Jump to content

God presisjon, men høy frustrasjon (.223)!


Malle

Recommended Posts

Etter en tur på banen med min Rem 700 SPS Varmint med kappet løp (55 cm)er frustrasjonen til stede for alvor. Dette er uten tvil den mest kresene riflen jeg noensinne har eid! Og følgende er grunnlaget for min frustrasjon:

 

- med utvalgt ammo samler den veldig godt. Beste treskuddssamling i dag var 7mm (40 gr Speer foran 23 gr N130).

 

- treffpunktendring fra den ene ammotypen til den neste er abnorm. Ovennevnte patron ligger 35 knepp (ca 20 cm) under 50 gr Nosler BT. Andre patroner har annet treffpunkt, men med noe mindre avstand.

 

Børsa har frittliggende pipe og er utrustet med en "fullbeddet" Hougestokk.

 

Noen som har lignende erfaringer? Er det noe som kan gjøres, eller er det like greit å kjøpe et "skikkelig" løp med en gang?

 

Takk for svar :D !

 

Edit: Teorier tas også i mot med takk!

 

edit II: SPS Varmint med kappet løp (55 cm) skulle det stå

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme problem med min 700 (.308).

 

Har hatt store problemer med å finne ammo og krutt som går ordentlig godt i børsa, men når jeg først har funnet rette "formel" har børsa gått utrolig bra. I likhet med deg er det store forskjeller mellom ulike typer ammo, dog er ikke forskjellene like store som hos deg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet med min tikka t3 i 223rem.

Jeg skyter mye med 75grs kuler men ville lade opp endel 50grs til revejakta. Treffpunkt lå 10-15cm opp og til venstre med alle lette kuler ladet med n130. Utrolig irriterende når man må stille kikkerten bare for en kveld i glugga.

 

Løsningen for meg ble å lade lette kuler med komprimert ladning n140. Nå har jeg akkurat samme treffpunkt med de fleste 75grs kuler og 50grs varmint-kuler. Virker rett og slett som om løpet er kresent på krutttypen og ikke kula.

Link to comment
Share on other sites

Virker rett og slett som om løpet er kresent på krutttypen og ikke kula.

 

Tanken har streifet meg. Men hos meg er det de tyngste kulene som går høyest. Jeg mener å huske at Ole_nettland rapporterte om god presisjon med 55grs V-Max og N-150. Jeg får i allefall ingen god presisjon meg kuler som er tyngre enn 50grs og N-130.

 

Edit: Stigningen er 1:12.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

joda, har vært der og frustrasjonen er ikke lite påtrengende til tider.

Jeg valgte etterhvert å lete etter ei kule som er brukende på det aller meste og teste frem den beste presisjonen den kula kunne gi. Brukte denne oppskrifta i noen år før jeg solgte rifla, og det er 10-15 år siden.

 

Kanskje ikke optimal løsningen, men lite frustrerende :lol:

Link to comment
Share on other sites

@Olaf: Hvor stor forskjell er det snakk om i din rifle?

 

Som sagt så får jeg meget gode samlinger med den ammoen den liker best og gjerne under 10- 15 mm hvis jeg gjør min del av jobben.

 

 

Er nok fort 10-15 cm det er snakk om, særlig ved forskjellige kulevekter. Har ingen anelse om hvorfor det er slik, men jeg har lært meg å leve med det. Som regel bruker jeg kun en type treningsammo gjennom sesongen, og går over på den ene typen jaktkule når høsten nærmer seg! ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Min 22-250 er veldig preisis (LVSF eller hva den nå heter)- Dem samler de fleste kuler med normal konstruksjon i området 40-55 grain innenfor 30mm på 100meter.

 

Men tipper at remington løpet hadde skylden - og vil anta et løpsbytte til f.eks (LW) vil utbedre problemet. Selv om Remington løp gir utmerket presisjon (ivertfall en stund), er mange av dem temmelig råtne i kvaliteten. Mitt f.eks detter det stykker av bommene (ser ut som erodering som kun angriper bommene et stykke ut i løpet), samler bra alikevell så lenge det varer.

Link to comment
Share on other sites

- retthet, både inni og utenpå , noen løp er krokete inni, dvs. alle, men noen mer og noen mindre

- hullet er sentrert, løpet kan og gå fra en side i pipa til den andre, på verstinger ser en dette i enden.. med øyemål

- glatthet, synes med øyet, og iallefall med Sweets etter en tur på banen

- jevnhet i diameter på både bommer og rifling, må måles med tolk, eller "Air Gauge"

- helst bør det kone svakt, tynnes fremst, er det rommest fremst kan du bare glemme det..., pipeemner er merket fram og bak

- fravær av spenninger, vil gi variasjoner med temperatur

- jevnhet i riflestigningen, kan allernådigst bli krappere framover

 

- kammer må være sentrert med løpet, OG parallellt med løpet..

- kammer må være rundt. mange fabrikkrifler kan du måle at skutte patroner ovale med skyvelære...

- kammer trangt nok til at patronen ikke slarker mer enn høyst nødvendig

- kammer glatt, mindre viktig kanskje

-

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva med å bruke ulike kikkerter innskutt for de forskjellige ladningene, montert på Leupold QR baser?

 

Det kunne jeg selvfølgelig ha gjort, men det kommer antagelig til å koste minst like mye som et nytt løp. Dessuten vil jeg fortsatt sitte med opplevelsen av å ha en børse som jeg ikke er fornøyd med.

 

Et annet alternativ er selvfølgelig å bytte rifle. Denne kjøpte jeg siden jeg ikke hadde tålmodighet nok til å vente til forhandleren kunne skaffe den riflen jeg egentlig hadde bestemt meg for.

 

Uansett, så blir det en tur til BM for å høre hva han foreslår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er interessant at fenomenet blir beskrevet som et problem. Er det ikke flott at du får en samling på 7mm da? Hvorfor ikke holde seg til den ammoen. Det ville jeg gjort og da ville jeg også visst hva riflen var god for.

 

Du beskrev riflen som kresen, og det er sikkert veldig dekkende uttrykk. Det er ofte slik at når et våpen ikke samler, så er det ammoen som ikke er tilpasset våpenet (og ikke omvendt). Men når man først finner en ladning som passer våpenet, så er presisjonen uovertruffen. Slik har det vært med flere av mine våpen, og det virker på meg som om det gjelder deg også.

 

Så... hvorfor ikke fornøyd?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Om du har rom for å montere en ressonansdemper kan jo det være et alternativ , har dette på på min 223 ruger target , å muligheten for å "tune" løpsressonansen gir brae sammlinger på de fleste ammotyper etter litt forsking.

 

Var egentlig på tur til å selge børsa den til jeg fant ut hvordan den virket , genialt opplegg å skjikkelig enkel patent.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke flott at du får en samling på 7mm da? Hvorfor ikke holde seg til den ammoen. Det ville jeg gjort og da ville jeg også visst hva riflen var god for.

 

For all del! Jeg er veldig godt fornøyd med presisjonen, men siden jeg skal bruke børsa til både jakt og jaktfelt, så hadde det vært kjekt om forskjellige patroner gikk sånn noenlunde likt. Jeg kan selvfølgelig notere meg antall knepp hit og dit, men så er jeg av den typen som ikke klarer å slutte og irritere meg over detaljer når irritasjonen først er der :wink: .

 

Jeg har fått pris på 3.600,- for et L.Walther løp ferdig montert og kappet til ønsket lengde. Da får jeg også en mer allsidig stigning enn 1:12. I morgen skulle jeg få en pris på "total makeover" med nytt løp og retting av kassen.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det et problem. Det er et tegn på at noe er galt/skjevt og vil gjøre rifla "kresen", du kan ikke bytte ammo uten masse dill og dall, du kan knapt teste annen ammo, da du knapt treffer skiva med den du ikke er innskutt med.

Rifla vil respondere mye mer på variasjon i ladning og temperatur, hylser og annet faenskap. Du må være nøye hele tida, du kan ikke eksplodere kråker med V-max og bare stake i en dobbelt så tung Amax og skyte noe som er 500m lenger unna, eller noe du vil spise @ samme avstand som kråka.

 

JEg er iallafall blitt for gammel til å bale med slikt, mine rifler får (allernådigst) lov til å sette forskjellig ammo i forskjellig høyde... Må liksom godta et 85gr Sierra HP ikke går like høyt som 156gr Oryx... Men alt skal gå tilnærmet likt sideveis. Samme med sidejustering med og uten demper - helt uakseptabelt.

 

En liten påminnelse om at rekylopptak er viktig forresten, Jamt prøvde .223 rifla mi, han skjøt en god samling på noenog40mm @300m, men den satt nesten 15cm til høyre for mine samlinger. Det er i .223!

 

Og når det er tenkt på Malle, har du sjekket at låskassen ligger bra i den alu-beddinga, atr den ligger an i endene, og ikke på midten, at det ikke er en bump på ene sida etc.. En alu-skinne må også lages ordentlig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

............. men så er jeg av den typen som ikke klarer å slutte og irritere meg over detaljer når irritasjonen først er der :wink:

OT:

Dette lover ikke godt i din nye jobb som moderator :?

Skal ikke de som utnevnte Malle ta en revurdering tro :oops:

 

må ikke taes ille opp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og når det er tenkt på Malle, har du sjekket at låskassen ligger bra i den alu-beddinga, atr den ligger an i endene, og ikke på midten, at det ikke er en bump på ene sida etc.. En alu-skinne må også lages ordentlig.

 

Til dette kan jeg bare svare at såvidt jeg kan se, så ser alt ut som det skal. Men jeg er definitivt ikke den med mest kompetanse når det kommer til børsemekking (eller mekking generellt). Selv om samlingene var dårligere med den originale stokken, så var fenomenet med forskjellig treffpunkt like abnormt.

 

Vis du er av typen som irriterer deg over detaljer og disse "problemene" så skjønner jeg ikke hvorfor du kjøpte deg en relativt billig børse...... :wink:

 

Børsa lever vel egentlig opp til hva du kan forvente av den, men er det du som vil ha noe annet?

 

Skyldig på begge tiltalepunkter :wink: .

 

Jeg måtte ha (i fjor) en .223 med tykk pipe. Og jeg måtte ha det akkurat da! Ingen LTR å spore på gjeldende tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Har jo en 222 (Sako Vixen) med slapp stigning, og den har samme syken. Godtar kun 52 gr. MK. Den går i ett hull med denne kula, men har sikkert prøvd 10 andre kuler uten å få til noe i nærheten.

Tror det ligger i stigningen.

Neste løp blir et 223 med 1\9 eller mer.

 

En annen ting: Fjernet litt beddemasse bak tangen, etter råd fra Dr. Fossdal, da pres i starten ikke var så bra. Etter det kom presisjonen betraktelig. Vet ikke om hvorda din Rem. er, men det kan jo sjekkes. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her ser det ut til at M67 og DJT er inne på hva som er "galt". SPS er rimelig fordi den ikke har vært utsatt for samme nøyaktige produksjon som dyrere modeller. Det er rimelig å anta at den ikke har samme tighte produksjonstoleranser som de nevnte dyrere modellene. Det vil koste en del å fikse den børsa du har. Er det bedre og billigere å bruke pengene på et våpen som gir deg det du vil ha i utgangspunktet? Det kan bare du svare på. Det er sikkert mulig å selge SPS til noen som kan klare seg med et rimeligere våpen om du vil. Lykke til i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...