Jump to content

Lurer på litt om en patron, gammel AP i .30-06.


Sollie

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer på litt om en patron i .30-06 (7,62x63) jeg har liggende. Jeg antar det er panserbrytende (svart spiss på kula), og har til nå funnet ut at stemplingen på bunnen (TW 43) betyr at hylsa er produsert av Twin Cities ordnance plant, Ramsey County, Minnesota i 1943. Det er min far som fikk slike tilsendt til å øve med etter at han kjøpte Mauser 98k i forsvaret for lenge siden (sent på 70-tallet tror jeg).

 

Det jeg lurer på er om det er noen problemer med å bruke slike i dag i Mauser og nye våpen. Kan jeg på noen måte se om det er en korrosiv tennhette i ammunisjon? Jeg vet ikke om det er av noen som helst betydning, men tennhetta er en del rundere (utover), mens annen ammo jeg har sett har tennhetter som er flate.

 

2vd5vfp.jpg1tn1mq.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis disse er produsert i -43 så er de nok ikke å anbefale brukt uten at du pusser våpenet rett etter bruk pga korrosive hetter.

Generellt er det slik at hvis du er i tvil om gammel eller ny ammunisjon er tuklet med så skal du la det ligge!

Og strengt tatt så er det slik at panserbrytende ammunisjon er forbudt både å inneha og bruke i kongeriket Norge!

Husker at jeg en gang på slutten av 70 tallet ladet om kulene fra slik ammo til en 300 Weatherby. Mener å huske at disse prosjektilene veier i underkant av 150 grains.

I maksladninger fra en 300 Weatherby viste disse seg å være vanskelige å stoppe.

På 50M gikk disse gjennom 40mm vanlig skipsstål!

Vil tro at det meste av skuddsikre vester ville fått store problemer med disse og det er følgelig en av grunnene til forbudet!

Mitt gode råd er derfor at du destruerer eller leverer disse så slipper du noe problemer!

Link to comment
Share on other sites

Rundskriv G-36/00 punkt 7 sier at lovlig ervervet ammunisjon utlevert fra forsvaret eller politiet ikke medfører brudd på forbudet. Min far fikk disse utlevert fra forsvaret og de bryter derfor ikke loven.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rundskriv G-36/00 punkt 7 sier at lovlig ervervet ammunisjon utlevert fra forsvaret eller politiet ikke medfører brudd på forbudet. Min far fikk disse utlevert fra forsvaret og de bryter derfor ikke loven.

 

Klar over den men det står i samme rundskriv følgende: I den utstrekning politiet kommer over slik ammunisjon, bør eieren oppfordres til å få avviklet denne type ammunisjon innen rimelig tid.

 

Det viser bare at myndighetene er lite begeistret for slik ammo!

 

Men det finnes både en såkalt Bullet Puller Hammer og chokser som du setter i pressa for å dra ut kuler!

Link to comment
Share on other sites

Dette er originalvare, de pleier fungere ok, men du bør pusse med varmt såpevann etter skyting. Pusser du godt nok er de OK å bruke i våpenet.

Lovligheten er en annen ting, men ble det utlevert så er beste måten å få dem bort på å skyte dem. De er miljøvenlige, de inneholder lite bly.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå fått mulighet til å se på eskene til ammunisjonen og der står det tydelig (håndskrevet, sikkert fra forsvaret) "AP M2", og da er det vel ikke noe tvil lenger. Jeg har også dratt ut en kule av en patron med tang, og brukt baufil for å fjerne kobberkappa på halve kula, og det ligger en hard penetrator inni (kan legge ut bilder når jeg får mulighet).

 

I tillegg har jeg sett på en annen eske med helmantelkuler, og de er stemplet med VC 45, som skal bety at de er produsert av Verdun Arsenal, Canada etter kontrakt med USA, i 1945. Tenhettene i disse er flate, slik som på nyere ammunisjon, og på denne siden står det at all ammunisjon fra fabrikken hadde ikke-korossive tennhetter. Er denne grei å bruke?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...