Jump to content

Usikker på hvilket våpen!! K98??


Enradoo

Recommended Posts

Hei! :D

 

 

Jeg har ei Rifle som jeg har arvet av min bestefar som han brukte i militæret på 1940-50 tallet.

Den rifla tror jeg er en Mauser K98! Men min pappa påstår hardnakket at det er en Model 98!

Riktignok står dt Mod.98 på den men oppå står dt S/42G! jeg har søkt litt på dette nummeret og da kommer det bare info om K98! Men jeg er ingen ekspert på dette faget så håper noen innpå her er :D Tror dere dt er en K98??

 

Jeg har også funnet litt fakta om disse våpnene og hva som skjedde med de etter krigen! Og har funnet ut at dt Norske militæret og Hæren brukte de. men det var et våpennummer som tyskerene hadde på våpnene. Men dette ble streket over når krigen var slutt og det norske forsvaret tok de i bruk. Det står også et slikt nummer på riflen med en strek over. Betyr dette at det var et våpen som tyskerene brukte under krigen??

 

 

Takker for alle svar :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

mener å tro at k98 er same våpen som M98, bare at K98 står for karabin98 som var en bergkarabin som bruktes av bergjegere som trengte en noe kortere variant av den legendariske mauseren M98. altså en kort versjon av M98 i følge denne reportasjen på youtube ble 98k introdusert i forbindelse med ww2 i en forkortet og forbedret versjon enn den opprinnelige m98

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ein Mauser produsert på Mauser fabrikken i Oberndorf. Om dette er ein bergjeger karabin eller ein ei vanlig rifle, så ser du det på lengda til våpenet, og om den kula på hevarmen er hull i. På karabinen blei det laga hull i den kula, for å spare vekt, det samme også at den hadde kortere løp.

 

Dette er våpen som blei konfiskert av Tyskerene etter at krigen var over, dei blei ombygd frå kaliber 7.92x57 (8x57) til 30-06. Ved ombygninga blei det orginale våpen nummeret overstrøket og stepla med nytt nummer. Står det HÆR xxxxx so er det mest sannsynlig ein vanlig Model 98, ikkje karabin.

Link to comment
Share on other sites

Både du og faren din har nesten rett. :wink:

 

Mauser Modell 98 er i utgangspunktet betegnelsen på låskassa, men brukes også som en noe upresis betegnelset på hele våpenet, i sine mange ulike utgaver og versjoner. De lange infanterigeværene fra første verdenskrig omtales gjerne som Gewehr 98, (Gew.98) mens karabinene omtales som Karabiner 98 (forkortet Kar.98 eller K98). Det finnes flere karabinutgaver, men den som du har heter Karabiner 98k, der k står for "kurz" (kort). For enkelhets skyld bruker man forkortelsene Kar98k eller K98k. Utenfor Tyskland er betegnelsen M98k også vanlig, og den er heller ikke til å misforstå, ettersom det bare var karabinen som kom i en k-utgave.

 

Hvis våpenet ditt har vært i tjeneste i den norske Hæren, har den først vært en tur innom Kongsberg Våpenfabrikk for ombygging til kaliber 7,62x63 (.30-06). I så fall er betegnelsen M98k-f1.

 

Merkingen S/42G forteller at våpenet er laget ved Mauserwerke i Oberndorf i 1935.

 

Chopper, bergkarabinen har betegnelse G33/40 og er kortere og lettere enn Kar98k/M98k. Den er basert på den tsjekkiske Vz.33 og ble utelukkende produsert i Brno fra 1940 og utover, så den kan vi greit utelukke her.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Både du og faren din har nesten rett. :wink:

 

Mauser Modell 98 er i utgangspunktet betegnelsen på låskassa, men brukes også som en noe upresis betegnelset på hele våpenet, i sine mange ulike utgaver og versjoner. De lange infanterigeværene fra første verdenskrig omtales gjerne som Gewehr 98, (Gew.98) mens karabinene omtales som Karabiner 98 (forkortet Kar.98 eller K98). Det finnes flere karabinutgaver, men den som du har heter Karabiner 98k, der k står for "kurz" (kort). For enkelhets skyld bruker man forkortelsene Kar98k eller K98k. Utenfor Tyskland er betegnelsen M98k også vanlig, og den er heller ikke til å misforstå, ettersom det bare var karabinen som kom i en k-utgave.

 

Hvis våpenet ditt har vært i tjeneste i den norske Hæren, har den først vært en tur innom Kongsberg Våpenfabrikk for ombygging til kaliber 7,62x63 (.30-06). I så fall er betegnelsen M98k-f1.

 

Merkingen S/42G forteller at våpenet er laget ved Mauserwerke i Oberndorf i 1935.

 

Chopper, bergkarabinen har betegnelse G33/40 og er kortere og lettere enn Kar98k/M98k. Den er basert på den tsjekkiske Vz.33 og ble utelukkende produsert i Brno fra 1940 og utover, så den kan vi greit utelukke her.

 

 

 

OK! Tusen takk for et bra svar med masse gode opplysninger!! :D

 

min Pappa påsto også at denne riflen er laget etter krigen! men jeg tror du har mer rett en han :P

 

Synes dt er litt artig at jeg har arvet et slikt våpen som ble brukt av tyskerne under krigen ettersom Andre Verdenskrig intreserer meg mye, spesielt våpnene som ble brukt! :D

 

 

Tusen takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Både du og faren din har nesten rett. :wink:

 

Mauser Modell 98 er i utgangspunktet betegnelsen på låskassa, men brukes også som en noe upresis betegnelset på hele våpenet, i sine mange ulike utgaver og versjoner. De lange infanterigeværene fra første verdenskrig omtales gjerne som Gewehr 98, (Gew.98) mens karabinene omtales som Karabiner 98 (forkortet Kar.98 eller K98). Det finnes flere karabinutgaver, men den som du har heter Karabiner 98k, der k står for "kurz" (kort). For enkelhets skyld bruker man forkortelsene Kar98k eller K98k. Utenfor Tyskland er betegnelsen M98k også vanlig, og den er heller ikke til å misforstå, ettersom det bare var karabinen som kom i en k-utgave.

 

Hvis våpenet ditt har vært i tjeneste i den norske Hæren, har den først vært en tur innom Kongsberg Våpenfabrikk for ombygging til kaliber 7,62x63 (.30-06). I så fall er betegnelsen M98k-f1.

 

Merkingen S/42G forteller at våpenet er laget ved Mauserwerke i Oberndorf i 1935.

 

Chopper, bergkarabinen har betegnelse G33/40 og er kortere og lettere enn Kar98k/M98k. Den er basert på den tsjekkiske Vz.33 og ble utelukkende produsert i Brno fra 1940 og utover, så den kan vi greit utelukke her.

 

Jeg har også en Mauser K98, men denne er ikke original lenger, MEN..........denne er Large ring/small ring. (large ring gjenger og small ring utvendig.) Altså av en typisk lett type. Jeg trodde dette var ganske typisk for K98?

Kanskje jeg må i bua og finne frem lektyre gitt...... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Mauser K98, men denne er ikke original lenger, MEN..........denne er Large ring/small ring. (large ring gjenger og small ring utvendig.) Altså av en typisk lett type. Jeg trodde dette var ganske typisk for K98?

Kanskje jeg må i bua og finne frem lektyre gitt...... :D

Som sagt, min gode mann, K98 eller Kar.98 kan være så mangt. Din høres ut som en Kar.98a, som er en small-ring med large-ring gjenge. Disse riflene ble på et eller annet tidspunkt omdøpt til Kar.98AZ (mit Aufpflanz- und Zusammensetzvorrichtung - nemlig! - fordi de hadde fått en liten krokdings framme på forskjeftet), så begge betegnelsene går om hverandre. Kassene var bare merket Kar.98.

 

Kar.98a hadde 60 cm pipe og var etter datidens standard et kort og hendig våpen, derav betegnelsen. De var i utstrakt bruk under første verdenskrig og noen ble senere tatt i bruk i Reichswehr. Jeg har også hørt at mange endte opp i Finland. I dag er de forholdsvis sjeldne. Det finnes for øvrig også en polsk variant som er veldig lik.

 

Jeg hadde engang ei låskasse fra en Kar.98a. Den ble resirkulert til spiker, først og fremst fordi den var bløt som geitost. Det hadde trolig vært mulig å redde den med ny herding, men den var et ganske slitent og rufsete eksemplar og jeg hadde ikke hjerte til å la den gjennomgå flere lidelser.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.........

 

Sitter her å studerer min egen "krigsmaskin", å finner ikke ett eneste stempel som ligner på M98 eller K98. Hvor skal i så fall dette stå?

Derimot så finner jeg endel andre stempel. Oppå låskassen står det fremst 660, litt bakenfor står det 1940. På venstre side står det stemplet 9976, med en "i" under. På høyre side står det stemplet flere ørner, med WaA623 under hver ørn. Fremfor låskassen, mellom låskassen å baksiktet, står det stemplet 170 40 BO, der tallet 40 er stemplet med mindre tall.

 

Kan dere som tydeligvis har peiling på det her, fortelle noe om denne rifla utifra denne beskrivelsen??

Link to comment
Share on other sites

Tipper at noen er litt forvirret nå som jeg har strødd rundt meg med typebetegnelser. Prøver meg på en liten oppsummering:

 

Gew.98: Infanterigevær med rett hevarm, 74 cm pipe, gammel type baksikte (Lange).

Kar.98a (Kar98AZ): Karabin med 60 cm pipe, nedbøyd hevarm med en flate under, mindre diameter på låskassehals (small-ring).

Kar.98b: Ikke egentlig en karabin, 74 cm pipe som Gew.98, men med nedbøyd hevarm og ny type baksikte.

Kar.98k (M98k): Kort utgave av Kar.98b, 60 cm pipe, standardvåpenet fra andre verdenskrig.

M98k-f1: Kar.98k ombygd til .30-06 på Kongsberg for bruk i Forsvaret, "HV-mauseren".

G33/40: Kortere og lettere enn Kar.98k, 49 cm pipe, mindre diameter på låskassehals og løpsgjenge, hul hevarmskule.

 

I tillegg finnes et stort antall varianter av Mod.98 produsert i Tyskland for eksport, samt mange polske, tsjekkiske, belgiske og andre. Dette på ingen måte en fullstendig oversikt, men er kun ment som en kort oppsummering de vi har nevnt i denne tråden.

 

Med forbehold om sviktende hukommelse - jeg sitter på jobben og har ikke tilgang til bøkene mine.

Link to comment
Share on other sites

Hyenen, koden 660 betyr at våpenet er produsert av Steyr-Daimler-Puch i Østerrike. 1940 er produksjonsåret. Etter min mening tilsier det at våpenet er en G29/40 og ikke en Kar.98k, men det hersker delte meninger om hva en G29/40 er. Etter invasjonen av Polen ble inventaret fra Radom-fabrikken sendt til Steyr, og sannsynligvis er de fleste eller alle G29/40 satt sammen av polske deler. De fleste har også spor etter polsk merking. Vanligvis har de stemplet G.29/40 på låskassens venstre side (foran tommelsporet), noen er merket wz.29/40 (ofte med en strek slått gjennom wz), mens andre igjen mangler merking på venstre side. Hvordan ser din ut?

Link to comment
Share on other sites

Siden du var inne på at G33/40 er basert på den tsjekkiske Vz.33

Hvilken av 98'ene er basert på VZ 24?

Tja... man kan vel si at modellen som tyskerne kalte Modell 24(t) er basert på Vz.24 på samme måte som G33/40 er basert på Vz.33. Men det er godt mulig at tyskerne lot seg inspirere av Vz.24 da de lagde "Standard-Modell" eksportutgaven, som var en direkte forløper for vår alles kjære Kar.98k. De er veldig like alle tre.

Link to comment
Share on other sites

Dette er tatt på husken så det kan inneholde feil:

 

Østerrike brukte en G29 som er ganske lik en M98K.

Da polen ble invadert i 1939 hadde de en M98 som het wz29.

Denne ble ofte (av tyskerne) skjeftet om med et skjefte lik M98K så ble de så å si like en vanlig M98K (eller, det ble en G29/40), eller så ble reimfesteanordningen endret på orginalskjeftet så reima ble lik M98K.

 

G29/40 ble lagd på steyr basert på endel polske wz29 deler.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høggern, du og jeg har diskutert G29/40 før. Jeg husker ikke helt hva vi kom frem til sist, men jeg tror vi er ganske enige.

 

Jeg nevnte at det er litt uenighet og forvirring om hva G29/40 er og om hvor grensen går mellom G29/40 og de nært beslektede G29(ö) og østerrikskproduserte Kar.98k. Forfatterne som regnes som autoriteter på Mauser (Robert Ball, Ludwig Olson, Richard Law og John Walter) har alle litt ulik oppfatning. Robert Ball, som har skrevet boken Mauser Military of the World Rifles, er ikke engang enig med seg selv, da det er noen selvmotsigelser i boken.

 

Slik jeg forstår det, var G29(ö) og G29/40 to ulike våpen, selv om det i flere bøker hevdes at det bare er to ulike betegnelser på ett og samme våpen. G29(ö) ble produsert av Steyr-Daimler-Puch i Østerrike i 1938-1939 og ble hovedsakelig levert til Luftwaffe. Modellen er mest sannsynlig basert på den tidligere Modell 1929 i kaliber 7x57 som ble produsert av Steyr på bestilling fra Colombia tidlig på 1930-tallet. G29(ö) har noen detaljer som skiller den fra G29/40 og Kar.98k: Spiss profil på pistolgrepet, remfester på undersiden av våpenet, fingerriller på forskjeftet, overtre som strekker seg helt bak til låskassa, samt rett eller svakt nedbøyd hevarm. Riflene er ikke stemplet med modellbetegnelse.

 

G29/40 er derimot basert på den polske Wz.29, men ble som tidligere nevnt satt sammen i Steyr av en blanding av polske og tyske/østerrikske deler. Modellen ble bare produsert i 1940, men noen eksemplarer er stemplet med årstall 1939, ettersom det ble brukt låskasser fra det polske delelageret. G29/40 er så og si identisk med den vanlige tyske Kar.98k, bortsett fra en liten detalj: Profilen på avtrekkerbøylens fremre kant er annerledes - i alle fall på de jeg har sett. Merkingen varierer endel, men alle er merket med Steyrs produksjonskode 660 og årstall. Noen har i tillegg den polske ørnen og F.B. RADOM stemplet oppå låskasseringen. De fleste har modellbetegnelsen stemplet på låskassens venstre side, foran tommelsporet, men noen ikke er stemplet med modellbetegnelse i det hele tatt - slik som hyenen sin rifle. Man kan sikkert diskutere i det vide og brede hvorvidt de da skal kalles G29/40 eller Kar.98k.

 

Forresten, Hr. Hyene... pipelengden på både G29(ö), G29/40 og Kar.98k er 60 cm. Dersom din faktisk er 50 cm, har den enten blitt kortet ned, eller så er du i besittelse av en uhyre sjelden og mystisk sak. Ser våpenet for øvrig originalt ut? I så fall er jeg veldig interessert i å se noen bilder!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

F1 står for at den er endret (sannsynligvis "Forandring 1")

 

F1 er ompipet til 30-06 og den er bygd bittelitt om(frest en bue i fremre bro, materampa endret og magasinet forlenget) slik at den håndterer 30-06 som er en litt lengre patron enn 8X57. I tillegg er den merket med nytt norsk serienr som begynner på HÆR, FLY, K.art

feks "HÆR-12345"

Link to comment
Share on other sites

Ok folkens har nå studert mausern VELDIG nøye og fant faktisk tysker Ørnen stemplet på! og nummeret som var streket over , så da er dt vel ingen tvil :P

 

 

Forhåpentligvis kommer jeg til og ta noen prøve skudd med den i sommer :)

 

 

 

Tusen hjertelig takk til de som kunne hjelpe meg og gi meg masse info om Mauseren! :D

 

Mvh Enradoo

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nokon Mauser spesialister som kan hjelpe meg med å finn produsent ?

Prodår 1941

Ørn på venstre side av låsekassen.

På toppen av låsekassen er det 2 bokstaver: L L

625 er sikkert orginal nr. Dette er på sluttstykke,kasse, sikte osv.

Bak på kolbekappen som er av stål og som går innover kolben et stykke er det følgenede info:

BPR. WaA497.

37 under et ørnesymbol går igjen på våpenet bla på underbeslag,løpsbånd og på høyre side av låsekasse. Trur det står 211 på høyre side av låsekassen også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...