Jump to content

optikk til drilling


stig444

Recommended Posts

Kommer an på hva slags jakt du ska bruke den til, min blaser blir mest brukt til rådyrjakt. noen ganger under krevende lysforhold, så da har jeg en S&B nigth and day 1,5-6x42. Den fungerer fint til å plukke en fugl fra topp i ny og ne også.

 

Synes 24 i lystyrke og 4 ganger forstørrelse er marginalt til min type jakt.

Link to comment
Share on other sites

Av de tre får du Meopta`n med lys til under prisen av de andre uten lys. Siden alle tre er sikter av god kvalitet hadde jeg valgt Meopta,ihvertfall hvis det var kikkert med lys jeg var ute etter. Uten lys får du Meopta med 1,5-5x20, altså litt mer forstørrelse til lavere pris enn de to andre.

Jeg har 1,5-6x42 på min drilling, synes det er greit med litt lysåpning og forstørrelse, for det hender jeg tar med meg drillingen etter rådyr bukken / due, og hvis det sitter en orrhane i topp på min vandring...

Link to comment
Share on other sites

Det første du må bestemme deg for er hvordan du skal bruke våpenet. Skal kikkertsiktet stå på hele tiden, er det for meg helt uaktuelt med et sikte som ikke begynner på ca 1x. Har du tenkt på avtagbar montasje, og du bruker de åpne siktene på de trangeste postene, kan siktet ha høyere forstørring.

 

Det andre du må bestemme deg for, er hvordan du skal montere siktet. Sitter det gamle baser til hakemontasje, og du ønsker å bruke disse, er det lengden og øyeavstanden som er viktigst. I tillegg må du vrudere om justeringstårnet kommer rett i bakre base, da må du velge kikkert med skinne, eller bakre ring med forlengelse. Først når du har disse tingene klart, kan du begynne å velge sikte.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter - Kjøpte en Docter classic 1-4x24 til min drilling. Hakemonterte ringer. Synes den er grei, med god øyeavstand etc. Men du får garantert mye god optikk de andre merkene du nevner også.

Mitt bruksområde blir alt fra fugl, til storvilt, men som andre påpeker her - den får jo begrensninger ifht avstand etc med 4x optikk. Men kikkertvalg blir egentlig som så mye annet med en drilling - det meste er og blir et kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter sier ingenting om hvordan han jakter, men hvis jeg kan forutsette det jeg ser som bruksfelt så brukes den vel helset i dagslys. I det tilfellet vil jeg si det kan være lurt å se på en Leupold VX-3 1,5-5x20. Den er ikke noe skumringssikte, men den er solid, kompakt, lett og har lav forstørrelse. Og fremfor alt, i tillegg til at den har lang øyeavstand er den svært fleksibel på øyeavstanden. Satt på laveste forstørrelse er den helt problemfri å bruke på fluktskudd med hagle.

Og så er den jo behagelig priset i forhold til sine europeiske konkurrenter, da...

Link to comment
Share on other sites

Børsa blir for det meste brukt på rådyrjakt i fult dagslys, men blir med på harejakt og fuglejakt også.

Sikte må helst starte på 1x forstørrelse og ikke være for tungt. Det står gamle baser til en hakemontasje på den, og den er til børsemaker for å bla få seg nye ringer nå. Må måle og se litt før jeg kjøper noe sikte. Har ikke sett på har ikke sett på leupold sitt alternativ enda, men det skal jeg gjøre. Synes 4x er nok til det meste, rypa blir fort litt lita kansje men...

Lys vil jeg ikke ha, hadde gjerne betalt ekstra for å slippe det om det var nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Det står gamle baser til en hakemontasje på den, og den er til børsemaker for å bla få seg nye ringer nå. Må måle og se litt før jeg kjøper noe sikte.
Tipper du ender med med docter, da den er den korteste av de du vurderer. (269mm) Ofte har det vært korte sikter som har vært montert på eldre drillinger. Du blir fornøyd med den.

 

Har ikke sett på har ikke sett på leupold sitt alternativ enda, men det skal jeg gjøre.
Man setter ikke amerikansk optikk på en drilling, gjør man vel :wink:
Link to comment
Share on other sites

Sikte må helst starte på 1x forstørrelse og ikke være for tungt. .... Har ikke sett på har ikke sett på leupold sitt alternativ enda, men det skal jeg gjøre. Synes 4x er nok til det meste, rypa blir fort litt lita kansje men...

For å holde litt tak i Leupoldene, de har en 1-4x også, men jeg holder en knapp på 1,5-5x versjonen. 1-4x kikkerten finnes i VX-1 og VX-2 seriene, mens 1,5-5x er VX-3 og synlig klarere i bildet. Den er også mer fleksibel på øyeavstanden (jeg har både VX-1 1-4 og VX-3 1,5-5).

Man setter ikke amerikansk optikk på en drilling, gjør man vel 

Jo, hvis det er det som løser oppgaven best :mrgreen:

Men det spørsmålet er det stig444 som må svare på.

Link to comment
Share on other sites

Ellers har jo Leupold en som heter European 30 og. 30 mm rør og cm-klikk. 1,25-4x20 heter den lille (1,5x effektiv). Hadde den på kombien min og var veldig fornøyd. Faktisk ikke helgærn i skumring heller, selv om den ikke akkurat er konge på det området. Prøvde meg på beverjakt i april i fjor og hadde da skytelys til nærmere kl ti om kvelden og fra fem om morgenen om jeg ikke husker helt feil. Tysk 4 retikkel på min. Fint når det skumrer litt, men altfor grovt på avstand på fugl. Retikkelet ser du for øvrig til venstre under nicket mitt!

 

Kurant på leirduebanen og. Stor øyeavstand og litt større diameter på røret føltes greit. Traff bedre enn med hagle faktisk. Hendig størrelse og. Har ikke noe vondt å si om den jeg i hvert fall! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei,nei,nei, folkens...

Eier dere ikke oppdragelse? :shock:

 

En drilling skal ha tysk/østerriksk optikk... basta...

 

Ingen av dere som ville drømme om å utstyre en Harley med støttehjul vel? Av Italiensk fabrikat? Sånn bare fordi det er praktisk? :roll:

:wink:

 

okay.. å hva ville du valgt? opptikk å forstørrelse? vurderer sterkt et sikte selv... å jeg kommer til å jakte mest etter rådyr/hjort, noe fugel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville uten tvil valgt swarovski 1-6x24, hadde zeiss1,25-4x24 før å drillingen min og det fungerte fint det å. Men er super fornøyd med den ekstra forstørrelsen i swarovskien.

Jeg ville ikke valgt Z6, den har for trang utgangspupill, slik at den blir alt for følsom for øyeplasseringen. Det gjør den ikke er like god som de andre til raske skudd på 1x. I tillegg har den alt for stort okular.

 

Jeg har Zeiss Varipoint 1,1-4x24, som mitt førstevalg til drillinger. Men uansett ville jeg først ha valgt et sikte som passer i eventuelle gamle baser. Nå vil ikke trådstarter ha lys i siktet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke valgt Z6, den har for trang utgangspupill, slik at den blir alt for følsom for øyeplasseringen. Det gjør den ikke er like god som de andre til raske skudd på 1x. I tillegg har den alt for stort okular.

 

På min drilling sitter det en Swaro Z6, har overhodet ingen problemer med øyeplassering. Ei heller problem med raske skudd når det er nødvendig. Synes det er en kjempe god kikkert til drilling :)

Link to comment
Share on other sites

Har en Zeiss 2,5-10x50 på min drilling, i EAW svingmontasje. Brukes fortrinnsvis på toppjakt, men jeg fant ut at den ble litt tung å ha med på de dagene som det kun er støkk som står på programmet :? Bruker stort sett en Norrøna Kongsvoll rumpetaske, så vekt blir viktig, og etter å ha gått i dagevis med en kikkert på over 500 gram med 10x forstørrelse på støkk uten å bruke den, så kjøpte jeg en kikkert til. Tenkte på en Zeiss, men den var ikke særlig lettere, så jeg endte med en Leupold 1-4x20 :oops: Vekta totalt ble på rundt 250 gram :D Så hvis vekt er viktig, så bør nok desverre kanskje amerikaneren vurderes :oops:

 

Zeiss`n er med på toppjakt og hvis jeg forposterer på høstspill på orrfugl eller det er rådyrjakt som står på menyen. På ren støkkjakt så blir det lettvekt, desverre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Prøver igjen..jeg har gått flere runder på dette fordi kahlesen min, som fulgte med på drillingen, har et medforstørrende trådkors. Dette resulterte i at en orrhane på drøye 100 m nærmest ble dekket av tysk 1-dotten i siktet. Jeg syntes forøvrig at det var super optikk på kahlesen og hadde aldri skiftet om siktet hadde passet mine behov, som reinspikka fuglejeger.

 

Derfor falt valget på et støttehjul :mrgreen: En helt kurant leopold vx III, med en dertilegnet heavy duplex-retikkel, som forholder seg slank&fin under hele prosessen. Dette siktet fikk jeg fra butikk til en grei pris, rett over 3 laken. Om noen vil inn på sjel og stil, kan jeg si meg enig i at det gamle siktet så veldig rett ut på børsa. Likevel kjenner jeg det ingen plass å montere en leopold opp mot en...z6 med rør. Men dette er som kjent en smaken-baken-problemstilling; vi sitter vel alle på våre egne "sannheter", når det gjelder ting&tang vi brenner litt ekstra for :)

 

Lykke til med kikkertkjøp!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville uten tvil valgt swarovski 1-6x24, hadde zeiss1,25-4x24 før å drillingen min og det fungerte fint det å. Men er super fornøyd med den ekstra forstørrelsen i swarovskien.

Jeg ville ikke valgt Z6, den har for trang utgangspupill, slik at den blir alt for følsom for øyeplasseringen. Det gjør den ikke er like god som de andre til raske skudd på 1x. I tillegg har den alt for stort okular.

 

Jeg har Zeiss Varipoint 1,1-4x24, som mitt førstevalg til drillinger. Men uansett ville jeg først ha valgt et sikte som passer i eventuelle gamle baser. Nå vil ikke trådstarter ha lys i siktet.

 

Amatør : Dette er jeg ikke enig i , jeg har en Swaro Z6 1-6x24 og er den desidert beste kikkerten jeg har sett i på en kombi / drilling. Meget stort synsfelt og ingen problemer overhodet å la kikkerten stå på i 95% av tiden man er på jakt. Kun i svært tette granplantefelt tar jeg den av. Og jeg liker svært godt å kunne skru opp til 6x om det skulle behøves.....

Link to comment
Share on other sites

morsomt med så mange svar så fort. Jeg liker doctorn veldig godt, så vist den passer er den en liten favoritt så langt. Den er også lettere enn feks meoptan. z6 er nok et bra sikte, men jeg tviler på at det er så mye bedre enn bla. doctorn at det forvarer at prisen ligger på over det dobbelte. litt jålete kansje, men jeg er nok litt enig i at det skal være europeisk optikk på en tysk drilling.

Link to comment
Share on other sites

]Jeg ville ikke valgt Z6, den har for trang utgangspupill, slik at den blir alt for følsom for øyeplasseringen. Det gjør den ikke er like god som de andre til raske skudd på 1x. I tillegg har den alt for stort okular.

 

Bør vel skyte inn at jeg skyter leirduer så det griner med Z61,7-10 uten lys på drillingen min.

Hvis du har våpen/montasje/optikk hvor hodeplasering stemmer, så spiller dette liten rolle. Må du lete spiller det stor rolle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det ikke spiller like stor rolle om kolben passer perfekt,

 

Men passer kolben perfekt til kikkertsiktet, er det som regel ikke mulig å bruke de åpne siktene på geværet.

 

Siden drillinger har sikteskinne for hagleskudd, er skur og korn bare noen millimeter over sikteskinna. Optisk akse til et kikkertsikte havner normalt minst noen å tjue mm høyere enn skinna. Det blir for tregt med å justere en justerbar kolbekam i tillegg til å hake på kikkertsiktet. Så hvis ikke man skal ha siktet konstant på våpenet, må nesten kolben være tilpasset de åpne siktene.

Link to comment
Share on other sites

Drillingen min er i utganspunktet mest brukt som hagle og kolben passer deretter. Dvs jeg har hodet i en annen stilling med kikkert, men fortsatt kontakt med kolben. Dette er den 3. kikkerten jeg har på drillingen og kan ikke si jeg merker noen forskjell på at jeg sliter med å holde det optiske sentrum. Dette er mere merkbart med de større Z6 modellene.

Link to comment
Share on other sites

...men jeg er nok litt enig i at det skal være europeisk optikk på en tysk drilling.

Ingen protester fra min side her. Hvis det er en våpentype der følelser spiller inn på de valgene man gjør, så er det drillinger. Av tilsvarende grunner har jeg selv nettopp satt østerriksk kikkert på østerriksk rifle :wink:

Men generelt fremholder jeg at de små Leupoldene er svært godt egnet på drillinger og andre kombier. Jeg synes til og med de passer bedre rent estetisk enn de fleste europeiske siktene, uten at det spiller noen rolle for ytelsen.

Link to comment
Share on other sites

hmmm....får veldig lyst å si noen ord om fluktskyting og optikk nå..jeg traff også så det grein på trapen. Skeeten og sportingen fikk jeg ikke testa pga hard vinter i bergen på dette tidspunktet. Var ikke! helt samme greia da 25 orrhaner lagde kaos rett foran trugene mine i vinter. Jeg fikk ned en, ja, på hugg og belegg.

 

Hva er greia med å gå med siktet påmontert? Om jeg får lov, trådstarter? :)

Link to comment
Share on other sites

hmmm....får veldig lyst å si noen ord om fluktskyting og optikk nå..jeg traff også så det grein på trapen. Skeeten og sportingen fikk jeg ikke testa pga hard vinter i bergen på dette tidspunktet. Var ikke! helt samme greia da 25 orrhaner lagde kaos rett foran trugene mine i vinter. Jeg fikk ned en, ja, på hugg og belegg.

 

Hva er greia med å gå med siktet påmontert? Om jeg får lov, trådstarter? :)

 

 

På rådyrjakt vil jeg nok gå med siktet påmontert, men på fuglejakt spørs det om det blir i sekken. Tiden vil vise.

Ønsker meg foresten en slik drilling med 22 magnum i sikteskinna, men har aldri sett noen til salgs. Noen som vet hvor det kan være lurt å se etter en slik? Hvordan er prisen på en slik i forhold til en vanlig drilling?

Noen som har erfaring med et slikt våpen?

Må vel vente til litt til lommeboka har lagt på seg etter siste drilling handel men.....

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten skal selvsagt være europeisk. Ikke rot deg bort i teorier: I en 1,5-6x42 er synsfeltet så stort at du ser løpene 10 cm foran venstrehånda, da er det nok synsfelt. Det som er nærmere enn munningen treffer du ikke uansett...

 

M.a.o finn ut om du trenger mere forstørrelse og lysstyrke enn 1,5-6x42, gjør du det kjøper du det: 2,5-10x42, 2,5-10x50. Og lyspunkt er overflødig, med god optikk og retikkel nr. 4 forsvinner viltet før retikkelet.

 

Kjøp Zeiss, så slipper du å spekulere. Ingen er bedre, kanskje like god. Men med en Zeiss kan du bekymre deg om andre og viktigere ting.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått sett litt på leupold. De er faktisk veldig lette og fine sikter. Er det best å satse på vx-3 eller european serien om man går for leupold? Det ligger også en swarowski 3-9x36 til salgs her på kammeret, det er også en fin og ikke så tung kikkert, ble litt frista av den.

Men er litt usikker på hvor godt den vil passe med de gamle basene, og det var egentlig et rett rør jeg hadde sett for meg.

Link to comment
Share on other sites

har du hakemontasje beregnet for rørsikte, kreves nye ringer til et 36 mm sikte fordi ringen må monteres helt fremme. Apropos vx III, og ikke 3, har jeg akkurat fått montert et slikt. Fikk dette til 3200,- fordi serien blir erstattet av vx 3. Jeg valgte heavy duplex, litt kontrast mot mørk bakgrunn, fint nok til smått vilt på en 150 m hold.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Begynte på en tilsvarende tråd, men kan like godt fortsette på denne som har flere innlegg.

Ser ut til at mange liker Z6, bortsett fra amatør og noen til. Min drilling skal brukes til hare og rådyr primært. I tillegg blir det litt fugl og bever. Ser heller ikke bortifra å ha den med på elgjakt til jeg får skutt en elg med den, bare for å ha gjort det (det kan ta år og dag) Planen er å bruke den til alt jeg har brukt hagla til hittil og en del av riflejakta.

1-6 tiltaler. Jakta lenge med fast 4 på ei rifle i ungdommen. Til sitt bruk var det en revolusjon å bytte til 3-9. Derfor tror jeg anvendelsesområdet blir større med 6 i stedet for 4, i tillegg til at behovet for tilnærmet 1 x ivaretas for kjappe fluktskudd. Jeg vil ikke ha noen lysåpning som medfører høyere senterlinje en strengt nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle valgt et sikte til drillingen som skal stå på mestedelen av tiden, ville jeg valgt det letteste siktet jeg fant som passer baselengden og øyeavstand, og som begynner på 1x forstørrelse. Tungt sikte ødelegger ballansen.

Jeg foretrekker lyspunkt beregnet for bruk på dagen. Synes jeg får avgårde kjappere skudd.

Men hvis du har firefots hakemontasje, ville jeg fått tilpasset et bakre feste til Doctor Sight/Zeiss Compact. Ser for meg at en kombinasjon av det og et kikkertsikte med litt forstørrelse ville blitt veldig allsidig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...