Jump to content

Hylser - gratis, dyrt eller midt i mellom?


*OK*

Recommended Posts

Som blodfersk hjemmelader (har ikke begynt en gang, men får meg 308 i morgen) lurer jeg på: Hvordan starter man opp? Kjøper man de første tomhylsene (virker urimelig dyrt - hvorfor), eller kjøper man de billigste treningspatronene man kan finne og skyter de bort før man begynner å lade (ser mye billigere ut - hvorfor), eller peller man fra bakken/bøtta på skytebanen (det blir en lapskaus av hylser?).

 

*OK*

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke plukk hylser på bakken. Du vet ikke hvor mange ganger de har vært ladet før, eller hvor hardt de har vært ladet.

Kjøp deg patroner den første sesongen, så bruker du vinteren til å lade om disse til neste sesong.

 

Hvis du kjøper f.eks. Norma jaktmatch til trening, så har du hylser av god kvalitet.

 

Det går også an å kjøpe hylser selvfølgelig, men da kan det hende at førstegangs lading blir like dyrt som å kjøpe ferdigrulla.

Link to comment
Share on other sites

Å pelle bakken eller bøtta trenger jo ikke være så lurt da du aldri vet hvor mange omladninger slike hylser har hatt, men er det et arrangement med masse folk som skyter, så er det jo ikke noen heksekunst å fravriste noen en håndfull hylser.. Storviltprøven og treningsskudd på høsten er jo gyldne anledninger til å skaffe engangsskutte hylser til lavpris..

 

Ellers er det jo greit å starte med å kjøpe et par pakker remington umc eller lignende, for så å begynne med dem. Funker greit i mitt våpen de hylsene. Hvis du har øya litt med deg dukker det ofte opp tilbud på salgssidene her om å kjøpe engangsskutte kvalitetshylser til ca en eller to kroner stykket. Det er jo også et greit utgangspunkt.

 

Jeg har ikke sett noen grunn til å kjøpe nye tomhylser ennå. Samle på alt som er av hylser, og det tar ikke lang tid før du sitter med en pen liten bunke av ymse fabrikat. Så lenge du ikke blander fabrikat og antall ganger skutt, så funker det meste av kjøpeammo greit, så vidt jeg har forstått. Unntaket er vel av og til Sellier & Bellot sine hylser, men de fungerer også greit for mange. Se an hva du skal skyte med de forskjellige hylsene. Til jakt og presisjonsskyting er det greit med gode hylser, men til banking på 100metern går det meste godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg patroner den første sesongen, så bruker du vinteren til å lade om disse til neste sesong.

Det blir mange patroner... og hylser... Jeg greier ikke å holde oversikt om jeg skal jåsse med så mange hylser :roll: 200 er iallefall rikelig.

 

JEg sirkulerer stort sett på 30-50 hylser. Når je kommer hjem fra skyting blir de sizet mens Forresten godgjør seg i løpet. Neste gang jeg skal ut er de blitt patroner igjen

Er det noe "reise-bort" arrangement blir det ladet 100-200 i hvert kaliber som skal brukes.

Kjøper 100-200 hylser eller patroner for hvert kaliber, (Lapua, for jeg gidder ikke bale med hylser)

I 6.5x55 fikk jeg engangsskutte hylser av skytterlaget. Slet ut et løp med 400-500 hylser. ~6000 skudd. Kostnad hylser = 0

200 6.5x284 hylser har nå skutt ca 2150 skudd, hadde kun 100 opp til 1400sk omtrent, men å dra til Hengsvann med 95 skudd ble litt tåpelig..., har etterhvert mista 10-15 hylser, nå må jeg snart ha ny pipe - men hylsene er like fine, de sliter ut et løp til.

350 skudd i .223-løpet, 35 hylser har blitt brukt til 250 av skuddene.

 

Hylser er i praksis ikke en stor kostnad, her imellom 0.25 og 1kr smellen - og det er for det aller dyreste hylsene. Det som svir av driftskostnader ift. skyting er stort sett bilkjøring og kuler, IMO, med piper etter det, og krutt og hetter som ikke er noe å bry seg om.

Kvalitetskuler som f.eks Berger er idiotisk dyre - husker ikke hvor mye - har fortrengt det :roll: Hylser - nei

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Og plukke på bakken har sine klare ulemper ja, ikke nok med at du kan få hylser med veldig variert kvalitet, men vær hylse vil også gi varierende trykk, som resulterer i variert treffpunkt. For min egen del Var jeg så forutseende at jeg begynte og spare på tomhylsene flere år før jeg fikk meg ladeutstyr :mrgreen: så et tips til alle som ikke lader, ta vare på hylsene. it might comin handy :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har du tilgang på bane eller er kjent i miljøet, ser ejg ingen grun til at du ikke skal få lov til å spørre noen av de gamle elgjegerne so mskyter prøva om ikek du kan få hylsene etter den pakka med norma elite de bruker foir å ta prøva. HVis du ikke har en gjeng med hylsegribber som står klare der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid plukket opp hylser fra banen. Har kun hatt 308win til i november, og i og med at jeg har vært standplassleder i et par hele sesonger på elgbanen har jeg tatt vare på maaaasse Normahylser som kommer rett fra kjøpepakken. Jeg har kun plukket hylser som jeg ser kommer rett fra jaktmatch/oryx/elitepakken så da føler jeg meg veldig trygg. Til 338'en har jeg for første gang kjøpt noen hylser, men treningshylsene har jeg plukka på banen. Dette var FC hylser som var forsegla med lakk rundt tennhetta og da vet jeg at de kun har vært skutt en gang. Kjøpte faktisk noen nikkelhylser til 308'en også.. Eller har jeg til nå, etter flere tusen skudd hatt en hylseutgift på kr 0 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som blodfersk hjemmelader (har ikke begynt en gang, men får meg 308 i morgen) lurer jeg på: Hvordan starter man opp? Kjøper man de første tomhylsene (virker urimelig dyrt - hvorfor), eller kjøper man de billigste treningspatronene man kan finne og skyter de bort før man begynner å lade (ser mye billigere ut - hvorfor), eller peller man fra bakken/bøtta på skytebanen (det blir en lapskaus av hylser?).

Som blodfersk hjemmelader får du her en utmerket sjanse til å starte i riktig ende.

Kjøp fabrikkpatroner som du deretter lader om igjen etter måling av trykkring på tomhylsene dine, og deretter bruker disse hylsene som referanse til dine første hjemmeladninger.

Ikke kjøp billigste sort ammo. Det er stort sett dårlig hylsekvalitet på "billigammo" som gir unøyaktige målinger. Norma Jaktmatch f.eks. er perfekte patroner som gir gode hylser for en vordende hjemmelader som tar oppgaven seriøst.

 

Det du trenger i tillegg er et mikrometer (alle seriøse hjemmeladere har det).

kjøp dessuten Ladeboken. Der står fremgangsmåten for måling av trykkring godt forklart.

 

IKKE plukk hylser på banen før du begynner å bli en rutinert og erfaren hjemmelader.

Hylsene er det svakeste leddet på en patron, og du bør ikke lade plukkhylser før du lærer hvordan en god hylse til omlading skal se ut.

 

Mine godt brukte 5cents.

Link to comment
Share on other sites

Å bruke Norma Jaktmatch i 308win som utgangpunkt for makstrykk for hjemmeladninger tror jeg vil gi litt slappere ammunisjon enn nødvendig. I rifla mi med 49 cm pipe så kommer kula ut i ca 750 m/s. Dette er mer enn 70 m/s mindre enn f.eks federal fusion i samme kulevekt.

 

Ellers er jeg enig i at Norma Jaktmatch er et bra sted å begynne. Kjøp en 50-pakk på XXL til 450 kroner og reis på skytebana og bli kjent med rifla. Etterpå har du 50 hylser av god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Å bruke Norma Jaktmatch i 308win som utgangpunkt for makstrykk for hjemmeladninger tror jeg vil gi litt slappere ammunisjon enn nødvendig. I rifla mi med 49 cm pipe så kommer kula ut i ca 750 m/s. Dette er mer enn 70 m/s mindre enn f.eks federal fusion i samme kulevekt.

 

Det er ikke nødvendigvis tilfelle. Krutt koster penger, og det er derfor mer økonomisk å lade til max med et raskt krutt enn å lade til moderat trykk med et mer saktebrennende.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at det ikke nødvendigvis er lavere trykk i jaktmatch, men på bakgrunn av kulevekt og hastighet så ser en at her er ikke patrona sitt potensiale utnyttet. Da er det bingo om trykket er opp mot maks eller moderat. Ammunisjon som yter opp mot det maksimale med tanke på kulevekt og hastighet for kaliberet må nødvendigvis også ha et trykk som nærmer seg maks.

Link to comment
Share on other sites

Å om du er fersk hjemmelader er det vel kansje ikke så viktig om patronen er ladet "helt til max" eller "litt under max" om du bruker mikrometer og måler trykkring, du vet jo uansett bare at du ikke bør ladde ammunisjon med større trykkring enn fabrikkammoen...

 

Jada, dette kan vi diskutere lenge og vel.

 

 

 

edit:skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Handlet fabrikkammo Norma Golden Target (150 grs) til skytterlagspris a kr 6,- nå i julen. Er jo ett rimligere alternativ til Norma Jaktmatch a kr 9,-. Desverre kan jeg bare anta at det er samme hylsen.

(Er jo litt råflott å handle en fabrikkny tomhylse til rundt 10 kr fant jeg ut. :) )

Har ikke fått testet den ennå men vil tro det duger til blinkskyting.

Til toppjakt osv har jeg ingen erfaring med baneammunisjon, der kan nok jaktmatch passe bedre.

 

De 200 patronene jeg kjøpte (.308 Winchester), skal lades omigjen med Barnes 150 TSX grs til jaktammunisjon etterpå.

 

Mvh

Johan-Arnt

 

(Edit:skrivefeil)

Link to comment
Share on other sites

Et slikt alternativ med anskaffelse av Golden Target havner vel på prisnivået omtrent midt i mellom. (kule, krutt, og hette ca 4 kroner) Da har en jo en ferdig formet engangskutt hylse fra din rifle til ca kr 2, samt treningsgrunnlaget fra den første skytingen. Har ihvertfall hørt at Norma og Lapua lager gode hylser med jevn kvalitet.

 

Skulle ønske jeg fant ut dette selv i stedet for å kjøpe tomhylser i utgangspunktet. Presisjonsgrunnlaget med GT i min rifle har jeg ikke prøvd ennå. Skulle det ikke være all verden, så har en i alle fall avtrekkstreningen.

 

(Begynte selv med tomhylser fra winchester. etter litt preparering/ sortering lever de ennå, men betalte rundt 4 kr/ tomhylse for dem i sin tid...)

 

Norma 150 grs golden target i 308w og 3006 er mistenkelig lik jaktmatch ;)

(jeg tror det er samme patron med forskjellig pakning og pris)

 

Litt på siden av trådstarters spørsmål. Er det noen som har kronografert både GT og Jaktmatch i riflen sin som mulig kan si om det er samme ladning og/ eller kule i de to patronene.

 

Lykke til med ladingen. Det er både spennende og interesant.

Vær i allefall nøye og forsiktig

 

Mh

jarnt

Link to comment
Share on other sites

IKKE kjøp Federal, Sellier&Bellot, Remington eller andre billigmerker ;). De fleste av disse hylsene er mindre egnet til omlading enn Norma og Lapua, kanskje med unntak av Remingtonhylser, som jeg har veldig god erfaring med i diverse kalibre.

 

Du har fått et kjempegodt råd her, nemlig å kjøpe Norma Golden Target (som koster mindre enn fabrikknye normahylser) eller Norma Jaktmatch, evt Lapua teningsammo, og skyt opp disse. Kjøp gjerne hundre patroner i slengen, av samme lott, så har du flotte hylser til hjemmelading etterpå.

 

Ellers funker det bra å plukke hylser på bana, så lenge du vet hva du driver med. Jeg plukker som regel opp hylser etter jegere som ligger og banker ut Jaktmatch fra nye pakninger. Disse er aldri noen fare å lade om. Men jeg plukker ikke fra søppelbøtta. Jeg foretrekker å bruke flaksen min på andre ting ;).

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte opp et parti med Lapua Trainer 123 grs. i .308w i sommer hos en sportsbutikk. Mener jeg fikk 20-pakningene for ca. 90 kr. stk. Husker ikke helt, men mener det kan dreie seg om 20-25 pakker. Føler meg godt skodd med tanke på hylser ei stund framover. Liker godt Lapua-hylsene, og prisen kom ned i 4,50 pr stk.

 

I tillegg plukket jeg en del tomhylser på bane i forbindelse med et prosjekt utmarkslaget var med på. Jegerne ble sponset med ammunisjon fra Norma. Jeg hadde dermed kontroll på hvor hylsene kom fra.

 

Å kjøpe tomhylser for 10,- pr. stk er råflott. Norma eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Som blodfersk hjemmelader får du her en utmerket sjanse til å starte i riktig ende.

Kjøp fabrikkpatroner som du deretter lader om igjen etter måling av trykkring på tomhylsene dine, og deretter bruker disse hylsene som referanse til dine første hjemmeladninger.

Ikke kjøp billigste sort ammo. Det er stort sett dårlig hylsekvalitet på "billigammo" som gir unøyaktige målinger. Norma Jaktmatch f.eks. er perfekte patroner som gir gode hylser for en vordende hjemmelader som tar oppgaven seriøst.

 

Åh, det er godt å høre fornuftens stemme! Denne, og en hel mengde andre kommentarer her, gir en nybegynner akkurat den retningen og tryggheten han trenger. Jeg er veldig imponert over dette Forumet. Flinke folk gir riktige betryggende råd, samtidig som man hele tiden aner at det er en hel skog der ute med interessante erfaringer. Mange takk!

 

Nå har jeg er problem det sikkert er vanskelig å bli tatt alvorlig på: Alle skytebaner rundt her jeg bor er nedsnødd & stengt. Jeg har fått meg børse, men får ikke skutt mine Jaktmatch som så skal lades! Er det OK å kjøpe engangsskutte Norma og så bare dure i vei, eller bør jeg flytte fokus og drive med noe annet helt til det blir bart og skytbart? Frimerkesamling skal visst være bra! (tror ikke jeg klarer det uansett, ladefoten kiler)

Link to comment
Share on other sites

*OK*

Visst ikke det er skytebaner i nærheten må du gå løs på bekjente som er grunneigere med egna sted for testskyting.

Dette gjorde eg og endte opp med plasser og trene på, skyte kråker og jakte rev. :D

Skaff deg ett sted og skyte opp litt fabrikk ammo slik at du har referanser når du skal begynne og lade.

 

 

Cracy-John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Støtter Bamrud i at man må begynne med fabrikk. Å lade god ammunisjon innebærer veldig mye mer enn å presse hylser og sette kuler, spesielt dette med vurdering av trykk er kritisk. Skal man vurdere trykk MÅ man ha en referanse, og det får man ved å skyte og måle fabrikkammo. Når det gjelder valg av hylser er jeg litt mer pragmatisk, det meste av hylsemerker duger helt fint. OK så er Norma og Lapua kremen, finner en rimelig ammo fra de er det bare å kjøpe. Men om det blir for dyrt er både Federal og Remington greit nok, da kan du heller plukke den gode messingen på banen til høsten når oppskytinga går for fullt.

Link to comment
Share on other sites

Det er stort sett dårlig hylsekvalitet på "billigammo" som gir unøyaktige målinger.

Er dette noe du har opplevd selv, lest noen steder eller bare hørt?

 

Bare lurer.

 

Slenger meg på det spørsmålet høggern..... Har nemlig motsatt erfaring selv....billig behøver ikke bety dårlig kvalitet....

 

Og i tillegg: Ser ikke at det er noen som har nevnt winchester hylsene du får kjøpt hos trond eller midway....(???!!) Som jeg bruker veldig mye....

Link to comment
Share on other sites

Det er svært hyggelig at du setter pris på forumet og velmente råd, *OK*

At mitt sitat ble brukt i samme setning gjør meg litt rørt og gir samtidig inspirasjon til å dele mine erfaringer på forumet.

 

En annen god grunn til å delta her på forumet er kontaktnettet og gode venner en får i løpet av kort tid, så du skal få ett godt råd til med det samme. Hvis du skriver bosted i profilen din, så vil det være lettere å gi deg tips om en bane i nærheten, eller at det kan være en i nærheten som har banefasiliteter i "bakgården". Det er mange private baner rundt omkring for testing av ammo. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er dette noe du har opplevd selv, lest noen steder eller bare hørt?

Bare lurer.

Lur i vei høggern. Eller skal jeg heller si : ikke sitt der å lur.

Prøv litt sjøl med forskjellig ammunisjon, så vil du se hvorfor rimelig ammo ikke alltid gir de beste (og jevneste) resultater når det gjelder fysisk måling.

Der hvor jeg gir et bastant uttrykk for at jeg veit hva jeg snakker om innen lading, er det alltid etter egen erfaring. Å støtte seg til "har hørt at", kan andre ta seg av.

 

Slenger meg på det spørsmålet høggern..... Har nemlig motsatt erfaring selv....billig behøver ikke bety dårlig kvalitet....

Her gleder jeg meg til fortsettelsen. At gode (i denne sammenhengen dyrere) hylser har du dårlig erfaring med?

Jeg skal selvsagt ikke motsi utsagnet om at "billig ikke behøver å være dårlig", men motsatt har jeg ikke opplevd.

Link to comment
Share on other sites

Erfaring med alle typer "billig ammo" eller en eller flere typer? Ville vært intressant å høre hvilke merker du har disse erfaringene med.

Er det fabrikk ammo du mener målingene blir ujevne på, eller hjemmeladninger med "billighylser" ?

 

Jeg for min del pleier bruke norma, RA, eller Lapua om jeg har tenkt gjøre seriøse målinger. For jeg har plenty sånne hylser. Så jeg har ikke erfaring med trykkmåling på "billighylser" (hva det nå måtte være)

 

 

forresten har jeg blandete erfaringer med normahylser, enkelte år sprakk Norma 6,5 hylser på første avfyring eller når de ble pressa første gang.

Link to comment
Share on other sites

Her gleder jeg meg til fortsettelsen. At gode (i denne sammenhengen dyrere) hylser har du dårlig erfaring med?

Jeg skal selvsagt ikke motsi utsagnet om at "billig ikke behøver å være dårlig", men motsatt har jeg ikke opplevd.

 

Ok, mulig skrivefeil.

 

Men her er det jeg mener og har erfart. Jeg liker ikke Norma Jaktmatch, de går ikke tilfredstillende i mine våpen, det vil si, de samler godt de skuddene som oppfører seg likt. Har kjøpt en del ferdig ammo til 308, da jeg trengte nettopp noen hylser til å starte med. Det skulle vise seg at hettelommene var for trange til bruk, så disse ga jeg vekk. I tillegg til å kaste skuddene alle veier (ja, de er skutt i benk, så det er ikke skytters feil!). Så kom 300 win mag i hus og samme problemstilling oppsto, jeg trengte noen hylser til å lade om med mine egne ladninger til winchester hylsene kom i hus. Så, jeg kjøpte Normas jaktmacth, 60 skudd (3x20) faktisk. Så jo ikke noen grunn til at disse skulle oppføre seg likedan som 308 gjorde. Meeeen der tok jeg feil, det vil si de første 20 ble brukt til å komme sånn ca midt i på 100 meter. De neste ble brukt til å teste presisjonen i våpnet... eller hvertfall "prøvd". Fant 6 patroner av 60 som faktisk ga grei samling. DA er ikke de verd de ekstra kronene, når det finnes billigere ammunisjon og hylser som gjør jobben BEDRE for MIN del. Nå skal det sies at hylsene ikke var riktig så trange i hettelommene som i 308 (et lite +).

 

Videre har ikke jeg eller noen av min venner noen presisjonproblemer med f.eks. Sellior & Bellot sine treningsskudd. Billig, presis og du får utmerkede hylser til lading etterpå. Jeg lader de fint 10-15 ganger uten problem, hverken med hylsene eller presisjon.

 

Konklusjon for min egen del: Jeg kjøper ikke Norma jaktmatch og anbefaler alle å prøve det de kommer over av ammunisjon, da de KAN gå riktig så fint i di børse. Å si at andre IKKE skal kjøpe eller bruke "billig" ammo eller Norma jaktmatch fordi den ikke funker i min børse eller på grunn av trange hettelommer, blir feil for min del.

Link to comment
Share on other sites

Har ofte lurt litt på hvor grensen går hos den enkelte når det gjelder ladninger og forskjellige hylser.

 

Når jeg har funnet en ladning som funker og som ikke er hverken for kraftig eller for svak, men som

går rimeligt greit, så bruker jeg den ladningen på alt av forskjellige hylser innenfor det kaliberet. Jeg

passer på å ha marginer, så man ikke får dramatiske trykk utslag om en hylse skulle ha mindre volum

en en annen.

 

Kanskje ser man at det gir forskjelligt utslag i treffpunkt, men ikke noe dramatisk som er verre en om man

kjøper fabrikk ammo av forskjellige fabrikater. Er jeg innenfor ytter-10 på 100m så er jeg fornøyd.

 

Man kan jo holde på i årevis og teste vist man skal diffrensiere ladninger etter hylsetype, og tanken min

er at jeg ikke skal ha kraftigere ladniger en at man kan tåle å gjøre det på denne måten, men samlingene

skal vere innefor ytter-10, som holder i massevis til både trening og jakt.

 

Så til vanligt bruk når jeg tar neven ned i bøtta med spagetti av forskjellige hylser, så går samme ladningen

inn i hver av dem, og det er enkelt og behageligt å ha det slik. Vist jeg derimot skal opp i gråsonen på trykk, så

er man bevist på hva hylse man bruker, og da er det det som er testet og ingenting annet.

 

Jeg antar dette ikke kvalifiserer til å komme i ladenerd klubben, men hva gjør dere rundt forbi ?

Link to comment
Share on other sites

Har gjort det samme som SON i alle år.Vill jeg ha ett kraftigere kaliber så kjøper jeg f-eks 300 win mag i stedet for¨å sprengladde 3006.

Har plukka min del av hylser etter oppskyting.Kan jo bare plukke en type hylser også.For 7-8 år siden var det bare Normahylser å finne i 308 og 3006.Dette har forandra seg de senere år til å bli masse forskjelige merker.Tror dette har med innkjøps pris på ammo å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mikser aldri hylsefabrikat, uansett om jeg er på den nedre eller den øvre delen av grensa for trykk. Dette fordi de forskjellige hylsene har forskjellige dimensjoner innvendig, som igjen kan resultere, gjentar KAN resultere i forskjeller i trykk, hastighet og treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Erfaring med alle typer "billig ammo" eller en eller flere typer? Ville vært intressant å høre hvilke merker du har disse erfaringene med.

Er det fabrikk ammo du mener målingene blir ujevne på, eller hjemmeladninger med "billighylser" ?

Jeg for min del pleier bruke norma, RA, eller Lapua om jeg har tenkt gjøre seriøse målinger. For jeg har plenty sånne hylser. Så jeg har ikke erfaring med trykkmåling på "billighylser" (hva det nå måtte være) forresten har jeg blandete erfaringer med normahylser, enkelte år sprakk Norma 6,5 hylser på første avfyring eller når de ble pressa første gang.

Selvfølgelig er det ut fra et begrenset antall typer rimelig treningsammunisjon. Dreier seg stort sett om de typene som en får kjøpt gjennom skytterlag og klubber.

Og ja, kvaliteten på hylsa ser du lett fra første smell. Men det er ikke dermed sagt at den ikke er egnet for omlading.

Sellier&Bellot er et kapittel for seg. Noen ganger har de hylser som er bra, andre ganger er ett smell mer enn nok for de hylsene. Men det verste eksemplet jeg har vært borti er Federals American Eagle. Ammo'en var helt grei for trening, men makan til dårlig hylsekvalitet har jeg ikke vært borti. Nå kan det hende kvaliteten på de hylsene er blitt bedre med åra, men her går de rett i bøtta etter å ha vært skutt en gang.

 

Hylsene du pleier å bruke er generellt av god kvalitet høggern. RA (Raufoss) er oppe i øverste skiktet siden de er blitt strekt av Lapua de siste årene. De kan ha sine dårlige dager de også, og som deg har jeg noen normahylser som skiller seg dårlig ut.

Link to comment
Share on other sites

Konklusjon for min egen del: Jeg kjøper ikke Norma jaktmatch og anbefaler alle å prøve det de kommer over av ammunisjon, da de KAN gå riktig så fint i di børse. Å si at andre IKKE skal kjøpe eller bruke "billig" ammo eller Norma jaktmatch fordi den ikke funker i min børse eller på grunn av trange hettelommer, blir feil for min del.

Presisjon og hvilken ammo som går godt er som sagt veldig individuelt. Diskusjonen i denne tråden rundt rimelig treningsammo dreide seg om kvaliteten på tomhylsa. Ikke om jaktmatch går godt i alle børser, eller om S&B hylser egner seg til å lade om igjen.

 

Trange hettelommer er det heldigvis noe å gjøre med. Værre er det om de er for store. :wink:

Å bytte til annet merke tennhetter er ofte en løsning, eller kjøpe en hettelommebrotsj som gir jevne og runde hettelommer en gang for alle i hele hylsas levetid.

 

Men når det er sagt, så har de få eskene jeg har kjøpt med Norma Jaktmatch gitt veldig god presisjon i børsa mi.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva kaliber du nevner, men jeg tok nå jobben på trass og fikset bortomot 1000 stk nitede hettelommer på desse AE hylsene i 223, og jeg har iallefall ladet dem 1-gang uten at jeg har hatt noe bugs. Skal innrømme at det ikke er verdt arbeidet og jeg gjør det ikke igjen vist jeg har andre muligheter.

 

Bruker en halv grain mindre krutt en ellers, og samlingene er nok ikke dem jevneste, men det funker på billige FMJ kuler til å plinke med og ta litt jaktfelt, men jeg lader ikke noe serøst med dem hylsene. Holder meg lett innefor 9'rn på 100m.

 

Man kan jo synse seg inn i solnedgangen på kvalitet, men spørsmålet er hva som er godt nok til sitt bruk. Bedre med 1000 dårlige skudd i lomma en ingen skudd i lomma så lenge man justerer ladningene deretter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også rimelig ny på hjemmelader fronten. Så denne tråden likte jeg. Men for å ta den ett hakk videre. Jeg lada mine første skudd i helga til 6.5x55.

100gr nosler varmint.

Norma hylser

42gr. 203b krutt.

Federal tenhetter i Large rifle.

Problemet mitt når jeg skulle ha inn tennehettene. Virket som normahylsene hadde trangere åpning en feks. RA hylsene. Frøvde å sette i tenhetter i en slik også for å sjekke. Når jeg skulle teste dem i rifla til slutt. Gikk hevarmen tregt ned. Tok da ut patronen og ser det er skure merke på tenhetta etter sluttstykket. Tenkte å avvente å skyte, til jeg hadde fått en som kan det til å se på patronene...

Noen andre her som har erfaring med federal hetter i Norma hylser?

Link to comment
Share on other sites

Siden trange hettelommer blir nevnt av flere så våger jeg meg frempå.... :wink:

 

Med en RCBS Ram Prime så får en hetta til bunns uansett hvor trang hettelommen er. Verktøyet er i stål.

Lee har en maken til noen tiere mindre, denne er i aluminium men holder sikkert i lange baner.

 

Jeg har kun erfaring med RCBS sin, men den er til gjengjeld lang, noe over 20 år. Har aldri møtt på en hettelomme som har vært for trang til å få hetta til bunns. Selv med kun 1 finger på "spaken" så sklir de mest gjenstridige hetter på plass. :)

Link to comment
Share on other sites

Sellier&Bellot er et kapittel for seg. Noen ganger har de hylser som er bra, andre ganger er ett smell mer enn nok for de hylsene. Men det verste eksemplet jeg har vært borti er Federals American Eagle. Ammo'en var helt grei for trening, men makan til dårlig hylsekvalitet har jeg ikke vært borti. Nå kan det hende kvaliteten på de hylsene er blitt bedre med åra, men her går de rett i bøtta etter å ha vært skutt en gang.

Jeg har 5 stk engangsskutte FC am eagle hylser i 308w liggende en plass som ikke har tennhette etter første avfyring (som fabrikkpatron). Min erfaring med FC hylser er at om du lader litt over minimumsladninger så får du romme hetelommer fort. Så jeg lar vær å bruke de i det hele tatt pga dette. S&B hylser har jeg prøvd i 308w, ingen problem(bare man har tennhettemaskineri som klarer sette dem inn....)

 

Hylsene du pleier å bruke er generellt av god kvalitet høggern. RA (Raufoss) er oppe i øverste skiktet siden de er blitt strekt av Lapua de siste årene. De kan ha sine dårlige dager de også, og som deg har jeg noen normahylser som skiller seg dårlig ut.

Vet det, er derfor jeg bruker dem ;)

Jeg har opplevd "partier lagd på dårlige dager" både blandt RA hylser (fra før de ble lagd i finland) og på normahylser. Men aldri på Lapuahylser (eller nye RA hylser lagd av lapua)

Link to comment
Share on other sites

Tja da jeg satt å ladet litt idag så kom jeg til å tenke på. Er virkelig 10kr for ei hylse dyrt? De kan brukes minst 10 ganger da er du nede i 1kr skuddet i hylse kostnader.

 

Må betale minst 22kr hylsa jeg i det ene kaliberet mitt og de holder aldri 10 ganger pga kammeret. Blir over 2kr skuddet det i hylse kostnader.

Link to comment
Share on other sites

Ja det koster å ligge på topp. Men jag kom til å tenke på hvis nå din kammer ”kun” er for romslig kunne det da vært en ide å gjøre som BR folket?

 

Dvs. fireforme en ny hylse, kalibrer halsen å skyt to ganger. Så sender du hylsen til uniten og tilbake kommer en die formet etter din kammer. Koster så vidt noen kroner men innom denne hobbyen kan man ikke la sånne simple vurderinger styre. :wink:

 

Dette må være motsatsen til deg med en hyls kostnad på ~5 øre. Kanskje så skyter Randy fis ladninger, det vet jag intet om, men han oppnår i hvert fall glimrende resultat med sin .30BR.

Litt over 6400 skudd med 30 hylser blir ca. 213 omladninger, lengdetrimmet kanskje to ganger, aldri glødet, aldri mist en hylse p.g.a. sprekk i hals etc.

 

http://benchrest.com/forums/showthread.php?t=67246

 

Vet at en del skyter sine hylser mer enn 60+++ ganger i 6PPC. Andre skraper dem etter en konkurranse men da bruker de harde ladninger.

 

Nå er det ikke rimelig å sammenlikne en BR kammer, som er lagt på minimum mål med tilhørende verktøy, med en jaktrifle i forhold til hylseforbruk. Men det sier vel en del om standarden som jaktrifler er lagt etter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...