Jump to content

Hvor mange patroner i hagle på jakt


Lenny

Recommended Posts

Alle har nok fått med seg at man bare kan ha to patroner i hagla under jakt. Men det jeg lurer på er hvordan reglene er når det gjelder å plombere den på jakt. Jeg har søkt en del på internett og her på forumet, men har ikke funnet noe om lovgivningen på dette punktet.

Jeg har ingen planer om å bryte denne loven, det er bare det at jeg ikke har noen plombe til å sette i automat-hagla, og jeg har ikke lyst til å gå til inkjøp av denne hvis det strengt tatt ikke er nødvendig..

Så er det noen som vet om det finnes en formell lov som sier at jeg må ha denne i under kontroll, eller holder det å vise at jeg kun har to patroner i hagla?

 

Hvis denne loven finnes, er det noen som vet hvor jeg får kjøpt ei plombe til en Beretta AL 391 på internett?

Link to comment
Share on other sites

Sant nok det. Men må nok feste den på et vis slik at den ikke ligger og skrangler frem og tilbake når magasinet er tomt.

 

Men er det påbudt med en slik plombe? Eller er du like lovlydig om du bare har to patroner i børsa. Vet ikke om jeg gidder å stresse med det kun for selvkontroll :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det er et krav om at et hagle gevær som brukes til jakt ikke skal kunne mates med mere en 2 patroner. men om det er magasin kapasitet eller om det er totalt det vet jeg sannelig ikke..

 

Om det er 2 imagasinet og 1 i løpet

eller om det er 1 i magasinet og 1 i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Sant nok det. Men må nok feste den på et vis slik at den ikke ligger og skrangler frem og tilbake når magasinet er tomt.

 

Men er det påbudt med en slik plombe? Eller er du like lovlydig om du bare har to patroner i børsa. Vet ikke om jeg gidder å stresse med det kun for selvkontroll :D

 

Ingenting som skrangler hvis du setter plomben foran fjæra. Fjæra vil holde den på plass. (Ihverfall hvis det er som på mine børser)

Link to comment
Share on other sites

Hva hvis magasinet akkurat klarer å huse to patroner i 12/70, men kun èn patron i 12/89 ?

Det blir jo da fysisk mulig å legge to små i magasinet hvis man jakter med 12/70 :shock: Altså ulovlig.

 

Personlig så hadde jeg foretrukket en klar regel om to patroner i børsa totalt og at man hade sett bort fra hvor mange man har mulighet til å lade med.

 

Sikringen på pumpehagler er ofte ikke av ideell type.

Da er det bedre å gå med to i magasin og uladet børse synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

To i magasinet og ingen i kammeret er forbudt ja. Dersom du har ei hagle kaliber 12/89 som rommer en 89, men to 70 vil det være forbudt dersom du medbringer patroner av type 70 mm. Dersom du kun medbringer 89 mm vil ingen kunne insinuere eller bevise at du har til hensikt å fore den med to patroner. Du har jo ingen mulighet til det da,og kan påberope deg uvitenhet i tillegg. Har du med deg 70 mm patroner er det din plikt å forvisse deg om at det ikke er mulig å legge to i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

1 i kammeret og 1 i magasinet.. Men det er vel ikke så mange som setter i en plombe vell??

De absolutt aller fleste vil jeg tro... Er så døvt å miste jaktrett og risikere våpen fordi man ike føølger noen av de enkleste reguleringne. Min "pombe" er en gammal aly pussestang kappet til rikitg kengde, surret inn i litt tape, og lagt foran "followeren" inne i selve magasinrøret.

Link to comment
Share on other sites

Går i disse dager på Jegerprøven.

 

Der har vi lært at det ikke er påbudt med plombering av autohagle. Du må selv sørge for å ikke ha mer enn to skudd i hagla.

Da lærer du/dere feil hvertfall...

Tok jegerprøven i fjor og der lærte vi at det er påbudt med plombering av autohagle, så hvis du/dere lærer at det ikke er påbudt og får spørsmål om det på eksamen så får dere nok feil hvis du/dere svarer at det ikke er påbudt..

Eller har det kommi nye regler igjen??

Link to comment
Share on other sites

Går i disse dager på Jegerprøven.

 

Der har vi lært at det ikke er påbudt med plombering av autohagle. Du må selv sørge for å ikke ha mer enn to skudd i hagla.

 

Kan du spørre instruktøren hva dette betyr da:

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

Det står "hagle for mer enn 2 skudd" ikke hagle med mer enn 2 skudd.

 

Her er hele paragrafen:

http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-2002 ... 05.html#15

Link to comment
Share on other sites

Det står ingenting om plombering i forskriften nei, men i Rundskriv april 2006 - Viltloven, utøvelse av jakt, felling og fangst http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=29526 Kap. 5 §15 står det utdyping/forklaring på punktet om 2 skudd i hagle. Derfor: bruker du en hagle med mulighet for å ha i mer enn to skudd så gjør du noe ulovelig.

 

Ser du på både forskriften og rundskrivet så kan ikke dette punktet misforståes.

Link to comment
Share on other sites

I jegerprøve boka står det.

Haglgevær med magasin

Det fins tre typer haglgevær med magasin: halvautomatene, pumpehaglene og en enkel type med sylinderlås.

Ifølge viltloven er det ikke tillatt å bruke haglgevær på jakt med mer enn to skudd, dvs. ett i magasinet og ett i kammeret.

Dette betyr at det må settes på magasinsperre på magasinhaglene før de er lovlige under norsk jakt.

Derfor er det lite aktuelt å kjøpe slike våpen til jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

I veiledningen G.Larson henviser til, "jakt, felling og fangst" har DN utdypet §15, og de skriver:

 

"Under jakt og felling med haglevåpen er det ikke tillatt med mer enn to skudd, det

vil si ett i magasinet og ett i kammeret. Dette betyr at det må settes magasinsperre

på magasinhagler/pumpehagler før de er lovlige under jakt og felling. Dette må

gjøres på en slik måte at det ikke kan fjernes ved et enkelt håndgrep."

 

Hvis jegerprøveinstruktøren sier det ikke er nødvendig med magasinsperre for at ei automathagle lovlig kan brukes på jakt, så tar han feil, og du kan be han bla opp på pkt. 2.6 på s. 27 i instruktøveiledningen til jegerprøven :wink:

 

Disse reglene gjelder selvsagt for hele landet. (Lokale tolkninger og praksis forekommer sikkert, men det er ikke dermed sagt at dette er riktig i forhold til lovverket.)

Link to comment
Share on other sites

Litt mere bensin da :wink::-)

 

Rart at absolutt alle auto/pumper jeg har tuklet pølsefingrene mine borti har utelukket plass til 2 skudd i magasin med standard plombering..

 

Rart ikke det kommer pålegg om at vpn som tas inn til landet for salg ikke da leveres standard med plombering som gir anledning til mere enn 1 skudd i magasin?

 

Det er jo byråkrati og regelverk om alt mulig annet.

 

Diskusjonen har utartet seg til å høres jo ut som dette gjelder liv og død... :) Nei godt folk jeg sier som så.. skaff deg en plombering for hver patronlengde.. dvs du plomberer for 12/89 og får da en patron i magasinet. Må da håpe ikke oppsynet bruker 12/65 ved kontroll eller at du tilfeldigvis har slike patroner i beltet, og du risikerer at det lirker seg inn to alikevel.. Må pinlig beregnes den plomberingen da.. faktisk må du mange plomberinger..

 

1 for 12/65

1 for 12/67,5

1 for 12/70

1 for 12/76

og

1 for 12/89

 

Hvis man da ordner seg med 5 plomber er man iallefall helt sikker på å ikke få store bøter og i verste fall havne bak lås og slå.. :lol:

 

Tror det er viktigere å ikke trikse med feks gammel bly ammo etc.. ha alltid to skudd i vpn ikke fall for fristelsen med det tredje, sett inn en standard plombering, så er nok ikke kontrollmyndighetene urimelig heller. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rart at absolutt alle auto/pumper jeg har tuklet pølsefingrene mine borti har utelukket plass til 2 skudd i magasin med standard plombering..

 

Med andre ord; ingen produsenter gidder å lage en egen versjon kun for Norge.

 

 

faktisk må du mange plomberinger..

 

Tull. Hvis man plomberer magasinet så 1 stk 12/89 akkurat passer får man ikke plass til 2x 12/65.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en klassisk myte...

En del magasinhagler har blitt levert fra fabrikk med en slik plast plombe som reduserer til 2+1, så har man her på berget tolket det slik at da er det det som er greia, eventuelt at det er lov med to i magasinet.... men den plombem skyldes nok jakt på vadefugl i enkelte stater i USA. OG har ikke noe med kongeriket Norge å gjøre.

Forkrift og rundskriv er faktisk rimelig klare på dette.

 

(Og nå fikk jeg av en eller annen rar grunn lyst på en drilling kaliber 20/20 / 44 magnum)

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke jeg som ihuga pumpegutt (hørtes egentlig ganske ekkelt ut...) sitte her å være usaklig. Vi får bruke hue alle mann med magasinhagler så ordner det seg nok dette :)

 

Men min brors STAR pumpe, fatterns Remington pumpe, min winchester og maverick pumpe, min kamerats beretta auto og annen kamerats remington auto tar alle to 12/70 i magasinet. Alle med originale plomber..

 

God middag godt folk!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kjøpte min Win SX2 ble det spurt hos forhandler om lovligheten av åpent magasin(4x 12/70)

Da ble det sagt at det kun var Benilli som hadde lovlig magasin.

 

Det er opp til hver enkelt jeger å sørge for at våpenet har lovlig magasinkapasitet på jakt.

Har to halvautomater Win SX2 og Yildiz P56 og begge er "raka" rør i magasinet orginalt.

 

Blir man stoppet av oppsyn med halvauto/ Pumpe er det garantert anmeldese hvis du har hagle med mere enn 2 skudds kapasitet i beste fall advarsel. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke jeg som ihuga pumpegutt (hørtes egentlig ganske ekkelt ut...) sitte her å være usaklig. Vi får bruke hue alle mann med magasinhagler så ordner det seg nok dette :)

Men min brors STAR pumpe, fatterns Remington pumpe, min winchester og maverick pumpe, min kamerats beretta auto og annen kamerats remington auto tar alle to 12/70 i magasinet. Alle med originale plomber..

 

God middag godt folk!

 

 

 

Feil. Benelli gjør det.

 

PS: Du er selv ansvarlig for å tilpasse ditt våpen etter norske lover. Hvis du tror myndighetene aksepterer 3 skudd totalt fordi remington fabrikken lagde plomba for kort er du......sensurert.

 

"Stod jo 220 km/t på speedometeret????"

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil med dette beklage til dere alle på denne tråden, en noe usakelig og fargerik fremtoning i gårsdagens disputter. Ble en smule revet med og noe ivrig i meningene mine. :?

 

Jeg støtter ikke opp om ulovligheter og ønsker ikke provosere noen. Så hvis noen ble provosert og værste fall surnet i de tusen hjem i går var dette ikke meningen. :oops:

 

Nå skal den nordtrønderske vinterrypa snart til pers. 8) Helgen er straks om hjørnet. Undertegnede skal faktisk her bruke 1 i kammeret og 1 i magasinet. Plomberingen vil bli forlenget. :)

 

Ha en fortsatt fin dag folkens!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...