Jump to content

Kan jeg levere flere våpensøknader enn maks antall våpen?


KennethA

Recommended Posts

Saken er at jeg skal kjøpe meg rifle til rådyrjakt snart. Antagelig blir det på messa i Lillestrøm. Jeg er ganske sikker på kaliber, enten .223 eller 308W, men er åpen for endringer.

Vil ha muligheten til å velge hva jeg vil, så vil gjerne ha med meg godkjent søknad på disse aktuelle kaliber:

- .223 bolt

- .223 havauto

- .22-250 bolt

- 6,5-55 bolt

- 308W bolt

- 30.06 bolt

Har også lyst på Sako Quad (med tanke på .22 mag og .17 mag

 

Dette blir jo syv søknader, men jeg har hagle og salong fra før. Ergo, jeg har kun 4 åpne plasser. Vil jeg få problemer med å få godkjent søknad på dette? Hva om jeg skriver under på at jeg skal maks kjøpe 2 våpen. Går det?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal kjøpe deg ei rådyr-rifle,hvorfor ikke bestemme seg for et kaliber 6,5x55,? 308w ? 30-06? Disse er utmerkede all-round kalibre til norsk jakt,uansett. Åsså bestem deg for ei rifle i 223 cal. til rådyr og nedover til mus. Det blir to søknader det. Gå noen runder med deg selv og finn ut hva ditt virkelige behov er. Kom deg igjennom den verste "vingle-petter" perioden (som vi jo alle gjennomgår mer eller mindre når have-syken melder seg...) og fyll ut to søknader :D Skulle du mot formodning få lyst på noe annet seinere,etter denne messa,så finnes det jo våpenhandlere i landet fortsatt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Søker du på .223 halauto så er det vel ikke noen problem og kjøpe bolt i stedet visst du ønsker dette på samme søknaden.

Rett meg gjerne visst eg tar feil.

Da minka det jo gjerne med en søknad.

 

 

Cracy-John

:mrgreen:

 

 

Problemet er jo at hvis han skal søke på en halvauto, er det jo ikke nok å skrive "halvauto rifle, kal .223 Rem".

Han må jo spesifisere eksakt modell.

 

Er ellers enig med de siste her; hør med våpenkontoret om du ikke føre opp flere kaliber på søknaden som Palinder foreslår

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk godkjent søknad her om dagen hvor jeg hadde skrevet "6,5x55,308,3006" på kaliber. Så hvis du samler 22 kalibrene med bolt på en søknad, 223 halvauto på en også de 6,5,308 og 3006 på en så er du nede i tre søknader. Men prat med personen i skranka når du leverer om de godkjenner søknader med forskjellige men forholdsvis like kalibre på.

Link to comment
Share on other sites

mener mitt lokale våpenkontor godtar at det søkes på et kaliber godkjent for storviltjakt,men at man ikke har bestemt seg for hvilket. blir jo da fra feks 6,5/55-375 el lign. så man eliminerer muligheten for kjøp av(i verste fall)50 bmg :lol: 1 ditt tilfelle,vil dt vel bli noe sånt som: 17hmr-308w? må nok spesifisere på halvautoen,men resten er det vel ikke så nøye med bortsett fra bruksområde,som jo her vil være jakt?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg søkte om 308W for noen måneder siden og ombestemte meg underveis og ville ha 30-06.

Dama på Lillestrøm som ordner søknader for Romerike og godkjente min søknad sa det ikke var noe problem å anmerke at det ble 30-06 på den godkjente søknaden i ettertid (og notere navnet hennes ved siden av rettelsen), så skulle det gå helt i orden.

 

Tror det er viktigst å ha en søknad for hver kategori våpen storvilt bolt/småvilt bolt/halvauto.

 

PS: Jeg ombestemte meg enda en gang og gikk for 308W :D (Billigst ammo, mest utbredt og mest universalt)

Link to comment
Share on other sites

Du er åpen for endringer sier du. Har du vurdert 7mm kaliberet? 7mm er like presise som 6,5, og mer presise enn 30-kal (imho). Det er veldig sannsynlig at du vil prøve deg på storvilt engang, og da er det greitt å ha en rifle uten pusteproblem (les:6,5x55).

 

Det er ikke vanlig å oppdage 7mm med en gang, fordi folk flest kretser rundt 6,5x55, 308w og 30-06 som førsterifle. En 7mm er finfin til rådyr, sparker deg ikke blå, og får heller ikke problemer med skuddvirkning på grov elg. Fra snill til slem: 7x57, 7mm-08, 280, 7x64. Sistnevnte er mitt personlige drømmekaliber, og det er bare i Norge folk tror det er uvanlig.

 

Skal du kjøpe brukt, gir 6,5- og 30kal-kneippbrød mest å velge i. Men dersom du ønsker å slå til på et bra nyrifletilbud på messa i Lillestrøm, kan du jo velge fritt hva kaliber du vil. Hvorfor skulle du gå for det nest beste?

Link to comment
Share on other sites

Du er åpen for endringer sier du. Har du vurdert 7mm kaliberet? 7mm er like presise som 6,5, og mer presise enn 30-kal (imho). Det er veldig sannsynlig at du vil prøve deg på storvilt engang, og da er det greitt å ha en rifle uten pusteproblem (les:6,5x55).

 

Det er ikke vanlig å oppdage 7mm med en gang, fordi folk flest kretser rundt 6,5x55, 308w og 30-06 som førsterifle. En 7mm er finfin til rådyr, sparker deg ikke blå, og får heller ikke problemer med skuddvirkning på grov elg. Fra snill til slem: 7x57, 7mm-08, 280, 7x64. Sistnevnte er mitt personlige drømmekaliber, og det er bare i Norge folk tror det er uvanlig.

 

Skal du kjøpe brukt, gir 6,5- og 30kal-kneippbrød mest å velge i. Men dersom du ønsker å slå til på et bra nyrifletilbud på messa i Lillestrøm, kan du jo velge fritt hva kaliber du vil. Hvorfor skulle du gå for det nest beste?

 

Håper du er ironisk :lol::?::? Eller er dette litt for opplagt "trolling" :!:

 

Hvis du er seriøs :?: -stakkars deg :|:mrgreen:8):roll:

 

 

AS :(

Link to comment
Share on other sites

Lakafant: Hvis noe synes litt for opplagt, så er det gjerne det. Det er en ærlig sak å være uenig, og jeg mente ikke å trolle. Er ikke meningen å skape enda en kalibertråd, selv om jeg kan ha tråkket noen kaliberfanatikere på tærne.

 

Så: Stakkars meg :!::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...