Jump to content

Resultat av skadeskyting...


Peter

Recommended Posts

Med rimelig stor sikkerhet antas dyret å være et naboen påskøyt i midten av desember. Historien gikk ut på at dyret var truffet lavt i bogen, falt i skuddet, men reiste seg og flyktet på tre ben. Ble gjennomført ettersøk, også dagen etter.

 

Har ventet at det skulle dukke opp på foringsplassen, men etter hvert som tiden har gått, har jeg antatt at det ikke klarte seg.

 

I går kveld lå dyret i kjøresporene til foringsplassen, og i kveld skal jeg forsøke å ta det ut...

 

3_bein.JPG

Link to comment
Share on other sites

Huff. Nesten vondt å se dyr slik, men på den annen side, som nevnt over, den så jo ut til å være i fin form. Har for øvrig også hørt at dyr er veldig gode til å klare seg med tre bein, så det er ikke sikkert det kommer til å gå ille med det heller. Såret ser ut til å ha grodd fint. Hvorfor ikke heller gi det en sjanse? Så lenge dyret er i form og er på foringsplass vil den neppe lide mer enn andre rådyr i kulda, og det er jo bakbeina som er det viktigste på et slik dyr. Frambeina er vel mer "støtter", så den har jo bare en "støtte" mindre!

Link to comment
Share on other sites

Med rimelig stor sikkerhet antas dyret å være et naboen påskøyt i midten av desember. Historien gikk ut på at dyret var truffet lavt i bogen, falt i skuddet, men reiste seg og flyktet på tre ben. Ble gjennomført ettersøk, også dagen etter.

 

Har ventet at det skulle dukke opp på foringsplassen, men etter hvert som tiden har gått, har jeg antatt at det ikke klarte seg.

I går kveld lå dyret i kjøresporene til foringsplassen, og i kveld skal jeg forsøke å ta det ut...

 

Det er vel et tegn på at det sliter litt?

Men hvis det virker som at det har det bra og ikke sliter, kan du jo vurdere å la det gå. Fortsett foringa i såfall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha observert dyret i går, er jeg ikke på noen måter i tvil om at det er redusert. Tatt i betraktning dyrets kondisjon og at vi bare så vidt har startet på februar - og at "vårknipa" er den som bestemmer - er jeg fast bestemt på å ikke gjennomføre noen eksperiment for å se om det klarer seg.

 

På bildet under, ser dere normalt friske individ. Liten tvil om at de ser noe bedre ut. Har også lagt merke til at infrarød bildene viser tydeligere hvordan ribben, ryggsøyle og kryss er mer markant på det skadde dyret enn på friske.

 

Friske_og_raske.JPG

Link to comment
Share on other sites

Er ingen ekspert på anatomi sjøl :wink: men frasparket og farten når den skal ta i sitter vel i bakbeina?! Å si at frambeina er støtter er vel å ta i en smule, men innbiller meg at den ville hatt større problemer om det var et bakbein som manglet. Skjønner at jeg er i ferd med å rote meg ut på feil vidde her nå... :oops:

 

Men er enig i uttalelser lengre opp, å observere dyret "live" er tross alt mye bedre enn å se det på et bilde. Er den ikke i god form er det bare en ting å gjøre antar jeg.

Link to comment
Share on other sites

Man må vel melde fra til viltnemda, og få løyve til å ta ut akkurat dette dyret.

 

Men om jeg ikke husker helt feil, så plikter man (om man er rettighetshaver) til å avlive vilt med alvorlige skader. I hvertfall så lenge det er snakk om jaktbare arter, om man har kontroll på situasjonen (slik at man kan velge å avvente avlivning). Er det nok tryggest å kontakte viltnemda først, de skal uansett kontaktes etter at man har skutt dyr på dette grunnlaget utenfor jaktid.

 

I dette tilfellet eksisterer det vel egentlig en fellingtillatelse, i og med at dette er ett dyr det har vært gått ettersøk etter, som man da ikke fant igjen (d.v.s at det fortsatt står på lista over dyr som skulle ha vært avlivet).

Jeg regner nesten med at viltnemda har gitt ordre om å skyte det når/om en ser det.

 

Og for all del, har jeg missforstått dette, må dere for all del korrigere meg.

Link to comment
Share on other sites

Slike dyr er bare å skyte i den tilstanden det er nå. Hvis du ikke klarer det og dyret overlever skaden, er det ikke nødvendig å ta det ut. Vi har ett tilfelle av det samme i valdet vårt. påskutt på samme bein for 3 år siden. Dyret har i ettertid klart seg bra, og fikk frem 2 flotte lam i år. Etter noen måneder har nok smertene gitt seg, og det klarer seg utmerket på 3 bein.

Link to comment
Share on other sites

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst, § 29 sier følgende:

 

Den som utenom ordinær jakttid eller fellingsperiode kommer over skadet storvilt eller kongeørn som er påført store lidelser og ikke kan leve eller bli frisk, skal umiddelbart melde dette til kommunen. Kommunen skal sørge for avliving dersom dyret ikke kan bli friskt.

 

Gjelder dette gaupe, jerv, bjørn, ulv og kongeørn skal kommunen straks varsle fylkesmannen og nærmeste politimyndighet. Fylkesmannen og politiet kan beslutte at ettersøk skal gjennomføres med særlig kvalifisert personell.

 

Dersom det felte dyret er hjortevilt eller bever, tilfaller viltet kommunen. Dersom det er annet storvilt, tilfaller viltet Viltfondet.

 

Undertegna sitter tilfeldigvis som leder av kommunens viltorgan, og vi får innimellom henvendelser fra folk om skadde dyr. Til nå i vinter, har vi fått melding om to rådyr og en elg. Rådyrene i observert på foringsplasser. Begge rådyrene er gitt tillatelse til felling. Det ene er ordnet. Elgen ble avlivet av en av kommunens ettersøksjegere. Viltorganet har gjennom flere år opparbeidet svært god kommunikasjon med grunneiere og jegere, og tilliten til hverandre er meget stor. Det har ført til en aktiv, dynamisk og inkluderende viltforvaltning, der terskelen for å ta kontakt er lav. Når vi får henvendelser om dyr der grunneier og/eller jeger mener det er hensiktsmessig å gjennomføre avliving, så velger vi å ha tillit til vedkommendes dømmekraft og ber vedkommende - dersom han/hun ikke ønsker våre ettersøksjegere - å iverksette. Ofte vil nevnte dyr tilfalle jaktrettshaver.

 

Hva da med mitt tilfelle? Habilitet? Da kontakter man nemdas sekretær, som er administrasjonens representant. I tillegg hører man holdninger blant utvalgets øvrige medlemmer. Vi har et interkommunalt samarbeid(3 kommuner) der utvalgene har et formalisert samarbeid og felles sekretær. Det gjør at man også kan rådspørre utvalg/nemnd i nabokommuner dersom man i en sak tviler.

 

PS: Var en tur på foringsplassen i siste halvtime med lys i dag. Så hverken den skadde eller andre rådyr. Kraftig vind og mye snøfall fra trærne kan muligens ta noe av skylda.

Link to comment
Share on other sites

Siterer her noe jeg skrev på Sluttstykket for noen år siden.

 

Sitat:

Skrevet: 10 Nov 2007 14:50 Tittel: SLUTT PÅ LIDELSENE !!!

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Fikk i går morges tlf om at ett rådyr gikk på tre ben på nabovaldet her

Jeg ringte umiddelbart grunneieren og fortalte om det og spurte om det var greit at jeg prøvde å skyte det, noe som var helt ok (selvfølgelig)

Dro så for å se etter dyret men fant det ikke

Bestemte meg fo å dra ut tidlig i morges for å se om jeg kunne finne spor etter det i dag. Sporsnø i dag Fant spor ca 100m fra der jeg bor og skjønte hvor det hadde tatt veien. Det stemte, plutselig fikk jeg se det i en åpning i kulturlandskapet, men det ble også "var" meg og stakk. Så da at dette var rette dyret Etter litt smygjakt klarte jeg å komme på godt hold men det var litt tett. Fant omsider ett hull i tetta som det gikk å skyte gjennom. Trådkorset ble plasert på bogen og skuddet gikk. Dyret raste ut 10m og falt dødt om

I å med at dette ikke var på mitt terreng dro jeg straks til grunneirern og han ble med å hentet dyret. Det viste seg da at dyret manglet nederste del av høyre forben. Det så ut til å vere en gammel skade, da såret var grodd. Jeg ringte da viltnemden i komunen og fortalte det hele. De kunne da fortelle at de i vår hadde fått melding om en bukk som gikk på 3 bein i samme område. De hadde da rykket ut for å prøve å felle dyret, men hadde ikke lykktes. Den jeg skjøt var en bukk, samme tro

Grunneieren orienterte formannen i grunneierlaget om saken og han var glad for at dyret var felt. Han fortalte også at dyret var observert i elgjakta.

Viltnemda bestemte at bukken ikke skulle gå på noen sin kvote og jeg kunne gjøre hva jeg ville med den. Startet med å flå men fant raskt ut at dette ikke var meneskeføde, men egnet seg best til revåte.

Dyret var så magert at en kunne nesten se tvers gjennom det og kjøttet hadde ikke noen delikat farge akkurat.

 

Vil gjerne ha forumets syn på min, grunneiers og viltnemdas håntering av saken

 

Jeg er i hvertfall glad for å ha avsluttet denne bukkens lidelser

 

PS: Vil for ordens skyld presisere at JEG ikke har skutt på dyr som ikke har havnet i fryseren

 

Sitat slutt:

 

Denne episoden skjedde i jakta så ringte derfor ikke viltnemda før etter at dyret var skutt.

I å med at det ikke er jakttid nå så må en ringe viltnemda først, så avgjør de hva som skal gjøres.

Skal jeg tippe, vil de gi deg tilatelse til å felle dyret.

 

 

viewtopic.php?f=8&t=31221

Link to comment
Share on other sites

For noen år tilbake skjøt jeg ei rådyrgeit, så at dyret halta litt når det kom, men ikke påfallende mye. Dette dyret hadde avbrukket lårbein, og beinpipa sto ut gjennom skinnet. Dvs et åpent brudd. Antakelig påkjørsel.

 

Dyret var i normalt hold og det var egentlig ikke noe prekært (men det var i jakta).

 

Største problemet for rådyr som mangler et forbein er at de ikke klarer å få tilgang på mat - de er rimelig avhengig av forbeina for å krafse frem lyng, gress osv. i snøen.

Link to comment
Share on other sites

Huff. Nesten vondt å se dyr slik, men på den annen side, som nevnt over, den så jo ut til å være i fin form. Har for øvrig også hørt at dyr er veldig gode til å klare seg med tre bein, så det er ikke sikkert det kommer til å gå ille med det heller. Såret ser ut til å ha grodd fint. Hvorfor ikke heller gi det en sjanse? Så lenge dyret er i form og er på foringsplass vil den neppe lide mer enn andre rådyr i kulda, og det er jo bakbeina som er det viktigste på et slik dyr. Frambeina er vel mer "støtter", så den har jo bare en "støtte" mindre!
Ikke enig med deg denne gangen nei - og trådstarter har nok best greie på formen. Som Ranger skriver sees ribbeina, og snart vil resten av fettlagret innvendig være borte - da tæres fettet rundt nervene bort og dyret får nedsatte reflekser og muskelstyring. Mindre fett øker nedkjølingen og krever igjen enda mere energi. Skaden virker å være så høyt at brystet trolig er fullt av gørr og infeksjon under de perforerte hinnene. Apropos beinbruk så hviler hjortedyra mellom 2/3 og 3/4 av vekta på frambeina...

Håper du får avsluttet dette Peter.

Husk å ta en titt på ryggmargen etterpå. Er den tykk og gul-hvit er dyret i godt hold, men er denn tynn, slapp og grå er det utmagret.

Link to comment
Share on other sites

Slike dyr bør skytes så fort som mulig. At dyr lever etter en slik skade er jo bevist, men til hvilken pris?

 

Her er en elgkalv jeg avlivet forrige uke. Da hadde den gått med avskutt fot siden 26.09.09....

 

Tipper den veide 30-40 kilo...

 

030220101202e38816fd07a94ef396.jpg?47

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...