Slengeren skal ikke riflen ha skylden for.

24v04ug.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ko ska du ha før den??? :?: ,vøre perfekt jødn å bæra sammen med black hawken min. :mrgreen:

 

Denne blir der den er :wink: !

 

Det samme gjelder guide gun'n i .45-70 som også skyter meget tette samlinger.

 

For den som vil ha en ekte Marlin gjelder det å hive seg rundt. Marlin er nemlig kjøpt opp av Cerebus som bla eier Remington, og sistnevnte skal overta produksjonen. dette kommer antagelig til å bety mindre utvalg av modeller og antagelig også lavere kvalitet siden få -om noen av de ansatte i New haven kommer til å følge med på lasset. Det har også vært en brann i lokalene i New Haven CT slik at produksjonen har stoppet opp.

 

Det står mere her: http://www.marlinowners.com/forums/index.php/topic,62033.0.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk beskjed om at importøren kunne skaffe en Marlin i .357 til agust/ september, men det var før det ble offentliggjort at Marlin var blitt solgt og skal flyttes.

 

Ellers dukker det opp 1895 i pistolkaliber med jevne mellomrom på finn.no.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...