Jump to content

Hvilken rifle i 9,3x62?


jeger_tor

Recommended Posts

Har tenkt på å anskaffe meg ei rifle i 9,3x62. Har sett en del på internett, men har egentlig funnet ut at utvalget av rifler i dette kaliberet er relativt lite. Er det noen her som har forslag eller anbefaling om hvilken rifle jeg kan kjøpe?

To kriterier:

- Helst ikke over 10 000 kr

- Synt. stokk

 

Kunne tenkt meg remington, men har ikke funnet den i 9,3x62. Finnes det?

 

Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Sauer. Da kan du putte inni passende antall kaliber/løp uten at det går utover våpen garderoben.

 

Kjøp med 9,3 løp også kjøper du ett 6,5x55 senere så du får trene masse med den riflen du skal jakte med.

 

Dukker opp innimellom til den prisen.

Link to comment
Share on other sites

Hei, skal du ha Remington, bli vel kaliberet .35 Whelen som blir nokså lik 9,3 x 62. Men for å halda meg til det du spør om så er vel tikka eit godt alternativ. du kan og leita etter brukte Kongsberg Lakelander 393. Eg hadde ei slik, og den var supergod! (skulle aldri ha seld den :? ).

 

Lindu

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste taler, siden jeg er så fornøyd med min egen Kongsberg 393. Jeg ser du helst vil ha syntstokk, så det passer jo ikke helt, men stokken på kongsbergen er skikkelig god den altså, om enn i tre! Nå ligger det ikke noen i det aktuelle kaliberet ute, men det koster faktisk ikke mer enn ca 2000kr for et nytt løp til Kongsberg 393 hvis du handler fra Kongsberg Small Arms! Det ligger en på finn til 4800kr. Denne har flunkende nytt løp i 30-06, så hvis du kjøper et nytt 9,3-løp har du en god pakke til ca 7000kr.. Og løpa går det an å skifte selv. Bare søk etter "kongsberg 393, informativ tråd", så finner du en fin oppskrift på det. Eventuelt se Alias sin tråd om "prosjekt Jackass" for fjorårets beste løpsskiftetriks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns fler burde anbefale Bar med trestokk...(Langt under budsjettet er den også)

Men jeg er enig med at en brukt sauer med 9,3 løp også vil være et meget godt kjøp. Ikke det at de andre forslagene er dårlige. Hadde jeg vært lur hadde jeg kjøpt en sauer i 9,3 selv og så sakeffet 6,5 løp. Ikke omvendt.

Link to comment
Share on other sites

 

Kunne tenkt meg remington, men har ikke funnet den i 9,3x62. Finnes det?

 

Forslag?

 

Remington leveres ikke 9,3. Da må du bygge om.

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10800&prodid=15523

Ikke syntetisk men meget bra. En pipejobb kommer på ca 3500-5000 alt etter pipe og børsemaker.

 

Pass deg for de aller billigste syntetiske remingtonskjeftene, de er SKIKKELIG kjipe. Syntstokkene som er brukbare koster mye mer. Da kommer du ikke inn under 10k med pipebytte, selv om du handler brukt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Det er tre grunner til at jeg vil ha 9,3x62; det er ett godt kaliber med tanke på elgjakt, fint kaliber for kapping av løp (så vidt jeg har forstått) og det er bra tilgang på ferdig ammo.

 

Ser det er flere som har foreslått Tikka, ett godt forslag, men litt kjedelig for meg siden jeg alt har ei tikka T3 i 6,5x55.

 

Ser også at halvauto er foreslått. Prøvde ei Benelli argo comfortech på villmarksmessa i fjor og likte egentlig den ganske godt. Noen som har testet presisjon for denne rifla?

 

Om det er mulig å skifte løp på remington er det absolutt interessant. Må man da skifte noe annet enn løpet, tenker da på sluttstykke osv.?

 

Setter pris på forslag og tips!

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har en Steyr Mannlicher Pro med synt stokk i 9,3x62 og anbefaler den på det sterkeste! En hendig og stilig børse med godt avtrekk og fantastisk presisjon, i tillegg får du noe som ikke alle andre har....

Jeg vurderer å selge min, men det er med klump i halsen grunnet økende utgifter på andre områder enn jakt og skyting. Ta kontakt hvis du er interessert!

Link to comment
Share on other sites

Om det er mulig å skifte løp på remington er det absolutt interessant. Må man da skifte noe annet enn løpet, tenker da på sluttstykke osv.?

På en Remington (eller hvilken som helst annen børse) er det bare å skifte løp, men ikke alltid kaliber, det er to ting som forkludrer. Sluttstykkehode og mekanismens lengde. Det beste utgangspunktet for 9.3x62er nok ei rifle i 30-06 eller 270Win.

 

Mekanisme og lengde må være store nok til 9.3x62 patronlengde, dvs. du må ha en "lang" Remington. En i .308 eller .243 holder ikke.

Sluttstykkehodet må passe, .223 og lignende blir for smått, og alt som heter magnum for stort.

Om ikke sluttstykke passer, så lages Remington-sluttstykker av mange (og bedre enn Remington gjør det..) De er i vanlig salg, og koster en liten 1000 lapp. http://www.6mmbr.com/catalog/item/1433308/5710796.htm Så vanlig som "nesten-gratis" Rem700 i 30-06 er skulle det ikke være nødvendig.

 

Løpsskifte kan koste fra 2000-4000,- hos den lokale hobbysmeden til +8000 for et "high end"-løp hos en anerkjent proff børsemaker. 4-5000 vil være en normal pris.

 

Ville nå sett hardt og lenge på Tikka T3, om rekylklakken er for dårlig så er det vesentlig enklere (og en vanlig og std. operasjon det også) og billigere å skifte til stål rekylklakk på Tikkaen. Std. Remington rekylklakk er nå heller ikke veldig imponerende... tynne og ofte på skakke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en M98 med McMillan stokk og 30-06 løp som jeg nå skal skifte pipe i til nettopp 9,3x62. Dette er mitt valg for grovkaliber rifle. M98 mekanismen er solid og funksjonerer godt så lenge børsemakeren kan tilpasse låskasen til kaliberet. Ofte er presisjonen god om ikke i benchrest klassen. Noe ombygging må til for å kunne bruke kikkertmontasje, men det er overkommelig. Om man ikke vil betale for en dyr sivil M98 kan man bruke en HV-Mauser eller ta en M67 og plyndre. Ellers så jeg nettopp en brukt Husquarna i 9.3x62 til salgs hos Jakt og friluft. Skifter du til syntetstokk så er du i mål innen budsjettet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så jeg nettopp en brukt Husquarna i 9.3x62 til salgs hos Jakt og friluft. Skifter du til syntetstokk så er du i mål innen budsjettet ditt.

 

Har sett på den rifla som er til salgs på Jakt og friluft. Kanskje ett dumt spørsmål, men prøver likevel; Må man da få spesialtilpasset syntetstokk, eller blir det produsert syntetstokker som passer rett på Husquarna?

Link to comment
Share on other sites

Hei Jegertor. Jeg vet ikke om syntetstokk for M98 passer, m.a.o. kan beddes til Husquarnaen når jeg tenker etter. Jeg gikk i farten ut fra at det passet. Du kan sannsynligvis få svar på dette ved å gå inn på siden til Ing Ragnar Hansen som importerer McMillan skjefter og skrive en e-post til dem. Det er også mulig jakt og friluft kan svare på om stokker for M98 passer. Min Husquarna er en modell 640 som er bygd på en FN produsert låskasse som Hansen har montert en McMillan Sako hunter kopi på. Det var derfor jeg gikk ut fra at 9,3en til J&F kunne passe i nevnte type syntetskjefte. Håper du finner ut av dette, og jeg beklager hvis jeg har gitt deg falske forhåpninger.

MVH ATK

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...