Jump to content

Trenger tips ang kjøp av første pistol


jensemann23

Recommended Posts

Jeg har funnet ut at jeg som avdelingsbefal i forsvaret kan kjøpe meg pistol uten å være medlem i klubb i 6 mnd først..

 

Har lenge tenkt på å anskaffe meg pistol, men nå skal jeg få ut fingern og trenger hjelp til valget.

Glocken har jeg skutt så mye med, så den er jeg litt lei av (men det er et godt våpen)! XXl Villmark har jo den til 6000,-...

 

Hva anbefaler dere? Kommer til å bli brukt på bane , feltskyting ol.

 

Hvilken kaliber anbefaler dere? .45 eller 9mm er vel de mest aktuelle for meg. Er .45 ammoen dyr?

Kommer nok til å skyte en del på bane, så det går nok med noen skudd.

 

Hvor gøy er det å skyte med .45 kontra 9mm? (har aldri skutt større enn 9mm)

 

Jeg liker Smith & Wesson sine våpen , har sett litt på dem. http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=499

 

Hva er forskjellen på de ulhttp://www.wingevapen.no/index.php?do ... t&id=499ke modellene, og hvor mye har løpslengden å si på presisjon og skyteglede?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet ut at jeg som avdelingsbefal i forsvaret kan kjøpe meg pistol uten å være medlem i klubb i 6 mnd først..
Heldiggris :mrgreen:

 

Hvilken kaliber anbefaler dere? .45 eller 9mm er vel de mest aktuelle for meg. Er .45 ammoen dyr?

Kommer nok til å skyte en del på bane, så det går nok med noen skudd.

9mm både billigere og enklere å få tak i, om du skal skyte mye (og det skal du vel :D ) annbefaler jeg uten tvil 9mm. Om du skal skyte mye med .45 så blir det dyrt om du ikke lader selv.

 

(...) og hvor mye har løpslengden å si på presisjon og skyteglede?

Nå er jeg ingen ekspert, men jeg tror ikke løpslengde er noe du bør bry deg om.

 

En ting å være klar over er at jo lengere sikteradius du har (avstand mellom baksikte og frontsikte) jo mer presist kan du sikte. Til bane og feltskyting hadde jeg ikke tenke på løpslengde. Iallefall ikke på min første pistol.

 

Når det er sagt er det nok best å kjøpe en fullsize pistol, eller i alle fall ikke under compact størrelse ved førstegangspistolen.

 

Hvor gøy er det å skyte med .45 kontra 9mm? (har aldri skutt større enn 9mm)
Det tror jeg varierer veldig fra hvem du spør og når du spør de.

 

Om du ender opp i å bli litt interessert i pistolskyting er det ikke tvil om at du kjøper deg flere pistoler. Jeg ville startet med 9mm og etterhvert som du får prøvd andre kalibere kan du utvide sortemanget :)

Link to comment
Share on other sites

Du har vel rett til å handle 3 våpen på denne kvoten din, hva med 1 9mm og 1 .45?

En vakker 1911 i .45 er aldri å forakte, anbefaler Kimber på det sterkeste, selv om de vel er nærmest umulig å få tak i innen rimelig tid.

 

9mm ammo ligger vel på 1,50-1,70? Noe rundt der pr smell

.45 ligger på rundt 3,20-3,50 kroner smellen for de billige alternativene.

Link to comment
Share on other sites

Stiller nok i compakt-klassen den.

 

Har aldri tatt i en Smith pistol, men de har god styring på revolver, så vil ikke tro det er bare dritt. Billig var den igrunn også. Var noen kommentarer i en tråd nylig om 1911-kloner fra smith, hvor det ble nevnt at utdrager ikke var standard. Vet ikke om slike ting kommer inn i bildet når det gjelder denne modellen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke så mye 1911 over våpnet du viser til, så vil tro den er helt egen. Grepet ser litt lite ut, så ville fått tuklet litt med den før du handler.

 

Du burde ikke overse diverse CZ'er helt heller, f.eks;

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=393

 

Hassel skal vel også kvitte seg med en som ligger her:

viewtopic.php?f=76&t=31237

 

Personlig ville jeg kanskje tittet på de to alternativene før smith'en du linker til, men skal sies at jeg ikke har personlig erfaring med noen av de nevnte pistolene. Kun halvveis-kvalifisert synsing.

 

Kommer helt sikkert flere innspill i tråden etterhvert, så får du litt mer kjøtt på beinet.

Link to comment
Share on other sites

Men!!

 

Dersom du har tenkt å skyte miljøammo med din nyervervede 9mm.... (Noe jeg ikke vil anbefale deg pga rykter om MYYYE løpsslitasje; Tar det fritt ut fra rykteflommen, har ikke erfaring med den selv og er ikke lenger ansatt i forsvaret).

 

Dersom du skulle bruke miljøammo vil jeg anbefale G17 eller G19, og sjekket med din lokale depotmann om du ikke kan låne en P80 pipe til dette bruket. (Her må folk rette på meg om G17 pipa ikke går i G19)

 

Skal du skyte kjøpeammo, trenger du jo ikke ta dette hensynet:-)

 

Bare mine to øre...

Link to comment
Share on other sites

G17 pipe går ikke i G19.

 

Har du P-80 som tjenestevåpen? I så fall vil du kunne oppbevare det hjemme og trene og konkurrere med det på egen hånd om du kan dokumentere aktivitet, d.v.s. medlemsskap i pistolklubb, deltagelse på trening og konkurranse, samt at du har våpenskap. Dette er i hvert fall tilfelle for vernepliktig, utskrevet og HV-befal. I og med at dere som er avdelingsbefal kan få kjøpe våpen uten tilsvarende aktivitetskrav kan dere kanskje få ta ut tjenestevåpenet/låne et våpen også uten dette? Det er antagelig helt opp til fartøyssjefen din, så spør tjenestevei.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om forsvaret har lov til å låne ut disse våpnene privat til oss befal dersom vi har ervervstillatelse?

 

Har du ikke fått ut våpen tidligere ved behov uten erverv? Joda...

Men det går jo litt på behov/stilling osv, så det kan jo være at det ikke går å få utlevert en "permanent".

Jeg fikk en ordning der jeg hadde utlevert våpen, men måtte levere inn en gang i året for årlig sjekk. (Ikke P80 da)

Det er jo bare å høre om du kan få en utlevert slik at du kan trene på egenhånd/i lokal sivil pistolklubb.

 

Downside er jo at du må skrape og be om å få utlevert ammunisjon, siden du dersom du ikke har vanlig ervervstillatelse ikke får kjøpe ammunisjon sivilt.

 

Men uavhengig av dette så ville jeg ha søkt uansett, så har du iallefall begge muligheter. :D

Link to comment
Share on other sites

vi har jo endel Glocker ombord på fartøyet jeg jobber på. Er det noen som vet om forsvaret har lov til å låne ut disse våpnene privat til oss befal dersom vi har ervervstillatelse?

 

Det finnes søknadspapirer i systemet for lån av p-80, mp-5 og ag-3 til konkurranseskyting. Du kan jo søke om lån av p-80 på bakgrunn av konkurranse i regi av NROF for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Bli med i din lokale NROF avdeling så skal du se det ordner seg både med våpen og ammo.

En annen god ting er at du sansynligvis vil få mulighet til og prøve andre medlemmers våpen, slik at du får noen egne erfaringer opp mot eget kjøp. Du vil også få nytte av de andre medlemmenes erfaringer med div. våpen.

Jeg vil personlig ikke anbefale S&W som du linket til, tror ikke det vil være det rette førstegangsvåpnet for deg om du ønsker og delta i feltskyting ol.

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler gjerne SP-01 shadow. Mye pistol for pengene. Søk her på forumet, så finner du masse tråder om kjøp av første pistol, sammenligninger av USP, glock, s&w m&p osv osv. Det er diskutert mye om både .22 konkurransepistoler, 9mm og også masse annet rart.

 

Ligger også en del bilder i galleriet av blant annet shadow.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du liker S&W sine pistoler så anbefaler jeg M&P serien på det varmeste. Litt harry navn på en pistol men pistolen er langt fra harry.Navnet skjemmer ingen! :D Billig er de også i forhold til hva du får for penga. En kjenning av meg har jobba som befal i forsvaret i flere år. Vi dro på banen for han ville prøve Smithen min. Han likte den meget godt. Så godt at Glocken ble liggende i bagen..Han hevda selv at han skjøt mye bedre med den enn tjenestepistolen sin.

Driftsikre pistoler som er lett å skyte godt med. Du kan få tilpassa grepet til hånda di også,da den har utskiftbare "grepspaneler" (Backstraps).

Men,det er jo en jungel av pistoler der ute og folk er forskjellige hva smak og behag angår. Oppsøk en pistolklubb/og forhandlere og få tafsa på litt forskjellige panger for å finne ut hva nettopp DU liker/hva som passer deg. Spør og grav.

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen på kammeret jensemann23. Smith & Wesson 910 er en fin pistol, men grepet er litt stort for meg.. (pga stor skuddkapasitet 15+1 patroner)

Det beste tipset her i tråden er at du PRØVER litt før du kjøper. Har du tenkt å bruke litt penger, vil jeg gjerne henge meg på rådet om PARDINI! (Både en i 9mm og en i .22?) Sjekk her: http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/main.asp?wwwalias=borselars&subgid=137&gid=109

Lykke til uansett! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke holdt i en Blackwater, det var det helt vanlige P226 grepet jeg snakket om - så om Blackwater'n er større må du absolutt prøve/holde den mye før du kjøper. Men om du har labber som funker for SIG'en da har du muligheten til å kjøpe den mest sexy tjenestepistolen på markedet :D Mye god vekt er det i den også, for mindre følt rekyl. Om du er vandt til å skyte 9mm i en glock må vel en P226 bli en drøm i forskjell mtp. rekyl og håndterbarhet.

 

 

Personlig har jeg ikke gitt opp SIG fetish'n, bare byttet fokus til en modell som passer alle hender :mrgreen:

P232-Stain-detail-L.jpg

Ikke kom og si at den ikke er snazn!

 

(om noen har peil på noen som selger/butikk som fører en P230/P232 gi lyd!)

Link to comment
Share on other sites

Mulig at det ligger en p320 hos winge

Er enig at det er forskjell på Sig og glock i rekylopptatket, dog er glockens rekyloptak betraktilg bedre en sig's så da må det være en drålig drøm... (Nå har glocken en av bransjen lavere kjernlinjer, så den kan være vankselig å slå)

Link to comment
Share on other sites

Jeg rakk aldri å kjøpe noen SIG P226 blackwater Tactical, så nei jeg skal ikke selge. Men jeg har prøvd den og likte den svært godt, den har mindre grep enn standard p226, i tillegg har den SRT avtrekkermodul. (Jeg brukte pengene på STI Edge istede). Men jeg kan overtales til å selge HK P30'en selv om jeg nå treffer like godt med denne som med Shadowen (på 25 metern, praktisk har jeg ikke fått prøvd ennå, men TROR Shadowen fortsatt er bedre her pga lett avtrekk og høy vekt = mere stabil i avfyringsøyeblikket, viktig når det er skyting i bevegelse/raskt).

 

Om HK P30 selges så kjøper jeg S&W 1911 i 9 mm til felt og som forberedelse til IPSC starter med singel stack klasse. Jeg har hatt S&W 1911 tidligere og var veldig fornøyd, ikke noe tull med den (kvalitet og finish er LANGT bedre enn CZ). Sendte den til Baker'n for full avtrekksjobb, litt skuffa da han returnerte den med original hane og avtrekksdeler i en pose, han hadde brukt SVI deler. Han forklarte det med at han ga garanti på sine arbeider og mulighet for gratis retuning, derfor brukte han bare deler han 100 % viste kvaliteten på.

 

Årsaken til at S&W 1911 Pro (9mm) er dyrere enn øvrige S&W 1911 er at den ligger midt mellom Standard våpen og S&W custom shop. Bla har den ferdig avtrekks jobb (neppe så lett som du vil ha til felt skyting).

Link to comment
Share on other sites

Første pistol? har Smith&Wesson M&P i både 9mm og 45acp. er storfornøyd med dem begge. skyter en god del praktiskskyting i tillegg til feltskyting. 45 en har kun 10-skudds magasin så i praktiskskyting blir det et lite drawback i forold til 17-skuddsmagasinet til 9mm ved lange løyper. Trivest derimot bedre med 45ern. blir liksom så smått med 9mm i forhold. dessuten så får man mer poeng igjen i mange øvelser med storingen som skyter i major-klassen. ammunisjomsmessig : når man lader ei 45 til i underkant av ei krone smellen er det fullt akseptabel pris og vel verdt investeringa. Som tilleggsutstyr får man tak i gjengede løp som kan brukes til lyddemper evt rekyldemper for også å skyte i åpenklassen i praktisk.(både til 9mm og 45acp)

 

Om du skal skyte mest feltskyting , og skal kjøpe 2 våpen, så valgte jeg personlig å kjøpe en 45 smith og en revolver i 357mag. det du da får muligheten til er jo å skyte i mange klasser på feltstevner. grovfelt, revolverfelt, militærfelt og magnum1felt i et og samme stevne gir adskillig mer glede enn å bruke ei hel helg på å skyte bare militærfelt.

 

Det koster ikke mer å få innvilget to søknader enn bare 1.

 

Men i all hovedsak... meld deg inn i pistlklubb, få prøve forskjellige våpen av klubbkameratene dine, så velger du det våpenet DU liker.. ikke hva alle andre liker. det er faktisk DU som skal være fornøyd med valget.

 

lykke til chopper

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er 1911 S&W mye dyrere i 9mm enn .45?
Fordi det går med mer stål i løpet vel! Dummen! :lol:

 

Grunnen er vel helst at det produseres flest i kaliber .45 til privatmarkedet (Amerikanske brukere) og at de derfor blir rimeligere. Tror neppe produksjon og salg til politi / militæret nasjonalt og internasjonalt påvirker prisene til privatmarkedet. Vel og merke: tror jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...