Jump to content

Gåsejakta 2010


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 808
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det jeg sier er at å skyte ei gås eller to under skadefelling på våren, ødelleger mer en det er til nyte.

Det eneste som skjer er at gåsa skyr område, å det er i grunnen greit nok, men da blir det ikke noe

beskatning som det hyles om. Istedet kommer gåseflokken tilbake neste vår i større antall å gjør mere

skade, pga av at det ikke taes ut nok gås under ordinær jakt som følge av at skadefellingen har gjort

at gåsa treker unna.Nei gå heller inn for økt uttak under ordiner jakt, det er mange ting som kan gjøres

for å få jakta mere effektiv, å her er et forum som dette fint for å dele kunnskap å erfaringer for å gjøre

jakta mest mullig effektiv. Foreslår at vi heller kommer med forslag til å hvordan man kan gjøre jakta mer effektiv. :)

 

Jeg er nesten helt enig med deg! Det eneste unntaket jeg ser positivt med skadefelling, må være at den foregår minst 3 måneder før ordinær jaktstart, slik at gåsa forhåpentligvis vil returnere til jordene når jakta begynner. For min egen del har det aldri vært noe problem, for jeg drar til gåsa, ikke omvendt. Men skjønner at skadefellingen kan komme i konflikt med måten du jakter på.

 

Nå er det vel også slik at denne formen for skadefelling har nettopp den ønskede effekten, at gåsa holder seg borte fra enkelte områder.

Link to comment
Share on other sites

Aldri canadagås, men grågås på Ørlandet og kortnebb hjemme(Verdal/Levanger). Jeg jakter stort sett kortnebb når jeg er på fjellet hjemme, men det er større muligheter for fangst nede i bygda.

 

Her har gåsa brukt å lande om kvelden. Men som jeg skrev tidligere i tråden, så har de kommet seinere og seinere de siste årene.

DSCN2251.jpg

Link to comment
Share on other sites

Enorme flokker med hvitkinngås har nettopp ankommet øya. Hvor mange tusener de gjør skade for, aner jeg ikke, men at det ikke er iverksatt tiltak for å holde dem unna jordene, syns jeg er mystisk. Hadde heller ikke vært dumt å få smake brystfilet av hvitkinngås :wink:

Link to comment
Share on other sites

Terrenget ser jo genialt ut vømmøl! Har du jakttillatelse der da?

 

Isåfall får man jo bare håpe at gåsa kommer innom der, også i august. I og med at det var vann der, har jo cabelas.com (noe som ser ut som) geniale blinds til å bruke i våtmarksområder.

Link to comment
Share on other sites

Hei vømmøl, har ikke jakta på ørlandet nei, men en kammerat av meg skjøt 12 grågås på en morra der(rusasetvatne). jeg jakter

selv i Åfjord området å da på grågås å ei å anna kortnebbgås, skal prøve meg på innhered til høstn, er ikke helt bestemt på hvor jeg skal dra men område ved leksdalsvatnet ser fint ut men også nesset i levanger ser gunstig ut. Blir vel en av de to områdene jeg drar til :D

Link to comment
Share on other sites

Arti med hvitkinngåsa ja ivorei, fant foresten et hekkende par i fjordsommer på en holme i

åfjorden, de fikk fram en unge :) , har også hvert borti flokker med hvitkinngås tidligere

år. Har også sett flokker med tundragås som satt i området jeg jakta på, dette hvar i september

2006, så også for 2 år siden en strippegås som hadde slåt seg sammen med en flokk grågås, så

det er tydelig at gåsebestandene er i vekst :D Håper det blir åpnet for jakt på flere gåsearter

etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Stripegås er det åpnet jakt på i mange kommuner, siden det er en fremmed art her nord. :) Det er en asiatisk art som i sin tid ble innført som parkfugl i Storbritannia, og de har siden spredd seg. Sjekk med fylkesmannen, det kan godt hende det er fritt fram for å felle den i din kommune.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har lyst til å prøve meg på gåse-/andejakt, men er helt blank på det området.. Jakter som regel elg, hjort og villrein, så antar at det er litt forskjell.. Men min kjære kjem ifra fosen og tenkte jeg kunne evt benytte muligheten til å bruke de områdene. Men har dere noen tips til en nybegynner? Og om noen vil ha me seg en fersking også, så er det bare å skrike ut..

Link to comment
Share on other sites

Hei, mer spenende jakt en gåsejakt skal du lette lenge etter, har jakta gås i 6 år ,dette er en jakt som krever

en del utstyr, du trenger lokkefugl minimum 15-20stk, en god gåselokk er greit å ha

og muligens en blind(en slaks boks man sitter i ).Er gode muligheter for god gåsejakt på

fosen, selv om det har hvært så som så de siste 2 sesongene, ørlandet er et godt gåseområde

for jakt på grågås. Det er også veldig viktig med god camo, dekk til ansikt og hender eller sit

i en blind,jeg skal prøve blind for første gang i år, det har jeg veldig tro på, ver nøye med valg

av ammo. Jeg bruker winchester xtended range eller remington wingmaster, gåsa er sinsykt

hardskutt. Bare spør hvis det er noe mer :D

Link to comment
Share on other sites

Dette tror jeg blir superdødelig på det meste av fuglejakt i år,første partiet er ventet inn i slutten av Mai!

Dette er den originale produsenten av UV malte lokkefugler, mange prøver å kopiere de, uten å oppnå samme suksess, se og vurder selv:

http://www.reelwings.com/store/

 

Mvh Bjørnar/ Bransjetilknyttet via http://www.jaktfall.no

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, mer spenende jakt en gåsejakt skal du lette lenge etter, har jakta gås i 6 år ,dette er en jakt som krever

en del utstyr, du trenger lokkefugl minimum 15-20stk, en god gåselokk er greit å ha

og muligens en blind(en slaks boks man sitter i ).Er gode muligheter for god gåsejakt på

fosen, selv om det har hvært så som så de siste 2 sesongene, ørlandet er et godt gåseområde

for jakt på grågås. Det er også veldig viktig med god camo, dekk til ansikt og hender eller sit

i en blind,jeg skal prøve blind for første gang i år, det har jeg veldig tro på, ver nøye med valg

av ammo. Jeg bruker winchester xtended range eller remington wingmaster, gåsa er sinsykt

hardskutt. Bare spør hvis det er noe mer :D

 

hmm.. Høres bra ut =) Får høre me svigerfar hvor gåsa pleier å oppholde seg hen, og så ta det derfra ;) Men jeg har hørt at man kan bruke både rifle og hagle, er det sant? Og hvilke områder liker gåsa seg best på? Kornåkrer? Kjem ifra fjellet jeg shø, og er svært lite plaga me gås der oppi ;)

Link to comment
Share on other sites

Det varierer litt hvor gåsa oppholder seg, tidlig i jakta fra 26august(jakstart ørlandet) oppholder den seg som

oftest på gressåkre, når kornet blir slåt drar gåsa ditt istedet. Når det gjelder våpen bruker jeg kun hagle, dette

er pga den dårlige bakgrunnen, det er jo padeflatt tereng å ei riflekule går langt, er forresten forbud mot bruk av

rifle der jeg jakter. Ellers kan jeg anbefalle en tur til innhered i september-oktober, mye kortnebbgås der, ellers har

det de siste åra hvært labert med gås når jakta starta, tror dette skyldes fint hvær, da holder gåsa seg utpå holmer

og skjær, ble bedre noen uker ut i jakta.

Link to comment
Share on other sites

Det varierer litt hvor gåsa oppholder seg, tidlig i jakta fra 26august(jakstart ørlandet) oppholder den seg som

oftest på gressåkre, når kornet blir slåt drar gåsa ditt istedet. Når det gjelder våpen bruker jeg kun hagle, dette

er pga den dårlige bakgrunnen, det er jo padeflatt tereng å ei riflekule går langt, er forresten forbud mot bruk av

rifle der jeg jakter. Ellers kan jeg anbefalle en tur til innhered i september-oktober, mye kortnebbgås der, ellers har

det de siste åra hvært labert med gås når jakta starta, tror dette skyldes fint hvær, da holder gåsa seg utpå holmer

og skjær, ble bedre noen uker ut i jakta.

 

hmm.. okay =) Det ekke på Ørlandet han kjem ifra, Åfjord.. Så satser på at jeg skal prøve meg på jakt der.. Og ser at det lønner seg å jakte me hagle ja.. Får besøke en bestefar og høre om jeg får låne ei hagle ;P hehe

 

I sept.-okt. er jeg nok dessverre opptatt me reinsjakt og elgjakt.. Men takk for tipset ;)

Link to comment
Share on other sites

He he bor i Åfjord jeg, er ikke så mye gås her noe lengre, dette skyldes at det

drives med skadefelling på våren, dette får gåsa til å sky unna :(

 

Så teit.. hmm.. mener det var snakk om i fjor at det var noen som hadde spurt svigerfar om å få jakte gås hos han shø.. Men det kanskje var snakk om skadefelling da..

Link to comment
Share on other sites

Hei, mer spenende jakt en gåsejakt skal du lette lenge etter, har jakta gås i 6 år ,dette er en jakt som krever en del utstyr, du trenger lokkefugl minimum 15-20stk, en god gåselokk er greit å ha

og muligens en blind(en slaks boks man sitter i ...........

 

Gåsejakta "krever" vel egentlig ikke allverdens utstyr. Du kommer langt med en hagle og klær som går i ett med omgivelsene. Dekk gjerne til hender og ansikt. Sitt i skjul, og sitt dørgende stille til gåsa er på skuddhold. Det sies at gåsa er på skuddhold når du kan se øynene. Akkurat det har jeg aldri tenkt over, men det er vanskelig å bedømme avstand mot himmelen om du skal skyte dem i lufta. De er større enn man tror.

 

Jeg lager meg som regel et reir i naturlige skjul, som f.eks gjengrodde striper i åkerkanter. Bruker en kveld på å utbedre dette med pinner, kvist og strå/gress fra nærområdet. Slik får jeg veggene rundt redet høyere så jeg slipper å ligge imens jeg venter. Stolsekk er fine greier, men en stein og sitteunderlag kan gjøre samme nytten.

 

Åstedet velges ut ifra hvor gåsa ofte sitter. De kommer ofte tilbake til et område de har fått fred. Jeg er så heldig å ha kjentfolk med korn og gressåkre og kjentfolk som kjenner enda flere bønder. Så jeg jakter stort sett gratis. Jaktkort i områder som er med i grunneierlagene koster vel heller ikke en formue. På Ørlandet er gåsa fredet utenfor flomerket. Du må helst ut før sola står opp, for da starter spetakkelet. Skal du poste i strandsonen nær nattleiet til gåsa, så må du ut i mørket og snike som en indianer. Er du heldig, så kommer du deg i skjul uten at gåsa merker deg, og da kan det hende du får overflygere godt innenfor skuddhold når de tar av og skal innover landet for å beite.

 

Ikke fall for fristelsen og snu deg om du synes du hører gås rett bak deg. Gåseskvalderet bærer ekstremt langt, og du kan tro at gåsa er rett bak deg når den er 150m unna. Snur du deg da, så har du dreti på draget. Når du hører suset av vingene, er det kanskje på tide å begynne å røre på seg.

 

Gåsejakt i sin enkleste form, er å ta på seg HV-bukse og genser og caps. Lade hagla og krype sammen under noe kratt og håpe at det kommer gås. Dessuten, så sier de innfødte at drittvær er gåsjaktvær. I regn og motvind flyr gåsa lavt.

Link to comment
Share on other sites

Hei, mer spenende jakt en gåsejakt skal du lette lenge etter, har jakta gås i 6 år ,dette er en jakt som krever en del utstyr, du trenger lokkefugl minimum 15-20stk, en god gåselokk er greit å ha

og muligens en blind(en slaks boks man sitter i ...........

 

Gåsejakta "krever" vel egentlig ikke allverdens utstyr. Du kommer langt med en hagle og klær som går i ett med omgivelsene. Dekk gjerne til hender og ansikt. Sitt i skjul, og sitt dørgende stille til gåsa er på skuddhold. Det sies at gåsa er på skuddhold når du kan se øynene. Akkurat det har jeg aldri tenkt over, men det er vanskelig å bedømme avstand mot himmelen om du skal skyte dem i lufta. De er større enn man tror.

 

Jeg lager meg som regel et reir i naturlige skjul, som f.eks gjengrodde striper i åkerkanter. Bruker en kveld på å utbedre dette med pinner, kvist og strå/gress fra nærområdet. Slik får jeg veggene rundt redet høyere så jeg slipper å ligge imens jeg venter. Stolsekk er fine greier, men en stein og sitteunderlag kan gjøre samme nytten.

 

Åstedet velges ut ifra hvor gåsa ofte sitter. De kommer ofte tilbake til et område de har fått fred. Jeg er så heldig å ha kjentfolk med korn og gressåkre og kjentfolk som kjenner enda flere bønder. Så jeg jakter stort sett gratis. Jaktkort i områder som er med i grunneierlagene koster vel heller ikke en formue. På Ørlandet er gåsa fredet utenfor flomerket. Du må helst ut før sola står opp, for da starter spetakkelet. Skal du poste i strandsonen nær nattleiet til gåsa, så må du ut i mørket og snike som en indianer. Er du heldig, så kommer du deg i skjul uten at gåsa merker deg, og da kan det hende du får overflygere godt innenfor skuddhold når de tar av og skal innover landet for å beite.

 

Ikke fall for fristelsen og snu deg om du synes du hører gås rett bak deg. Gåseskvalderet bærer ekstremt langt, og du kan tro at gåsa er rett bak deg når den er 150m unna. Snur du deg da, så har du dreti på draget. Når du hører suset av vingene, er det kanskje på tide å begynne å røre på seg.

 

Gåsejakt i sin enkleste form, er å ta på seg HV-bukse og genser og caps. Lade hagla og krype sammen under noe kratt og håpe at det kommer gås. Dessuten, så sier de innfødte at drittvær er gåsjaktvær. I regn og motvind flyr gåsa lavt.

 

Tusen takk for råd og tips ;) Da er det nå bare å prøve seg fram da ;)

Link to comment
Share on other sites

Har de siste årene postert i ei grøft ved en stor åker, har da jaktet på grågås. Det virker som om grågåsa blir mære

og mære sky for hvært år, den ville ikke lande ved lokkefuglene som stod ved åkerkanten, den landet midt utpå åkeren

istedet. Blir derfor prøvd å jakte fra blind i år, med lokkefuglene rundt blinden, snikjakt blir vanskelig før 10august

da tidligjakta kun er på dyrka mark og rifle er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å si at det ble merre sus da jeg begynte å bruke gåselokk(greylag hammer), greide å lokke flere

gjess på hold med lokken, kombinert med 20 lokkefugl . Men som du sier vømmøl man trenger kanskje ikke

så mye utstyr, det går merre på hvordan man legger opp jakta, legger man opp til snikjakt for eks

trenger man kun hagle/rifle og god camo, ved posteringsjakt ved store åkre anbefaller jeg ihvertfall

lokkefugler, gåselokk og blind. Ved småe åkre kan det kanskje klare seg å sitte i en grøft eller lignende

ved åkerkanten og likevel få goe skuddhold. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Issa. Både GÅSEJEGER'N FRA FOSEN og vømmøl ser ut til å kunne dette veldig bra, så jeg har ikke så mye å komme med. Tolmodighet, stillhet og NULL bevegelse er vel noen viktige stikkord.

Ammunisjon - som fosenjegern bruker er absolutt å anbefale - da slipper du å løpe etter hver eneste gås du skyter...

 

Gleder meg til å høre om hvordan det går med blinds FOSEN! Hvor har du bestillt fra? Jeg prøvde å bestille fra cabelas igår, men de var utsolgt. Får ikke nye før i juni :(

Link to comment
Share on other sites

Hei, ivorei, er sykt spent på hvordan det vil funke med blind på grågåsa, det ble en power hunter

blind jeg bestilte, etter anbefaling fra tor ola dehli. Det er den blinden med lavest profil, noe som er

fint på grågåsa, må vel uansett kamuflere den godt. Jeg bestilte fra www.dkwai.dk, fant ut at

vis man bestiler fra danmark blir momsen truket fra, jeg venter spent på å få blinden i hus. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei issa, vet ikke om det ble nevnt, men du må hvære opp grytidlig på morgenen

vis du skal jakte gås, da snaker vi om klokka 04.00 senest. :) , er om å hvære på

plass i skjulet før trekket starter. Jeg bruker som regel å dra ut allerede kloka 0300,

så er jeg sikker på å få ut lokkefugler å årna skjulet/blinden skikelig før gåsetrekket starter.

Link to comment
Share on other sites

Har vært å sett på blindsen din FOSEN, og den ser bra ut :D

 

Selv er jeg litt mer giret på en som er litt større(vet jo ikke hvor stor din er, men den så ikke så stor ut, sikkert på grunn av den lave profilen) med litt bedre plass, samt at jeg vil ha portåpning på min.

 

Jeg øver på å ha en haglpatron klar i munnen, så jeg raskt kan avfyre 3 skudd hvis muligheten byr seg. Regelen er to i våpenet, men lader jeg på nytt kan jeg skyte med god samvittighet :mrgreen:

Jeg har hatt altfor mange muligheter til å skutt mer enn to gås, så til denne jaktformen, hvor man har god tid, tror jeg dette kan lønne seg.

 

Hvordan går det meg haglekjøp forresten?

 

Bra at du er engasjert Issa, vi trenger folk som deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei ivorei, He he, ja den forbaska regelen med kun 2 skudd, bruker å ha med meg 2 hagler ved posteringsjakt.

Blir litt være fra blind, får vel plokke ut magasinspærra :lol: . Når det gjelder blind så tenkte

jeg også først på en litt støre en, men begynte å mimre om hvor sinsykt sky grågåsa er, derfor

ble det power hunteren. Lyke til med kjøp av blind, ganske sikker på at slik jakt er den rette veien

å gå med tanke på å få bedre resultat. :D, de har noen blinds på big 5.no som ser greie ut. Har

ikke kjøpt ny hagle enda, venter på feriepenger, men det blir franchi fast black ja.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg øver på å ha en haglpatron klar i munnen, så jeg raskt kan avfyre 3 skudd hvis muligheten byr seg. Regelen er to i våpenet, men lader jeg på nytt kan jeg skyte med god samvittighet :mrgreen:

Se og lær fra denne fantastiske, nydelige damen :D

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på denne tråden litt. Skal for første gang prøve meg på gåsejakt til høsten. Tenker i hovedsak på å bruke rifle, og da en .223. Men skjønner at gåsa kan være en "hard nøtt". Lurer derfor på om noen har tips på hvilken kuler jeg bør bruke i en .223? Tenkte selv på en 69 gr hullspiss kule. Er dette ett godt valg? Men ser gjerne om noen har bedre forslag.

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål til de som har greylag hammer. Fikk min i posten i dag, og lyden i den er helt annerledes enn i de andre to gåselokkene mine (Faulks CH44 og en annen hvor navnet er slitt av)..

Jeg syns greylag hammer lager den skvaldre/kakle lyden gåsa lager, mens de to andre fløytene lager den mere syngende/hylende lyden. Ønsket veldig å lage den skvaldrelyden under fjorårets jakt, men fikk ikke det skikkelig til med lokkene jeg hadde da. Så langt er mitt inntrykk at lydene som lages i størst grad avhenger av håndstilling og styrke på utpustet. Leste i forumet her at man måtte bruke stemmen mye når man bruker greylag hammer. Ligger nedsylta i feber og influensa så jeg har bare såvidt prøvd lokken i dag, men syns ikke stemmebruk forandret lyden i stor grad. Kanskje er jeg helt på jordet, men syns det hadde vært artig å få noen innspill på hvordan dere som har greylag hammer bruker den. Skjønner at det ikke blir noen fasitsvar, men inputs hadde vært morro å lese. Holder dessuten på å gå på veggen etter snart to uker på sofaen, og 10 gjennompløyde sesonger med friends. Tror alle artikler en finner ved å google gås er gjennomlest også... :(

Link to comment
Share on other sites

Nei, den er litt vanskelig den greylag hammeren :) , men den funker sinsykt bra, synd du ikke kjøpte

innstruksjons dvden. Det han på filmen sier er at man ikke skal barre blåse i fløyta, lufta skal komme

opp fra mellomgulvet, omtrent sån som man gjør for pusse briller(lit vanskelig forklart), samtidig som

man blåser i lokken skal man lage en slaks grynte lyd(dette hvar vist veldig viktig). Men det er riktig som du sier at håndstillingen er

viktig, den brukes for å lage forskjellige lyder,det er uansett et sabla godt kjøp :D ,syns den produserer bedre

og høyere lyd en andre grågåslokk jeg har prøvd. Ivorei den ene lokken du hviser til på youtube er ikke

greylag hammer men en glg16, dette er også en god gåselokk til grågås, kan ikke produsere samme lydregister

som greylag hammer men er en del enklere i bruk. Anbefaller absolut å kjøpe innstruksjonsfilmen ved kjøp

av greylag hammer.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte selv på en 69 gr hullspiss kule. Er dette ett godt valg? Men ser gjerne om noen har bedre forslag.

69 gr hulspiss er voldsomme greier. Det vil garantert gi deg mindre kjøtt på tallerkenen enn f. eks. 55 gr. helmantel, som jeg selv bruker. Får du et brysttreff med denne, blir det minimalt svinn.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen jaktfolk!

 

Hadde bare lyst til å lufte et lite spørsmål jeg av og til har spurt meg når det gjelder jakting med lokkegås.

Har det noen særlig effekt å ligge med lokkegås på en helt vilkårlig plass der en tror det passerer gås i lufta i håp om at gåsa skal lokkes ned, eller er lokkefuglene kun/mest egnet for å få gåsa til å lande nært deg på plasser der du allerede "vet" gåsa kommer?

Kanskje litt diffust spørsmål men jeg gir det et forsøk i håp om gode svar.

 

oyshoy

Link to comment
Share on other sites

Du har størst sjanser hvis du plasserer bulvanene der de beita dagen før. Gjør en runde og observér hvor de holder til, men skrem de for all del ikke. Da kan de finne seg en ny beiteplass neste morra... Gå ut grytidlig og rigg alt klart før beitetrekket starter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere ganger ligget på lur med lokkegås og sett at flokk etter flokk flyr over. Har derfor etterhvert begynt å lure på om gåsa nærmest alltid har en helt bestemt plass den skal til - og dit drar den, eller om man klarer å "dra den ned" med mange nok lokkegås...

Link to comment
Share on other sites

Hey oyshoy:Tror du vil dra til deg flere gås nå som du har greylag hammer lokken :) , bruker du forresten mange lokkefugler ? jeg bruker 20stk men vurderer å kjøpe en 12pk med prograde skall å suplere med. Det er vanskelig å få lokket til seg gås som flyr høyt å er på trekk sørover, det lønner seg som flere sier å finne en åker hvor gåsa har beitet en stund, å rige seg til der

med lokkefugl osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...