Jump to content

m67 banemauser, jaktfelt prosjekt.


kjellprell

Recommended Posts

hej!

 

driver på et nytt prosjekt, har en banemauser med ganske nytt løp som jeg skal gjøre om til jaktfelt rifle, bushnell e 3200 mildot er bestilt.

utfordringen er at den veier 6,3 kg orginal, og reglene sier at 5kg er max. vil ikke være med i sporterklasse osv..

 

strippa den ned, tatt vekk treskiva, og banesiktene. ikke veid den etter det.

 

men sier seg selv at noe må gjøres for å få den under 5 kg med optikk, er ikke så veldig interrisert i å kappe løpet!

 

stokken veier jo endel, men har ikke lyst til å kjøpe ny stokk, spesielt ikke i plastikk.. dessuten er jeg student og ny presisjonstokk er uaktuelt.

 

tenkte kanskje å frese treverket, der jeg ikke trenger godt grep...

 

skal veie børsedelene hver for seg, for å se om det i heletatt er mulig når jeg kommer hjem.

men er det noen som har noen skarpe ideer til dette, eller har gjort det før?

Link to comment
Share on other sites

Fikk min M/67 under 4,5kg. Den hadde heldigvis 19mm pipe. Bygde om stokken ved å fjerne overtre,hulte ut kolbe,skava ut i løpskanalen, slanka den alle mulige steder,monterte pachmayer kolbekappe,kappa pipa på ca56cm, bygde opp kolbekammen. Virkelig bra resultat! Fra å være et potensielt salgsobjekt har det blitt et av grommevåpna!

PS Monterte Zeiss Conquest 3-9x40 i fast montasje.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal få denne M67 lettere må du skifte løp, for det er der vekten er!!!!. Dreie ned koster omtrendt(børsisene bruker en rå dyr spesial hyd styrt dreiebenk, for å ikke få kast i løpet) det samme som å kjøpe nytt brukbart løp. Har sjøl en M59, og der veier stokken 980 gram, å pusse feks den ned sparer en lite på. Har hørt om sånne ombygde Mausere ned imot 3,5 kg. Sikkert ikke umulig ned mot 3 kg og, med mye deler(feks underbeslag, magasin, kikkertmontasjer bytta ut i aluminium og andre lette metall.

 

Holder på å bygge meg en sånn jakt m98 jeg og. Målet er å komme godt under 4 kg når jeg er ferdig. Tenkte å bruke dette M59 løpet iår, å kappe det til 50 cm, å neste år kjøpe et nytt rå lett løp.

Link to comment
Share on other sites

Interesant, kan ikke dere som har ombygd mauserne deres til jaktfeltvåpen slenge inn ett bilde av resultatet som inspirasjon til oss andre? JA og så med en liten beskrivelse av prosjektet...

 

Går selv med planer om et jaktfeltvåpen, og jeg har fem - 5- krav til den foruten at jeg skal komme under vektkravet.

Punkt 1 - Billig

Punkt 2 - Billig

Punkt 3 - Billig

Punkt 4 - 308Win

Punkt 5 - tilfredstillende presisjon

Link to comment
Share on other sites

Har en m67 selv, som er total renovert.

Slik den er i dag er det en S&B 3-12x42 løpende-elg retikkel, i weaver montasjer.

Svart kkc stokk.

Løpet er 21mm, kappet på 51 cm og gjenget for lyddemper.

Schultz & Larsen avtrekk, med trykkpunkt.

Og omsmidd hevarm.

(Dette er "opsettet" jeg bruker til jaktfelt og elgbane)

xmr0vm.jpg

 

Den samme riggen brukes også til jakt.

Da med samme stokk.

En br-reflex t8.

En zeiss 2,5-10x50 med #4.

Og en to-fot, type harris kopi.

15wcq41.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle børsemakere er svindyre på å dreie ned piper. Hør gjerne med Vikens børsemakerverksted i Valdres, han var rimelig med meg da jeg fikk bygget om M59en min. Mange kapper pipene korte, men jo kortere løp, jo jævligere smell. Behold gjerne rundt 60 cm, det vil gi brukbar balanse samtidig som du sparer endel vekt ift originalen.

Link to comment
Share on other sites

Urogallus, du må resize bildet ditt, ellers så blir det for stort. Det du kan gjere er å sende bildene til deg sjølv på mail, når du høgreklikker på bildet du skal ha, så velger du Send til epostmottaker, så får du spørsmål om å gjere bildene dine mindre. Velg 1024x768 som oppløsning på dei, og send dei til din eigen epost.

Når du mottar den eposten, så lagrer du bildet, og vips er det klart til å legge ut her, då er det krympa ned i størrelse. :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle børsemakere er svindyre på å dreie ned piper. Hør gjerne med Vikens børsemakerverksted i Valdres, han var rimelig med meg da jeg fikk bygget om M59en min. Mange kapper pipene korte, men jo kortere løp, jo jævligere smell. Behold gjerne rundt 60 cm, det vil gi brukbar balanse samtidig som du sparer endel vekt ift originalen.

send børsa til dr viken i valdres,det vil du aldri angre på.Han er den einaste eg vil ha til å ta i mine våpen. :idea:

Link to comment
Share on other sites

takk for hjelp og inspirasjon!

 

var i kontakt med børsemaker som kunne ordne kapping av løp, 2 delt stål picatinny skinne, og ny sikring til under en 2000 kr.

 

skal selv pusse og kappe litt på stokken og få den mer praktisk og fin, vurderer å lakke litt for en finere finish.

 

blir bra å få istand riggen!

 

skal prøve å poste et par bilder når den er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke så mange bilder i tråden. Jeg bidrar med et par av min rat gun for kanskje å gi noen ideer. Dette er en M67 med M59 stokk. En orginial M59 stokk er vist som eksempel.

28k7t53.jpg

 

2r2bti1.jpg

 

Husk at hvis du vil ha "anatomisk" grep med finger riller, håndbakhylle osv. så passer dette kun en skytestilling. Passer det i stå så vil det ikke passe i sitt eller ligg da albuen kommer lavere og vinkelen i håndleddet forandres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...